logo

تبدیل معدل ایرانی به آلمانی

4 مرداد 1403
تبدیل معدل ایرانی به آلمانی

فرمول تبدیل معدل و نمره ایرانی به آلمانی

برای تبدیل معدل و نمره ایرانی به آلمانی، فرمول اصلاح‌شده باواریا (Modified Bavarian Formula) قابل استفاده است. در این فرمول، X نمره در سیستم آلمانی، Nmax برابر با بالاترین نمره در سیستم نمره‌دهی کشور ایران، Nmin برابر با حداقل نمره برای قبولی در کشور ایران، Nd برابر با معدل و یا نمره ایرانی دانشجو است.

X = (Nmax– Nd) / (Nmax– Nmin ) 3+1

نتیجه‌ به‎ دست‌آمده به سمت نمره‌ بهتر در سیستم نمره‌دهی آلمان رند می‌شود.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم

جدول معادل نمرات و معدل ایرانی به آلمانی

اگر حداقل معدل برای پاس‌شدن در ایران را 10 در نظر بگیریم، معادل نمرات و معدل ایرانی به آلمانی برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان به صورت زیر است:

معدل ایرانی معادل نمره آلمانی از 5 نمره GPA
18.25 – 20 1 – 1.5 3.7 – 4
18 – 15 1.6 – 2.5 3.3 – 2.7
14.75 – 11.50 2.6 – 3.5 2.3 – 1.7
11.25 – 10 3.6 – 4 1.3 – 1
پایین‌تر از 10 4.1 – 5 0 – 1

آشنایی با سیستم نمره‌دهی و ارزشیابی در آلمان

سیستم نمره‌دهی و ارزشیابی در آلمان منحصر به‌فرد است و با سایر کشورها تفاوت دارد. در این سیستم، ارزیابی به صورت مقادیر 1 تا 5 است که در آن نمره 1 بالاترین امتیاز و 5 کمترین امتیاز و به معنای مردودشدن دانش‌آموز یا دانشجو است.

سیستم نمره‌دهی و ارزشیابی در مدارس آلمان

سیستم نمره‌دهی و ارزشیابی در مدارس آلمان تا مقطع دبیرستان به صورت 6 نمره‌ای بوده و در آن نمره 1 بالاترین امتیاز و نمره 6 کمترین امتیاز و به معنای مردودشدن در آن درس است. در این سیستم نمره‌دهی، نمره 4 حداقل امتیاز برای قبولی در درس است. لازم به ذکر است برای دانش‌آموزان کلاس اول ابتدایی، نمره‌دهی رسمی وجود ندارد.

در مقاطع بالاتر در دبیرستان یک سیستم 15 نمره‌ای نیز برای ارزیابی دقیق‌تر دانش‌آموزان طراحی شده است.

معادل در سیستم 6 نمره‌ای مدرسه نمره (دبیرستان) توصیف نمره
1+ 15 عالی – بالاترین نمره ممکن
1- / 1 13-14 خیلی خوب
2- / 2 / 2+ 10-12 خوب
3- / 3 / 3+ 7-9 قابل قبول
4- / 4 / 4+ 4-6 کافی – حداقل نمره برای قبولی
5- / 5 / 5+ 1-3 ناکافی – مردود
6 0 ضعیف – مردود

سیستم نمره‌دهی و ارزشیابی در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های آلمان

سیستم نمره‌دهی و ارزشیابی در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های آلمان به صورت 5 نمره‌ای در برخی هم 6 نمره‌ای است. در این سیستم نمره 1 بهترین نمره بوده و به این معنی است که دانشجو با 90 تا 100 درصد امتحان خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است، و نمره 5 و یا 6 ضعیف‌ترین حالت دانشجو بوده و به این معنی است که او نمره مورد نیاز برای پاس‌کردن آن درس را کسب نکرده است.

نمره توضیح عملکرد دانشجو
1 – 1.5 خیلی خوب (Sehr gut): عملکرد دانشجو بالاترین انتظار نمره را برآورده کرده و نشان‌دهنده شایستگی بالای او است.
1.6 – 2.5 خوب (Gut): عملکرد دانشجو بالاتر از میانگین کلاس است و فهم بالایی از موضوع مورد نظر دارد.
2.6 – 3.5 قابل قبول (Befriedigend): عمکلرد دانشجو در حد میانگین کل کلاس بوده و درک قابل قبولی از موضوع ارائه شده است.
3.6 – 4 کافی (Ausreichend): به حداقل نمره و فهم از درس برای پاس‌کردن رسیده است.
4.1 – 5 ناکافی/ مردود (Nicht Ausreichend): عملکرد دانشجو برای گذراندن این درس به حد نصاب کافی نرسیده است.

سیستم نمره‌دهی و ارزشیابی در دانشگاه برای رشته حقوق کمی متفاوت بوده و برای این رشته سیستم ارزیابی مجزایی در نظر گرفته می‌شود. این ارزیابی یک سیستم 18 نمره‌ای بوده و در آن رسیدن به امتیاز 16 – 18 نشان‌دهنده بالاترین نمره و بهترین عملکرد دانشجو در این رشته است.

