logo

تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان

2 مرداد 1403
تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان

شرایط تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان

تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان انگلیسی، زمانی امکان‌پذیر است که افراد در مقاطع پیشین خود به زبان انگلیسی تحصیل کرده باشند و یا ساکن کشورهایی باشند که زبان رسمی آنها انگلیسی است.

همچنین یکی از شرایطی که افراد می‌توانند در آلمان بدون مدرک زبان تحصیل کنند، شرکت در دوره‌های زبان آلمانی در آلمان است. موسسات آموزشی مختلف برای این دوره‌ها بدون مدرک زبان و یا با حداقل امتیاز زبان پذیرش می‌کنند.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم

تحصیل در مقطع کارشناسی بدون مدرک زبان در آلمان

تحصیل در مقطع کارشناسی بدون مدرک زبان در آلمان زمانی امکان‌پذیر است که با پذیرش مشروط از طرف دانشگاه، برای دوره‌های یک ساله زبان در همان دانشگاه یا موسسات همکار دانشگاه ثبت نام کنید. مدرک زبان انگلیسی یا مدرک زبان آلمانی، یکی از مهم‌ترین موارد مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان است. افراد فقط با شرکت در دوره‌های زبان آلمانی که به مدت یک سال برگزار می‌شوند می‌توانند وارد آلمان شده و پس از تحصیل در کالج‌های آلمان، وارد مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های آلمان شوند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بدون مدرک زبان در دانشگاه‌های آلمان

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بدون مدرک زبان در دانشگاه‌های آلمان نیز ممکن نیست و افراد باید به هر طریق ممکن، تسلط خود را به زبان انگلیسی و یا آلمانی را اثبات کنند. تنها انعطافی که دانشگاه‌های آلمان برای پذیرش دارند این است که افراد می‌توانند از بین مدارک زبان بین‌المللی هر کدام که برایشان راحت‌تر و در دسترس‌تر است ارائه کنند.

تحصیل دکترا در آلمان بدون مدرک زبان

تحصیل دکترا در آلمان بدون مدرک زبان زمانی امکان‌پذیر است که افراد تحصیلات ارشد و یا لیسانس خود را در یک دانشگاه انگلیسی‌زبان گذرانده باشند. برای تحصیل دکتری در آلمان یکی از نیازهای اصلی افراد دانش زبان انگلیسی است. برای پیداکردن استاد و مکاتبه با دانشگاه و سپس تحصیل در این مقطع دانش زبان انگلیسی و یا آلمانی از اساسی‌ترین نیازمندی‌ها به شمار می‌آید.

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی در آلمان بدون مدرک زبان

اخذ پذیرش تحصیلی در آلمان بدون مدرک زبان تنها در صورتی امکان‌پذیر است که یکی از شرایط زیر برقرار باشد:

  • زبان مادری فرد متقاضی انگلیسی باشد.
  • تحصیلات پیشین متقاضی در موسسه آموزشی مثل مدرسه و یا دانشگاه، به زبان انگلیسی بوده باشد.
  • به جای مدرک زبان، مدرک MOI ارائه کند. این مدرک یک گواهی از موسسه آموزشی پیشین است که تایید می‌کند رشته تحصیلی فرد در آن موسسه کاملا به زبان انگلیسی برگزار و پاس شده است. بیشتر دانشگاه‌های آلمان این مدرک را قبول دارند.
  • رشته تحصیلی قبلی فرد، ادبیات زبان انگلیسی باشد. در این صورت می‌توان از طریق مکاتبه با دانشگاه بدون مدرک زبان پذیرش گرفت.
  • بعضی از دانشگاه‌ها، با برگزاری مصاحبه‌ آنلاین میزان تسلط متقاضیان را بر روی زبان انگلیسی می‌سنجند و بر اساس آن پذیرش می‌دهند.
به مشاوره احتیاج دارید؟ با ما تماس بگیرید ...

ویزای تحصیلی آلمان بدون مدرک زبان

ویزای تحصیلی آلمان بدون مدرک زبان تنها زمانی مورد تایید قرار می‌گیرد که فرد با نامه MOI از دانشگاه پذیرش گرفته باشد و با نامه پذیرش و گواهی MOI به سفارت مراجعه و پس از مصاحبه ویزای تحصیلی آلمان را دریافت کند.

