logo

کالج‌های G-kurs آلمان

7 تیر 1403
کالج‌های G-kurs آلمان

کالج‌ G-Kurs آلمان چیست؟

متقاضیان تحصیل در رشته‌های گروه هنر و علوم انسانی، برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان باید یک دوره یک‌ساله در کالج‌های G-kurs آلمان بگذرانند. این دوره‌ها در کالج‌های آلمان، دانشجویان را برای ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته‌هایی مانند جامعه‌شناسی، حقوق، خبرنگاری، زبان‌شناسی و غیره آماده می‌سازند.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم

هزینه تحصیل در کالج‌های G-Kurs آلمان

هزینه تحصیل در کالج‌های G-Kurs آلمان دولتی و خصوصی با یکدیگر متفاوتند. کالج‌های دولتی رایگان بوده و فقط هزینه ترم به مبلغ 200 – 400 یورو پرداخت می‌شود. اما هزینه تحصیل در کالج‌های خصوصی مبلغی حدود 7000 – 8000 یورو برآورد می‌شود.

شرایط تحصیل در کالج‌های G-Kurs آلمان

زمانی که دانش‌آموزی پس از پایان دبیرستان در ایران، تصمیم می‌گیرد که در کشور آلمان وارد دانشگاه شده و تحصیلات خود را در رشته‌های هنر و علوم انسانی ادامه دهد، بعد از اپلای در دانشگاه‌های آلمان، توسط اداره دانشجویان بین‌المللی، به سمت کالج‌های جی کورس (Studienkolleg) هدایت می‌شود. چرا که دولت آلمان دیپلم کشورهای دیگر را نمی‌پذیرد و از متقاضیان می‌خواهد که یک سال در کالج، دروس دبیرستان آلمانی را آموزش ببینند تا بتوانند وارد دانشگاه‌های این کشور شوند.

برای تحصیل در کالج‌های جی کورس آلمان، دانشجویان لازم است مدرک صلاحیت ورود به دانشگاه و دانش زبان آلمانی B1/B2 داشته باشند. همچنین دانشجویان برای ورود به کالج G-Kurs آلمان، باید آزمون ورودی کالج را با موفقیت پشت سر بگذرانند. سپس با اپلای در دانشگاه وارد کالج شوند و یا به طور مستقیم برای کالج اپلای کنند.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در کالج‌های G-Kurs آلمان

  • فرم اپلیکیشن دانشگاه و یا کالج
  • مدرک صلاحیت ورود به دانشگاه
  • ریزنمرات مقاطع قبلی
  • مدرک زبان آلمانی B2 (و یا DHS-1، تست‌داف (TestDaF) سطح 3)
  • کپی پاسپورت
  • رزومه

همه مدارک باید به انگلیسی و یا آلمانی ترجمه شوند.

رشته‌های مجاز پس از تحصیل در کالج G-Kurs در آلمان

رشته‌های مجاز پس از تحصیل در کالج G-Kurs در آلمان، در زمینه هنر و علوم انسانی است. برخی از رشته‌های مجاز پس از گذراندن دوره‌های G-Kurs عبارتند از: علوم موسیقی، جامعه‌شناسی، حقوق، مطالعات فرهنگی، زبان‌شناسی و ادبیات، مطالعات آلمانی، طراحی و هنر، تاریخ، خبرنگاری، الهیات، فلسفه و غیره.

تمکن مالی مورد نیاز برای تحصیل در کالج‌های جی کورس آلمان

تمکن مالی مورد نیاز برای تحصیل در کالج‌های G-Kurs آلمان، معمولا مبلغ برآورد هزینه‌های زندگی یک سال در آلمان است. این مبلغ برای یک ماه 934 یورو تخمین زده می‌شود. بنابراین تمکن مالی مورد نیاز برای ویزای کالج‌های آلمان مبلغی حدود 11208 یورو برای یک سال است.

