logo

ویزای سرمایه‌گذاری در دبی و امارات

29 فروردین 1403

سرمایه‌گذاری در دبی از محبوب‌ترین روش‌هایی است که نه‌تنها اخذ ویزای سرمایه‌گذاری امارات را ممکن می‌کند، بلکه سود خوبی را برای صاحبان سرمایه و کارآفرینان به ارمغان می‌آورد. رونق اقتصادی بالا، زیرساخت‌های پیشرفته و نیز سیاست‌های مهاجرتی جذاب، فرصت‌های وسوسه‌کننده‌ای را جهت سرمایه‌گذاری برای اقامت دبی معرفی می‌کند. در این مطلب نکاتی مهم را برای انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در دبی بررسی می‌کنیم تا دید دقیق‌تری در مورد اقامت امارات با سرمایه‌گذاری داشته باشید.

روش‌های سرمایه‌گذاری در دبی

اینکه چه نوع سرمایه‌گذاری در دبی بهتر است، به میزان منابع مالی و ترجیحات شما در دنیای تجارت بستگی دارد. در ادامه می‌توانید رایج‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری دبی را مشاهده کنید که از طریق آن اجازه اقامت در امارات صادر می‌شود.

  • خرید املاک و مستغلات در دبی

بهترین روش سرمایه‌گذاری در دبی برای کسانی که می‌خواهند با کمترین ریسک، ارزش پول خود را حفظ کنند، خرید املاک و مستغلات در امارات است. خرید املاکی مثل آپارتمان، ویلا، پنت‌هاوس، حتی اتاق هتل‌ها و دفاتر از روش‌هایی است که می‌توان از طریق آن اقامت دبی با سرمایه‌گذاری روی املاک را دریافت کرد.

نکته جالب توجه اینکه زن و شوهر هم با صرف حداقل سرمایه‌گذاری در دبی می‌توانند یک ملک را به‌اتفاق یکدیگر در امارات بخرند و اقامت دبی از طریق سرمایه‌گذاری را دریافت کنند. در مورد سرمایه‌گذاری در دبی از طریق خرید ملک، زن و شوهری که به طور شراکتی اقدام به خرید کرده‌اند باید کپی مدارک رسمی ازدواج خود را ارائه دهند.

  • افتتاح شرکت تجاری جدید

در کشور امارات متحده عربی بیش از 40 منطقه آزاد وجود دارد که اتباع خارجی با تأسیس شرکت در مناطق آزاد امارات و سایر مناطق می‌توانند از مزایای سرمایه‌گذاری در دبی از طریق ثبت شرکت بهره‌مند شوند.

  • شراکت در شرکت‌های تجاری دبی

ویزای شراکت و ویزای سرمایه‌گذاری اغلب به‌صورت مترادف با یکدیگر به کار می‌روند ولی تفاوت‌های ساختاری بین این دو ویزا وجود دارد. ویزای سرمایه‌گذار در امارات برای اشخاصی صادر می‌شود که یک شرکت انحصاری در دبی را بدون شریک یا سهام‌دار دیگری تأسیس کنند.

اما ویزای شریک طرحی اقامتی است که به اتباع خارجی اجازه سرمایه‌گذاری در دبی از طریق خرید سهام را می‌دهد؛ بنابراین با مراجعه به فهرست شرکت‌های شناخته‌شده در امارات می‌توان مورد مناسبی را برای سرمایه‌گذاری در بورس دبی پیدا کرد. جدای از بحث تفاوت ساختاری امتیازات و مزایای ویزای شراکت و سرمایه‌گذاری یکسان است.

  • سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های مورد تأیید دولت

با سرمایه‌گذاری در بخش دولتی و دارایی‌های مورد تأیید دولت امارات، نیز می‌توان اجازه اقامت دبی با سرمایه‌گذاری را دریافت کرد.

بهترین روش سرمایه‌گذاری در دبی برای ایرانیان

بهترین روش سرمایه‌گذاری ایرانیان در دبی، در واقع همان روش‌های پیشنهادشده در بخش قبلی است. با بررسی شرایط سرمایه‌گذاری در دبی و بودجه‌ای که در اختیار دارید ضمن گرفتن اقامت امارات از طریق سرمایه‌گذاری، به انجام فعالیت‌های تجاری بپردازید.

