logo

ریجکتی ویزای دانشجویی آلمان

31 تیر 1403
ریجکتی ویزای دانشجویی آلمان

ریجکتی ویزای دانشجویی آلمان چیست؟

افرادی که از کشورهای خارج از حوزه شنگن برای تحصیل در کشور آلمان اقدام می‌کنند، لازم است برای ورود به این کشور ویزا و یا مجوز ورود و اقامت دریافت کنند. پروسه دریافت ویزا عموما دشوار و نیازمند جمع‌آوری مدارک مختلف و متعددی است. گاهی علیرغم گذراندن همه مراحل و تهیه مدارک، امکان ردشدن درخواست ویزای متقاضی وجود دارد. علت این موضوع سخت‌گیری دولت آلمان بر روی افرادی است که وارد این کشور می‌شوند، بنابراین لیست نیازمندی‌ها و پیگیری مراحل ویزا از طرف سفارت آلمان بسیار دقیق و ریزبینانه است.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم

دلایل رایج رد ویزای دانشجویی آلمان

علت رد ویزای دانشجویی، منحصر به هر پرونده است و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما به طور کلی دلایل اصلی و رایج رد ویزای دانشجویی آلمان را در زیر بررسی می‌کنیم:

عدم اثبات تمکن مالی

عدم اثبات تمکن مالی یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلایل رد ویزای دانشجویی آلمان است. موضوع مالی یکی از مهم‌ترین مسائل بعد از مهاجرت است. زمانی که افراد قصد ورود به آلمان به عنوان دانشجو را دارند، دولت آلمان از آنها می‌خواهد که معادل هزینه‌های زندگی دانشجویی در طول یک سال، توانایی تامین هزینه‌های خود را داشته باشند. برای این منظور، مدارکی برای اثبات داشتن ثبات مالی از متقاضی درخواست می‌کند. این مدرک، با عنوان گواهی تمکن مالی، یکی از مهم‌ترین مدارک برای درخواست ویزای دانشجویی آلمان است. مبلغ تمکن مالی برای ویزای دانشجویی، برآورد هزینه‌های یک سال زندگی در آلمان است که برابر است با سالانه 11208 یورو، و به عبارتی ماهانه 934 یورو.

از قوانین دولت آلمان برای اثبات تمکن مالی، بازکردن حساب بلوکه‌شده در آلمان و واریز این مبلغ به این حساب است. مبلغ تمکن یک سال، در این حساب بانکی بلوکه شده و دانشجو می‌تواند ماهانه مبلغ 934 یورو را از آن حساب برداشت کند. در صورتی که مبلغ درخواستی سفارت فراهم نشود و یا هرگونه ابهام و نقصی در مدارک ارائه‌شده مربوطه وجود داشته باشد، می‌تواند باعث ریجکتی ویزای دانشجویی آلمان شود.

وجود نقص و ضعف در پرونده تحصیلی

سیستم آموزشی کشور آلمان یکی از برجسته‌ترین‌ها در سطح جهانی است، این موضوع باعث سخت‌گیری آلمان برای ورود دانشجویان بین‌المللی به سیستم آموزشی این کشور می‌شود. کشور آلمان برای اینکه از مهارت‌ها و توانایی‌های دانشجویان بین‌المللی قبل از ورود آنها به آموزش عالی اطمینان حاصل کند، همه سوابق تحصیلی دانشجو را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این شرایط در صورتی که از نظر آنها، مهارت و انگیزه فرد برای تحصیل در آلمان کافی نباشد و یا ضعف‌هایی در پرونده تحصیلی دانشجو وجود داشته باشد، احتمال ریجکت‌شدن ویزای دانشجویی وجود دارد.