شرایط کار همزمان با تحصیل در کالج‌های G-Kurs آلمان

شرایط کار همزمان با تحصیل در کالج‌های G-Kurs آلمان برای دانشجویان کالج امکان‌پذیر نیست. دانشجویان در کالج‌های جی کورس آلمان معمولا اجازه کار در حین تحصیل ندارند، اما در صورت نیاز، می‌توانند در تعطیلات بین دو ترم کار پاره‌‌وقت یا تمام‌وقت داشته باشند.

بورسیه تحصیلی کالج‌های G-Kurs آلمان

به طور کلی، برای تحصیل در کالج‌های آلمان بورسیه تحصیلی خاصی در دسترس نیست. به علت رایگان‌بودن تحصیل در آلمان و همچنین حمایت مالی از طرف دولت در کالج‌های دولتی، هزینه تحصیل پایین در این کشور برای دانش‌آموزان بین‌المللی، مزیت محسوب شده و بورسیه برای تحصیل وجود ندارد.

نمره زبان مورد نیاز برای تحصیل در کالج‌های جی کورس آلمان

 

نمره زبان مورد نیاز برای تحصیل در کالج‌های G-Kurs آلمان، مدرک B2 آلمانی است. برخی از کالج‌های G-Kurs آلمان با مدرک B1 نیز پذیرش دانشجو دارند اما در فضای رقابتی برای ورود به کالج‌های آلمان، بهتر است با مدرک زبان آلمانی بهتر اقدام شود.

ددلاین اپلای در کالج‌های جی کورس آلمان

 

ددلاین‌های کالج معمولا زودتر از دانشگاه‌هاست. برای ترم پاییز ددلاین کالج‌ها از اواسط نوامبر تا ژانویه است و برای ترم زمستان اواسط مارچ تا اواسط جولای. برای اطمینان بیشتر لازم است به سایت کالج مورد نظر مراجعه شود.

شروع ترم تحصیلی کالج‌های G-Kurs آلمان

شروع ترم تحصیلی کالج‌های G-Kurs آلمان برای ورودی ترم پاییز از ماه سپتامبر و برای ورودی ترم زمستان از ماه فوریه است.

آزمون ورودی کالج‌های G-Kurs آلمان

آزمون ورودی کالج‌های جی کورس آلمان، برای تحصیل در کالج‌های دولتی آلمان، جنبه‌های مختلفی از دانش متقاضیان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. مهارت زبان آلمانی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سنجش اولیه متقاضیان است.

نوع دوره بخش اول آزمون بخش دوم آزمون
G-courses سه متن کوتاه از موضوعات مختلف که در آن 75 جای خالی برای کلمات در نظر گرفته می‌شود که در 30 دقیقه باید توسط متقاضی تکمیل شود. چند توضیح مختصر در رابطه با یک یا چند نمودار در نظر گرفته می‌شود که از متقاضیان می‌خواهند که مرتبط بودن یا نبودن این توضیحات را در 30 دقیقه یا کمتر مشخص کنند.

دروس دوره G-Kurs در کالج‌های آلمان

دروس دوره G-Kurs در کالج‌های آلمان با توجه به این که دانشجویان در این کالج‌ها، قصد ادامه تحصیل در رشته‌های هنر و علوم انسانی و شاخه‌های مرتبط دارند، عبارتند از: زبان آلمانی، ادبیات آلمانی، علوم اجتماعی و تاریخ.

در این دوره‌ها، دانشجویان هفته‌ای 36 درس خواهند داشت که مدت زمان هر کلاس 45 دقیقه است. این برنامه درسی، در هفته 18 درس زبان آلمانی، 6 درس ادبیات آلمانی، 6 درس علوم اجتماعی، و 6 درس تاریخ را پوشش می‌دهد. این دروس در سطح دروسی که دانش‌آموزان دبیرستان در آلمان می‌گذرانند است.