حداقل سرمایه‌گذاری در دبی

حداقل مبلغی که برای سرمایه‌گذاری در دبی اعلام شده، در روش‌های مختلف متفاوت است. میزان مبلغ سرمایه‌گذاری‌شده در هر یک از این روش‌ها بر مزایای اقامت دبی مثل زمان اعتبار ویزای سرمایه‌گذاری امارات مؤثر است. در ادامه حداقل سرمایه‌گذاری در امارات که برای هر یک از روش‌های مهاجرت به دبی و اخذ اقامت نیاز است، قابل مشاهده است.

  • برای دریافت ویزای سرمایه‌گذاری در امارات از طریق خرید ملک، باید ارزش ملک یا مجموع املاک خریداری‌شده 750 هزار درهم باشد. در واقع با حداقل سرمایه‌گذاری در امارات از طریق خرید املاک می‌توان ویزای 2 ساله قابل تمدید دریافت کرد. با خرید ملکی به ارزش 2 میلیون درهم نیز می‌توان اقامت 10 ساله امارات را دریافت کرد.

ناگفته نماند حداقل مقدار سرمایه‌گذاری روی ملک در امارات به تعداد مالکان بستگی دارد؛ مثلا اگر مالکیت ملک برای یک زوج به ثبت برسد، حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری مبلغ یک میلیون درهم است. در مورد حداقل سرمایه‌گذاری در دبی از طریق املاک رهن‌شده، اشخاصی که می‌خواهند اقدام به دریافت ویزای اقامت امارات کنند باید حداقل 50 درصد ارزش ملک یا حداقل مبلغ 750 هزار درهم به بانک را پرداخت کنند.

  • در مورد سرمایه‌گذاری از طریق کارآفرینی، کسانی که می‌خواهند یک کسب‌وکار نوپا در امارات راه‌اندازی کنند، باید با پرداخت حداقل 500 هزار درهم کار خود را آغاز کنند.

لازم به یادآوری است که با سرمایه‌گذاری 500 هزار درهم در امارات می‌توان ویزای 5 ساله دبی را دریافت کرد و برای اخذ اقامت 10 ساله امارات، سرمایه‌گذاران باید حداقل 10 میلیون درهم را به سرمایه‌گذاری و تأسیس شرکت در امارات اختصاص دهند.

  • چندین شریک تجاری می‌توانند با سرمایه‌گذاری مشترک روی یک پروژه در دبی اقدام به اخذ ویزای سرمایه‌گذاری دبی کنند. البته هر یک از شرکا برای دریافت ویزای اقامت باید شرط حداقل سرمایه‌گذاری در دبی را رعایت کنند.
  • سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری در امارات دیگر روش گرفتن ویزای دبی است. در این روش سرمایه‌گذاران باید حداقل 10 میلیون درهم را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری تاییدشده در امارات اختصاص دهند.
  • انجام سرمایه‌گذاری 10 میلیون درهمی در بخش‌های عمومی امارات که مورد تأیید دولت باشد، دیگر روش اخذ اقامت امارات از طریق سرمایه‌گذاری است.

شرایط دریافت اقامت دبی با سرمایه‌گذاری

اتباع خارجی با در اختیار داشتن مدارک لازم و در صورت داشتن شرایط سرمایه‌گذاری در دبی، قادر به دریافت ویزای سرمایه‌گذاری دبی شناخته می‌شوند. شروط سرمایه‌گذاری در دبی برای اقامت شامل موارد زیر است:

  • دارای حداقل 18 سال سن
  • ارائه تأییدیه مبنی بر قانونی‌بودن درآمد
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • عدم ابتلا به بیماری‌های مسری خطرناک
  • توانایی مالی لازم برای تخصیص حداقل سرمایه‌گذاری در دبی

شرایط ویزای همراه برای سرمایه‌گذاران دبی (همسر و فرزندان)

افراد سرمایه‌گذار در امارات می‌توانند برای اعضای خانواده خود نیز ویزای اقامت دبی را دریافت کنند. شرایط دریافت ویزای همسر و فرزندان به شرح زیر است:

  • همسر حداقل 18 سال داشته باشد.
  • ارائه گواهی ازدواج قانونی
  • گواهی تولد کودکان
  • پسران مجرد کمتر از 25 سال سن داشته باشند.
  • دختران در صورت تجرد محدودیت سنی ندارند.
  • عدم ابتلا به بیماری‌های خطرناک
  • عدم سوء پیشینه اعضای خانواده
  • پرداخت مبلغ 1500 درهم سپرده قابل استرداد برای هر یک از اعضای خانواده تحت حمایت فرد سرمایه‌گذار

مدارک مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در دبی

در ادامه فهرستی از مدارک لازم برای اخذ ویزای سرمایه‌گذاری دبی قابل مشاهده است:

  • پاسپورت معتبر
  • عکس جدید
  • گواهینامه الکترونیکی سند مالکیت املاک
  • بیمه درمانی
  • شناسه امارات
  • یک کپی از آخرین ویزای ورود امارات (در صورت وجود)
  • گواهی سابقه کیفری صادرشده توسط اداره پلیس دبی (گواهی حسن رفتار)
  • صورت‌حساب و مدرکی که نشان‌دهنده حداقل میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده در دبی باشد.
  • کپی پروانه کسب‌وکار شرکت
  • گواهی سهام‌داران تأییدشده توسط اداره ثبت شرکت‌ها (در صورت وجود)
  • کپی تأییدشده مجوز کسب‌وکار یا اسناد ثبت‌نام

هزینه‌های جانبی سرمایه‌گذاری در دبی

هزینه دریافت ویزای سرمایه‌گذاری دبی، بسته به روش و حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری‌شده متفاوت است. در ادامه می‌توانید هزینه‌های جانبی برای سرمایه‌گذاری در دبی را که در اغلب روش‌ها ضروری است، ملاحظه کنید.

نوع هزینه ویزای اقامت دبی از طریق سرمایه‌گذاری مبلغ پرداختی
مجوز ورود 1175 درهم برای افراد داخل امارات – 525 درهم برای افراد خارج از امارات
تغییر وضعیت (برای افرادی که از خارج از امارات وارد می‌شوند، لازم نیست) 675 درهم
مُهر ویزا 870 درهم
شناسه امارات 500 درهم
تست‌های پزشکی 350 درهم
هزینه کل 4095 درهم

هزینه تمدید ویزای سرمایه‌گذاری در امارات، 1750 درهم است.

بهترین شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در دبی

بسیاری از افرادی که به امارات مهاجرت می‌کنند به دنبال بهترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری در دبی هستند، در این بخش به بررسی مزایای انواع شرکت‌های سرمایه‌گذاری در دبی می‌پردازیم تا با توجه به شرایط خود بتوانید مناسب‌ترین نوع شرکت در امارات برای سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید.

کارگزار تجاری یا Commercial Broker

در میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری در دبی، تأسیس کارگزاری تجاری ممکن است برای سرمایه‌گذاران خارجی از محبوبیت کمتری برخوردار باشد؛ زیرا برای راه‌اندازی یک شرکت کارگزار تجاری نیاز به حضور یک کفیل اماراتی در میان سهام‌داران شرکت است که این امر اختیارات مهاجران خارجی را با محدودیت مواجه می‌کند.

البته ذکر این نکته ضروری است که کارگزاران تجاری در اقتصاد دبی نقش پررنگی دارند؛ چرا که معاملات و صنایع مرتبط با این شرکت‌ها رونق بسیاری در امارات دارند.

شرکت با مسئولیت محدود یا Limited Liability Company (LLC)

ثبت شرکت با مسئولیت محدود به افرادی پیشنهاد می‌شود که می‌خواهند مسئولیت تجاری خود را در قالب سرمایه شرکت محدود کنند چون در این نوع شرکت سرمایه‌گذاری دبی، دارایی شخصی سرمایه‌گذار از بدهی‌های شرکت در امان است. نکته بعدی اینکه شرکت مسئولیت محدود در امارات ساختار به نسبت ساده‌ای دارد و راه‌اندازی و اخذ مجوزهای لازم برای تأسیس آن آسان‌تر است و همین دلیل سرمایه‌گذاری روی این نوع شرکت در دبی برای مهاجران خارجی بیشتر است.