درخواست برای نوع ویزای نامناسب

درخواست برای نوع ویزای نامناسب می‌تواند برای ویزای دانشجویی آلمان دردسرساز باشد. باید توجه داشت که انواع مختلفی از ویزا برای مهاجرت تحصیلی به آلمان وجود دارد:

  1. ویزای دانشجویی: زمانی که فرد از یک موسسه آموزشی رسمی کشور آلمان، نامه پذیرش داشته و برای تحصیل در دانشگاه‌ها و یا کالج‌های آلمان قصد سفر به این کشور را داشته باشد، باید برای این ویزا اقدام کند.
  2. ویزای متقاضی تحصیل: زمانی که فرد از موسسه آموزشی رسمی در کشور آلمان، پذیرش اولیه داشته باشد و این پذیرش نیازمند شرکت در آزمون ورودی و یا مصاحبه و غیره باشد، باید برای این ویزا اقدام کند
  3. ویزای دوره زبان: این ویزا مختص افرادی است که قصد شرکت در دوره‌های زبان آلمانی در کشور آلمان را دارند. این دوره‌ها معمولا به مدت 3 تا 12 ماه طول می‌کشد که ویزای دوره زبان نیز به اندازه طول مدت دوره صادر می‌شود.

از این رو، متقاضیان باید توجه داشته باشند که برای نوع ویزای مرتبط به شرایط خود اقدام کنند، هرگونه مغایرت شرایط متقاضی و نوع ویزای درخواستی، می‌تواند باعث ریجکتی شود.

تسلط و مهارت ضعیف در زبان آلمانی یا انگلیسی

تسلط و مهارت ضعیف در زبان آلمانی یا انگلیسی، یکی از فاکتورهای دیگر برای ریجکت‌شدن ویزای دانشجویی است. بدیهی است زمانی که فردی به عنوان دانشجو قصد زندگی در یک کشور دارد، لازم است به زبان آن کشور و یا زبان بین‌المللی انگلیسی تسلط داشته باشد. همچنین در پروسه ویزا، متقاضیان توسط افسرهای سفارت مصاحبه می‌شوند که این مصاحبه، بر اساس زبان آموزش رشته‌ای که در آن پذیرش گرفته‌اند انجام می‌شود. در صورتی که دانشجو نتواند به زبان انگلیسی یا آلمانی صحبت کند، افسر مهاجرت ویزای متقاضی را ریجکت می‌کند.

عملکرد ضعیف در روز مصاحبه سفارت

عملکرد ضعیف در روز مصاحبه سفارت، می‌تواند بر روی نظر افسر سفارت تاثیر منفی داشته باشد. حتی در صورتی که همه مدارک متقاضی بی‌نقص باشد، عملکرد ضعیف در مصاحبه، می‌تواند منجر به پیامدهای غیر قابل جبران شود. تسلط کامل به رزومه و پرونده، تاثیرگذاری اولیه و در طول مصاحبه و دادن پاسخ‌های درست به سوال‌های افسر سفارت بسیار حائز اهمیت است. این مرحله از پروسه ویزا، مهمترین بخش بوده و کوتاهی در آن می‌تواند باعث ردشدن درخواست ویزای دانشجو شود.

عدم ارائه یا ارائه بیمه سلامت نامناسب

برای دانشجویان بین‌المللی که روند ویزا را شروع می‌کنند، ارائه بیمه سلامت پیش از ورود به کشور آلمان به عنوان بخشی از مدارک مورد نیاز ویزا، ضروری است. نداشتن بیمه و یا هرگونه ابهام یا نقص در بیمه، می‌تواند باعث ریجکتی شود.

نقص مدارک ویزا

بدیهی است که نقص مدارک ویزا، مانع پیش‌رفتن صحیح روند ویزای دانشجویی می‌شود. با توجه به لیست مدارکی که سفارت اعلام می‌کند، همه مدارک با دقت و نظم باید جمع‌آوری و به سفارت ارائه شود. همه مدارک خواسته‌شده توسط سفارت به یک اندازه مهم بوده و نقص در هر کدام از مدارک باعث ریجکتی ویزای دانشجویی می‌شود.