آزمون FSP در کالج‌های G-Kurs آلمان

پس از اتمام دروه کالج در آلمان، دانشجویان لازم است آزمون FSP (Feststellungsprüfung) در کالج‌های G-Kurs آلمان را با موفقیت پشت سر بگذرانند. FSP یا آزمون ارزیابی صلاحیت دانش‌آموز با مدرک خارجی، آزمونی است که صلاحیت دانش‌آموزان را برای ورود به یکی از دانشگاه‌های رسمی در آلمان می‌سنجد.

دانش‌آموزانی که دیپلم خود را در کشوری غیر از آلمان دریافت کرده‌اند برای گرفتن پذیرش کارشناسی در دانشگاه‌های آلمان باید پس از اتمام دوره کالج این امتحان را بگذرانند.

موارد امتحان FSP در دوره‌های جی کورس، در کنار سنجش زبان آلمانی، شامل سوالاتی از دروس ادبیات آلمانی، تاریخ و علوم اجتماعی است.

لیست بهترین کالج‌های G-Kurs آلمان

نام کالج شهر دوره‌های ارائه‌شده
کالج دانشگاه هایدلبرگ Studienkolleg an der Universität Heidelberg هایدلبرگ M, T, W, G, S
کالج دوسلدروف Studienkolleg Düsseldorf دوسلدروف T, M, W, G, DSH
کالج دانشگاه FU برلین Studienkolleg an der FU Berlin برلین T, M, W, G, S
کالج هامبورگ Studienkolleg Hamburg هامبورگ M, T, W, G
کالج دانشگاه گوته Studienkolleg an der Goethe-Universität فرانکفورت M, T, W, G
کالج دانشگاه فنی دارمشتات Studienkolleg an der TU-Darmstadt دارمشتات T, G, DSH
کالج دانشگاه ماربورگ Studienkolleg Mittelhessen der Universität Marburg ماربورگ M, T, W, G
کالج دانشگاه هانوفر Studienkolleg an der Universität Hannover هانوفر G, M, T, W
کالج دانشگاه یوهانس گوتنبرگ Studienkolleg der Johannes-Gutenberg-Universität ماینتس M, T, W, G, S
کالج زاکسن دانشگاه لایپزیگ Universität Leipzig Studienkolleg Sachsen لایپزیگ M, T, W, G, S
کالج دانشگاه مارتین لوتر ویتنبرگ Studienkolleg an der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg هاله M, T, W, G, S, DSH
کالج استانی Staatliches Studienkolleg نوردهاوزن M, T, W, G, SW

شرایط دریافت ویزای تحصیلی آلمان برای کالج جی کورس

شرایط دریافت ویزای تحصیلی آلمان برای کالج G-Kurs به این صورت است که برای تحصیل در کالج‌های G-Kurs آلمان، دانش‌آموزان باید آزمون ورودی بدهند. آلمان شرایطی را فراهم می‌کند تا دانش‌آموزان بتوانند برای شرکت در این آزمون وارد آلمان شوند و بعد از قبولی در کالج، ویزای خود را به ویزای تحصیلی کالج آلمان تغییر دهند.

برای دریافت این ویزا مدارکی مورد نیاز شامل موارد زیر است:

  • مدارک هویتی مانند پاسپورت، شناسنامه و …
  • مدارک تحصیلی مانند مدرک دبیرستان و ریز نمرات
  • مدرک زبان
  • تمکن مالی

در صورتی که متقاضی تحصیل در کالج زیر سن 18 سال باشد، در کنار مدارک بالا، به اجازه خروج از طرف هر دو والد نیاز خواهد داشت. همچنین برای تمکن مالی، لازم است مدارک حامی مالی به سفارت ارائه شود.

