logo

تحصیل در آلمان با معدل پایین

21 مرداد 1403
تحصیل در آلمان با معدل پایین

برای تحصیل در آلمان با معدل پایین به برخی از نکات باید توجه کرد. در درجه اول دانستن این موضوع که معدل شما در چه بازه‌ای از معدل بین‌المللی قرار می‌گیرد بسیار حائز اهمیت است. برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان معمولا معدل بین‌المللی بالای 3 در مقیاس 4 نمره‌ای مورد نیاز است و معدل پایین‌تر از آن در شرایط حساس‌تری قرار خواهند گرفت. اما این به معنی غیر ممکن‌بودن تحصیل در آلمان نیست.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم

شرط معدل برای تحصیل در آلمان

شرط معدل برای تحصیل در آلمان به نوع دانشگاه مورد نظر بستگی دارد. دانشگاه‌های آلمان به دو نوع دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های خصوصی تقسیم می‌شوند. طبیعتا قبولی در دانشگاه‌های خصوصی با معدل پایین‌تر راحت‌تر است اما دانشجویان باید متقبل پرداخت شهریه بالایی شوند. شرط معدل برای دانشگاه‌های دولتی آلمان بین 3.2 تا 4 و در دانشگاه‌های خصوصی این بازه بسیار کمتر است.

تحصیل در مدارس آلمان با معدل پایین

تحصیل در مدارس آلمان با معدل پایین، محدودیتی برای دانش‌آموزان ندارد. در صورتی که دانش‌آموزان دانش زبان بالایی در آلمانی و یا انگلیسی داشته باشند شانس تحصیل در مدارس آلمان را دارند. برای تحصیل به زبان انگلیسی دانش‌آموزان می‌توانند در مدارس بین‌المللی و یا شبانه‌روزی که سیستم بین‌المللی IB را ارائه می‌کنند ثبت نام کنند. در این مورد شرایط پذیرش برای دانش‌آموزان داشتن مدرک زبان انگلیسی و داشتن نمرات قابل قبول در پایه‌های قبلی او است. در این شرایط دانش‌آموز دو مقطع یازدهم و دوازدهم را در این مدارس گذرانده و فارغ‌التحصیل می‌شود.

اما در صورتی که دانش‌آموزی قصد تحصیل به زبان آلمانی در مدارس German Abitur داشته باشد، داشتن مدرک زبان B2 آلمانی برای پذیرش در دبیرستان‌های آلمان ضروری است. البته مدارس محدودی با مدرک B1 نیز پذیرش دارند اما بهتر است که با مدارک بالاتری اپلای شود، چرا که رقابت برای پذیرش در این مدارس بسیار بالا است.

شرط معدل برای پذیرش در آلمان با مدرک دیپلم

شرط معدل برای پذیرش در آلمان با مدرک دیپلم برای مقطع کارشناسی اهمیت کمتری نسبت به سایر مقاطع دارد. بر اساس قانون آلمان دیپلم کشورهای دیگر برای پذیرش در دانشگاه‌های این کشور اعتبار ندارد و افراد باید ابتدا در یکی از کالج‌های آلمان دوره‌ای به مدت یک سال بگذرانند که در این دوره دروس اصلی دبیرستان بر اساس نوع دوره‌ای که فرد در آن شرکت می‌کند تدریس می‌شود تا دانشجو بر اساس سیستم آموزشی آلمان در انتهای این دوره یک ساله، مورد ارزیابی قرار گرفته و وارد دانشگاه شود.

بنابراین در پایان دوره، از این دانشجویان امتحان FSP گرفته می‌شود و بررسی سوابق هر دانشجو بر اساس امتیاز امتحان FSP، عملکرد او در دوره یک ساله کالج و سوابق تحصیلی دانشجو در دبیرستان انجام می‌شود. در این صورت معدل پایین، تاثیر کمتری در کل روند پذیرش دارد. لازم به ذکر است که برای ورود به این کالج‌ها، افراد باید آزمون ورودی نیز بدهند و در صورت قبولی می‌توانند در کالج‌های آلمان مشغول به تحصیل شوند. مگر اینکه برای تحصیل در کالج‌های خصوصی اقدام شود که در این شرایط، آزمون ورودی نداشته و معدل پایین نیز تاثیر چندانی بر روی گرفتن پذیرش ندارد و افراد با پرداخت شهریه این کالج‌ها، می‌توانند مشغول به تحصیل شوند.