انتخاب رشته نامناسب با سوابق تحصیلی

انتخاب رشته و سوابق تحصیلی نیز در روند صدور ویزا تاثیرگذار است. برای مثال زمانی که دانشجو برای مقطع ارشد در یک رشته نامرتبط با مدرک لیسانس خود اقدام کند و هیچ تجربه مشابهی به آن رشته نداشته باشد، و یا برای تکرار یک مقطع (کارشناسی مجدد یا ارشد مجدد) اقدام کند، افسر سفارت به هدف دانشجو از سفر به کشور آلمان شک کرده و درباره انگیزه دانشجو از این کار سوال می‌کند. در صورتی که از پاسخ متقاضی قانع نشود، درخواست ویزای او را رد می‌کند.

به مشاوره احتیاج دارید؟ با ما تماس بگیرید ...

راهکارهای رفع ریجکتی ویزای تحصیلی آلمان

راهکارهای رفع ریجکتی ویزای تحصیلی آلمان، برای هر کدام از دلایل رایج مطرح‌شده را در زیر بررسی می‌کنیم:

  1. عدم اثبات تمکن مالی: برای رفع این مشکل، بهتر است تا مدارک ارائه‌شده برای اثبات تمکن مالی بدون هیچ ابهام و نقص ارائه شود. مطمئن‌ترین راه برای این موضوع حساب بلوکه‌شده است. در صورتی که توانایی تامین مقدار مبلغ درخواست شده وجود نداشته باشد، افراد می‌توانند یک حامی مالی معرفی کنند.
  2. وجود نقص و ضعف در پرونده تحصیلی: زمانی که دانشجویان وارد پروسه ویزا می‌شوند، تغییر دستاوردهای تحصیلی گذشته امکان‌پذیر نیست. بنابراین تنها کاری که افراد می‌توانند انجام دهند، نشان‌دادن هدف و انگیزه بالا برای تحصیل در آلمان و رشته پذیرفته‌شده است. در صورتی که دلایل قانع‌کننده‌ای برای پایین‌بودن عملکرد تحصیلی گذشته وجود دارد، بهتر است برای افسر توضیح داده شود.
  3. درخواست برای نوع ویزای نامناسب: در صورتی که ویزای نامناسب درخواست شده و بر اثر آن دانشجو ریجکت شده باشد، متاسفانه باید درخواست جدید برای ویزا داده شود. برای جلوگیری از اینگونه مشکلات، بهتر است برای درخواست ویزای تحصیلی آلمان به مشاوران و متخصصان این حوزه مراجعه شود.
  4. نقص مدارک ویزا: بهتر است برای مدارک خواسته‌شده از طرف سفارت، لیست تهیه کرده و همه مدارک خواسته‌شده مرتب و دقیق تهیه شود. در صورتی که ویزای تحصیلی به علت نقص مدارک رد شود، می‌توان با تکمیل مدارک و رفع نواقص پرونده، درخواست تجدید نظر ارائه کرد.

در صورتی که علت ریجکت شدن ویزا واضح و روشن باشد، مانند هر کدام از علل ریجکتی که پیشتر توضیح داده شد، لازم است با رفع مشکلات پرونده، مجددا برای ویزای دانشجویی اقدام شود. به‌خاطر داشته باشید که پروسه ویزا یک پروسه حساس و مهم است. در صورت رخ‌دادن یک اشتباه کوچک می‌تواند هزینه مالی و زمانی زیادی برای متقاضیان داشته باشد. بنابراین بهتر است برای این روند از متخصصان این حوزه کمک گرفته شود.

فرآیند اعتراض به رد درخواست ویزای آلمان

زمانی که درخواست ویزای آلمان رد می‌شود، نامه ریجکت به صورت ایمیل و با توضیح جزئیات و دلایل ردشدن درخواست ویزای متقاضی برای وی ارسال می‌شود. پس از دریافت ایمیل، سفارت آلمان به متقاضیان مهلت اعتراض می‌دهد. در صورتیکه افراد دلایل ریجکت‌شدن ویزا را متقاعدکننده ندانند و یا مشکلات پرونده را بتوانند در طول مدت زمان تعیین‌شده برطرف کنند، می‌توانند نامه درخواست تجدید نظر آماده کرده و در این نامه وجود نقص مدارک و مشکل موجود را توضیح دهند.

