logo

سیستم‌های آموزشی انگلستان

9 اسفند 1402

سیستم آموزشی کشور انگلستان

استاندارد و کیفیت بالای سیستم آموزشی انگلستان در سراسر جهان شناخته‌شده است. به‌طور کلی، سیستم آموزشی بریتانیا دارای 5 مرحله آموزشی است: پیش‌دبستانی، دبستان، متوسطه، آموزش پیشرفته (FE) و آموزش عالی (HE). بریتانیایی‌ها از سن سه‌سالگی وارد سیستم آموزشی می‌شوند و تا 16 سالگی موظف به حضور در مدرسه هستند (آموزش اجباری)، پس از آن بنا به انتخاب خود برای ادامه تحصیل تصمیم‌گیری می‌نمایند.

با اینکه سیستم آموزشی انگلستان تشابهات زیادی در سطوح و مناطق اداری مختلف (انگلیس، اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز) دارد، ولی تفاوت‌هایی نیز در این بین وجود دارد. با این حال، در مجموع تفاوت‌ها آنقدر زیاد نیستند که نتوانیم در مورد سیستم آموزشی انگلستان به‌عنوان یک موجودیت واحد صحبت کنیم.

کودکان 5 تا 16 ساله باید در مدارس انگلستان حضور یابند. این چارچوب سنی، دربرگیرنده دو بخش از سیستم آموزشی انگلستان است: دبستان و متوسطه.

آموزش اجباری در انگلستان

مرحله اصلی اول – Key Stage 1

این مرحله دربرگیرنده دانش آموزان 5 تا 7 سال دبستان می‌شود. اصولا در طول این دوره، کودکان با برخی از موضوعات اساسی دانش پایه مانند زبان انگلیسی، ریاضیات، تاریخ، تربیت بدنی، جغرافیا، تاریخ و موسیقی آشنا می‌شوند. در طول سال اول این دوره، ساختار آموزشی شامل سنجش آوایی کودکان می‌شود که یک ارزیابی کوتاه از توانایی تشخیص و فهم مناسب آواها است. معمولا دانش‌آموز یک فهرست 40 کلمه‌ای را برای معلم با صدای بلند می‌خواند. در پایان این مرحله، دانش‌آموزان در یک آزمون برای سنجش میزان پیشرفت‌شان در زبان انگلیسی، ریاضیات و علوم شرکت می‌کنند.

مرحله اصلی دوم – Key Stage 2

دانش‌آموزان بین سن‌های 7 تا 11 سالگی، در مرحله دوم تحصیل اجباری حضور می‌یابند. در این مرحله، یک برنامه آموزشی، با هدف کمک به دانش‌آموزان در کسب دانش بیشتر در موضوعات مهم، طراحی شده است. در پایان این دوره، دانش‌آموزان در موضوعات زیر مورد سنجش و آزمون قرار می‌گیرند:

خواندن انگلیسی (دستور زبان، نگارش و املا)، ریاضیات و علوم.

در انگلیسی و ریاضیات، فرآیند ارزیابی از طریق آزمون‌های کشوری انجام می‌شود، در حالیکه در حیطه علوم، هر معلم به‌طور مستقل سطح پیشرفت هر دانش‌آموز را مورد سنجش و بررسی قرار می‌دهد.

مرحله اصلی سوم – Key Stage 3

در مرحله سوم آموزش اجباری، دانش‌آموزان 11 تا 14 ساله حضور دارند. تا حد زیادی، این دوره از تحصیل از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا سال‌های کمی تا آزمون کشوری GCSE باقی مانده است. برنامه آموزشی در این مرحله نیز شامل موضوعات جدیدی است که دانش‌آموزان باید پیش از ورود به مرحله بعدی تحصیلی خود، دانش پایه کافی در مورد آنها کسب کرده باشند. موضوعات آموزشی مرحله سوم عبارتند از: انگلیسی، ریاضیات، علوم، تاریخ، جغرافیا، هنر و طراحی، موسیقی، تربیت بدنی، زبان‌های خارجی پیشرفته، طراحی و تکنولوژی و کامپیوتر. در پایان مرحله سوم، برخی دانش‌آموزان گواهی GCSE یا سایر مدرک‌های ملی را دریافت می‌کنند.

