logo

تاییدیه ZAB آلمان

29 مرداد 1403
تاییدیه ZAB آلمان

ZAB آلمان مخفف عبارت Zentralstelle für ausländisches Bildungswesen و یا به عبارتی، سازمان مرکزی بررسی تحصیلات خارجی در آلمان (Central Office for Foreign Education) است. این تاییدیه برای ادامه تحصیل و یا مهاجرت کاری به آلمان کاربرد دارد.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم

تاییدیه ZAB چیست؟

تاییدیه ZAB آلمان، مدرکی است که سازمان مرکزی بررسی تحصیلات خارجی در آلمان، صادر می‌کند و در آن کیفیت مدرک تحصیلی اخذشده در خارج از کشور آلمان را مورد بررسی قرار داده و آن را با سیستم آموزشی کشور خود مقایسه می‌کند. پس از بررسی نتیجه را در قالب مدرک ZAB به دانشجو اعلام می‌کند.

این مدرک، گواهی نیست و صرفا ابزار قیاس بوده و جایگاه و کاربرد مدرک خارجی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. ZAB مشخص می‌کند که مدرک افراد برابر با کدام مقطع و نوع تحصیل در آلمان است. در بانک اطلاعاتی آنابین (Anabin)، ZAB اطلاعاتی را درباره ارزیابی‌های انجام‌شده برای بیش از 180 کشور منتشر کرده است.

همچنین زمانی که افراد برای ادامه تحصیل در کشور آلمان اقدام می‌کنند، از طریق ZAB می‌توانند مورد تایید بودن دانشگاه و رشته متقاضی را در آلمان مشخص کنند. این سازمان، نشان می‌دهد فرد متقاضی برای ادامه تحصیل، دارای HZB است یا نه.

لازم به ذکر است که دو نوع تاییدیه ZAB وجود دارد:

  • ارزیابی عمومی: این نوع معادل، مناسب افرادی است که برای شغل مورد نظر خود نیاز به مجوز دولتی ندارند و در آن صرفا مدرک تحصیلی فرد مورد بررسی قرار گرفته و معادل آن مدرک در سیستم آموزشی آلمان مشخص می‌شود.
  • ارزیابی حرفه‌ای: این مدل مناسب افرادی است که در مشاغلی مانند پزشکی، وکالت و یا تدریس اپلای کرده باشند. ارزیابی حرفه‌ای نشان می‌دهد که فرد متقاضی برای کار در این نوع مشاغل شایستگی لازم را طبق فاکتورهای کشور آلمان دارد.
به مشاوره احتیاج دارید؟ با ما تماس بگیرید ...

مراحل دریافت تاییدیه ZAB

برای دریافت تاییدیه ZAB آلمان مراحل زیر باید طی شود:

قدم اول: باید نوع تاییدیه زاب که مناسب پرونده باشد انتخاب شود. در شرایط مهاجرت کاری، اگر شغل مورد نظر افراد نیاز به داشتن مجوز دولتی باشد، باید برای تاییدیه قانونی اقدام شود و در غیر این صورت برای ارزیابی عمومی.

قدم دوم: مدارک مورد نیاز برای درخواست تاییدیه ZAB طبق لیست جمع‌آوری شود.

قدم سوم: در این مرحله باید فرم درخواست تاییدیه ZAB تکمیل شود. این فرم از طریق سایت مربوطه قابل دسترسی است. در این فرم اطلاعات شخصی، پیشینه تحصیلی و برخی جزئیات مرتبط به آنها پرسیده می‌شود.

قدم چهارم: پس از تکمیل فرم، باید هزینه درخواست تاییدیه ZAB پرداخت شود.

قدم پنجم: پس از تکمیل فرم و پرداخت هزینه، باید مدارک و فرم درخواست تاییدیه ZAB برای سازمان ارسال شود. درخواست تاییدیه زاب مستقیما از طریق پست به سازمان ارسال می‌شود.

و در نهایت پس از پشت سر گذاشتن همه مراحل، باید منتظر نتیجه ارزیابی ZAB بود.

تفاوت تاییدیه زاب و تاییدیه آنابین

زاب سازمانی در کشور آلمان است که وظیفه آن بررسی مدارک تحصیلی و دانشگاهی خارجی است. این سازمان به دانشجویان خارجی اعلام می‌کند که دانشگاه محل تحصیل و مدرک تحصیلی آنها که در کشوری غیر از آلمان کسب کرده‌اند، مورد تایید کشور آلمان است یا خیر، یا به عبارتی فرد خارجی دارای HZB است یا خیر.