نمره توضیح عملکرد دانشجو
16 – 18 خیلی خوب (Sehr gut): فوق‌العاده ممتاز
13 – 15 خوب (Gut): عالی‌تر از میانگین
10 – 12 کاملا قابل قبول (Vollbefriedigend): عملکرد بالاتر از میانگین
7 – 9 قابل قبول (Befriedigend): دارای شرایط مورد نیاز
4 – 6 کافی (Ausreichend): دارای شرایط مورد نیاز با کمی ضعف
1 – 3 ناقص (Mangelhaft): دارای ضعف قابل توجه و غیر قابل قبول
0 ناکافی (Ungenügend): عملکرد کلی بسیار ضعیف

سیستم نمره‌دهی و ارزشیابی در مقطع کارشناسی ارشد آلمان

سیستم نمره‌دهی و ارزشیابی در مقطع کارشناسی ارشد آلمان نیز مانند مقطع کارشناسی بوده و به همان شکل 6 یا 5 نمره‌ای محاسبه می‌شود.

سیستم نمره‌دهی و ارزشیابی دکترا در دانشگاه‌های آلمان

سیستم نمره‌دهی و ارزشیابی دکترا در دانشگاه‌های آلمان بر خلاف مقاطع دیگر به صورت کیفی ارزیابی می‌شود. از آنجایی که در مقطع دکترا بیشتر عملکرد دانشجویان به صورت مقاله و متون مطالعاتی و تحقیقاتی است، عملکرد آنها و همچنین پایان‌نامه دانشجویان دکترا به صورت کیفی ارزشیابی می‌شود. اصطلاحات ارزیابی کیفی در مقطع دکترا در آلمان به صورت زیر است:

اصطلاح ارزیابی کیفی معادل در سیستم 5 نمره توضیح عملکرد
Summa cum laude <1 ممتاز: بالاترین کیفیت ارائه
Magna cum laude 1- 1.3 خیلی خوب: عملکرد عالی
Cum laude 1.7 – 2 – 2.3 خوب: دارای استاندارد ثابت
Cum laude Rite 2.7 – 3 پاس: دارای کمترین شرایط مورد نیاز

لازم به ذکر است که گستره معادل نمره عددی در دانشگاه‌های مختلف، بر اساس کیفیت و رتبه دانشگاه و همچنین نحوه ارزیابی دانشجویان، می‌تواند متفاوت باشد. به علاوه، رتبه Summa cum laude، به کسانی داده می‌شود که به‌طور چشمگیری در تحصیل و دانشگاه، ممتاز و پیشرو باشند و دستیابی به این عنوان بسیار دشوار است.

به مشاوره احتیاج دارید؟ با ما تماس بگیرید ...

کاربردهای تبدیل معدل ایرانی به آلمانی

تبدیل معدل ایرانی به آلمانی، کاربردهای مختلفی برای افراد در موقعیت‌های مختلف دارد. دو مورد از این موقعیت‌ها را بررسی می‌کنیم:

متقاضیان تحصیل در آلمان

تبدیل معدل ایرانی به آلمانی برای متقاضیان تحصیل در آلمان بسیار حساس و ضروری است. دانشجویان برای انتخاب دانشگاه و رشته مورد نظر خود در کشور آلمان، با تبدیل معدل خود به سیستم آلمانی می‌توانند میزان شانس قبولی خود در آن رشته و دانشگاه را بررسی کرده و با اطمینان خاطر بیشتری پا در مسیر بگذارند.

متقاضیان کار در آلمان

تبدیل معدل ایرانی به آلمانی برای متقاضیان کار در آلمان نیز در شرایطی که برای کار مورد نظر شرط معدل گذاشته شده باشد، کاربرد دارد. متقاضی با تبدیل نمره خود می‌تواند شانس خود را در قبولی بسنجد. اما لازم به ذکر است که در کشور آلمان برای پذیرفته‌شدن در یک موقعیت شغلی، داشتن معدل بالا شاید کمک‌کننده باشد اما پایین‌بودن آن اهمیت چندانی ندارد. برای کارفرماها، داشتن مهارت در کار و تجربه کاری و داشتن مهارت‌های نرم از اهمیت بیشتری نسبت به معدل و نمره برخوردار است. مصاحبه‌های کاری‌ای که برای استخدام انجام می‌شود، برای بررسی همین مهارت‌ها در افراد است.

معدل مورد نیاز برای بورسیه آلمان

در بورسیه‌هایی که سازمان DAAD برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‎‌کند، دستاوردها و موفقیت‌های کلی هر متقاضی مورد بررسی قرار گرفته می‌شود و صرفا به نمره و معدل توجه نمی‌شود. برای دریافت این بورسیه‌ها جنبه‌های مختلفی از توانمندی افراد از جمله نمره زبان بالا، تجربه شرکت در گروه‌های تحقیقاتی، شرکت داوطلبانه در فعالیت‌های فوق برنامه و خارج از محیط درسی، انگیزه و شرایط کلی هر دانشجو مورد بررسی قرار گرفته می‌شود.