دیگر مزیت چشمگیر تأسیس شرکت با مسئولیت محدود این است که برخلاف نوع کارگزار تجاری، سرمایه‌گذار خارجی حق مالکیت 100 درصدی بر روی تجارت خود را دارد و می‌تواند بدون نیاز به کفیل اماراتی با اختیارات بیشتری کسب‌وکار خود را اداره کند.

شرکت تجاری عمومی یا General Trading

تأسیس شرکت تجاری عمومی که از دو نوع قبلی نیاز به پرداخت هزینه و الزامات بیشتری دارد، برای سرمایه‌گذارانی مناسب است که قصد واردات و صادرات کالا را دارند. از مزایای آن این است که کارآفرینان و صاحبان شرکت تجارت عمومی در امارات محدودیتی برای تعداد درخواست ویزای استخدام کارکنان خود ندارند.

همچنین مالکیت کامل شرکت تجارت عمومی در مناطق آزاد دبی با سرمایه‌گذار خارجی است و فرد کنترل کاملی بر کسب‌وکار خود دارد. علاوه بر این، چنین شرکت سرمایه‌گذاری در دبی، معاف از پرداخت مالیات گمرکی است و سود کامل تجارت در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد.

قوانین مالیاتی مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در دبی

کشور امارات متحده عربی سیستم مالیاتی متفاوتی دارد، با کشف نفت در اواسط دهه 1960 و درآمد حاصل از آن نیازی به وضع مالیات نبود. اما در سال‌های اخیر به دلیل تنوع‌بخشیدن به جریان‌های درآمدی و نیز کاهش اتکا به نفت، دولت امارات تغییراتی را در سیستم مالیاتی به وجود آورده است.

از سال 2023 قانون جدیدی توسط سیستم مالیاتی امارات لازم‌الاجراست که مطابق آن شرکت‌هایی با درآمد کمتر از 375 هزار درهم معاف از مالیات هستند و تنها در صورتی که شرکتی بیش از 375000 درهم سود کسب کند، موظف به پرداخت نرخ ثابت 9% به عنوان مالیات خواهد بود.

با این‌حال باز هم پرداخت مالیات توسط شرکت‌های امارات متحده عربی بسیار کمتر از سایر کشورهای مهاجرپذیر است.

همان‌طور که در بخش روش‎های کسب ویزای سرمایه‌گذاری امارات اشاره شد، این کشور دارای ده‌ها منطقه آزاد است که در این مناطق سیاست‌های مالیاتی متفاوتی اجرا می‌شود. راه‌اندازی کسب‌وکار در مناطق آزاد دبی به این معناست که به طور 100 درصدی از پرداخت مالیات معاف هستید و می‌توانید همه سود حاصل از فعالیت‌های تجاری خود از جمله صادرات و واردات را در اختیار خود داشته باشید.

اگر در امارات متحده عربی تجارتی دارید که سود کالاهای مشمول مالیات و واردات آن بیش از 375000 درهم در سال است، ثبت مالیات بر ارزش افزوده الزامی است.

عدم رعایت مقررات مالیاتی در امارات، جریمه‌های سنگینی را به دنبال دارد. طبق قانون مالیات بر شرکت‌ها که در آگوست 2023 وضع شده‌ است، جریمه‌ها برای مواردی مثل عدم تسلیم به‌موقع اظهارنامه مالیاتی، تأخیر در پرداخت مالیات بر درآمد و عدم نگهداری سوابق و اطلاعات اعمال ‌می‌شوند.

مزایای سرمایه‌گذاری در دبی

مزایای سرمایه‌گذاری در دبی به‌قدری است که بسیاری از سرمایه‌داران از سراسر دنیا برای صرف منابع مالی خود در امارات علاقه نشان می‌دهند. در ادامه به برخی از مزایای اخذ اقامت امارات از طریق سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت در دبی اشاره می‌کنیم.

دبی اتصال جهان از طریق تجارت

به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک امارات، دبی شرق و غرب دنیا را به یکدیگر پیوند می‌دهد. علاوه بر این فرودگاه دبی با سیستم هوایی کارآمد و پر تردد و نیز تأسیسات بندری، انجام امور تجاری را برای شرکت‌های امارات ساده‌تر می‌کند.

