logo

حواله ارزی

6 آبان 1402

حواله ارزی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

حواله ارزی (ترجمه واژه انگلیسی transfer currency یا payment order) یک روش انتقال پول یا یک دستور پرداخت وجه به‌صورت بین‌المللی است که توسط یک نهاد مالی (بانک، صرافی یا یک موسسه مالی) انجام می‌شود و وجه از حساب شخص حقیقی یا حقوقی در کشور مبدا به حساب شخص حقیقی یا حقوقی در کشور مقصد انتقال می‌یابد. به بیان ساده‌تر، برداشت پول از یک حساب در کشور اول و واریز آن به یک حساب در کشور دوم حواله ارزی نامیده می‌شود.

حتما برای شما یا اطرافیانتان پیش آمده که بخواهید مبلغی را بین دو کشور از طریق حساب‌های بانکی جابجا کنید. راه حل انجام چنین تراکنش‌هایی سرویسی به نام حواله ارزی است. در ادامه اطلاعات جامعی در زمینه قوانین و شرایط انتقال وجه بین‌المللی، روش‌های انتقال ارز، هزینه و مدارک مورد نیاز برای پرداخت پول از کشوری به کشور دیگر در اختیار شما قرار می‌دهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

همچنین می‌توانید برای انتقال پول به‌صورت حواله ارزی با موسسه سامان اِستادی تماس بگیرید.

یکی از دغدغه‌های مسافران در سفرهای خارج از کشور انتقال یا تبدیل ارز داخلی به ارز کشور مقصد است.

حواله ارزی یک نوع ثبت درخواست توسط متقاضی به بانک است که بانک با نماینده خود در کشور خارجی ارتباط برقرار می‌کند و پول را منتقل کند. متقاضی پس از رفتن به کشور مقصد می‌تواند با مراجعه به بانک کارگزار ارز خود را دریافت کند. بنابراین، نوع ارز اهمیتی ندارد چه اسکناس باشد چه تراول یا چک، می‌توان از طریق حواله ارزی آن را به کشوری دیگر منتقل کرد. حواله ارزی یکی از رایج‌ترین شیوه‌های نقل و انتقالات ارزی است که توسط شعب ارزی بانک‌ها و موسسات مالی دارای حساب ارزی انجام می‌شود.

انواع حواله‌های ارزی و روش‌های انتقال آن

حواله‌‌های ارزی به دو دسته صادره و وارده تقسیم ‌می‌شوند که به روش‌های مستقیم و غیر مستقیم قابل انجام هستند.

به انتقال ارز برای شخص از طریق بانک یا صرافی حواله ارزی صادره گفته می‌شود؛ که در روش مستقیم (T/T) کاملا ایمن و قانونی در کمترین زمان ممکن اتفاق می‌افتد. انتقال به روش غیر مستقیم (D/D) هم قانونی و مطمئن است؛ تفاوت بین دو روش در طول مدت انتقال ارز است. حواله ارزی غیر مستقیم زمانبرتر از نوع مستقیم است‌. دریافت حواله ارزی صادرشده در دسته حواله ارزی وارده قرار می‌گیرد.

حواله ارزی صادره یا Outward Transfers

این نوع حواله ارزی برای زمانی است که شما بخواهید مبلغی ارز را از بانک یا موسسه خود به حساب یک فرد دیگر در خارج از کشور انتقال دهید. برای انجام حواله ارزی صادره باید به بانک خود مراجعه و پس از تکمیل و ارائه کامل مشخصات گیرنده ارز و تکمیل اظهارنامه گمرکی قیمت روز ارز پول خود را تبدیل کرده و به حساب مورد نظر منتقل کنید.

حواله ارزی وارده یا Inward Transfers

به ارزی که وارد حساب گیرنده می‌شود حواله ارزی وارده گفته می‌شود. طبق قوانین برخی از بانک‌ها، گیرنده برای دریافت ارز وارده باید به یکی از شعبه‌های بانک مراجعه کرده و با ارائه مدرک شناسایی یا پاسپورت اقدام به دریافت آن کند. اگر شخص گیرنده ارز را دریافت نکند، شخص ارسال‌کننده ارز می‌تواند آن را برگشت بزند یا حتی آن را به بانک بفروشد.

حواله ارزی مستقیم یا Telegraphic Transfer

یکی از مطمئن‌ترین و امن‌ترین شیوه‌های انتقال ارز به یک حساب خارجی، حواله ارزی مستقیم است. مهم نیست که شما می‌خواهید ارز خود را به چه واحدی تبدیل کنید؛ با این روش که به سوئیفت SWIFT معروف است می‌توانید ارز خود را به بیش از ۱۳۰ ارز موجود تبدیل کنید. برای انجام چنین تراکنشی با حواله‌ ارزی، نیاز به داشتن یک سوئیفت کد دارید. قابل ذکر است که انجام چنین تراکنش‌هایی و خروج ارز از حساب مبدا و ورود آن در حساب مقصد، حدودا بین ۲ الی ۳ روز کاری طول می‌کشد. این نوع حواله ارزی به حواله ارزی T/T شناخته می‌شود.