آنابین یک پلتفرم دیتابیس است که در آن اطلاعات دانشگاه‌ها در سراسر دنیا وجود دارد و از طریق این سایت، افراد می‌توانند با جستجوی اسم دانشگاه و موسسه آموزش عالی خود در این سایت، مورد تایید بودن و یا نبودن آن دانشگاه و یا موسسه را بفهمند.

H- در این جستجو به معنی مورد تایید نبودن آن دانشگاه و H+ به معنی مورد تایید بودن است. در صورتی که نتیجه جستجو به صورت H+/- باشد، به این معنی است که آن دانشگاه و مدرک باید مورد بررسی قرار بگیرد و در حال حاضر اعتبار آن نامشخص است.

تاییدیه زاب چه کاربردهایی دارد؟

متقاضیان مهاجرت تحصیلی و کاری به آلمان، از طریق تاییدیه ZAB، افراد می‌توانند اعتبار دانشگاه و رشته‌ای که در ایران گذراندند را بررسی کنند. در این سامانه مشخص می‌شود که آیا فرد متقاصی قادر به تحصیل در دانشگاه‌ها و یا کالج‌های کشور آلمان است یا خیر.

از کاربردهای دیگر تاییدیه زاب در موارد مهاجرت کاری است که افراد در این ارزیابی می‌توانند به جایگاه مدرک تحصیلی خود در کشور آلمان و میزان شایستگی خود پی ببرند و با این دیدگاه، موقعیت شغلی مورد نظر خود و میزان حقوق دریافتی از آن را نیز بهبود ببخشند و با شرایط بهتری مشغول به کار شوند.

چه کسانی باید برای دریافت تایید ZAB اقدام کنند؟

اگر فردی در ایران دیپلم گرفته باشد، در سیستم آموزشی آلمان HZB ندارد و باید وارد کالج‌های آلمان شده و پس از آن برای ورود به دانشگاه اقدام کند. در صورتی که فردی در ایران در مقطع لیسانس تحصیل کرده باشد و حدود 60 – 70 واحد درس گذرانده باشد و دانشگاه محل تحصیل او یکی از دانشگاه‌های مورد تایید کشور آلمان باشد، می‌توان به قطع گفت که او دارای HZB بوده و مستقیما می‌تواند برای دانشگاه‌های آلمان اقدام کند.

زمانی که دانشجو در دانشگاهی تحصیل کرده باشد که در سایت آنابین وجود نداشته و مورد تایید بودن آن نامشخص باشد، افراد باید برای دریافت تاییدیه ZAB اقدام کنند.

همچنین افرادی که در خارج از کشور آلمان تحصیل کرده و برای کار در کشور آلمان اقدام می‌کنند، به این تاییدیه نیاز خواهند داشت. به خصوص برای افرادی که شغل آنها نیاز به تاییدیه دولت داشته باشد. ضرورت این تاییدیه به این خاطر است که دولت آلمان پیش از استخدام افراد خارجی، اطمینان داشته باشد که تحصیلات فرد متقاضی در حد استانداردهای سیستم آموزشی کشور آلمان است.

به مشاوره احتیاج دارید؟ با ما تماس بگیرید ...

مدارک مورد نیاز برای درخواست تاییدیه زاب در آلمان

  1. مدرک و یا گواهی تحصیلی: یک کپی از مدرک یا گواهی باید ارائه شود تا محتوا و معادل آن در سیستم آموزشی کشور آلمان مورد بررسی قرار بگیرد.
  2. ریز نمرات تحصیلی دانشگاه: ریز نمرات تحصیلی افراد برای بررسی کیفیت عملکرد تحصیلی و دروسی که برای دریافت آن مدرک پاس شده‌اند نیز مورد نیاز است.
  3. مدارک اثبات تجربه کاری مرتبط: داشتن تجربه کاری مرتبط به‌خصوص در مشاغل تخصصی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های درخواست تاییدیه زاب است.
  4. مدرک زبان آلمان (در صورت نیاز برای شغل مورد نظر): با توجه به شغلی که برای آن اقدام می‌شود در صورت نیاز به داشتن دانش زبان آلمانی، افراد باید مدرک زبان آلمانی نیز ارائه کنند. برای این قسمت افراد می‌توانند مدارکی از جمله تست‌داف و گوته ارائه کنند.

روش دریافت تاییدیه ZAB آلمان

روش دریافت تاییدیه ZAB آلمان به صورت آنلاین بوده و پس از انجام ارزیابی، به صورت ایمیل به فرد متقاضی اعلام می‌شود و افراد با مراجعه به سایت و پروفایل خود، می‌توانند تاییدیه ZAB خود را دانلود کنند. همچنین فایل اصلی به آدرس نوشته شده در فرم اپلیکیشن پست می‌شود.