تحصیل در کالج‌های آلمان بدون مدرک زبان

برای تحصیل در کالج‌های آلمان بدون مدرک زبان، متقاضیان باید به مدت یک سال در دوره زبان آلمانی در کشور آلمان ثبت نام و تحصیل کنند و بعد از دریافت مدرک C1 یا B2، وارد کالج‌های آلمان شوند. در غیر این صورت، تحصیل در کالج‌های آلمان بدون مدرک زبان ممکن نیست.

هزینه تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان

هزینه تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان شامل دوره‌های زبان آلمانی یک ساله در این کشور می‌شود که برخی از کالج‌ها و یا دبیرستان‌های شبانه‌روزی آلمان برگزار می‌کنند. در این شرایط خوابگاه و وعده‌های غذایی دانشجویان نیز با این موسسات بوده و هزینه‌ای حدود 45000 یورو برای یک سال در بر دارد.

شرایط تحصیل رایگان در آلمان بدون مدرک زبان

شرایط تحصیل رایگان در آلمان بدون مدرک زبان وجود ندارد و افراد باید با پرداخت هزینه در دوره‌های زبان آلمانی یک ساله شرکت کرده و سپس وارد کالج‌ها دولتی شوند و به صورت رایگان به تحصیل بپردازند.

لیست دانشگاه‌های بدون نیاز به مدرک زبان در آلمان

به‌طور کلی می‌توان گفت که دانشگاه بدون نیاز به مدرک زبان در آلمان وجود ندارند. چرا که مدرک زبان از مهم‌ترین نیازمندی‌های پذیرش در دانشگاه‌هاست. اما برخی از دانشگاه‌ها برای مقطع کارشناسی پذیرش مشروط بدون مدرک زبان صادر می‌کنند و دانشجو را موظف می‌کنند تا در دوره‌های یک‌ساله زبان در آلمان شرکت کنند و پس از گذراندن این دوره، تحصیل خود را در مقطع کارشناسی ادامه دهند.

برخی از دانشگاه‌هایی که این دوره‌های زبان یک ساله را برگزار می‌کنند عبارتند از:

نام دانشگاه شهر
دانشگاه آزاد برلین Free University of Berlin برلین
دانشگاه هامبولت برلین Humboldt University of Berlin برلین
دانشگاه فرایبورگ University of Freiburg فرایبورگ
دانشگاه رگنسبورگ University of Regensburg رگنسبورگ
دانشگاه بن University of Bonn بن
دانشگاه هایدلبرگ University of Heidelberg هایدلبرگ
دانشگاه یوهانس گوتنبرگ Johannes Gutenberg University Mainz ماینتس

لیست کالج‌های بدون مدرک زبان در آلمان

معمولا بیشتر کالج‌های آلمان، برای متقاضیان بدون مدرک زبان دوره‌های یک ساله زبان آلمانی برگزار می‌کنند. همچنین در برنامه درسی این کالج‌ها نیز دروس آلمانی ادامه دارد. در این کالج‌ها زبان آلمانی با تمرکز بر جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی، به افراد آموزش داده می‌شود. لیست بهترین کالج‌های آلمان عبارتند از:

نام کالج شهر
کالج هایدلبرگ Studienkolleg an der Universität Heidelberg هایدلبرگ
کالج KIT Karlsruher Institut für Technologie کارلسروهه
کالج دوسلدروف Studienkolleg Düsseldorf دوسلدروف
کالج تکنولوژی کنستانتس HTWG Studienkolleg an der HTWG Konstanz کنستانتس
کالج علمی کاربردی بایرن Studienkolleg bei den Fachhochschulen des Freistaates Bayern کوبورک
کالج دانشگاه فنی برلین Studienkolleg an der TU Berlin برلین
کالج دانشگاه FU برلین Studienkolleg an der FU Berlin برلین
کالج هامبورگ Studienkolleg Hamburg هامبورگ
کالج بین‌المللی دانشگاه پادربورن Internationales Studienkolleg an der Universität Paderborn پادربورن
کالج دانشگاه گوته Studienkolleg an der Goethe-Universität فرانکفورت
کالج TU دارمشتات Studienkolleg an der TU-Darmstadt دارمشتات
کالج دانشگاه کسل Studienkolleg an der Universität Kassel کسل
کالج بین‌المللی برلین Berlin International College برلین
کالج دانشگاه ماربورگ Studienkolleg Mittelhessen der Universität Marburg ماربورگ
کالج علمی کاربردی آخن Freshman Institute – FH Aachen آخن
کالج علمی کاربردی دانشگاه ویسمار Studienkolleg an der Hochschule Wismar ویسمار
کالج دانشگاه هانوفر Studienkolleg an der Universität Hannover هانوفر