در صورت نپذیرفتن دلایل ریجکتی ارائه‌شده، افراد می‌توانند در نامه تجدید نظر این عدم موافقت را اعلام کرده و در صورت نیاز مدارک اضافه‌تری را برای حمایت از ادعای خود ارائه کنند.

مهلت اعتراض به ریجکتی ویزای تحصیلی آلمان

مهلت اعتراض به ریجکتی ویزای تحصیلی آلمان، یک ماه پس از دریافت نامه ریجکتی است. افراد در این مهلت یک‌ماهه، باید همه مدارک لازم را آماده و نامه تجدید نظر خود را به سفارت ارائه کنند.

نامه درخواست تجدید نظر ریجکتی ویزای آلمان چیست؟

نامه درخواست تجدید نظر ریجکتی ویزای آلمان، نامه‌ای است که پس از ردشدن درخواست ویزا، به طور رسمی توسط متقاضی نگارش می‌شود. در نامه تجدید نظر، متقاضی اعتراض خود را با دلایل و مدارک مربوطه اعلام کرده و از سفارت آلمان درخواست می‌کند که پرونده او را بر اساس توضیحات و مدارک درج شده در نامه تجدید نظر، مجددا مورد بررسی قرار دهند.

نامه تجدید نظر ریجکتی ویزای آلمان، باید به طور دقیق و شفاف همه علل ریجکتی اعلام‌شده از طرف سفارت را توضیح دهد. برای موفق‌بودن درخواست تجدید نظر، پرونده متقاضی باید به بهترین و درست‌ترین شکل ارائه شود، از این رو بهتر است با متخصصان این حوزه مشورت شود.

نامه درخواست تجدید نظر ویزای آلمان باید شامل چه مواردی باشد؟

  • مشخصات دقیق شخصی: نامه تجدید نظر باید همه اطلاعات شخصی فرد متقاضی از جمله: نام و نام خانوادگی، تاریخ و محل تولد، شماره پاسپورت و آدرس محل سکونت فعلی را داشته باشد. پیشنهاد می‌شود که در این نامه، آدرس ایمیل و شماره تماس نیز درج شود.
  • تاریخ دقیق رد درخواست ویزا: در ابتدای نامه، تاریخ دقیق ریجکت‌شدن ویزا باید درج شود.
  • دلایل ردشدن ویزا که در نامه ریجکتی درج شده است.
  • توضیح هر کدام از دلایل ارائه شده برای رد ویزا: در این قسمت متقاضی باید دلایل خود را برای نپذیرفتن دلایلی که برای رد درخواست ویزا اعلام شده، توضیح دهد. این قسمت، مهم‌ترین بخش نامه درخواست تجدید نظر است، بنابراین در نوشتن آن باید نهایت دقت و حساسیت به خرج داده شود. توضیحات و دلایل باید مرتب لیست شده و برای هر کدام توضیح قاطع و منطقی نوشته شود.
  • امضا: پس از نوشتن نامه درخواست تجدید نظر، باید پرینت و امضا شود. نامه تجدید نظر بدون داشتن امضای متقاضی، مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

هزینه ارسال نامه تجدید نظر به ریجکتی ویزای آلمان

ارسال نامه تجدید نظر به نتیجه پرونده ویزای دانشجویی آلمان هزینه خاصی در بر ندارد. شما می‌توانید با رعایت اصول و ذکر همه دلایل اعتراض به رد پرونده ویزا، نامه درخواست تجدید نظر را امضا کرده و به آدرس اعلام‌شده توسط سفارت آلمان در ایران ارسال کنید.

هزینه درخواست ویزای تحصیلی آلمان

هزینه درخواست ویزای تحصیلی آلمان، به طور معمول 75 یورو است. سفارت آلمان اما شرایط وی‌آی‌پی خاصی نیز برای کسانی که می‌خواهند مراحل درخواست ویزای خود را در آرامش و دقت بیشتری سپری کنند ارائه می‌کند.

