logo

ویزای دانش‌آموزی آلمان

17 تیر 1403
ویزای دانش‌آموزی آلمان

هزینه ویزای دانش‌آموزی آلمان

هزینه ویزای دانش‌آموزی آلمان که ویزای نوع D است، به طور معمول 75 یورو است. سفارت آلمان اما شرایط VIP خاصی نیز برای کسانی که می‌خواهند مراحل درخواست ویزای خود را در آرامش و دقت بیشتری سپری کنند ارائه می‌کند. با پرداخت 115 یورو به علاوه 75 یوروی اولیه، مراحل اخذ ویزا به صورت دقیق‌تر و با زمان بیشتر برای تهیه مدارک و همچنین فضای آرام و متفاوتی در روز مصاحبه پیش می‌رود.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم

شرایط ویزای دانش‌آموزی آلمان‌

شرایط ویزای دانش‌آموزی آلمان‌ ساده اما زمان‌بر است. بنابراین باید به‌خاطر داشت که حداقل 6 ماه، پیش از تاریخ شروع کلاس‌ها برای دریافت ویزای دانش‌آموزی آلمان اقدام شود.

برای دریافت ویزای دانش‌آموزی آلمان لازم است از مدارس آلمان پذیرش داشته و با فرم پذیرش اقدام شود. دانش‌آموزان زیر 12 سال برای دریافت ویزا نیاز به حضور در سفارت ندارند.

دانش‌آموزان زیر 18 سال برای دریافت ویزای دانش‌آموزی، به رضایت‌نامه هر دو والدین منی بر خروج از کشور احتیاج دارند. همچنین از آنجایی که زیر سن قانونی هستند برای تمکن مالی لازم است یک حامی مالی معرفی کرده و مدارک وی را به سفارت ارائه دهند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای زیر 18 سال آلمان

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای زیر 18 سال آلمان، با درنظرگرفتن اینکه دانش‌آموز به تنهایی قصد سفر به آلمان را دارد و یا به همراه والدین خود اقدام کرده، متفاوت است. به طور کلی، مدارک عمومی مورد نیاز برای درخواست ویزای دانش‌آموزی زیر 18 سال به شرح زیر است:

  • پاسپورت (در صورتی که دانش‌آموز زیر 16 سال باشد، می‌تواند به صورت وابسته به پاسپورت یکی از والدین خود اقدام کند. برای این کار لازم است صفحه اول شناسنامه دانش‌آموز و صفحه پیوست او در پاسپورت والد مورد نظر ارائه شود. دانش‌آموزان 16 سال تمام که خود دارای پاسپورت هستند می‌توانند با پاسپورت خود اقدام کنند.)
  • شناسنامه
  • مدارک تحصیلی (ریز نمرات، انگیزه‌نامه و غیره)
  • تمکن مالی (مدارک حامی مالی دانش‌آموز)
  • رضایت‌نامه هر دو والدین برای خروج فرزند از کشور

همه مدارک ارائه‌شده به سفارت حتما باید به زبان آلمانی و در دارالترجمه‌های مورد تایید سفارت ترجمه شده باشد. همچنین مدارک باید سه‌مهره (وزارت دادگستری، وزارت امور خارجه، دارالترجمه رسمی) تحویل داده شود.

مدرک زبان مورد نیاز برای ویزای دانش‌آموزی آلمان

مدرک زبان مورد نیاز برای ویزای دانش‌آموزی آلمان، به مدرسه و زبان آموزش در آن بستگی دارد. در صورتی که تحصیل به زبان انگلیسی باشد مدرک زبان انگلیسی طبق نیازمندی مدرسه (معمولا آیلتس 5 تا 6.5 و معادل آن)، و در صورتی که تحصیل به زبان آلمانی باشد، دانش‌آموز باید مدرک B1/B2 آلمانی ارائه کند. لازم به ذکر است که مصاحبه ویزای دانش‌آموزی نیز با توجه به نوع زبان تحصیل در مدرسه انجام می‌شود.

