logo

هزینه تحصیل در مدارس آلمان

3 بهمن 1402

شهریه تحصیل در مدارس آلمان

  • شهریه تحصیل در مدارس خصوصی و بین‌المللی شبانه‌روزی آلمان: سالانه در حدود 35 تا 50 هزار یورو
  • شهریه تحصیل در مدارس خصوصی و بین‌المللی روزانه آلمان: سالانه بین 15 تا 25 هزار یورو
  • شهریه تحصیل در مدارس دولتی و شبانه‌روزی آلمان: کمتر از 10 هزار یورو در سال

هزینه پرداختی به مدارس آلمان چه مواردی را پوشش می‌دهد؟

شهریه تحصیل در مدارس آلمان

هزینه تحصیل در مدارس آلمان، در مقایسه با مدارس سایر کشورهای منطقه غرب اروپا، مانند مدارس انگلستان یا مدارس سوئیس، تا حد قابل توجهی پایین‌تر است. در واقع فرزندتان با تحصیل در مدارس آلمان، هم از یک آموزش باکیفیت برخوردار می‌شود و هم هزینه زیادی به اقتصاد خانواده تحمیل نمی‌گردد. نکته بسیار جذاب دیگر، رایگان‌بودن تحصیلات دانشگاهی در دانشگاه‌های دولتی آلمان است. فرزندتان پس از پایان تحصیل در مدارس آلمان و در صورت پذیرفته‌شدن در دانشگاه‌های دولتی، تا انتهای دوره تحصیلی دانشگاهی خود می‌تواند بدون پرداخت شهریه به تحصیل خود ادامه بدهد.

شهریه و مخارج تحصیل در مدارس آلمان، بر اساس نوع مدرسه کمی متفاوت است. برای مثال، مدارس روزانه خصوصی آلمان، در مقایسه با مدارس شبانه‌روزی شهریه کمتری دریافت می‌کنند. دلیل پایین‌بودن شهریه، خدماتی است که توسط مدرسه به دانش‌آموز و خانواده ارائه می‌شود و در قبال آن، هزینه دریافت می‌کنند.

بعد از آگاهی از مبلغ شهریه و مخارج تحصیل در مدارس آلمان و اطلاع از دلایل تنوع هزینه، موضوع مهم دیگر، اطلاع از مواردی است که در مبلغ نهایی شهریه مدرسه در آلمان گنجانده شده است. با اطلاع از این موارد، می‌توانید برنامه‌ریزی مالی بهتری برای مدیریت هزینه تحصیل فرزندتان در آلمان داشته باشید. بعضی از مدارس آلمان، علاوه بر موارد پایه مانند شهریه، هزینه اسکان و غذا، موارد ضروری و اجباری دیگر را نیز در مبلغ نهایی شهریه در نظر می‌گیرند. در سایر مدارس، ممکن است مبلغ اولیه شهریه فقط شامل موارد پایه باشد و مبلغ نهایی، با مجموع آیتم‌های اجباری و اختیاری دیگر تعیین شود. بنابراین، پیش از تصمیم‌گیری و انتخاب مدرسه برای تحصیل فرزندتان در آلمان، باید این موارد را به طور دقیق بررسی کنید.

در ادامه راهنمای جامع تحصیل در مدارس شبانه‌روزی و بین‌المللی آلمان، به مواردی که اقلام اصلی هزینه تحصیل در مدارس آلمان را شکل می‌دهند، اشاره می‌کنیم:

– هزینه درخواست پذیرش یا اپلیکیشن فی (Application Fee). این مبلغ فقط یکبار در آغاز فرآیند اپلای برای دریافت پذیرش تحصیلی در مدرسه دریافت می‌گردد. بدون پرداخت این مبلغ به مدرسه، پرونده تحصیلی فرزندتان بررسی نمی‌شود. لازم به ذکر است که این مبلغ، صرف نظر از نتیجه اقدام برای اخذ پذیرش، غیر قابل برگشت یا Non-Refundable است.

– هزینه ثبت نام دانش‌آموز یا Registration Fee. این مبلغ، بابت هزینه‌های اداری و به منظور ثبت نام دانش‌آموزان جدید در مدرسه، توسط مدرسه دریافت می‌شود. این مبلغ نیز، فقط یکبار و در سال اول تحصیل دانش‌آموز در مدرسه پرداخت می‌شود و مانند اپلیکیشن فی، غیر قابل برگشت است.

– شهریه تحصیل دانش‌آموز یا Tuition Fee. این مبلغ، صرفا مربوط به استفاده از خدمات آموزشی پایه مدرسه است. این هزینه بر اساس پایه تحصیلی دانش‌آموز، متفاوت است.

