logo

کالج‌های T-Kurs آلمان

30 خرداد 1403
کالج‌های T-Kurs آلمان

کالج T-kurs آلمان چیست؟

کالج T-kurs یکی از دوره‌های یک‌ساله در کالج‌های آلمان است که دانشجویان را برای ورود به رشته‌های فنی-مهندسی و ریاضی در دانشگاه‌های آلمان آماده می‌سازد. دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی از کالج تی کورس، می‌توانند در رشته‌های گروه علوم مهندسی و علوم پایه (مانند شیمی، فیزیک، ریاضی) پذیرش بگیرند.

هزینه تحصیل در کالج‌های T-Kurs آلمان

هزینه تحصیل در کالج‌های دولتی و خصوصی آلمان با یکدیگر متفاوت بوده و تحصیل در کالج‌های دولتی آلمان تقریبا رایگان است. تنها هزینه‌ای که در کالج‌های دولتی آلمان از دانشجویان دریافت می‌شود مبلغی حدود 200 – 400 یورو با عنوان هزینه ترم است. اما در کالج‌های خصوصی از دانش‌آموزان شهریه دریافت می‌شود که مبلغی حدود 7000 – 8000 یورو است.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم

شرایط تحصیل در کالج‌های تی کورس آلمان

شرایط تحصیل در کالج‌های T-Kurs آلمان برای افرادی که در دبیرستان‌های ایران دیپلم گرفته‌اند و قصد دارند در کشور آلمان وارد دانشگاه شده و تحصیلات خود را رشته‌های فنی و مهندسی و همچنین ریاضیات ادامه دهد، به این صورت است که بعد از اپلای در دانشگاه‌های آلمان، توسط اداره دانشجویان بین‌الملل، به سمت کالج‌های T-Kurs (Studienkolleg) هدایت می‌شوند. دولت آلمان دیپلم کشورهای دیگر را نمی‌پذیرد و از متقاضیان می‌خواهد که یک سال در کالج، دروس مدرسه‌های آلمان را آموزش ببینند تا بتوانند وارد دانشگاه‌های این کشور شوند.

برای تحصیل در کالج‌های T-Kurs آلمان، دانشجویان لازم است مدرک صلاحیت ورود به دانشگاه و دانش زبان آلمانی B1/B2 داشته باشند. همچنین دانشجویان برای ورود به کالج T-Kurs آلمان، باید آزمون ورودی کالج را با موفقیت پشت سر بگذرانند. سپس با اپلای در دانشگاه وارد کالج شوند و یا به‌طور مستقیم برای کالج اپلای کنند.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در کالج‌های T-Kurs آلمان

  • فرم اپلیکیشن دانشگاه و یا کالج
  • مدرک صلاحیت ورود به دانشگاه
  • ریز نمرات مقاطع قبلی
  • مدرک زبان آلمانی B2 (و یا DHS-1، تست‌داف (TestDaF) سطح 3)
  • کپی پاسپورت
  • رزومه

همه مدارک باید ترجمه شده به انگلیسی و یا آلمانی باشد.

رشته‌های مجاز پس از تحصیل در کالج T-Kurs در آلمان

رشته‌های مجاز پس از تحصیل در کالج تی کورس در آلمان بیشتر در زمینه فنی و مهندسی و علوم پایه به جز زیست‌شناسی هستند. برخی از رشته‌های مجاز این کورس عبارتند از: مهندسی سیستم‌های ساخت و ساز، مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی فرآیند و مواد، مهندسی تولید/صنعتی، مهندسی کامپیوتر (IT)، شیمی، فیزیک و ریاضیات.

تمکن مالی مورد نیاز برای تحصیل در کالج‌های T-Kurs آلمان

تمکن مالی مورد نیاز برای تحصیل در کالج‌های T-Kurs آلمان، معمولا معادل مبلغ برآورد هزینه‌های زندگی یک سال در آلمان است. این مبلغ برای یک ماه 934 یورو تخمین زده می‌شود. بنابراین، تمکن مالی مورد نیاز برای ویزای کالج‌های آلمان مبلغی حدود 11208 یورو برای یک سال خواهد بود.