بیمه دانش‌آموزی آلمان

بیمه دانش‌آموزی آلمان، یکی از مهمترین بخش‌های تحصیل در آلمان بوده و داشتن بیمه سلامت برای تمامی کسانی که در آلمان زندگی می‌کنند از شهروند تا دانش‌آموز بین‌المللی ضروری است. زمانی که دانش‌آموز در یکی از مدارس آلمان پذیرش داشته باشد، از طرف مدرسه بیمه تحصیلی دولتی دریافت می‌کند. در شرایط ویژه‌ای که مدرسه، بیمه را برای دانش‌آموز تامین نکند، افراد باید به صورت خصوصی برای دریافت بیمه پزشکی اقدام نمایند.

مدت زمان پروسه صدور ویزای دانش‌آموزی آلمان

مدت زمان پروسه صدور ویزای دانش‌آموزی آلمان به شرایط و زمان درخواست افراد بستگی دارد. در شرایط عادی این پروسه حدود 4 تا 8 هفته زمان می‌برد. اما در شرایط خاص و یا در زمان شلوغی سفارت ممکن است پروسه صدور ویزا تا 12 هفته نیز طول بکشد. بنابراین بهتر است 3 ماه زمان برای دریافت ویزا در نظر گرفته شود. به‌خاطر داشته باشید که ترجمه مدارک به زبان آلمانی نیز یک پروسه طولانی و زمان‌بر بوده و حدود 2 تا 3 ماه زمان می‌برد، بنابراین تمامی این موارد برای درخواست ویزا باید مورد توجه قرار گیرد.

مدت اعتبار ویزای مدارس آلمان

مدت اعتبار ویزای مدارس آلمان معمولا به مدت دو سال و یا به اندازه مدت زمان تحصیل وی، صادر می‌شود. این ویزا از نوع ویزای تحصیلی بوده و برای اقامت بیش از 6 ماه در آلمان صادر می‌شود.

تمدید ویزای دانش‌آموزی آلمان

تمدید ویزای دانش‌آموزی آلمان بعد از اتمام اعتبار آن، امکان‌پذیر است و دانش‌آموزان می‌توانند ویزای خود را تبدیل و یا تمدید کنند. برای این کار لازم است درخواست خود را ثبت کرده و به دولت آلمان اثبات کنند که توانایی تامین هزینه‌های زندگی خود را در ادامه اقامتشان در آلمان دارند. همچنین در صورتی که در حال تحصیل باشند باید نامه‌ای از طرف مدرسه برای اثبات اشتغال به تحصیل در آلمان ارائه کنند.

تمکن مالی مورد نیاز برای ویزای دانش‌آموزی آلمان

تمکن مالی مورد نیاز برای ویزای دانش‌آموزی آلمان، برآورد هزینه‌های یک سال زندگی در آلمان است. میانگین هزینه‌های زندگی هر فرد در آلمان مبلغی حدود 934 یورو است و مبلغ تمکن مالی مبلغی نزدیک به 11208 یورو برای یک سال زندگی در آلمان است. این در حالی است که دانش‌آموز شهریه مدرسه‌ای که در آن پذیرش شده تمام و کمال پرداخت کرده باشد.

اسکان دانش‌آموز در آلمان

خوابگاه مدرسه

یکی از رایج‌ترین گزینه‌های اقامت برای دانش‌آموزان بین‌المللی، زندگی در خوابگاه مدرسه است. این خوابگاه‌ها عمدتا در محوطه مدارس قرار گرفته‌اند و دسترسی خوبی به مدرسه دارند. همچنین زندگی در محوطه مدرسه، شرایطی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا در مواقع نیاز بتوانند از امکانات مدرسه از جمله کتابخانه، غذاخوری، سالن‌های ورزشی و غیره استفاده کنند. همچنین زندگی در خوابگاه باعث شکل‌گیری دوستی‌ با دانش‌آموزان دیگر شده و ارتباطات عمیقی را در ابتدای شروع تحصیل برای افراد رقم می‌زند.

دانش‌آموزان موظف هستند که قوانین خوابگاه را برای داشتن آرامش و فضای امن، رعایت کنند. همچنین در خوابگاه‌ها، دانش‌آموزان می‌توانند اتاق‌های شخصی و مستقل داشته باشند و یا با یک دانش‌آموز دیگر در گروه سنی یا پایه تحصیلی مشابه، هم‌اتاق باشند.