– بیمه سلامت دانش‌آموز یا Health Insurance.

– هزینه اسکان دانش‌آموز در خوابگاه مدرسه یا Accommodation Fee. این مبلغ مختص مدارس شبانه‌روزی است و در صورتی که دانش‌آموز تمایل داشته باشد از امکانات اسکان شبانه‌روزی مدرسه استفاده کند، مبلغی با عنوان هزینه اسکان به مدرسه پرداخت نمی‌کند.

– هزینه اسکان با خانواده میزبان آلمانی یا Homestay. آن دسته از مدارس روزانه خصوصی در آلمان که امکانات خوابگاهی برای اسکان دانش‌آموزان خود ندارند، معمولا گزینه زندگی با خانواده میزبان آلمانی را به دانش‌آموزان خود پیشنهاد می‌کنند. در این حالت معمولا یک خانواده آلمانی در ازای دریافت مبلغی به صورت ماهانه، محل اسکان دانش‌آموز را فراهم آورده، برخی از وعده‌های غذایی را ارائه نموده و مراقبت از دانش‌آموز را بر عهده می‌گیرد.

– فعالیت‌های فوق برنامه مدرسه یا Extra-Curricular Activities

– لباس فرم مدرسه یا Uniform

– حق استفاده از کتاب‌های درسی و سایر موارد آموزشی مدرسه یا Books, instruments and learning materials

– بیعانه یا Deposit. این مبلغ، در پایان تحصیل فرزندتان در مدرسه، پس از محاسبه هزینه‌های جانبی و پیش‌بینی نشده در طول دوره تحصیل فرزندتان، به شما برگشت داده می‌شود.

– کلاس‌های آموزش خصوصی شامل کلاس‌های هنری، ورزشی و تحصیلی با آموزگاران مدرسه. این مبلغ، از موارد اختیاری مبلغ شهریه است و در صورت درخواست دانش‌آموز برای استفاده از این خدمات، به مبلغ شهریه افزوده می‌گردد.

– هزینه برگزاری آزمون‌ها یا Exams Fee

– سفرهای روزانه مدرسه یا School Day Trips

مبلغ دقیق موارد ذکرشده در بالا، در مدارس مختلف کمی با یکدیگر تفاوت دارد. بنابراین، می‌توانید بر اساس فاکتور اولیه صادر شده توسط مدرسه، از جزئیات دقیق هزینه‌ها، موارد اجباری، اختیاری و اضافه در مبلغ کل هزینه تحصیل فرزندتان در مدارس بین‌المللی آلمان اطلاع پیدا کنید.

  • هزینه تحصیل در مدارس دولتی روزانه آلمان: تحصیل در مدارس روزانه دولتی در آلمان رایگان است و مدارس روزانه هزینه‌ای بابت آموزش از دانش‌آموزان دریافت نمی‌کنند. به عبارت دیگر این مدارس شهریه ندارند. در این مدارس، خانواده‌ها معمولا برای مشارکت در برخی از فعالیت‌های فوق برنامه مدرسه نظیر سفرهای علمی-تفریحی، مبالغی را به مدرسه پرداخت می‌کنند.
  • هزینه تحصیل در مدارس دولتی شبانه‌روزی آلمان: هزینه‌ای که مدارس شبانه‌روزی دولتی المان از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند پوشش‌دهنده هزینه شهریه، محل اسکان، غذا، بیمه و برخی از فعالیت‌های فوق برنامه است و مدارس بخش عمده‌ای از هزینه‌های خود را از طریق کمک‌های دولتی (دولت ایالتی یا دولت فدرال) تأمین می‌کنند.
  • هزینه تحصیل در مدارس بین‌المللی روزانه آلمان: هزینه دریافتی مدارس خصوصی بین‌المللی المان، معمولا شامل هزینه درخواست پذیرش، هزینه ثبت نام، شهریه، کتاب‌ها و جزوات آموزشی، لباس فرم مدرسه (Uniform)، بیعانه، هزینه وعده ناهار، استقبال فرودگاهی و موارد مشابه می‌شود.
  • هزینه تحصیل در مدارس بین‌المللی شبانه‌روزی آلمان: هزینه‌هایی که مدارس خصوصی بین‌المللی آلمان دریافت می‌کنند، هزینه یک سال تحصیلی دانش‌آموز که معمولا از ماه سپتامبر شروع شده و تا ماه ژوئن سال آینده ادامه دارد را پوشش می‌دهد. علاوه بر مواردی که برای مدارس روزانه خصوصی آلمان مطرح شد، هزینه اسکان، فعالیت‌های فوق برنامه برای ساعات پس از پایان برنامه آموزشی، وعده‌های غذایی و برخی از فعالیت‌های تفریحی پایان هفته را پوشش می‌دهد.