شرط معدل برای پذیرش در آلمان در مقطع کارشناسی

شرط معدل برای پذیرش در آلمان در مقطع کارشناسی فقط یک بخش از ارزیابی اولیه برای پذیرش است. برای پذیرش در مقطع کارشناسی در صورتی که پس از پایان دبیرستان اقدام شود، ارزیابی بر اساس عملکرد دانشجو در دبیرستان و همچنین آزمون FSP که در آلمان در انتهای دوره یک ساله کالج برگزار می‌شود است. از این رو در صورتی که دانشجویی در دبیرستان معدل پایین‌ کسب کرده، در آزمون FSP موفق عمل کند می‌تواند ضعف معدل خود را برای پذیرش پوشش دهد.

از طرفی اگر دانشجویی معدل پایین در دوره دبیرستان کسب کرده باشد، می‌تواند با پذیرش در یکی از دانشگاه‌های ایران و گذراندن دو الی سه ترم در دانشگاه، برای پذیرش کارشناسی در آلمان اقدام کند، در این حالت عملکرد دانشجو در آن چند ترم دانشگاه نیز در ارزیابی تاثیرگذار بوده و ضعف معدل را جبران می‌کند.

شرط معدل برای پذیرش کارشناسی ارشد در آلمان

شرط معدل برای پذیرش کارشناسی ارشد در آلمان نیاز به معدل بالای 3 در مقیاس 4 نمره‌ای بین‌المللی است. در صورت پایین‌بودن معدل برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان در مقطع ارشد، دانشجویان می‌توانند با دادن امتحان GRE، معدل پایین خود را پوشش دهند. همچنین داشتن یک توصیه‌نامه قوی و معتبر و داشتن رزومه آکادمیک و یا کاری موفق نیز می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا بتوانند کمبود معدل خود را جبران کنند.

یکی دیگر از مدارک مهمی که افراد توسط آن می‌توانند معدل پایین را توجیه کنند، SOP یا انگیزه‌نامه است. در انگیزه‌نامه دانشجویان می‌توانند دلایل پایین‌بودن معدل خود را توضیح داده و کمیته پذیرش دانشگاه را متقاعد کنند. یک انگیزه‌نامه خوب و قوی، شانس قبولی را برای افراد، بسیار افزایش می‌دهد.

پذیرش دکترا در آلمان با معدل پایین

برای گرفتن پذیرش در آلمان با معدل پایین، یکی از کلیدی‌ترین نکات ارتباط موثر و خوب با یکی از استادان در دانشگاه مورد نظر است. زمانی که افراد بتوانند توانایی‌های خود را در مکاتبه و مصاحبه با اساتید، به نمایش بگذارند، شانس قبولی آنها در دانشگاه حتی با معدل پایین نیز بسیار افزایش می‌یابد. متقاضیان تحصیل دکتری در آلمان نیز می‌توانند با به دست‌آوردن امتیاز بالا در امتحان GRE ضعف معدل پایین خود را پوشش دهند. همچنین برای پذیرش در مقطع دکترا نیز داشتن یک انگیزه‌نامه قوی و خوب شانس قبولی در افراد را بسیار بالا می‌برد.

شرایط اخذ پذیرش در آلمان با معدل پایین

برای اخذ پذیرش در آلمان با معدل پایین باید شرایط مختلفی در نظر گرفته شود. یکی از این فاکتورها، در نظر گرفتن دانشگاه‌ها با رتبه و جایگاه پایین‌تر است. بدیهی است که در دانشگاه‌های رتبه‌دار در آلمان، برای اخذ پذیرش، به معدل بالاتری نیاز است، از این رو افراد با معدل پایین، بهتر است برای دانشگاه‌هایی با رتبه‌های پایین‌تر و در شهرهای کوچک‌تر اقدام کنند. شهرهای کوچک‌تر به دلیل نداشتن رقابت و داشتن متقاضی کمتر، معمولا با معدل پایین‌تر نیز دانشجو پذیرش می‌کنند.