حواله ارزی غیر مستقیم با Demand Draft

حواله ارزی غیر مستقیم کاملا با روش قبلی یکسان است و دارای امنیت بالایی است. تنها تفاوت، مدت زمان ارسال ارز از حساب مبدا به حساب مقصد است که بین ۴ تا ۷ روز طول می‌کشد. این روش حواله ارزی با اصطلاح D/D شناخته می‌شود.

شرایط انتقال پول از یک کشور به کشور دیگر

تکمیل فرم حواله ارزی

نحوه دریافت آن کاملا مجازی و الکترونیکی است و نیاز به حضور فیزیکی در بانک ندارد.

احراز هویت

برای احراز هویت، باید مدارک شناسایی یا پاسپورت فرد ارسال‌کننده ارز را اسکن و بارگذاری کرده تا تایید شود. تایید مدارک و احراز هویت ممکن است چند روز طول بکشد.

پرداخت ارز

پس از احراز هویت پرداخت ارز انجام می‌شود.

روش‌هایی برای دریافت و خرید حواله‌های ارزی وجود دارد و شما می‌توانید آن‌ها را از بانک یا صرافی‌های معتبر خریداری کنید. خرید اینگونه حواله‌ها نیازمند پرداخت کارمزد است، هرچند اگر حواله ارزی بانک مبدا با بانک مقصد یکی باشد نیاز به پرداخت کارمزد نیست. باید توجه داشت که اگر اطلاعات شخصی داخل فرم حواله ارزی به اشتباه وارد شود امکان درخواست بازگشت وجه وجود دارد، اما این روند شاید چندین ماه طول بکشد. معمولا انجام پروسه حواله ارزی تا ۷ روز کاری است و ملاک پرداخت وجه قیمت روز ارز در همان لحظه پرداختی شماست.

هزینه و کارمزد ارسال پول به کشور مقصد

اگر انتقال ارز با روش سوئیفت انجام شود، مبلغ کارمزد بسته به حواله ارزی متغیر است؛ اما حدودا بین ۲۵ تا ۶۰ دلار برآورد می‌شود.

بخشی از هزینه دریافتی حواله‌های ارزی به کارمزد آن برمی‌گردد. کارمزد هر بانک یا صرافی‌ ممکن است مبالغی کاملا متفاوت باشد. حواله مربوط به یک ارز، کارمزدی متفاوت با دیگری دارد. پرداخت این نوع کارمزد فقط به عهده فرستنده نیست و در واقع گیرنده حواله ارزی می‌تواند کارمزد را پرداخت کند.

کارمزد دریافتی توسط صرافی‌ها یا بانک‌ها به صورت درصدی حساب می‌شود.

در نظر داشته باشید که اطلاعات خود را درست و کامل وارد کنید چون کارمزد انصراف یا برگشت آن ۲۵ دلار است.

مدارک لازم برای انتقال پول یا حواله ارزی

برای افزایش اطمینان و احراز هویت، بانک یا صرافی از شما مدارکی را درخواست می‌کند که عبارتند از:

مدارک اشخاص حقیقی

  • شناسنامه یا کارت ملی
  • عکس 3*4
  • تکمیل و ارائه نامه درخواست حواله به همراه امضای فرد ارسال‌کننده
  • شماره همراه متقاضی
  • آدرس، تلفن و ایمیل شخصی متقاضی

مدارک اشخاص حقوقی

  • کپی کارت ملی مدیرعامل یا نماینده معرفی‌شده به بانک یا صرافی
  • معرفی نماینده با درج شماره کارت ملی و شماره موبایل نماینده در سربرگ شرکت با امضای مدیر عامل
  • کپی روزنامه رسمی شرکت
  • آگهی تاسیس شرکت
  • پروانه کسب شرکت
  • کپی کارت بازرگانی شرکت
  • کپی کارت اقتصادی شرکت
  • نامه درخواست حواله در سربرگ شرکت به همراه امضای مدیر عامل
  • کپی اساسنامه مدیران شرکت
  • آدرس، تلفن، ایمیل و فکس شرکت

خرید حواله ارزی بدون ارائه مدارک لازم و معتبر توسط هیچ بانک یا موسسه مالی امکان‌پذیر نیست. لازم به ذکر است که افرادی که کارت ملی هوشمند (جدید) ندارند، باید در اسرع وقت نسبت به دریافت و ارائه آن به همراه کپی یا اسکن آن اقدام نمایند.

خدمات حواله ارزی موسسه سامان اِستادی

هزینه‌هایی مانند شهریه مدرسه و دانشگاه، ودیعه اجاره خوابگاه، بیمه سلامت، پیش‌پرداخت شهریه مدرسه و … بعضی از مواردی است که در صورت پرداخت به‌موقع و کامل می‌توانند بر روی موفقیت‌آمیزبودن پرونده تحصیلی متقاضیان تحصیل در خارج از کشور تاثیرگذار باشند. اما تحریم‌های بین‌المللی در حوزه خدمات مالی و به‌وجودآمدن محدودیت‌هایی در زمینه انتقال بین‌المللی پول، نگرانی و دغدغه جدیدی را به افرادی وارد کرده که در مسیر مهاجرت به خارج از کشور گام بر می‌دارند.