تحصیل در مدارس آلمان، از سطح کیفی بسیار بالایی برخوردار بوده و سیستم آموزشی این کشور در سراسر جهان شناخته شده است. آموزش در مدارس این کشور صنعتی به گونه‌ای برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی شده است که پاسخگوی نیاز همه دانش‌آموزان، با علایق، استعدادها و توانمندی‌های مختلف باشد. دانش‌آموزان در کشور آلمان، با توجه به شرایط مالی، استعداد و توانایی تحصیلی و برنامه‌ای که برای آینده تحصیلی و کاری خود دارند، می‌توانند به تحصیل در یکی از انواع مدارس موجود در آلمان بپردازند. همه ایالت‌های کشور آلمان، نظام آموزشی یکسانی دارند. مدارس دولتی آلمان، فارغ از مقطع تحصیلی، عموما بدون شهریه و رایگان هستند و دانش‌آموزان برای تحصیل در هر یک از مقاطع ابتدایی و متوسطه و همچنین در مدارس فنی و حرفه‌ای دولتی آلمان، ملزم به پرداخت شهریه نیستند.

 

در کنار مدارس دولتی، مدارس بین‌المللی و خصوصی نیز در آلمان فعالیت دارند که در مقایسه با مدارس دولتی این کشور، عمدتا گزینه بهتری برای خانواده‌های خارجی محسوب می‌شوند. زیرا در کنار کیفیت بالای آموزش در این مدارس، دانش‌آموزان فرصت بهره‌مندی از تجربه تحصیل در محیطی بین‌المللی، آشنایی با فرهنگ‌ها و زبان‌های گوناگون را نیز به دست می‌آورند. اعتبار این سیستم‌های آموزشی، توسط مراجع ملی و بین‌المللی به طور مداوم مورد ارزیابی قرار گرفته و بررسی می‌شوند. جمعیت کم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس مدارس بین‌المللی، باعث می‌شود که آنها از توجه فردی و آموزشی بالاتری برخوردار باشند و با تمرکز بیشتری، مسیر آموزشی خود را طی کنند.

تصمیم به تحصیل فرزندتان در یکی از مدارس کشوری که چهارمین اقتصاد برتر دنیا را دارد، تصمیم هوشمندانه و آینده‌نگرانه‌ای است. به منظور اخذ تصمیم درست در انتخاب مدرسه مناسب، نیاز به یک راهنمای جامع تحصیل در مدارس آلمان دارید که اطلاعات کامل و دقیقی در اختیار شما قرار دهد: اطلاعاتی در خصوص نظام آموزشی آلمان، انواع مدارس موجود در آلمان و تفاوت‌های آنها، هزینه تحصیل در بهترین مدارس و دبیرستان‌های آلمان، شرایط و نحوه اخذ پذیرش از بهترین مدارس آلمان و موارد متعدد دیگر. در حال حاضر، صدها مدرسه در شهرهای مختلف آلمان فعالیت می‌کنند و هر یک، ویژگی‌های و برتری‌های خاص خود را دارند. در صفحه مدارس آلمان، هر آنچه که باید درباره تحصیل در مدارس آلمان بدانید؛ در اختیار شما قرار گرفته است.

عوامل تاثیرگذار بر هزینه تحصیل در مدارس آلمان

شهریه تحصیلی در بعضی مدارس المان کمتر از 10 هزار یورو در سال است و هزینه تحصیل در برخی دیگر از مدارس آلمان بالغ بر 40 هزار یورو پرداخت برآورد می‌شود. یکی از بزرگترین دغدغه‌های خانواده‌های ایرانی در هنگام تصمیم‌گیری و انتخاب مدرسه مناسب برای تحصیل فرزندشان در آلمان، میزان شهریه مدارس این کشور است. اگر به فهرست پرتعداد مدارس آلمان نگاهی بیندازید، احتمالا متوجه تنوع در مبالغ شهریه آنها می‌شوید؛ اما دلیل این تفاوت و تنوع شهریه‌ها در مدارس آلمان چیست؟ آیا کیفیت آموزش در مدارس ارزان‌تر المان در مقایسه با مدارس گران‌تر المان، پایین‌تر است؟