مرحله اصلی چهارم – Key Stage 4

آخرین مرحله تحصیل اجباری در انگلستان در سن 14 تا 16 سالگی است. این دوره، متداول‌ترین زمان شرکت در آزمون‌های ارزیابی کشوری برای دریافت گواهی GCSE یا سایر مدرک‌های ملی محسوب می‌شود.

آموزش پیشرفته انگلستان

آموزش پیشرفته در انگلستان، مرحله بین آموزش اجباری و آموزش عالی یا تحصیل در دانشگاه است. در سیستم آموزشی انگلستان، دانش‌آموزان در سن 16 سالگی وارد این مرحله می‌شوند و در سن 18 سالگی آن را به پایان می‌رسانند.

در انگلستان، دانش‌آموزان پس از پایان مقطع متوسطه و دریافت نتیجه GCSE، برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر یا ورود به بازار کار مختار هستند. بدین ترتیب، آموزش پیشرفته در انگلستان دوره حیاتی و مهمی در زندگی محسوب می‌شود، زیرا نمایانگر مسیر زندگی دانش‌آموز در آینده است.

مدرک‌های تحصیلی

روی دیگر سکه، شامل دانش‌آموزانی می‌شود که تمایل به ادامه تحصیل در مقطع‌های بالاتر را دارند. برای این دانش‌آموزان، مرحله تحصیلات تکمیلی در انگلستان، فرصت خوبی برای ارتقاء رزومه تحصیلی‌شان به شمار می‌آید.

اگر تصمیم دارید یک مدرک دانشگاهی در موضوع دلخواه‌تان دریافت کنید، در این صورت دوره‌های ارزشیابی تحصیلی گزینه مناسبی برای شما هستند. هدف این دوره‌ها، که معمولا دو سال به طول می‌انجامند، آماده‌کردن شما در موضوعاتی خاص است که برای تحصیل در رشته مورد علاقه‌تان در دانشگاه لازم و ضروری هستند.

در اینجا، به تعدادی از مدارک ارزشیابی تحصیلی که طی تحصیل در دوره آموزش تکمیلی انگلستان به دست  می‌آورید، اشاره می‌کنیم.

گواهینامه A-Level این گواهی‌ها برای تایید صلاحیت دانش‌آموز در موضوعات مختلف ارائه می‌شود. بیشتر دانش‌آموزان بر روی سه موضوع اصلی تمرکز می‌کنند که برای پذیرش در اغلب دانشگاه‌ها ضروری هستند. دانش‌آموزان بعد از دو سال، در زمینه موضوع انتخابی خود برای تحصیل دانش پایه خوبی بدست می‌آورند؛ سطح این دانش از طریق آزمون‌های متعددی قابل ارزیابی است.

گواهینامه Cambridge Pre-Us – دوره مربوط به این گواهی دو سال طول می‌کشد و دانش‌آموز می‌تواند از بین 26 موضوع، چهار موضوع دلخواه خود برای تحصیل را انتخاب نماید.

گواهی آموزش عالی و آموزش عالی پیشرفته اسکاتلند (Scottish Highers and Advanced Highers) – گواهینامه‌های مورد نیاز برای ثبت نام در دانشگاه‌های اسکاتلند را شامل می‌شوند. دانش‌آموزان می‌توانند از بین 60 موضوع موجود، دوره تحصیلی خود را در 4 موضوع دلخواه ادامه دهند. گواهی آموزش عالی و پیشرفته اسکاتلند معادل گواهینامه‌های A-Level و AS-Level است.

مهارت شغلی

اگر به صنعت خاصی علاقه دارید و می‌خواهید مهارت‌های حرفه‌ای مورد نیاز برای یافتن کار در آن صنعت را بدست آورید، دوره‌های حرفه‌ای به شما پیشنهاد می‌شود. این دوره‌ها به دو بخش مهارت‌های کاربردی و فنی تقسیم می‌شوند.

در این بخش، به گواهینامه‌های فنی و حرفه‌ای که طی آموزش تکمیلی در انگلستان بدست می‌آورید، اشاره می‌کنیم:

NVQ و SVQ – صلاحیت شما برای یافتن شغل خاص را تایید می‌کنند و در صورت داشتن یک شغل تمام‌وقت و شرکت در دوره‌ای شامل کارآموزی قابل دریافت است.