شرایط کار همزمان با تحصیل در کالج‌های T-Kurs آلمان

شرایط کار همزمان با تحصیل در کالج‌های تی کورس آلمان برای دانشجویان کالج وجود ندارد و دانشجویان در کالج‌های T-Kurs آلمان معمولا اجازه کار در حین تحصیل ندارند. اما در صورت نیاز، می‌توانند در تعطیلات بین دو ترم کار پاره‌وقت یا تمام‌وقت داشته باشند.

بورسیه تحصیلی کالج‌های تی کورس آلمان

چیزی با عنوان بورسیه تحصیلی کالج‌های T-Kurs آلمان تقریبا وجود ندارد. به طور کلی برای تحصیل در کالج‌های آلمان بورسیه تحصیلی خاصی در دسترس نیست. به علت رایگان‌بودن تحصیل در آلمان و همچنین حمایت مالی از طرف دولت در کالج‌های دولتی، هزینه تحصیل پایین در این کشور برای دانش‌آموزان بین‌المللی، مزیت محسوب شده و بورسیه برای تحصیل وجود ندارد.

نمره زبان مورد نیاز برای تحصیل در کالج‌های T-Kurs آلمان

نمره زبان مورد نیاز برای تحصیل در کالج‌های T-Kurs آلمان، مدرک B2 آلمانی است. برخی از کالج‌های T-Kurs آلمان با مدرک B1 نیز پذیرش دانشجو دارند اما در فضای رقابتی برای ورود به کالج‌های فنی آلمان، بهتر است با نمره زبان آلمانی بهتر اقدام شود.

ددلاین اپلای در کالج‌های تی کورس آلمان

ددلاین اپلای در کالج‌های T-Kurs آلمان معمولا زودتر از دانشگاه‌هاست. برای ترم پاییز ددلاین کالج‌ها از اواسط نوامبر تا ژانویه است و برای ترم زمستان اواسط مارچ تا اواسط جولای. برای اطمینان بیشتر لازم است به سایت کالج مورد نظر مراجعه شود.

شروع ترم تحصیلی کالج‌های تی کورس آلمان

شروع ترم تحصیلی کالج‌های T-Kurs آلمان برای ورودی ترم پاییز از ماه سپتامبر و برای ورودی ترم زمستان از ماه فوریه است.

آزمون ورودی کالج‌های T-Kurs آلمان

آزمون ورودی کالج‌های T-Kurs آلمان، برای تحصیل در کالج‌های دولتی آلمان، جنبه‌های مختلفی از دانش متقاضیان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. مهارت زبان آلمانی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سنجش اولیه متقاضیان تصحیل در کالج‌های آلمان است.

نوع دوره بخش اول آزمون بخش دوم آزمون
تی کورس سه متن کوتاه از موضوعات مختلف که در آن 75 جای خالی برای کلمات در نظر گرفته می‌شود که در 30 دقیقه باید توسط دانش‌آموز تکمیل شود. یک آزمون ریاضی 90 دقیقه‌ای از دانش‌آموزان گرفته می‌شود که نوع این سوالات در نمونه سوالات ریاضی کالج‌های آلمان وجود دارند.

دروس دوره T-Kurs در کالج‌های آلمان

با توجه به این که دانشجویان در کالج‌های T-Kurs، قصد ادامه تحصیل در رشته‌های فنی مهندسی و ریاضیات دارند، دورس دوره T-Kurs در کالج‌های فنی آلمان عبارتند از: ریاضیات، شیمی، فیزیک و زبان آلمانی.

در این دوره‌ها، دانشجویان هفته‌ای 28 کلاس درس خواهند داشت که مدت زمان هر کلاس 45 دقیقه است. این برنامه درسی، در هفته 12 درس زبان آلمانی، 6 درس ریاضیات، 6 درس شیمی، و 6 درس فیزیک را پوشش می‌دهد. این دروس در سطح دروسی که دانش‌آموزان دبیرستان در آلمان می‌گذرانند خواهد بود.