دولت فدرال آلمان، مسئولیت تأمین مالی مدارس دولتی را در این کشور بر عهده دارد. بنابراین، تحصیل در مدارس دولتی آلمان رایگان است و معمولا خانواده‌ها در تأمین هزینه‌های فعالیت‌های فوق برنامه مانند سفرهای علمی و تفریحی با مدرسه مشارکت می‌کنند. در کنار مدارس دولتی، مدارس خصوصی و بین‌المللی نیز در آلمان فعالیت می‌کنند. مدارس بین‌المللی یا شبانه‌روزی آلمان، بر خلاف مدارس دولتی این کشور، از دانش‌آموزان خود شهریه دریافت می‌کنند. اما به دلیل الزامات قانونی برای رفع تبعیض بین خانواده‌های مرفه و خانواده‌های کم‌درآمد جامعه، مدارس خصوصی و شبانه‌روزی آلمان هزینه‌های نسبتا نرمالی را در نظر می‌گیرند. علاوه بر این، در مدارس آلمان، عمدتا تعدادی اسکالرشیپ و بورسیه تحصیلی برای خانواده‌های کم‌درآمد وجود دارد. به طور کلی، هزینه‌های تحصیل در مدارس بین‌المللی و شبانه‌روزی آلمان، در مقایسه با کشورهایی مانند انگلستان یا فرانسه، به طور چشمگیری پایین‌تر است. در ادامه این بخش، مروری بر عوامل تاثیرگذار بر روی هزینه تحصیل در مدارس آلمان داریم و دلایل تنوع هزینه تحصیل در مدارس المان را بررسی می‌کنیم:

دلایل تنوع هزینه تحصیل در مدارس آلمان

  • موقعیت مکانی مدرسه در آلمان: مدارس بین‌المللی پرطرفدار و مدارسی که در شهرهای بزرگ آلمان قرار دارند شهریه بالاتری دارند.
  • پایه تحصیلی در مدارس آلمان: شهریه تحصیل در مقطع مقدماتی و ابتدایی در المان برای دانش‌آموزان بین‌المللی نسبت به مقطع متوسطه پایین‌تر است.
  • سیستم آموزشی مدارس آلمان: هزینه تحصیل در مدارسی که از چند سیستم آموزشی استفاده می‌کنند به دلیل فراهم کردن زیرساخت‌های بیشتر، بالاتر است.
  • نوع مدرسه در آلمان: هزینه تحصیل در مدارس خصوصی و بین‌المللی روزانه نسبت به مدارس خصوصی و بین‌المللی شبانه‌روزی پایین‌تر است.
  • امکانات و فعالیت‌های فوق برنامه در مدارس آلمان: هزینه تحصیل در مدارسی که امکانات و تجهیزات بیشتری داشته باشند نسبت به مدارسی که امکانات کم‌تری برای دانش‌آموزان فراهم می‌کنند بیشتر است.
  • زبان تحصیل در مدارس آلمان: مدارسی که همزمان سیستم آموزشی IB و A-level را ارائه می‌کنند و دو زبانه هستند از شهریه بالاتری نسبت به مدارسی که دارای سیستم آموزشی سنتی آلمان German Abitur هستند، برخوردارند.
  • وضعیت اقامتی دانش‌آموز و والدین او: ادامه تحصیل دانش‌آموزان بین‌المللی در مدارس دولتی آلمان فقط در صورت اقامت والدین در المان امکان‌پذیر است.

موقعیت مکانی مدرسه در آلمان

در کشور آلمان، هزینه‌های مدارس، از طریق بودجه دولتی و دریافت شهریه تامین می‌شود. میزان شهریه مدارس خصوصی آلمان، توسط مقامات آموزشی در هر ایالت تعیین می‌شود و بنابراین، متناسب با موقعیت مکانی مدرسه متفاوت است. برای مثال، در ایالت نوردراین وستفالن، مدارس خصوصی کمک بیشتری از دولت دریافت می‌کنند؛ بنابراین، سهم پرداختی شهریه دانش‌آموزان کمتر می‌شود. علاوه بر این، مدارسی که در ایالت‌های پرطرفدار برای دانش‌آموزان بین‌المللی تاسیس شده اند و یا در شهرهای بزرگ آلمان یا نزدیکی آنها قرار دارند، همواره مورد توجه بیشتر قرار دارند. هزینه تحصیل در این مدارس، بدلیل دسترسی بیشتر به امکانات شهری و قرار گرفتن در مناطقی با هزینه زندگی بالاتر، بیشتر از مدارسی است که امکانات مشابهی دارند و در مناطق دورتر از شهرهای بزرگ قرار دارند.