سطح فنی دوره‌های متعددی که مجموعه مهارت‌های عملی برای انجام گروهی از وظایف خاص در یک محیط کاری را در دانش‌آموز ایجاد می‌کنند.

گواهینامه‌های فنی – این گواهینامه‌ها برای یادگیری دانش و مهارت‌های مورد نیاز برای یک شغل خاص صادر می‌شوند و کارفرمایان می‌توانند متقاضیان دارای گواهینامه‌های سطح 2 را استخدام کنند.

TechBac – یک برنامه جدید که ترکیبی از دوره‌های سطح فنی، صلاحیت پروژه تمدیدشده (EPQ) و مواردی مانند کار گروهی است.

صلاحیت مهارت‌های کاربردی این دوره‌ها بر روی مجموعه‌ای از مهارت‌ها در موضوعات انگلیسی، ریاضی و ICT را برای آماده‌سازی دانش‌آموز جهت ورود به مقطع آموزش عالی یا بازار کار تمرکز دارند. دانش‌آموزان می‌توانند این تائیدیه را به‌عنوان بخشی از کارآموزی، کارورزی یا برنامه آموزشی بدست آورند.

سیستم آموزش عالی در انگلستان

سیستم آموزش عالی انگلستان به‌طور ویژه با کیفیت و استانداردهای معروفش در جهان شناخته می‌شود. اعتبار سیستم آموزش عالی این کشور همچنین از فعالیت‌های آتی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌هایش ناشی می‌شود. افراد برجسته‌ای در حوزه‌های متفاوت که در حرفه خود به شهرت جهانی رسیده اند، از دانشگاه‌های انگلستان فارغ‌التحصیل شده اند. برخی از این دانشگاه‌ها و سایر مؤسسه‌های آموزش عالی در فهرست دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارند. شهر لندن، پایتخت انگلستان، به‌عنوان پایتخت آموزش عالی جهان در نظر گرفته می‌شود. لندن با چهار دانشگاه در بین ده دانشگاه برتر جهان، بالاترین تعداد دانشگاه‌های برتر را به خود اختصاص داده است.

اصولا، آموزش عالی در انگلستان سطحی از آموزش را شامل می‌شود که در سلسله مراتب سیستم آموزشی انگلستان، پس از مقطع متوسطه (دبیرستان) آغاز می‌گردد. دانش‌آموزان بریتانیایی پس از پایان دبیرستان، باید در آزمون استانداردی شرکت کنند که صلاحیت آنها برای ادامه تحصیل در سطح بعدی آموزشی را ارزیابی می‌کند.

بر اساس قوانین تحصیل در سیستم آموزشی انگلستان، آموزش عالی شامل سطوح زیر می‌شوند:

– دوره تحصیلات تکمیلی که منجر به دریافت مدرک دکترا، کارشناسی ارشد (آموزشی یا پژوهشی)، دیپلم عالی، گواهینامه عالی تدریس (PGCE) و مدارک حرفه‌ای می‌شود. برای ورود به این سطح، دارابودن مدرک کارشناسی الزامی است.

– دوره کارشناسی در انگلستان معمولا 3 سال و در اسکاتلند 4 سال به طول می‌انجامد. آموزش عالی در سیستم آموزشی انگلستان، شامل دانشگاه‌هایی نیز می‌شود که دوره‌های کارشناسی 4 ساله ارائه می‌دهند.

– دوره‌های کارشناسی طیف وسیعی از مدارک مقدماتی (کارشناسی) را در بر می‌گیرد: مدرک Honours و Ordinary، مدرک معلم دبستان و پیش‌دبستانی، مدرک مقدماتی پیشرفته و مدرک intercalation.

– دوره‌های تکمیلی ارائه‌شده شامل مدرک کارشناسی ارشد (دوره یک‌ساله، و دوساله در صورت پژوهشی‌بودن دوره) و/یا مدرک دکترا (دوره سه‌ساله) می‌شود. این مدرک‌ها در صورتی در دسترس هستند که مدرک کارشناسی از یک دانشگاه معتبر (نه الزاما در انگلستان) داشته باشید.