همچنین لازم به ذکر است که تمامی مدارک ارائه شده به سفارت، حتی اگر پذیرش به زبان انگلیسی باشد، باید به زبان آلمانی ترجمه و ارائه شود.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی معقولانه‌‍‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است. تخمین هزینه زندگی در آلمان برای یک نفر حدود 934 یورو ماهانه و به عبارتی 11208 یورو سالانه است. البته هزینه زندگی در شهرهای آلمان با یکدیگر متفاوت بوده و مونیخ و اشتوتگارت از شهرهای گران، آخن و درسدن شهرهای ارزان آلمان محسوب می‌شوند.

از سامان استادی مشاوره بگیرید
مقالات مرتبط
وب‌سایت Uni-Assist

وب‌سایت Uni-Assist

یونی اسیست (Uni-Assist) چیست؟ یونی اسیست (Uni-Assist) یک سایت خدمات‌رسانی ملی در آلمان است که به حدود 170 دانشگاه در کشور آلمان کمک می‌کند تا پروسه پذیرش دانشجوی بین‎‌المللی را انجام دهند. این سایت...

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

به دلیل سیستم پزشکی بسیار پیشرفته، تحصیل پزشکی در آلمان یکی از محبوب‌ترین دوره‌های پزشکی در سراسر جهان است. دانشکده‌های پزشکی در آلمان در مقایسه با سایر کشورهای مطرح اروپایی شهریه مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند و...

تاییدیه ZAB آلمان

تاییدیه ZAB آلمان

ZAB آلمان مخفف عبارت Zentralstelle für ausländisches Bildungswesen و یا به عبارتی، سازمان مرکزی بررسی تحصیلات خارجی در آلمان (Central Office for Foreign Education) است. این تاییدیه برای ادامه تحصیل و یا مهاجرت کاری...

صلاحیت ورود به دانشگاه – HZB

صلاحیت ورود به دانشگاه – HZB

HZB چیست؟ صلاحیت ورود به دانشگاه و یا Hochschulzugangsberechtigung عبارتی است که برای سنجش ورود به تحصیلات عالی در کشور آلمان کاربرد دارد. بر خلاف کشور ایران، در آلمان چیزی به نام کنکور و...

تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی

تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی

با وجود اینکه بیشتر رشته‌ها و دوره‌ها در کشور آلمان به زبان آلمانی ارائه می‌شود، تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی غیر ممکن نیست. در همه مقاطع مختلف به صورت محدود، رشته‌ها و کورس‌هایی...

تحصیل در آلمان با معدل پایین

تحصیل در آلمان با معدل پایین

برای تحصیل در آلمان با معدل پایین به برخی از نکات باید توجه کرد. در درجه اول دانستن این موضوع که معدل شما در چه بازه‌ای از معدل بین‌المللی قرار می‌گیرد بسیار حائز اهمیت...

تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم

تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم

شرایط تحصیل در آلمان با دیپلم شرایط تحصیل در آلمان برای دانشجویانی که قصد دارند با دیپلم در یکی از دانشگاه‌های برتر این کشور تحصیل کنند، به کالج‌ها ختم می‌شود. کالج یا Studienkolleg، مسیری...

تبدیل معدل ایرانی به آلمانی

تبدیل معدل ایرانی به آلمانی

فرمول تبدیل معدل و نمره ایرانی به آلمانی برای تبدیل معدل و نمره ایرانی به آلمانی، فرمول اصلاح‌شده باواریا (Modified Bavarian Formula) قابل استفاده است. در این فرمول، X نمره در سیستم آلمانی، Nmax...

تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان

تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان

شرایط تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان انگلیسی، زمانی امکان‌پذیر است که افراد در مقاطع پیشین خود به زبان انگلیسی تحصیل کرده باشند و یا ساکن کشورهایی باشند...

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کنید پس از پاسخ کارشناسان از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست

نیاز به مشاوره دارید؟ در واتساپ پاسخگوی شما هستیم
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می دهیم پشتیبانی واتساپ
پذیرش تحصیلی در کشور های
خدمات موسسه Saman Study