پایه تحصیلی در مدارس آلمان

سیستم آموزشی آلمان از سه مقطع مقدماتی (Elementary)، ابتدایی (Primary) و متوسطه (Secondary) تشکیل شده است. آموزش در مقاطع ابتدایی و متوسطه از سنین 6 تا 15 سالگی در آلمان اجباری است. یکی از عوامل تأثیرگذار در هزینه تحصیل در مدارس آلمان، پایه تحصیلی دانش‌آموز است. در مدارس خصوصی و بین‌المللی آلمان (که تحصیل در آنها با هزینه همراه است)، مبلغ شهریه سالانه تحصیل دانش‌آموزان، بر اساس پایه یا مقطع تحصیلی متفاوت است. مثلا، در مدارس بین‌المللی آلمان، شهریه تحصیل دانش‌آموزان در پایه‌های 1 تا 8، در حدود 15 هزار یورو است. این مبلغ در مقطع بعدی و پایه‌های 9 تا 12، سالانه حداقل 20.000 یورو است (البته این مبالغ صرفا شهریه مدرسه هستند و در مدارس شبانه‌روزی هزینه‌های اسکان و وعده‌های غذایی و موارد مشابه به این ارقام اضافه می‌شود).

سیستم آموزشی مدارس آلمان

در مدارس آلمان (اعم از دولتی، خصوصی و بین‌المللی)، سیستم‌های آموزشی متنوعی ارائه می‌شود؛ از سیستم آموزشی سنتی آلمان که با عنوان German Abitur شناخته می‌شود گرفته تا سیستم‌های آموزشی بین‌المللی مانند IB و GCSE/A-level. هر سیستم آموزشی نیز به منظور پیاده‌سازی درست و اصولی مبانی و چارچوب‌های آموزشی خود، نیاز به تأمین پیش‌نیازها و الزامات خاصی دارد. برای مثال، تمرکز برخی سیستم‌های تحصیلی بیشتر بر پیشرفت آموزشی دانش‌آموزان است. در چنین سیستم‌هایی باید امکانات آموزشی بیشتری نظیر آزمایشگاه‌ها و کتابخانه‌های مجهزتر مهیا شود. تمرکز برخی سیستم‌های آموزشی نیز بر شناسایی و شکوفایی توانایی‌های مختلف دانش‌آموزان در کنار پیشرفت تحصیلی آنها است. بدیهی است که این سیستم‌های آموزشی، نیاز به امکانات و تجهیزات مختلفی دارند تا بدرستی بتوانند توانایی‌ها و قابلیت‌های دانش‌آموزان را شناسایی کنند و آنها را پرورش دهند.

یکی از موضوعاتی که تأثیر مستقیم بر هزینه‌های یک مدرسه دارد، تعداد و تنوع سیستم‌های آموزشی ارائه‌شده در مدرسه است. اگر مدرسه تعداد سیستم‌های آموزشی بیشتری داشته باشد، نیازمند برآورده‌کردن امکانات و پیش‌نیازهای بیشتری است که طبیعتا بر روی هزینه‌های آن مدرسه و در نتیجه بر میزان شهریه دریافتی توسط آن مدرسه تأثیر دارد. از سوی دیگر، تداوم و حفظ شرایط و استانداردهای مورد نیاز برای ارائه سیستم‌های آموزشی بین‌المللی مانند IB نیز هزینه‌های بسیاری برای مدارس در پی دارد. برای مثال، همه مدارسی که سیستم آموزشی IB را ارائه می‌دهند، هر ساله توسط سازمان جهانی IB مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا برقراربودن استانداردهای مورد نظر این سازمان، تضمین شود.

نوع مدرسه در آلمان

یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر هزینه تحصیل در مدارس آلمان، نوع مدرسه است. در آلمان سه دسته کلی مدرسه فعالیت می‌کنند. مدارس دولتی، مدارس خصوصی و مدارس بین‌المللی. مدارس دولتی آلمان عمدتا مدارس روزانه هستند و دانش‌آموزان پس از سپری‌کردن ساعات آموزشی مشخصی، به خانه خود باز می‌گردند. اما در مدارس خصوصی و بین‌المللی آلمان، در کنار بخش روزانه، بخش شبانه‌روزی نیز دارند.

هزینه تحصیل در مدارس آلمان، بر اساس نوع فعالیت مدرسه کاملا متفاوت است. مدارس دولتی روزانه آلمان هیچ هزینه‌ای ندارند و شهریه دریافت نمی‌کنند. دانش‌آموزان برای تحصیل در مدارس روزانه باید به زبان آلمانی مسلط باشند و والدین به همراه دانش‌آموز باید در آلمان سکونت داشته باشند. هزینه تحصیل در مدارس شبانه‌روزی دولتی آلمان در مقایسه با مدارس خصوصی روزانه یا شبانه‌روزی بسیار پایین‌تر است. ولی اخذ پذیرش از این مدارس بسیار رقابتی بوده و دانش‌آموز باید کاملا به زبان آلمانی مسلط باشد.