یکی از مهم‌ترین خدمات تکمیلی موسسه مهاجرتی Saman Study برای مشتریان خود، انتقال بین‌المللی وجه از طریق حواله ارزی است. این موسسه با فراهم‌آوردن بسترهای مطمئن و امن برای جابجایی وجه به‌صورت بین‌المللی، به متقاضیان کمک می‌کند تا فرآیند پرداخت شهریه را با اطمینان و آسودگی بیشتری طی کنند.

در مواردی مانند فسخ قرارداد اجاره خانه، عدم صدور ویزا و لزوم بازگشت وجه شهریه به حساب متقاضی و موارد دیگری از این دست، بازگشت پول به حساب آژانس‌ها و موسساتی مانند صرافی‌ها نیازمند زمان بیشتری است. سرویس حواله ارزی موسسه سامان استادی، علاوه بر اطمینان‌پذیری بالا، فرآیند بازگشت پول را نیز سهولت بخشیده است و بازگشت کامل پول در کمترین زمان ممکن را تضمین می‌نماید.

4.9/5 - (7 امتیاز)
بدون برچسب

12 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

  1. سمیه سادات صبوری 30 آبان 1402

    سلام.وقت بخیر کارمزد حواله دلار به کانادا چند درصده؟ کارمزد دلار یا یورو تفاوتی داره؟

    پاسخ دادن
      موسسه سامان اِستادی 01 آذر 1402

      سلام روز بخیر. بله کارمزد ارزهای محتلف با هم تفاوت داره. برای اطلاع دقیق از کارمزد لطفا با کارشناسان ما در سامان استادی تماس بگیرید. موفق باشید.

      پاسخ دادن
  2. سعید 18 اسفند 1402

    سلام ببخشید آیا شخصی از استرلیا میتواند به حساب ارزی من بانک ملی دلار واریز کند

    پاسخ دادن
      موسسه سامان اِستادی 19 اسفند 1402

      سلام وقت بخیر. قاعدتا نباید مشکلی باشه. بهتره از بانکتون بپرسید. موفق باشید.

      پاسخ دادن
    جواد 08 فروردین 1403

    سلام،خواستم بپرسم یه فردخییرمیخوادمقداری پول ازامریکابرام بفرسته،من بایدسپرده داشته باشم یاباحواله هم میشه،لطفاراهنمایی کنید

    پاسخ دادن
      موسسه سامان اِستادی 14 فروردین 1403

      سلام روز بخیر. بستگی داره از چه روشی و کدوم بانک برای جابجایی پول استفاده کنید ولی گزینه‌های بدون نیاز به ارائه شماره حساب بانکی مقصد هم وجود دارن. موفق باشید.

      پاسخ دادن
    حمید 08 فروردین 1403

    سلام وقت بخیر یه سوال داشتم ایا بانک های ایرانی روش انتقال ارز به صورت میل اوردر. Mail orderرا بین کشور ها را انجام می دهند ممنون میشم جواب بدید

    پاسخ دادن
      موسسه سامان اِستادی 14 فروردین 1403

      سلام روز بخیر. این سوال رو بهتره از بانک مد نظرتون بپرسید. ما از قوانین بانکی اطلاع نداریم. موفق باشید.

      پاسخ دادن
    امیرحسین 19 فروردین 1403

    سلام وقت بخیر،امکان ارسال حواله ارزی از داخل کشور به شخص دیگه ای در داخل کشور وجود داره؟برای برداشتش مشکلی پیش نمیاد؟

    پاسخ دادن
      موسسه سامان اِستادی 20 فروردین 1403

      سلام روز بخیر. قاعدتا باید امکان‌پذیر باشه. برای کسب اطمینان بهتره از بانک مبدا یا مقصد سوال کنید. موفق باشید.

      پاسخ دادن
        حسن دارابی 05 اردیبهشت 1403

        سلام من حساب ارزی با اپلیکشن بام افتتاح کردم ولی آموزش اینکه چگونه بصورت مجازی واریز روی حسابم انجام بدم ندیدم خواستم اگه امکان داره راهنمایی بفرمای

        پاسخ دادن
          موسسه سامان اِستادی 09 اردیبهشت 1403

          سلام روزتون بخیر. در مورد اپلیکیشن بام ما اطلاعاتی نداریم، اگر با اپ مشکل دارید لطفا با بانکتون تماس بگیرید. اگر در مورد حواله ارزی سوالی دارید با همکارانم در دفتر موسسه سامان اِستادی در ارتباط باشید. متشکرم.

          پاسخ دادن

دیدگاهی بنویسید

در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کنید پس از پاسخ کارشناسان از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست

نیاز به مشاوره دارید؟ در واتساپ پاسخگوی شما هستیم
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می دهیم پشتیبانی واتساپ
پذیرش تحصیلی در کشور های
خدمات موسسه Saman Study