دریافت ویزای اقامت ۱۰ساله امارات

ویزای طلایی ۱۰ساله از جمله بهترین و طولانی‌مدت‌ترین مزایای مهاجرت به دبی از طریق سرمایه‌گذاری است که برای سرمایه‌گذارانی صادر می‌شود که به میزان قابل توجهی سرمایه‌گذاری انجام دهند.

ثبات سیاسی و امنیت

با جدیت پلیس و قوانین سخت‌گیرانه‌ای که در امارات وجود دارد، امنیت بالایی در دبی حکم‌فرماست. نرخ جرم و جنایت پایین در امارات، محبوبیت اقامت خانوادگی و مهاجرت به دبی از طریق سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد. علاوه بر این ثبات سیاسی امارات، ریسک سرمایه‌گذاری در دبی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

معافیت از پرداخت مالیات

پول حاصل از درآمد شغل، ارث، هدایا و املاک در کشور امارات متحده عربی معاف از مالیات هستند. این مزیت اقامت و سرمایه‌گذاری در دبی را جذاب‌تر می‌کند.

تراکنش‌های بین‌المللی آسان

با افتتاح حساب در کشور امارات متحده عربی، امکان انجام تراکنش‌های بین‌المللی بانکی و با استفاده از ارزهای رایج مثل دلار، یورو و درهم وجود دارد.

عدم نیاز به حامی برای اخذ اقامت دبی

فرد سرمایه‌گذار در دبی نه‌تنها قادر است بدون نیاز به اسپانسر برای خود ویزای سرمایه‌گذاری دبی را بگیرد، بلکه می‌تواند برای سایر اعضای خانواده از جمله والدین، همسر و فرزندان مجوز اقامت در دبی را بگیرد.

دسترسی به سیستم آموزشی و درمانی پیشرفته

وجود مدارس بین‌المللی و سیستم پیشرفته بهداشتی و درمانی، یکی از دلایل جذابیت سرمایه‌گذاری در دبی و اقامت امارات است؛ به‌ویژه برای کسانی که قصد دارند به همراه اعضای خانواده خود در امارات اقامت و سرمایه‌گذاری کنند.

معایب سرمایه‌گذاری در دبی

با وجود دلایل سرمایه‌گذاری در دبی، موانعی هم برای سرمایه‌گذاری در امارات وجود دارد. در ادامه نگاهی داریم به معایبی که می‌تواند سرمایه‌گذاری در امارات را با چالش‌هایی مواجه کند.

بازار داخلی محدود

کشور امارات بازار داخلی نسبتا محدودی دارد که این موضوع می‌تواند کسب‌وکارهایی را که قادر به صادرات محصول خود نیستند را دچار چالش‌هایی کند؛ بنابراین کسانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در دبی از طریق ثبت شرکت دارند، باید پیش از صرف منابع مالی، نسبت به این موانع آگاهی کافی را کسب کنند.

بوروکراسی و تشریفات اداری

یکی از معایب سرمایه‌گذاری در دبی برای اقامت، سیستم اداری بوروکراتیک و نظارت پیچیده است و این امر می‌تواند شروع فعالیت تجاری را زمان‌بر و پرهزینه کند.

اتکا به نفت و گاز

اقتصاد امارات به نفت و گاز وابستگی زیادی دارد و این یعنی نوسانات قیمت نفت و گاز، اقتصاد دبی را آسیب‌پذیر می‌کند.

اشباع برخی صنایع

در برخی از مشاغل و صنایع مثل مهمان‌نوازی، املاک و مستغلات دبی، مازاد عرضه وجود دارد و سرمایه‌گذاری روی چنین مواردی نیاز به بررسی دقیق تقاضا و میزان رقابت‌پذیری دارد.

چالش نیروی کار

اگرچه امارات برای ترغیب نیروی کار سیاست‌های ویژه‌ را به کار می‌برد تا از سراسر جهان افراد مستعد را برای توسعه بیشتر کشور جذب کند اما جذب استعدادهای برتر به‌ویژه برای صنایع خاص نیاز به ‌صرف زمان و هزینه زیادی دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
بدون برچسب

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کنید پس از پاسخ کارشناسان از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست

نیاز به مشاوره دارید؟ در واتساپ پاسخگوی شما هستیم
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می دهیم پشتیبانی واتساپ
پذیرش تحصیلی در کشور های
خدمات موسسه Saman Study