هوم استی

یکی دیگر از گزینه‌های اقامت دانش‌آموزان در دوران تحصیل، گزینه هوم استی است. در این مورد، یک خانواده یا یک زوج و حتی در برخی مواقع یک فرد مجرد، میزبانی دانش‌آموز بین‌المللی را می‌پذیرد و یک اتاق از خانه خود را در اختیار وی قرار می‌دهد. در برخی شرایط در کنار اتاق شخصی، فرد یک حمام و سرویس بهداشتی اختصاصی نیز در اختیار دارد. هزینه اقامت در حالت هوم‌استی در بیشتر مواقع به همراه یک وعده غذایی و همچنین قبوض آب و برق در نظر گرفته می‌شود.

از مزایای زندگی با یک خانواده و یا زوج آلمانی برای دانش‌آموزان این است که به دانش‌آموزان بین‌المللی کمک می‌کند تا بتوانند با سرعت بیشتری با فرهنگ و زبان آلمانی سازگار شوند. همچنین زندگی در کنار یک خانواده، یک حمایت عاطفی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود تا افراد سختی کمتری را دور از خانواده متحمل شود. از طرفی دانش‌آموزان باید از قوانین خانه میزبان پیروی کرده و به آنها احترام بگذارند.

اقامت آلمان پس از پایان تحصیل در مدارس آلمان

اقامت آلمان پس از پایان تحصیل در مدارس آلمان به چند روش امکان‌پذیر است. در صورتی که دانش‌آموز پس از تحصیل در دبیرستان‌های آکادمیک آلمان (مدارسی که تمرکز بر روی دروس تئوری و پایه است مانند Gymnasium و یا مدارس شبانه‌روزی با سیستم IB)، مسیر تحصیلی خود را به سمت دانشگاه‌های این کشور و ادامه تحصیل در مقطع آموزش عالی انتخاب کند، می‌تواند پس از دریافت پذیرش از دانشگاه، ویزای تحصیلی خود را مجددا تمدید کند.

اگر دانش‌آموزی از دبیرستان‌های فنی و حرفه‌ای در آلمان (Hauptschule) فارغ‌التحصیل شده باشد و قصد ادامه تحصیل در دانشگاه نداشته و بخواهد مستقیما وارد بازار کار شود، می‌تواند درخواست ویزا برای جستجوی کار داده و پس از مشغول به کار شدن ویزای خود را به کاری تغییر دهد. بعد از دو سال کارکردن در کشور آلمان نیز، می‌تواند درخواست اقامت دائم آلمان را ثبت کند.

ویزای همراه دانش‌آموز زیر 18 سال در آلمان

ویزای همراه دانش‌آموز زیر 18 سال در آلمان را می‌توان هم به صورت همزمان و هم به صورت جداگانه درخواست داد. دانش‌آموز زیر 18 سال به علت نداشتن سن قانونی و نیاز به سرپرست، امکان دریافت ویزای همزمان همراه را برای هردو والدین و یا یکی از آنها دارد.

دلایل ریجکت ویزای دانش‌آموزی آلمان

دلایل ریجکت ویزای دانش‌آموزی آلمان می‌تواند در هر پرونده متفاوت باشد. ما در این قسمت رایج‌ترین دلایل ریجکت ویزای دانش‌آموزی آلمان را لیست می‌کنیم:

  • انتخاب فرم اپلیکیشن اشتباه: متقاضیان باید بخاطر داشته باشند که انواع مختلف ویزا توسط سفارت صادر می‌شود. بنابراین باید به کیس خود آشنا بوده و بدانند که کدام نوع ویزا برای پرونده‌شان مناسب است. در صورتی که نوع اشتباهی از ویزا درخواست داده شود، ویزا ریجکت می‌شود.
  • تمکن مالی ناکافی: تمکن مالی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های پروسه ویزا است. درصورت نقص مدارک و یا ناکافی بودن مبلغ تمکن، ویزای دانش‌آموزی ریجکت می‌شود.
  • نداشتن مدرک زبان انگلیسی و یا آلمانی: سفارت آلمان با توجه به زبان مدرسه‌ای که دانش‌آموز در آن پذیرش شده، از او مدرک زبان انگلیسی و یا آلمانی می‌خواهد. همچنین مصاحبه سفارت نیز به زبان پذیرش دانش‌آموز انجام می‌شود. از اینرو نداشتن مدرک زبان امتیاز منفی بوده و امکان ریجکت شدن ویزا افزایش می‌یابد.
  • عملکرد ضعیف در سفارت: بخش زیادی از سرنوشت ویزای متقاضی، در مصاحبه سفارت رقم می‌خورد. از اینرو در صورتی که جواب‌های افراد برای افسر سفارت قانع‌کننده نباشند و یا ارتباط خوبی بین متقاضی و افسر سفارت برقرار نشود، امکان ریجکت‌شدن ویزا وجود دارد.
  • نقص مدارک پرونده: بدیهی است که هرگونه نقص در مدارک ارائه شده به سفارت، می‌تواند باعث ریجکتی ویزا شود.

رفع ریجکتی ویزای دانش‌آموزی آلمان

رفع ریجکتی ویزای دانش‌آموزی آلمان تا یک ماه پس از ریجکتی با نامه درخواست تجدید نظر امکان‌پذیر است. این در شرایطی است که از نظر متقاضی، اشتباهی در روند صدور ویزا رخ داده باشد. این نامه باید با دقت و ظرافت خاصی نگارش شده و با تعدادی مدارک اضافه‌تر، اظهارات فرد توضیح داده شود.

در صورتی که علت ریجکتی ویزا واضح و روشن باشد، مانند هر کدام از علل ریجکتی که پیشتر توضیح داده شد، لازم است با رفع مشکلات پرونده، مجددا برای ویزای دانش‌آموزی اقدام شود. به‌خاطر داشته باشید که پروسه ویزا بسیار حساس و مهم است. در صورت رخ‌دادن یک اشتباه کوچک می‌تواند هزینه مالی و زمانی زیادی برای متقاضیان داشته باشد. بنابراین بهتر است برای این روند از متخصصان این حوزه کمک گرفته شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت تحصیلی به آلمان با ما تماس بگیرید.

شرایط کار حین تحصیل با ویزای دانش‌آموزی آلمان

شرایط کار حین تحصیل با ویزای دانش‌آموزی آلمان، طبق قوانین ویزای تحصیلی آلمان بوده و به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا در طول ترم تحصیلی به صورت پاره‌وقت (تا 20 ساعت در هفته) و در مواقع تعطیلی مدرسه به طور تمام‌وقت در آلمان کار کند.

شرایط ادامه تحصیل در کالج‌ها و دانشگاه‌های آلمان

شرایط ادامه تحصیل در کالج‌ها و دانشگاه‌های آلمان برای دانش‌آموزان فراهم است و آنها می‌توانند پس از پایان دبیرستان در آلمان، وارد دانشگاه‌های این کشور شوند. در صورتی که دانش‌آموزان در دبیرستان‌های آلمان مدرک German Abitur دریافت کرده باشند و یا از یکی از مدارس با سیستم آموزشی IB فارغ‌التحصیل شده باشند نیازی به تحصیل در مقطع کالج ندارند و می‌توانند با این مدرک برای ورود به دانشگاه‌های آلمان درخواست بدهند. با توجه به شاخه و رشته تحصیلی آنها در دبیرستان‌های آلمان، می‌توانند وارد رشته‌های مجاز آن دیپلم، در دانشگاه‌های آلمان شوند.

بورسیه تحصیلی زیر 18 سال آلمان

بورسیه تحصیلی زیر 18 سال آلمان در مدارس متوسطه دولتی آلمان وجود ندارد. از آنجایی که مدارس دولتی در آلمان حمایت مالی دولت را دریافت می‌کنند، هزینه‌های تحصیل در این دبیرستان‌ها برای دانش‌آموزان زیر 18 سال تقریبا نزدیک به صفر است.