آزمون FSP در کالج‌های تی کورس آلمان

پس از اتمام دروه کالج در آلمان، دانشجویان لازم است آزمون FSP (Feststellungsprüfung) در کالج‌های T-Kurs آلمان را با موفقیت پشت سر بگذرانند. FSP یا آزمون ارزیابی صلاحیت دانش‌آموز با مدرک خارجی، آزمونی است که صلاحیت دانش‌آموزان را برای ورود به یکی از دانشگاه‌های رسمی در آلمان می‌سنجد. دانش‌آموزانی که دیپلم خود را در کشوری غیر از آلمان دریافت کرده‌اند برای گرفتن پذیرش کارشناسی در دانشگاه‌های آلمان باید پس از اتمام دوره کالج این امتحان را بگذرانند.

موارد امتحان FSP در دوره‌های T-Kurs، در کنار سنجش زبان آلمانی، سوالات از دروس ریاضی، شیمی و فیزیک خواهد بود. این آزمون تنها یک سال اعتبار داشته و دانش‌آموزان باید در این یک سال وارد دانشگاه شوند، در غیر این صورت می‌توانند تنها یک بار دیگر امتحان FSP را در آلمان تکرار کنند.

لیست بهترین کالج‌های T-Kurs آلمان

نام کالج شهر کورس‌های ارائه‌شده
کالج دانشگاه هایدلبرگ Studienkolleg an der Universität Heidelberg

هایدلبرگ

M, T, W, G, S

کالج دوسلدورف Studienkolleg Düsseldorf دوسلدورف

T, M, W, G, DSH

هامبورگ Studienkolleg Hamburg هامبورگ M, T, W, G
کالج دانشگاه گوته Studienkolleg an der Goethe-Universität فرانکفورت M, T, W, G
کالج دانشگاه فنی دارمشتات Studienkolleg an der TU-Darmstadt دارمشتات T, G, DSH
کالج دانشگاه ماربورگ Studienkolleg Mittelhessen der Universität Marburg ماربورگ

M, T, W, G

کالج علمی کاربردی Freshman Institute – FH Aachen آخن T, M, W
کالج دانشگاه هانوفر Studienkolleg an der Universität Hannover هانوفر G, M, T, W
کالج دانشگاه یوهانس گوتنبرگ Studienkolleg der Johannes-Gutenberg-Universität ماینتس M, T, W, G, S
کالج تودیاس درسدن TUDIAS-Studienkolleg TU Dresden درسدن M, T, W
کالج زاکسن دانشگاه لایپزیگ Universität Leipzig Studienkolleg Sachsen لایپزیگ M, T, W, G, S
کالج دانشگاه مارتین لوتر ویتنبرگ Studienkolleg an der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg

هاله

M, T, W, G, S, DSH
کالج استانی Staatliches Studienkolleg

نوردهاوزن

M, T, W, G, SW

شرایط دریافت ویزای تحصیلی آلمان برای کالج تی کورس

شرایط دریافت ویزای تحصیلی آلمان برای کالج تی کورس به این صورت است که برای تحصیل در کالج‌های T-Kurs آلمان، دانش‌آموزان باید آزمون ورودی بدهند. آلمان شرایطی را فراهم می‌کند تا دانش‌آموزان بتوانند برای شرکت در این آزمون وارد آلمان شوند و بعد از قبولی در کالج، ویزای خود را به ویزای کالج آلمان تغییر دهند.

برای دریافت این ویزا مدارک مورد نیاز شامل موارد زیر خواهد بود:

  • مدارک هویتی مانند پاسپورت، شناسنامه و …
  • مدارک تحصیلی مانند مدرک دبیرستان و ریز نمرات
  • مدرک زبان
  • تمکن مالی

در صورتی که متقاضی تحصیل در کالج زیر سن 18 سال باشد، در کنار مدارک بالا، به اجازه خروج از طرف هر دو والد نیاز خواهد داشت. همچنین برای تمکن مالی، لازم است مدارک حامی مالی به سفارت ارائه شود.