ضرورت شناخت سیستم آموزشی مدارس انگلستان

هدف اصلی آموزش در مدارس انگلستان، آماده‌کردن افراد برای زندگی بهتر و مجهزساختن آنها به دانش و مهارت‌هایی است که برای ایفای نقش موثر در یک جامعه پررونق و توسعه‌یافته نیاز دارند. نظام آموزشی باید جوانانی فهیم و باانگیزه برای ورود به بازار کار یا تحصیلات دانشگاهی، تربیت کند که بتوانند تصمیمات آگاهانه و درست در مسائل زندگی روزمره، تحصیل یا کار خود اتخاذ کنند. در سطح ملی نیز، سیستم آموزشی باید توانایی تأمین نیروی کار مورد نیاز صنایع و بخش‌های مختلف اقتصادی را داشته باشد. یک سیستم آموزشی پویا و منطبق با نیازهای واقعی جامعه، باید قابلیت پاسخ‌گویی به نیازهای آموزشی جامعه خود را در سطوح مختلف داشته باشد. توانایی‌ها و استعدادهای متنوع دانش‌آموزان و لزوم رشد و پرورش آنها در ابعاد تحصیلی، اجتماعی و شخصیتی، ضرورت وجود یک سیستم آموزشی پاسخ‌گو به این نیازها را بیش از پیش نمایان می‌کند.

 

سیستم آموزشی انگلستان یکی از باسابقه‌ترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌های آموزشی دنیا است و بسیاری از مدارس و دانشگاه‌های شناخته شده در سراسر دنیا را در خود جای داده است. در نظام آموزشی انگلستان، سعی شده است که برای رشد و شکوفایی هر طیفی از استعدادها و توانایی‌های محصلان، برنامه خاص و ویژه‌ای داشته باشد. به همین دلیل است که در سطوح تحصیلی پیش از دانشگاه، انواع مختلفی از مدارس و همچنین سیستم‌های آموزشی ملی و بین‌المللی متنوع، در این نظام آموزشی وجود دارد. شما در مقام تصمیم‌گیری برای انتخاب مدرسه مناسب برای تحصیل فرزندتان در انگلستان، با تعداد زیادی از مدارس و سیستم‌های آموزشی مواجه هستید. برای گرفتن تصمیم درست، باید به شناخت و آگاهی درستی از آنها برسید تا بتوانید مدرسه‌ای انتخاب کنید که مطابق با علایق، توانمندی‌ها، استعدادها و چشم‌انداز آینده تحصیلی و کاری فرزندتان باشد. در این بخش، تلاش شده تا اطلاعات مفیدی در مورد ساختار و انواع سیستم‌های آموزشی مدارس انگلستان ارائه شود.

سیستم آموزشی سنتی در مدارس انگلستان

سیستم آموزشی سنتی در مدارس انگلستان

سیستم آموزشی سنتی در مدارس انگلستان

پادشاهی انگلستان از چهار کشور انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی تشکیل شده است. در میان این کشورها، سیستم آموزشی اسکاتلند با سه کشور دیگر تفاوت‌های بیشتری دارد که در انتهای این بخش، به معرفی کوتاه آن می‌پردازیم.

سیستم آموزشی سنتی انگلستان که از دیرباز در مدارس دولتی و تعداد زیادی از مدارس خصوصی (اعم از روزانه یا شبانه‌روزی) این کشور تدریس می‌شود، با عنوان سیستم آموزشی ملی انگلستان یا National Curriculum شناخته می‌شود. این سیستم آموزشی به چهار مرحله (یا بخش یا سطح (Key Stage)) تقسیم‌بندی می‌شود. آموزش اجباری در انگلستان از سن 5 سالگی آغاز شده و تا 16 سالگی ادامه دارد. در این سن دانش‌آموزان تصمیم می‌گیرند که آیا مسیر تحصیلات دانشگاهی را برای آینده خود انتخاب کنند یا با یادگیری حرفه و مهارت وارد بازار کار شوند. مراحل اصلی سیستم آموزشی سنتی انگلستان عبارتند از:

  • مرحله اصلی 1: دانش‌آموزان 5 تا 7 ساله
  • مرحله اصلی 2: دانش‌آموزان 7 تا 11 ساله
  • مرحله اصلی 3: دانش‌آموزان 11 تا 14 ساله
  • مرحله اصلی 4: دانش‌آموزان 14 تا 16 ساله