دوره‌های دانشگاهی بدون نیاز به مدرک زبان

تنها دوره‌های دانشگاهی بدون نیاز به مدرک زبان، دوره‌های یک ساله‌ای است که برخی دانشگاه‌ها برای دانشجویان مشروط خود برگزار می‌کنند. این دوره‌های یک ساله، دوره‌های زبان آلمانی هستند که افراد در این یک سال باید به سطح C1 برسند و پس از آن تحصیل خود را در دانشگاه آغاز کنند. برای این دوره‌ها از طرف دانشگاه، شهریه در نظر گرفته می‌شود و سفارت آلمان ویزای مخصوص این دوره‌ها را نیز برای دانشجویان صادر می‌کند.

مزایای تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان

از مزایای گذراندن دوره‌های یک ساله زبان آلمانی در آلمان این است که در این یک سال در کنار آموختن زبان آلمانی، با فرهنگ و سبک زندگی آلمانی آشنا شده و با آن خو می‌گیرند. همچنین پس از اتمام دوره زبان آلمانی، موقعیت‌های بیشتری در زمینه تحصیل و کار برای افراد وجود دارد.

معایب تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان

از معایب تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان می‌توان به سخت‌تر و طولانی‌ترشدن مسیر تحصیل افراد اشاره کرد. دانشگاه‌ها و یا کالج‌های آلمان بدون مدرک زبان به دانشجویان پذیرش نمی‌دهند و از آنها می‌خواهند که برای قبول‌شدن در این موسسات، یک دوره زبان یک‌ساله را بگذرانند.

یکی دیگر از معایب این مسیر داشتن هزینه بالا است، دانشجویان برای این دوره‌ها باید مبلغی حدود 45 هزار یورو پرداخت کنند. همچنین نداشتن مدرک زبان و پذیرش مشروط از طرف کالج‌ها و دانشگاه‌ها فقط در پایه لیسانس و کالج‌های آمادگی برای دانشگاه امکان‌پذیر است. برای مقاطع بالاتر مانند ارشد و دکتری بدون مدرک زبان امکان گرفتن پذیرش وجود ندارد.

زبان آموزش در موسسات آموزش عالی آلمان

زبان آموزش در موسسات آموزش عالی آلمان، بر اساس دانشگاه و رشته متفاوت است. بیشتر رشته‎‌ها و دانشگاه‌ها به خصوص در مقطع لیسانس به زبان آلمانی ارائه می‌شوند. با این حال برخی رشته‌های پرطرفدار مانند رشته‌های مهندسی، ریاضیات، حقوق، اقتصاد و علوم اجتماعی، به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شوند.

همچنین در برخی رشته‌ها زبان آموزش انگلیسی و آلمانی است. این رشته‌ها به دانشجویان این فرصت را می‌دهند که در کنار تحصیل در رشته مورد علاقه خود، بتوانند زبان آلمانی را نیز بیاموزند و مسلط شوند.

مدارک زبان مورد نیاز برای تحصیل در آلمان

مدارک زبان مورد نیاز برای تحصیل در آلمان با توجه به اینکه زبان آموزش موسسه انگلیسی باشد یا آلمانی یکی از گزینه‌های زیر است:

  • انگلیسی: تافل، آیلتس، دولینگو، PTE و غیره
  • آلمانی: تست‌داف (TestDAF)، DSH، گوته

نمرات زبان مورد نیاز برای تحصیل در آلمان

نمرات زبان مورد نیاز برای تحصیل در آلمان با توجه به رشته و دانشگاه متفاوت است. برای اطلاع دقیق از نمره زبان مورد نیاز هر دانشگاه، بهتر است به سایت آن دانشگاه و دپارتمان رشته مورد نظر مراجعه شود. اما به طور کلی، نمره زبان انگلیسی برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان، باید حداقل آیلتس 6 یا معادل آن و نمره زبان آلمانی C1 یا DSH 2 یا معادل آنها باشد.