همچنین لازم به ذکر است که همه مدارک ارائه‌شده به سفارت، حتی اگر پذیرش به زبان انگلیسی باشد، باید به زبان آلمانی ترجمه و ارائه شود.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی معقولانه‌‍‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. تخمین هزینه زندگی در آلمان برای یک نفر حدود 934 یورو ماهانه و به عبارتی 11208 یورو سالانه خواهد بود. البته هزینه زندگی در شهرهای آلمان با یکدیگر متفاوت بوده و مونیخ و اشتوتگارت از شهرهای گران، آخن و درسدن شهرهای ارزان آلمان محسوب می‌شوند.

از سامان استادی مشاوره بگیرید
مقالات مرتبط
وب‌سایت Uni-Assist

وب‌سایت Uni-Assist

یونی اسیست (Uni-Assist) چیست؟ یونی اسیست (Uni-Assist) یک سایت خدمات‌رسانی ملی در آلمان است که به حدود 170 دانشگاه در کشور آلمان کمک می‌کند تا پروسه پذیرش دانشجوی بین‎‌المللی را انجام دهند. این سایت...

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

به دلیل سیستم پزشکی بسیار پیشرفته، تحصیل پزشکی در آلمان یکی از محبوب‌ترین دوره‌های پزشکی در سراسر جهان است. دانشکده‌های پزشکی در آلمان در مقایسه با سایر کشورهای مطرح اروپایی شهریه مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند و...

تاییدیه ZAB آلمان

تاییدیه ZAB آلمان

ZAB آلمان مخفف عبارت Zentralstelle für ausländisches Bildungswesen و یا به عبارتی، سازمان مرکزی بررسی تحصیلات خارجی در آلمان (Central Office for Foreign Education) است. این تاییدیه برای ادامه تحصیل و یا مهاجرت کاری...

صلاحیت ورود به دانشگاه – HZB

صلاحیت ورود به دانشگاه – HZB

HZB چیست؟ صلاحیت ورود به دانشگاه و یا Hochschulzugangsberechtigung عبارتی است که برای سنجش ورود به تحصیلات عالی در کشور آلمان کاربرد دارد. بر خلاف کشور ایران، در آلمان چیزی به نام کنکور و...

تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی

تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی

با وجود اینکه بیشتر رشته‌ها و دوره‌ها در کشور آلمان به زبان آلمانی ارائه می‌شود، تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی غیر ممکن نیست. در همه مقاطع مختلف به صورت محدود، رشته‌ها و کورس‌هایی...

تحصیل در آلمان با معدل پایین

تحصیل در آلمان با معدل پایین

برای تحصیل در آلمان با معدل پایین به برخی از نکات باید توجه کرد. در درجه اول دانستن این موضوع که معدل شما در چه بازه‌ای از معدل بین‌المللی قرار می‌گیرد بسیار حائز اهمیت...

تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم

تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم

شرایط تحصیل در آلمان با دیپلم شرایط تحصیل در آلمان برای دانشجویانی که قصد دارند با دیپلم در یکی از دانشگاه‌های برتر این کشور تحصیل کنند، به کالج‌ها ختم می‌شود. کالج یا Studienkolleg، مسیری...

تبدیل معدل ایرانی به آلمانی

تبدیل معدل ایرانی به آلمانی

فرمول تبدیل معدل و نمره ایرانی به آلمانی برای تبدیل معدل و نمره ایرانی به آلمانی، فرمول اصلاح‌شده باواریا (Modified Bavarian Formula) قابل استفاده است. در این فرمول، X نمره در سیستم آلمانی، Nmax...

تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان

تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان

شرایط تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان تحصیل در آلمان بدون مدرک زبان انگلیسی، زمانی امکان‌پذیر است که افراد در مقاطع پیشین خود به زبان انگلیسی تحصیل کرده باشند و یا ساکن کشورهایی باشند...

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کنید پس از پاسخ کارشناسان از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست

نیاز به مشاوره دارید؟ در واتساپ پاسخگوی شما هستیم
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می دهیم پشتیبانی واتساپ
پذیرش تحصیلی در کشور های
خدمات موسسه Saman Study