در پایان هر یک از این مراحل اصلی، عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان به‌طور جدی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد تا صلاحیت وی برای ورود به مرحله بعدی تعیین شود. در مدارس ابتدایی انگلستان (Primary Schools)، دانش‌آموزان از سن 5 تا 11 سالگی، دو مرحله اصلی 1 و 2 را به پایان می‌رسانند. آموزش ابتدایی در مدارس انگلستان دربرگیرنده سال‌های Reception (مخصوص کودکان 4 تا 5 ساله) و سال‌های 1 تا 6 تحصیل است. در سال 6، آزمون SAT برای پایان مرحله اصلی 2 انجام می‌شود.

آموزش متوسطه (دبیرستان) در انگلستان، مراحل اصلی 3 و 4 را شامل می‌شود و دانش‌آموزان سنین 11 تا 16 ساله، در مقطع دبیرستان تحصیل می‌کنند. دوره دبیرستان در انگلیس، با پایه‌های تحصیلی 7 و 8 آغاز می‌شود. دروسی مانند زبان انگلیسی، ریاضیات، علوم، علوم انسانی و یک زبان خارجی امروزی در این مقطع به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود. علاوه بر این، فهرستی شامل دروس اختیاری (هنر، موسیقی، نمایش، زبان لاتین، علوم ورزشی، تکنولوژی طراحی، علوم کامپیوتر) در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و می‌توانند بر اساس علاقمندی خود چند درس اختیاری را نیز برای تحصیل در این دو سال انتخاب کنند.

سال 9، یکی از مهم‌ترین سال‌های تحصیلی در سیستم آموزشی مدارس انگلستان به شمار می‌آید. در این سال، اکثر دانش‌آموزان از مدرسه Junior School (معادل مدرسه راهنمایی در ایران) وارد Senior School (دبیرستان) می‌شوند  و پایه خوبی برای ورود به دوره آموزشی GCSE در دانش‌آموزان شکل می‌گیرد.

دوره تحصیلی GCSE در مدارس انگلستان

دو سال آخر مقطع متوسطه (سال 10 و 11) دانش‌آموزان برای آزمون‌های General Certificate of Secondary Education (GCSE) آماده می‌شوند. در سیستم آموزشی مدارس انگلستان، دانش‌آموزان در دوره آموزشی GCSE، بین 9 تا 12 موضوع درسی را سپری می‌کنند. از این میان، بعضی از دروس مانند انگلیسی، ریاضی، دو یا سه درس از مجموعه دروس علوم (Science)، تاریخ یا جغرافیا، یک زبان مدرن و غیره) اجباری هستند. بعضی از دروس نیز از ماهیت اختیاری برخوردارند و دانش‌آموزان بر اساس توانمندی‌ها و اولویت‌های خود از میان آنها چند درس را انتخاب می‌کنند. در پایان برنامه دو ساله دوره آموزشی GCSE، دانش‌آموزان در آزمون‌های مربوطه شرکت می‌کنند و در صورت موفقیت و کسب نتایج مطلوب، گواهینامه GCSE را به دست می‌آورند. موضوعات انتخابی در سیستم آموزشی، تاثیر زیادی در ادامه تحصیل دانش‌آموز در دوره آموزشی A-level یا سیستم آموزشی IB و ورود به دانشگاه و انتخاب شغل آینده او دارند.

پس از پایان دوره GCSE و دریافت مدرک تحصیلی آن، دانش‌آموزان در مورد آینده تحصیلی و کاری خود تصمیم می‌گیرند. اگر فردی علاقمند به تحصیلات دانشگاهی باشد، معمولا وارد دوره‌های تحصیلی پیش‌دانشگاهی می‌شود؛ در غیر اینصورت، تحصیل را رها کرده و وارد بازار کار می‌شود.