به مشاوره احتیاج دارید؟ با ما تماس بگیرید ...

معدل مورد نیاز برای تحصیل در آلمان

معدل مورد نیاز برای تحصیل در آلمان، می‌تواند با توجه به دانشگاه و بر اساس جایگاه و کیفیت آن دانشگاه متفاوت باشد. همچنین بدیهی است که با داشتن معدل بالاتر شانس قبولی در دانشگاه‌های آلمان نیز بسیار بیشتر بوده و گزینه‌های هر فرد برای انتخاب دانشگاه نیز بیشتر می‌شود. اما حداقل معدل برای قبولی در دانشگاه‌های آلمان در تحصیلات تکمیلی معدل 15 و یا در مقیاس GPA بین 2.5 تا 3 است.

برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان در مقطع کارشناسی، در کنار معدل، ارزیابی اولیه دیگری به نام HZB و یا Hochschulzugangsberechtigung نیز انجام می‌شود. در این بررسی، شرایط کلی دانشجو و دروس گذرانده و نمرات آنها مورد بررسی قرار گرفته و مجوز ورود دانشجو به دانشگاه‌های این کشور از این طریق صادر می‌شود. در این بررسی با توجه به نقاط قوت و ضعف هر دانشجو، مسیر تحصیلی او در دانشگاه‌های آلمان مشخص می‌شود.

از سامان استادی مشاوره بگیرید
مقالات مرتبط
وب‌سایت Uni-Assist

وب‌سایت Uni-Assist

یونی اسیست (Uni-Assist) چیست؟ یونی اسیست (Uni-Assist) یک سایت خدمات‌رسانی ملی در آلمان است که به حدود 170 دانشگاه در کشور آلمان کمک می‌کند تا پروسه پذیرش دانشجوی بین‎‌المللی را انجام دهند. این سایت...

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

به دلیل سیستم پزشکی بسیار پیشرفته، تحصیل پزشکی در آلمان یکی از محبوب‌ترین دوره‌های پزشکی در سراسر جهان است. دانشکده‌های پزشکی در آلمان در مقایسه با سایر کشورهای مطرح اروپایی شهریه مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند و...

تاییدیه ZAB آلمان

تاییدیه ZAB آلمان

ZAB آلمان مخفف عبارت Zentralstelle für ausländisches Bildungswesen و یا به عبارتی، سازمان مرکزی بررسی تحصیلات خارجی در آلمان (Central Office for Foreign Education) است. این تاییدیه برای ادامه تحصیل و یا مهاجرت کاری...

صلاحیت ورود به دانشگاه – HZB

صلاحیت ورود به دانشگاه – HZB

HZB چیست؟ صلاحیت ورود به دانشگاه و یا Hochschulzugangsberechtigung عبارتی است که برای سنجش ورود به تحصیلات عالی در کشور آلمان کاربرد دارد. بر خلاف کشور ایران، در آلمان چیزی به نام کنکور و...

تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی

تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی

با وجود اینکه بیشتر رشته‌ها و دوره‌ها در کشور آلمان به زبان آلمانی ارائه می‌شود، تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی غیر ممکن نیست. در همه مقاطع مختلف به صورت محدود، رشته‌ها و کورس‌هایی...

تحصیل در آلمان با معدل پایین

تحصیل در آلمان با معدل پایین

برای تحصیل در آلمان با معدل پایین به برخی از نکات باید توجه کرد. در درجه اول دانستن این موضوع که معدل شما در چه بازه‌ای از معدل بین‌المللی قرار می‌گیرد بسیار حائز اهمیت...

تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم

تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم

شرایط تحصیل در آلمان با دیپلم شرایط تحصیل در آلمان برای دانشجویانی که قصد دارند با دیپلم در یکی از دانشگاه‌های برتر این کشور تحصیل کنند، به کالج‌ها ختم می‌شود. کالج یا Studienkolleg، مسیری...

تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان

تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان

شرایط تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان انگلیسی، زمانی امکان‌پذیر است که افراد در مقاطع پیشین خود به زبان انگلیسی تحصیل کرده باشند و یا ساکن کشورهایی باشند...

ریجکتی ویزای دانشجویی آلمان

ریجکتی ویزای دانشجویی آلمان

ریجکتی ویزای دانشجویی آلمان چیست؟ افرادی که از کشورهای خارج از حوزه شنگن برای تحصیل در کشور آلمان اقدام می‌کنند، لازم است برای ورود به این کشور ویزا و یا مجوز ورود و اقامت...

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کنید پس از پاسخ کارشناسان از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست

نیاز به مشاوره دارید؟ در واتساپ پاسخگوی شما هستیم
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می دهیم پشتیبانی واتساپ
پذیرش تحصیلی در کشور های
خدمات موسسه Saman Study