دانش‌آموزان مستعد و دارای عملکرد تحصیلی خوب یا افرادی که در زمینه‌هایی مانند هنر، ورزش و … استعداد خاصی از خود به نمایش بگذارند، می‌توانند واجد شرایط بورسیه‌های تحصیلی دبیرستان‌های آلمان شوند. در نظر داشته باشید تعداد بورسیه تحصیلی در مقطع دبیرستان در آلمان بسیار معدود است و موارد موجود، بر اساس پایه تحصیلی و مدرسه می‌توانند متفاوت باشند. بورسیه‌های تحصیلی دبیرستان‌های آلمان در سال اول تحصیل و ابتدای ورود به مدرسه قابل درخواست نیستند.

از سامان استادی مشاوره بگیرید
مقالات مرتبط
وب‌سایت Uni-Assist

وب‌سایت Uni-Assist

یونی اسیست (Uni-Assist) چیست؟ یونی اسیست (Uni-Assist) یک سایت خدمات‌رسانی ملی در آلمان است که به حدود 170 دانشگاه در کشور آلمان کمک می‌کند تا پروسه پذیرش دانشجوی بین‎‌المللی را انجام دهند. این سایت...

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

به دلیل سیستم پزشکی بسیار پیشرفته، تحصیل پزشکی در آلمان یکی از محبوب‌ترین دوره‌های پزشکی در سراسر جهان است. دانشکده‌های پزشکی در آلمان در مقایسه با سایر کشورهای مطرح اروپایی شهریه مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند و...

تاییدیه ZAB آلمان

تاییدیه ZAB آلمان

ZAB آلمان مخفف عبارت Zentralstelle für ausländisches Bildungswesen و یا به عبارتی، سازمان مرکزی بررسی تحصیلات خارجی در آلمان (Central Office for Foreign Education) است. این تاییدیه برای ادامه تحصیل و یا مهاجرت کاری...

صلاحیت ورود به دانشگاه – HZB

صلاحیت ورود به دانشگاه – HZB

HZB چیست؟ صلاحیت ورود به دانشگاه و یا Hochschulzugangsberechtigung عبارتی است که برای سنجش ورود به تحصیلات عالی در کشور آلمان کاربرد دارد. بر خلاف کشور ایران، در آلمان چیزی به نام کنکور و...

تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی

تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی

با وجود اینکه بیشتر رشته‌ها و دوره‌ها در کشور آلمان به زبان آلمانی ارائه می‌شود، تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی غیر ممکن نیست. در همه مقاطع مختلف به صورت محدود، رشته‌ها و کورس‌هایی...

تحصیل در آلمان با معدل پایین

تحصیل در آلمان با معدل پایین

برای تحصیل در آلمان با معدل پایین به برخی از نکات باید توجه کرد. در درجه اول دانستن این موضوع که معدل شما در چه بازه‌ای از معدل بین‌المللی قرار می‌گیرد بسیار حائز اهمیت...

تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم

تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم

شرایط تحصیل در آلمان با دیپلم شرایط تحصیل در آلمان برای دانشجویانی که قصد دارند با دیپلم در یکی از دانشگاه‌های برتر این کشور تحصیل کنند، به کالج‌ها ختم می‌شود. کالج یا Studienkolleg، مسیری...

تبدیل معدل ایرانی به آلمانی

تبدیل معدل ایرانی به آلمانی

فرمول تبدیل معدل و نمره ایرانی به آلمانی برای تبدیل معدل و نمره ایرانی به آلمانی، فرمول اصلاح‌شده باواریا (Modified Bavarian Formula) قابل استفاده است. در این فرمول، X نمره در سیستم آلمانی، Nmax...

تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان

تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان

شرایط تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان انگلیسی، زمانی امکان‌پذیر است که افراد در مقاطع پیشین خود به زبان انگلیسی تحصیل کرده باشند و یا ساکن کشورهایی باشند...

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کنید پس از پاسخ کارشناسان از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست

نیاز به مشاوره دارید؟ در واتساپ پاسخگوی شما هستیم
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می دهیم پشتیبانی واتساپ
پذیرش تحصیلی در کشور های
خدمات موسسه Saman Study