با پرداخت 115 یورو به علاوه 75 یوروی اولیه، مراحل اخذ ویزا به صورت دقیق‌تر انجام شده و زمان بیشتری برای تهیه مدارک در نظر گرفته می‌شود. همچنین فضای آرام و متفاوتی در روز مصاحبه برای متقاضیان فراهم می‌شود.

هزینه درخواست مجدد ویزای آلمان

هزینه درخواست مجدد ویزای آلمان، عینا مشابه هزینه‌های درخواست اولیه است. هزینه درخواست ویزا در صورت ریجکت‌شدن، به متقاضیان برگردانده نمی‌شود و افراد در صورت درخواست مجدد ویزا، باید همه هزینه‌ها را پرداخت کنند.

از سامان استادی مشاوره بگیرید
مقالات مرتبط
وب‌سایت Uni-Assist

وب‌سایت Uni-Assist

یونی اسیست (Uni-Assist) چیست؟ یونی اسیست (Uni-Assist) یک سایت خدمات‌رسانی ملی در آلمان است که به حدود 170 دانشگاه در کشور آلمان کمک می‌کند تا پروسه پذیرش دانشجوی بین‎‌المللی را انجام دهند. این سایت...

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

به دلیل سیستم پزشکی بسیار پیشرفته، تحصیل پزشکی در آلمان یکی از محبوب‌ترین دوره‌های پزشکی در سراسر جهان است. دانشکده‌های پزشکی در آلمان در مقایسه با سایر کشورهای مطرح اروپایی شهریه مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند و...

تاییدیه ZAB آلمان

تاییدیه ZAB آلمان

ZAB آلمان مخفف عبارت Zentralstelle für ausländisches Bildungswesen و یا به عبارتی، سازمان مرکزی بررسی تحصیلات خارجی در آلمان (Central Office for Foreign Education) است. این تاییدیه برای ادامه تحصیل و یا مهاجرت کاری...

صلاحیت ورود به دانشگاه – HZB

صلاحیت ورود به دانشگاه – HZB

HZB چیست؟ صلاحیت ورود به دانشگاه و یا Hochschulzugangsberechtigung عبارتی است که برای سنجش ورود به تحصیلات عالی در کشور آلمان کاربرد دارد. بر خلاف کشور ایران، در آلمان چیزی به نام کنکور و...

تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی

تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی

با وجود اینکه بیشتر رشته‌ها و دوره‌ها در کشور آلمان به زبان آلمانی ارائه می‌شود، تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی غیر ممکن نیست. در همه مقاطع مختلف به صورت محدود، رشته‌ها و کورس‌هایی...

تحصیل در آلمان با معدل پایین

تحصیل در آلمان با معدل پایین

برای تحصیل در آلمان با معدل پایین به برخی از نکات باید توجه کرد. در درجه اول دانستن این موضوع که معدل شما در چه بازه‌ای از معدل بین‌المللی قرار می‌گیرد بسیار حائز اهمیت...

تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم

تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم

شرایط تحصیل در آلمان با دیپلم شرایط تحصیل در آلمان برای دانشجویانی که قصد دارند با دیپلم در یکی از دانشگاه‌های برتر این کشور تحصیل کنند، به کالج‌ها ختم می‌شود. کالج یا Studienkolleg، مسیری...

تبدیل معدل ایرانی به آلمانی

تبدیل معدل ایرانی به آلمانی

فرمول تبدیل معدل و نمره ایرانی به آلمانی برای تبدیل معدل و نمره ایرانی به آلمانی، فرمول اصلاح‌شده باواریا (Modified Bavarian Formula) قابل استفاده است. در این فرمول، X نمره در سیستم آلمانی، Nmax...

تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان

تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان

شرایط تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان انگلیسی، زمانی امکان‌پذیر است که افراد در مقاطع پیشین خود به زبان انگلیسی تحصیل کرده باشند و یا ساکن کشورهایی باشند...

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کنید پس از پاسخ کارشناسان از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست

نیاز به مشاوره دارید؟ در واتساپ پاسخگوی شما هستیم
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می دهیم پشتیبانی واتساپ
پذیرش تحصیلی در کشور های
خدمات موسسه Saman Study