در مدارس روزانه خصوصی و بین‌المللی آلمان، دانش‌آموزان در طول روز در مدرسه حضور ندارند و پس از سپری‌شدن زمان آموزشی استاندارد، به خانه خود باز می‌گردند. در این مدارس، به دلیل عدم حضور دانش‌آموزان در مدرسه پس از پایان روز و استفاده محدودتر از خدمات و فعالیت‌های فوق برنامه مدرسه، هزینه کمتری نیز توسط آنها به مدرسه پرداخت می‌شود. در مقابل، مدارس خصوصی و بین‌المللی شبانه‌روزی آلمان، علاوه بر ارائه خدمات آموزشی در طول روز در مدرسه، مسئولیت تأمین محل اسکان، امکانات آموزشی و فوق برنامه اضافه برای بعد از ساعات آموزشی، تامین امنیت و رفاه دانش‌آموزان را نیز بر عهده دارند. بنابراین، هزینه تحصیل در مدارس شبانه‌روزی آلمان، علاوه بر مبلغ شهریه شامل مواردی همچون خوابگاه، بیمه، غذا و مراقبت‌های اضافه دانش‌آموز نیز می‌شود که هزینه تحصیل در این مدارس را به نسبت مدارس دیگر افزایش می‌دهد.

امکانات و فعالیت‌های فوق برنامه در مدارس آلمان

یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث تنوع در شهریه مدارس آلمان می‌شود، فراوانی امکانات آموزشی و فعالیت‌های فوق برنامه مدرسه است. مدارس شبانه‌روزی خصوصی و بین‌المللی آلمان، عمدتا همه امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز برای رعایت استانداردها و ارائه خدمات آموزشی باکیفیت را در اختیار دارند. علاوه بر این، به دلیل تاکید بسیار زیاد در مدارس شبانه‌روزی و بین‌المللی این کشور بر روی رشد تحصیلی، هنری، ورزشی و شخصیتی دانش‌آموزان، معمولا فهرست متنوعی از فعالیت‌های فوق برنامه به دانش‌آموزان ارائه می‌شود. بدیهی است فراهم‌کردن امکانات مورد نیاز برای ارائه چنین فعالیت‌هایی به دانش‌آموزان و پاسخگویی به نیازها و علاقمندی‌های گوناگون آنها، نیازمند صرف هزینه و سرمایه‌گذاری قابل توجه برای زیرساخت‌های مدرسه است. هر مقدار که امکانات و تجهیزات مدرسه برای ارائه این قبیل فعالیت‌ها بیشتر باشد، طبیعتا هزینه تحصیل در آن مدرسه نیز در مقایسه با مدارس دیگر بیشتر است.

زبان تحصیل در مدارس آلمان

دانش‌آموزان خارجی در مدارس آلمان، می‌توانند بر اساس دانش زبانی یا اولویت‌های شخصی و تحصیلی خود برای آینده‌شان، به یکی از زبان‌های آلمانی یا انگلیسی تحصیل کنند. در مدارس بین‌المللی آلمان، امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد. در سیستم آموزشی A-level آموزش‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شود و در سیستم آموزشی بین‌المللی IB، امکان تحصیل به زبان‌های انگلیسی، آلمانی یا دوزبانه (انگلیسی-آلمانی) برای دانش‌آموزان فراهم شده است. مدارسی که این دو سیستم آموزشی را دارند، هزینه‌های بالاتری از دانش‌آموزان خود دریافت می‌کنند. اگر فرزندتان علاقمند به تحصیل به زبان آلمانی باشد و از سطح زبان آلمانی قابل قبولی برخوردار باشد، تحصیل در مدارسی که سیستم آموزشی سنتی آلمان یا German Abitur را ارائه می‌دهند، می‌تواند گزینه مناسب‌تری از لحاظ هزینه تحصیل برای شما باشد.