دانشگاه‌های بدون شرط معدل در آلمان

دانشگاه‌های دولتی در کشور آلمان به دو دسته دانشگاه‌های فنی (TU Universities) و دانشگاه‌های علوم کاربردی (Hochschule) تقسیم می‌شوند. دانشگاه‌های فنی و تکنیکال عموما برای پذیرش دانشجو به معدل بالاتر توجه می‌‎کنند چرا که برای تحصیل در این دانشگاه‌های رقابت بسیار بالا است. اما در دانشگاه‌های علوم کاربردی به دلیل تقاضا و رقابت کمتر، سخت‌گیری بر روی معدل نیز کمتر است. برخی از دانشگاه‌های بدون شرط معدل در آلمان که با معدل پایین نیز پذیرش می‌کنند عبارتند از:

نام دانشگاه شهر
دانشگاه گرایفسوالت University of Greifswald گرایفسوالت
مدرسه پزشکی هانوفر Hannover Medical School هانوفر
دانشگاه کایزرسلاترن University of Kaiserslautern کایزرسلاوترن
دانشگاه فنی ایلمناو Ilmenau University of Technology ایلمناو
دانشگاه کسل University of Kassel کسل
دانشگاه جیکوب برمن Jacobs University Bremen برمن
دانشگاه اولدنبورگ University of Oldenburg اولدنبورگ
دانشگاه لوفانا لونبورگ Leuphana University Lüneburg لونبورگ
دانشگاه ماگدبورگ University of Magdeburg ماگدبورگ
دانشگاه لوبک Universität zu Lübeck لوبک
دانشگاه فنی دارمشتات TU Darmstadt دارمشتات
دانشگاه منهایم University of Mannheim منهایم
دانشگاه گوته فرانکفورت Goethe University Frankfurt فرانکفورت
دانشگاه پاسائو University of Passau پاسائو
دانشگاه فردریک الکساندر FAU Erlangen-Nürnberg ارلانگن، نورنبرگ
دانشگاه کلن University of Cologne کلن
دانشگاه فردریک شیلر ینا Friedrich Schiller University Jena ینا
دانشگاه اشتوتگارت University of Stuttgart اشتوتگارت
دانشگاه اولم Ulm University اولم
دانشگاه مونستر University of Münster مونستر
دانشگاه یوهانس گوتنبرگ Johannes Gutenberg University Mainz ماینتس
دانشگاه زیگن University of Siegen زیگن

بورسیه تحصیلی در آلمان با معدل پایین

برای گرفتن بورسیه تحصیلی در آلمان با معدل پایین، لازم است دانشجویان، ضعف معدل خود را با جنبه‌های دیگری از توانایی‌های خود جبران کنند. داشتن تجربه کاری مرتبط با رشته تحصیلی و ساختن یک رزومه قوی می‌تواند پایین‌بودن معدل دانشجویان را برای به دست آوردن بورسیه تحصیلی جبران کند.

داشتن تجربه کاری و یا آکادمیک، یک توصیه‌نامه قوی را به دنبال دارد که این توصیه نامه نیز می‌تواند به پوشش ضعف معدل کمک کند. به طور کلی، در بیشتر مواقع، برای بورسیه تحصیلی، همه جوانب و توانایی‌های دانشجو در مجموع، مورد بررسی قرار می‌گیرد و معدل به‌تنهایی تعیین‌کننده نیست.

شرایط تحصیل پزشکی در آلمان با معدل پایین

شرایط تحصیل پزشکی در آلمان با معدل پایین سخت‌تر از سایر رشته‌ها است. بدیهی است که در همه کشورها برای تحصیل در رشته پزشکی داشتن معدل بالا و عملکرد تحصیلی، بسیار حائز اهمیت است. کشور آلمان نیز از این موضوع مستثنی نیست. برای تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های دولتی آلمان، داشتن معدل بالا و همچنین دانش زبان آلمانی پیشرفته الزامی است، چرا که پزشکان و کادر درمان در محیط کار، با افراد به طور مستقیم در ارتباط هستند و ضروری است که توانایی برقراری ارتباط با مراجعین را داشته باشند.