تحصیل رایگان در آلمان بدون مدرک زبان

تحصیل رایگان در آلمان بدون مدرک زبان وجود ندارد. تحصیل در کشور آلمان در موسسات دولتی رایگان بوده و هزینه‌ای ندارد، اما برای ورود به این موسسات داشتن دانش زبان انگلیسی یا آلمانی، از شرایط اصلی پذیرش بوده و بدون آن تحصیل در موسسات آموزشی دولتی آلمان امکان‌پذیر نیست و افراد بدون مدرک زبان فقط می‌توانند در دوره‌های زبان آلمانی یک ساله شرکت کنند که این دوره‌ها ملزم پرداخت شهریه هستند.

از سامان استادی مشاوره بگیرید
مقالات مرتبط
وب‌سایت Uni-Assist

وب‌سایت Uni-Assist

یونی اسیست (Uni-Assist) چیست؟ یونی اسیست (Uni-Assist) یک سایت خدمات‌رسانی ملی در آلمان است که به حدود 170 دانشگاه در کشور آلمان کمک می‌کند تا پروسه پذیرش دانشجوی بین‎‌المللی را انجام دهند. این سایت...

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

به دلیل سیستم پزشکی بسیار پیشرفته، تحصیل پزشکی در آلمان یکی از محبوب‌ترین دوره‌های پزشکی در سراسر جهان است. دانشکده‌های پزشکی در آلمان در مقایسه با سایر کشورهای مطرح اروپایی شهریه مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند و...

تاییدیه ZAB آلمان

تاییدیه ZAB آلمان

ZAB آلمان مخفف عبارت Zentralstelle für ausländisches Bildungswesen و یا به عبارتی، سازمان مرکزی بررسی تحصیلات خارجی در آلمان (Central Office for Foreign Education) است. این تاییدیه برای ادامه تحصیل و یا مهاجرت کاری...

صلاحیت ورود به دانشگاه – HZB

صلاحیت ورود به دانشگاه – HZB

HZB چیست؟ صلاحیت ورود به دانشگاه و یا Hochschulzugangsberechtigung عبارتی است که برای سنجش ورود به تحصیلات عالی در کشور آلمان کاربرد دارد. بر خلاف کشور ایران، در آلمان چیزی به نام کنکور و...

تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی

تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی

با وجود اینکه بیشتر رشته‌ها و دوره‌ها در کشور آلمان به زبان آلمانی ارائه می‌شود، تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی غیر ممکن نیست. در همه مقاطع مختلف به صورت محدود، رشته‌ها و کورس‌هایی...

تحصیل در آلمان با معدل پایین

تحصیل در آلمان با معدل پایین

برای تحصیل در آلمان با معدل پایین به برخی از نکات باید توجه کرد. در درجه اول دانستن این موضوع که معدل شما در چه بازه‌ای از معدل بین‌المللی قرار می‌گیرد بسیار حائز اهمیت...

تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم

تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم

شرایط تحصیل در آلمان با دیپلم شرایط تحصیل در آلمان برای دانشجویانی که قصد دارند با دیپلم در یکی از دانشگاه‌های برتر این کشور تحصیل کنند، به کالج‌ها ختم می‌شود. کالج یا Studienkolleg، مسیری...

تبدیل معدل ایرانی به آلمانی

تبدیل معدل ایرانی به آلمانی

فرمول تبدیل معدل و نمره ایرانی به آلمانی برای تبدیل معدل و نمره ایرانی به آلمانی، فرمول اصلاح‌شده باواریا (Modified Bavarian Formula) قابل استفاده است. در این فرمول، X نمره در سیستم آلمانی، Nmax...

ریجکتی ویزای دانشجویی آلمان

ریجکتی ویزای دانشجویی آلمان

ریجکتی ویزای دانشجویی آلمان چیست؟ افرادی که از کشورهای خارج از حوزه شنگن برای تحصیل در کشور آلمان اقدام می‌کنند، لازم است برای ورود به این کشور ویزا و یا مجوز ورود و اقامت...

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کنید پس از پاسخ کارشناسان از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست

نیاز به مشاوره دارید؟ در واتساپ پاسخگوی شما هستیم
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می دهیم پشتیبانی واتساپ
پذیرش تحصیلی در کشور های
خدمات موسسه Saman Study