وضعیت اقامتی دانش‌آموز و والدین او

از عوامل تأثیرگذار بر هزینه تحصیل در مدارس المان، وضعیت اقامت دانش‌آموز و والدین وی در آلمان است. تحصیل در مدارس دولتی آلمان که هزینه تحصیل بسیار پائین‌تری در مقایسه با سایر مدارس آلمان دارد، برای دانش‌آموزان بین‌المللی امکان‌پذیر نیست. دانش‌آموزان بین‌المللی (مانند دانش‌آموزان ایرانی)، تنها در مدارس خصوصی یا مدارس بین‌المللی آلمان می‌توانند تحصیل کنند. تنها در صورتیکه والدین دانش‌آموز در آلمان سکونت داشته باشند و مشغول تحصیل یا کار باشند، امکان تحصیل دانش‌آموز در مدارس دولتی آلمان میسر است.

با در نظر گرفتن عوامل تاثیرگذار بالا، می‌توان در مورد شهریه تحصیل در مدارس آلمان اینگونه جمع‌بندی کرد:

  • هزینه تحصیل در مدارس خصوصی و بین‌المللی شبانه‌روزی آلمان، که جزو پرهزینه‌ترین مدارس آلمان هستند، سالانه در حدود 35 تا 50 هزار یورو است. مدارسی که سیستم‌های آموزشی بین‌المللی ارائه می‌دهند و در شهرهای بزرگ قرار دارند، هزینه‌های بیشتری دارند.
  • هزینه تحصیل در مدارس خصوصی و بین‌المللی روزانه آلمان، در حدود 15 تا 25 هزار یورو در سال است. این هزینه، صرفا شهریه مدرسه است و باید هزینه‌هایی مانند اسکان دانش‌آموز به آن اضافه شود. مدارسی که سیستم آموزشی سنتی آلمان (German Abitur) را ارائه می‌کنند و زبان تحصیل در آنها آلمانی است، هزینه‌های کمتر و مدارسی که سیستم‌های آموزشی بین‌المللی دارند و چندزبانه هستند، هزینه‌های بیشتری دارند.
  • شهریه تحصیل در مدارس دولتی و شبانه‌روزی آلمان، کمتر از 10 هزار یورو در سال است. این مدارس سیستم آموزشی German Abitur را ارائه می‌دهند و زبان اصلی آموزش در آنها، آلمانی است. لازم به ذکر است فرآیند پذیرش در مدارس شبانه‌روزی دولتی آلمان، بسیار رقابتی است و شرایط ویژه‌‌ای برای پذیرش دارد.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی (تحصیل رایگان) از مدارس آلمان

بورسیه تحصیلی در مدارس آلمان

دریافت بورسیه تحصیلی (تحصیل رایگان) در آلمان چه شرایطی دارد؟

در کشور آلمان، صرف نظر از نوع مدرسه، تاکید بسیار زیادی بر روی ارائه بهترین کیفیت بر اساس بالاترین استانداردهای بین‌المللی آموزشی وجود دارد. در این کشور، همه دانش‌آموزان، از هر پیشینه خانوادگی و اقتصادی، حق دارند از آموزش باکیفیت ارائه‌شده در مدارس آلمان بهره‌مند شوند. در ایالت‌های مختلف آلمان، قوانین حمایتی گوناگونی برای کاهش شهریه تحصیل دانش‌آموزان وجود دارد. مثلا، در بعضی ایالت‌ها مدارس خصوصی از جانب دولت مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند؛ بنابراین، مبلغ شهریه تحصیل دانش‌آموزان کاهش می‌یابد. در کنار این قوانین دولتی و ایالتی در کشور آلمان، مدارس بین‌المللی نیز اسکالرشیپ‌های برای دانش‌آموزان بااستعداد در زمینه‌های مختلف در نظر گرفته اند. اگر فرزندتان دارای عملکرد تحصیلی درخشانی است، یا استعداد و سابقه قابل توجهی در یکی از رشته‌های ورزشی یا هنری دارد، می‌تواند از اسکالرشیپ‌های مربوط به حوزه علاقه‌مندی و استعداد خود بهره‌مند شود.

علاوه بر این، بعضی از بهترین مدارس خصوصی و بین‌المللی در آلمان، برای فراهم‌کردن امکان تحصیل دانش‌آموزان مستعد خانواده‌های کم‌درآمد در مدرسه و بهره‌مندی از امکانات تحصیلی برتر آن، اقدام به ارائه بورسیه‌های تحصیلی تحت عنوان کمک‌هزینه مالی یا Financial Aid به خانواده‌های کم‌درآمد می‌کنند. هر چند، این کمک‌هزینه‌های مالی برای خانواده‌های ایرانی که فرزندشان با ویزای تحصیلی قصد تحصیل در مدارس آلمان را دارد، مناسب نیستند؛ زیرا، خانواده به عنوان حمایت‌کننده مالی دانش‌آموز، باید توانایی تامین هزینه‌های تحصیل و زندگی فرزندشان در آلمان را به سفارت اثبات کند.