اما برای افرادی که با معدل پایین قصد تحصیل در آلمان را دارند نیز گزینه‌های کالج‌ها و دانشگاه‌های خصوصی وجود دارد. این دانشگاه‌ها و کالج‌ها برای دانشجویان شهریه در نظر گرفته و حتی ممکن است در برخی موارد آزمون ورودی داشته باشند تا معدل پایین متقاضی کمی جبران شود. مبلغ شهریه در این دانشگاه‌ها بین ترمی 5700 تا 15500 یورو متغیر است و فقط چهار دانشگاه خصوصی در کشور آلمان، رشته پزشکی را ارائه می‌کنند.

از سامان استادی مشاوره بگیرید
مقالات مرتبط
وب‌سایت Uni-Assist

وب‌سایت Uni-Assist

یونی اسیست (Uni-Assist) چیست؟ یونی اسیست (Uni-Assist) یک سایت خدمات‌رسانی ملی در آلمان است که به حدود 170 دانشگاه در کشور آلمان کمک می‌کند تا پروسه پذیرش دانشجوی بین‎‌المللی را انجام دهند. این سایت...

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

به دلیل سیستم پزشکی بسیار پیشرفته، تحصیل پزشکی در آلمان یکی از محبوب‌ترین دوره‌های پزشکی در سراسر جهان است. دانشکده‌های پزشکی در آلمان در مقایسه با سایر کشورهای مطرح اروپایی شهریه مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند و...

تاییدیه ZAB آلمان

تاییدیه ZAB آلمان

ZAB آلمان مخفف عبارت Zentralstelle für ausländisches Bildungswesen و یا به عبارتی، سازمان مرکزی بررسی تحصیلات خارجی در آلمان (Central Office for Foreign Education) است. این تاییدیه برای ادامه تحصیل و یا مهاجرت کاری...

صلاحیت ورود به دانشگاه – HZB

صلاحیت ورود به دانشگاه – HZB

HZB چیست؟ صلاحیت ورود به دانشگاه و یا Hochschulzugangsberechtigung عبارتی است که برای سنجش ورود به تحصیلات عالی در کشور آلمان کاربرد دارد. بر خلاف کشور ایران، در آلمان چیزی به نام کنکور و...

تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی

تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی

با وجود اینکه بیشتر رشته‌ها و دوره‌ها در کشور آلمان به زبان آلمانی ارائه می‌شود، تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی غیر ممکن نیست. در همه مقاطع مختلف به صورت محدود، رشته‌ها و کورس‌هایی...

تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم

تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم

شرایط تحصیل در آلمان با دیپلم شرایط تحصیل در آلمان برای دانشجویانی که قصد دارند با دیپلم در یکی از دانشگاه‌های برتر این کشور تحصیل کنند، به کالج‌ها ختم می‌شود. کالج یا Studienkolleg، مسیری...

تبدیل معدل ایرانی به آلمانی

تبدیل معدل ایرانی به آلمانی

فرمول تبدیل معدل و نمره ایرانی به آلمانی برای تبدیل معدل و نمره ایرانی به آلمانی، فرمول اصلاح‌شده باواریا (Modified Bavarian Formula) قابل استفاده است. در این فرمول، X نمره در سیستم آلمانی، Nmax...

تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان

تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان

شرایط تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان انگلیسی، زمانی امکان‌پذیر است که افراد در مقاطع پیشین خود به زبان انگلیسی تحصیل کرده باشند و یا ساکن کشورهایی باشند...

ریجکتی ویزای دانشجویی آلمان

ریجکتی ویزای دانشجویی آلمان

ریجکتی ویزای دانشجویی آلمان چیست؟ افرادی که از کشورهای خارج از حوزه شنگن برای تحصیل در کشور آلمان اقدام می‌کنند، لازم است برای ورود به این کشور ویزا و یا مجوز ورود و اقامت...

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کنید پس از پاسخ کارشناسان از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست

نیاز به مشاوره دارید؟ در واتساپ پاسخگوی شما هستیم
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می دهیم پشتیبانی واتساپ
پذیرش تحصیلی در کشور های
خدمات موسسه Saman Study