هزینه دریافت تاییدیه ZAB

هزینه دریافت تاییدیه ZAB برای درخواست اول مبلغ 200 یورو است. هر درخواستی بعد از آن، از جمله بررسی مدارک تحصیلی در مقاطع دیگر، به ازای هر درخواست 100 یورو است.

نتایج ارزیابی مدارک در ZAB

نتایج ارزیابی مدارک در ZAB برای افرادی که قصد تحصیل در کشور آلمان دارند می‌تواند منفی یا مثبت باشد. نتایج زاب اعلام می‌کند که دانشجو بر اساس پیشینه تحصیل و دانشگاه محل تحصیل، مجاز به ادامه تحصیل در کشور آلمان است یا خیر.

مدت زمان صدور تاییدیه ZAB برای متقاضیان ایرانی

مدت زمان صدور تاییدیه ZAB برای متقاضیان ایرانی با توجه به نوع تاییدیه ZAB درخواست شده می‌تواند متفاوت باشد. به طور معمول برای تاییدیه ZAB حرفه‌ای سه ماه، برای تاییدیه ZAB که بخشی از پروسه مهاجرتی نیروی ماهر است دو ماه زمان باید در نظر گرفته شود.

از سامان استادی مشاوره بگیرید
مقالات مرتبط
وب‌سایت Uni-Assist

وب‌سایت Uni-Assist

یونی اسیست (Uni-Assist) چیست؟ یونی اسیست (Uni-Assist) یک سایت خدمات‌رسانی ملی در آلمان است که به حدود 170 دانشگاه در کشور آلمان کمک می‌کند تا پروسه پذیرش دانشجوی بین‎‌المللی را انجام دهند. این سایت...

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

به دلیل سیستم پزشکی بسیار پیشرفته، تحصیل پزشکی در آلمان یکی از محبوب‌ترین دوره‌های پزشکی در سراسر جهان است. دانشکده‌های پزشکی در آلمان در مقایسه با سایر کشورهای مطرح اروپایی شهریه مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند و...

صلاحیت ورود به دانشگاه – HZB

صلاحیت ورود به دانشگاه – HZB

HZB چیست؟ صلاحیت ورود به دانشگاه و یا Hochschulzugangsberechtigung عبارتی است که برای سنجش ورود به تحصیلات عالی در کشور آلمان کاربرد دارد. بر خلاف کشور ایران، در آلمان چیزی به نام کنکور و...

تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی

تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی

با وجود اینکه بیشتر رشته‌ها و دوره‌ها در کشور آلمان به زبان آلمانی ارائه می‌شود، تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی غیر ممکن نیست. در همه مقاطع مختلف به صورت محدود، رشته‌ها و کورس‌هایی...

تحصیل در آلمان با معدل پایین

تحصیل در آلمان با معدل پایین

برای تحصیل در آلمان با معدل پایین به برخی از نکات باید توجه کرد. در درجه اول دانستن این موضوع که معدل شما در چه بازه‌ای از معدل بین‌المللی قرار می‌گیرد بسیار حائز اهمیت...

تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم

تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم

شرایط تحصیل در آلمان با دیپلم شرایط تحصیل در آلمان برای دانشجویانی که قصد دارند با دیپلم در یکی از دانشگاه‌های برتر این کشور تحصیل کنند، به کالج‌ها ختم می‌شود. کالج یا Studienkolleg، مسیری...

تبدیل معدل ایرانی به آلمانی

تبدیل معدل ایرانی به آلمانی

فرمول تبدیل معدل و نمره ایرانی به آلمانی برای تبدیل معدل و نمره ایرانی به آلمانی، فرمول اصلاح‌شده باواریا (Modified Bavarian Formula) قابل استفاده است. در این فرمول، X نمره در سیستم آلمانی، Nmax...

تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان

تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان

شرایط تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان انگلیسی، زمانی امکان‌پذیر است که افراد در مقاطع پیشین خود به زبان انگلیسی تحصیل کرده باشند و یا ساکن کشورهایی باشند...

ریجکتی ویزای دانشجویی آلمان

ریجکتی ویزای دانشجویی آلمان

ریجکتی ویزای دانشجویی آلمان چیست؟ افرادی که از کشورهای خارج از حوزه شنگن برای تحصیل در کشور آلمان اقدام می‌کنند، لازم است برای ورود به این کشور ویزا و یا مجوز ورود و اقامت...

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کنید پس از پاسخ کارشناسان از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست

نیاز به مشاوره دارید؟ در واتساپ پاسخگوی شما هستیم
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می دهیم پشتیبانی واتساپ
پذیرش تحصیلی در کشور های
خدمات موسسه Saman Study