نکته‌ای که در مورد کمک‌های مالی یا اسکالرشیپ مدارس آلمان باید به آن توجه نمود این است که این کمک‌های مالی بخشی از هزینه‌های تحصیل دانش‌آموز را برای مدت محدودی پوشش می‌دهد. به عنوان مثال، 20 درصد از شهریه مدرسه برای سال اول تحصیلی به دانش‌آموزی تخفیف داده می‌شود. از سوی دیگر، اسکالرشیپ‌های موجود در مدارس، به تعداد محدودی ارائه می‌شوند و باید برای آنها اپلای کرد و بسته به شرایط تحصیلی و توانمندی‌های دانش‌آموز ممکن است این کمک هزینه به وی تعلق بگیرد.

به جز موارد ذکرشده در بالا، در مدارس آلمان نیز مانند سایر کشورها، گزینه‌ای برای کاهش شهریه با نام Sibling Discount وجود دارد. این تخفیف، که بر اساس سیاست‌های مدرسه می‌تواند کاهش 5 تا 8 درصدی در شهریه اعمال کند، به خانواده‌هایی تعلق می‌گیرد که بیش از یک فرزندشان در یک مدرسه قصد تحصیل دارند. در اینصورت، شهریه فرزند اول کامل محاسبه می‌شود و برای مبلغ نهایی شهریه تحصیل سایر فرزندان، درصدی تخفیف در نظر گرفته می‌شود.

مدارس آلمان چگونه هزینه‌های خود را دریافت می‌کنند؟

روش پرداخت شهریه در مدارس آلمان

روش پرداخت شهریه در مدارس آلمان

پس از اینکه فرزندتان موفق شد از یک مدرسه در آلمان، پذیرش تحصیلی دریافت کند، وارد یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین مراحل مهاجرت تحصیلی او می‌شوید: پرداخت شهریه! این مرحله، هم از دیدگاه پرداخت به موقع و کامل مبلغ تعیین‌شده به مدرسه دارای اهمیت است و هم شیوه انتقال وجه شهریه؛ که با توجه به تحریم‌های مالی موجود، چالش‌هایی را برای خانواده‌های ایرانی ایجاد کرده است.

به دلیل تاثیر زیادی که پرداخت شهریه بر روی نتیجه پرونده ویزای تحصیلی فرزندتان دارد، همواره اکیدا توصیه می‌شود تا در بازه زمانی تعیین‌شده توسط مدرسه، کل مبلغ شهریه را به حساب مدرسه واریز کنید. معمولا در نامه اولیه پذیرش، اطلاعات کافی در مورد زمان و نحوه پرداخت شهریه ذکر شده است. همچنین، اطلاعات کاملی در مورد موارد تحت پوشش شهریه تحصیلی نیز ارائه می‌شود. با پرداخت کامل شهریه یک سال تحصیل فرزندتان در مدرسه مربوطه، به سفارت آلمان ثابت می‌کنید که فرزندتان برای تحصیل در یکی از مدارس، قصد ورود به کشور آلمان را دارد و شما به عنوان خانواده و حامی مالی او، توانایی و سرمایه کافی برای تامین هزینه‌های تحصیل و زندگی او را دارید.

موسسه اعزام دانش‌آموز سامان استادی، با اشراف کامل بر روی روش‌های پرداخت مالی و پیچیدگی‌ها موجود و آگاهی از مشکلاتی که اغلب خانواده‌های ایرانی برای پرداخت شهریه تحصیل فرزندشان با آن روبرو هستند، اقدام به ارائه روشی امن برای پرداخت شهریه به مدارس خارجی کرده است. این روش، که بر اساس بسترهای پرداخت بانکی امن و قابل اطمینان انجام می‌شود، فرآیند پرداخت شهریه به حساب‌های بین‌المللی را تا حد زیادی سهولت بخشیده است. همچنین، در شرایطی که نیاز به بازپرداخت شهریه از سوی مدرسه باشد نیز، این روش ضریب اطمینان بالاتری نسبت به سایر روش‌های متداول و موجود دارد و بازپرداخت امن و سریع وجه را تضمین می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد روش‌های دریافت شهریه توسط مدارس آلمان، مقاله حواله ارزی را مطالعه کنید.

5/5 - (3 امتیاز)
بدون برچسب

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کنید پس از پاسخ کارشناسان از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست

نیاز به مشاوره دارید؟ در واتساپ پاسخگوی شما هستیم
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می دهیم پشتیبانی واتساپ
پذیرش تحصیلی در کشور های
خدمات موسسه Saman Study