دوره تحصیلی A-level در مدارس انگلستان

در سیستم آموزش مدارس انگلستان، دانش‌آموزان پس از سن 16 سالگی می‌توانند در یک برنامه آموزشی دو ساله تحت عنوان A-level تحصیل کنند و با شرکت در آزمون‌های سطح پیشرفته (Advanced level examination)، صلاحیت ورود به مقطع آموزش عالی در انگلستان را به دست آورند. در این سیستم آموزشی، غالبا دانش‌آموزان در 3 یا 4 موضوع مرتبط با رشته تحصیلی دانشگاهی دلخواه خود تحصیل می‌کنند. آزمون‌های دوره آموزشی A-level به صورت سراسری و دولتی در کشور انگلستان برگزار می‌شوند؛ بنابراین، در دانشگاه‌های انگلستان و سایر موسسات آموزشی در سراسر دنیا دارای اعتبار بسیار بالایی هستند.

دانش‌آموزان در پایان سال 13، پس از شرکت در آزمون‌های مربوط به هر موضوع درسی و در صورت کسب نتایج مطلوب، گواهینامه تحصیلی A-level خود را دریافت می‌کنند.

سیستم آموزشی مدارس اسکاتلند

سیستم آموزشی کشور اسکاتلند تا حدودی با سیستم آموزشی سه کشور انگلیس، ولز و ایرلند شمالی، متفاوت است. در این بخش، تلاش می‌کنیم به اختصار به نکات اصلی این تمایزها اشاره کنیم.

آموزش ابتدایی در کشور اسکاتلند، 7 سال طول می‌کشد. دانش‌آموزان در گروه سنی 5 تا 12 ساله، در مقطع ابتدایی مدارس اسکاتلند به تحصیل می‌پردازند. پس از آن، دانش‌آموزان 12 تا 16 ساله، وارد آموزش متوسطه اول می‌شوند که 4 سال طول می‌کشد.

در کشور اسکاتلند، دانش‌آموزان پس از 11 سال آموزش اجباری در مقطع ابتدایی و متوسطه، برای اخذ گواهینامه پایان دوره آموزش متوسطه اسکاتلند، در آزمون‌های مربوطه شرکت می‌کنند. این گواهینامه با عنوان Scottish Certificate of Education یا SCE و SCE Standard Grade شناخته می‌شود. این آزمون در سطح استاندارد یا متوسط برگزار می‌شود. در سال‌های اخیر، گواهی Scottish Qualifications Certificate یا SQC به عنوان جایگزین مدرک SCE ارائه شده است. دو مدرک SCE و SQC معادل دیپلم دبیرستان هستند.

بعد از SCE Standard Grade، دانش‌آموزان طی یک دوره یک یا دو ساله، با گذراندن آموزش‌های اختصاصی، برای ورود به آموزش عالی، بازار کار یا آموزش فنی-حرفه‌ای آماده می‌شوند. پس از پایان این دوره، گواهی SCE Higher Grade یا SCE Advanced Higher Grade به فارغ‌التحصیلان اعطا می‌شود.

آموزش فنی-حرفه‌ای در اسکاتلند منتهی به دریافت مدرک Scottish Vocational Qualification یا SVQ می‌شود. این دوره‌ها، دانش و مهارت‌های مورد نیاز دانش‌آموز برای ورود به یک شغل خاص را به وی می‌آموزد. آموزش‌های حرفه‌ای، برای پاسخ به نیازهای گوناگون دانش‌آموزان، در 5 سطح مختلف از لحاظ دشواری ارائه می‌شوند که دربرگیرنده سطوح تازه‌کار تا افراد متخصص و باتجربه است.

سیستم‌های آموزشی بین‌المللی در مدارس مستقل یا خصوصی انگلستان

سیستم‌های آموزشی بین‌المللی در مدارس خصوصی انگلستان

سیستم‌های آموزشی بین‌المللی در مدارس خصوصی انگلستان

مدارس خصوصی و مستقل انگلستان در انتخاب سیستم آموزشی خود آزاد هستند و ملزم به ارائه سیستم آموزشی ملی انگلستان (UK National Curriculum) نیستند. همچنین، تعداد دانش‌آموزان بین‌المللی در مدارس خصوصی در مقایسه با مدارس دولتی بسیار بالاتر است. از این رو، مدارس خصوصی اقدام به ارائه سیستم‌های آموزشی بین‌المللی و معتبری کرده اند که راه را برای ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان در دانشگاه‌های انگلستان و سایر کشورهای جهان باز می‌کند. سیستم‌های آموزشی بین‌المللی در مدارس انگلستان شامل سیستم آموزشی IB، سیستم آموزشی AP و سیستم آموزشی High School Diploma می‌شود؛ که در اینجا، به معرفی کوتاه آنها می‌پردازیم:

سیستم آموزشی International Baccalaureate یا IB در مدارس انگلستان

سیستم آموزشی IB، یکی از شناخته‌شده‌ترین و معتبرترین سیستم‌های آموزشی دنیاست که در 5.000 مدرسه در انگلستان و سایر کشورهای جهان ارائه می‌شود. در این سیستم آموزشی ساختاریافته و هدفمند، دانش‌آموزان رده سنی 3 تا 18 ساله، امکان تحصیل دارند. مهم‌ترین اهداف سیستم آموزشی IB، توسعه روحیه کنجکاوی و پرسشگری در کودکان و نوجوانان و پرورش افرادی دانا، دارای اعتماد به‌نفس و مسئولیت‌پذیر است.

سیستم آموزشی IB، اولین بار توسط بنیاد IBO در کشور سوئیس، به صنعت جهانی آموزش معرفی شد. IB شامل 4 برنامه آموزشی می‌شود که هر یک، به صورت اختصاصی به آموزش دانش‌آموزان در گروه‌های سنی و سطوح آموزشی خاص می‌پردازند.

– برنامه سال‌های ابتدایی یا Primary Years Program (PYP)

– برنامه سال‌های میانی یا Middle Years Program (MYP)

– برنامه دیپلم یا Diploma Program (DP)

– برنامه شغلی یا Career-related Program (CP)

سیستم آموزشی IB، دانش‌آموزان را در مسیر صحیح تحصیلی هدایت می‌کند و باعث توسعه مهارت‌های آنها شده و اعتماد به‌نفس مورد نیاز برای موفقیت و ایجاد تغییرات بادوام را به آنها می‌دهد. مدرک صادرشده در سیستم آموزشی IB دارای اعتبار جهانی است و دانش‌آموزان در حین تحصیل در مدارس IB، به راحتی می‌توانند در سایر مدارس مشابه جابجا شوند. سیستم آموزشی IB، شامل گروهی از موضوعات درسی اجباری است که مورد قبول دانشگاه‌های زیادی در جهان است.

سیستم آموزشی Advanced Placement یا AP در مدارس انگلستان

سیستم آموزشی AP، یک سیستم آموزشی کاملا آمریکایی است که در دهه 50 میلادی توسط موسسه College Board در آمریکا توسعه یافت. هدف اصلی برنامه آموزشی AP، ارائه دروسی در سطح پیشرفته (در سطح دانشگاه) برای دانش‌آموزان دبیرستانی بوده است تا آنها را به خوبی برای ورود به کالج یا دانشگاه آماده کند. موسسه College Board، به عنوان پدیدآورنده این سیستم آموزشی، برنامه درسی و آزمون‌های آن را تدوین و برگزار می‌کند. بر اساس تعریف کالج بورد، دوره‌های AP دوره‌هایی جامع و سختگیرانه هستند که در موضوعات متنوع درسی در سطح کالج ارائه می‌شوند و به دانش‌آموزان فرصت گذراندن واحدهای درسی در سطح کالج یا دانشگاه را در مقطع دبیرستان، می‌دهند. برنامه آموزشی AP، شامل 38 درس مختلف است که برخی از آنها عبارتند از: هنر، زیست‌شناسی، محاسبات، شیمی، علوم کامپیوتر، اقتصاد، زبان انگلیسی، محیط زیست، تاریخ اروپا، فیزیک، روانشناسی، آمار، ریاضی و دروس متعدد دیگر. دانش‌آموزان پایه‌های 10 تا 12 امکان انتخاب دروس خود در سطح پیشرفته را دارند و بسته به توانایی‌ها، اهداف و برنامه‌های تحصیلی آینده خود، می‌توانند یک، دو یا چند درس را در سطح پیشرفته انتخاب کنند.

دوره‌های AP به دانش‌آموزان انعطاف‌پذیری لازم برای تغییر رشته، گرفتن مدرک دوم یا تحصیل در کشورهای دیگر را می‌دهند. در واقع با گذراندن دوره‌های AP در دبیرستان، زمان کمتری در کالج صرف گذراندن واحدهای مقدماتی می‌شود و دانشجو می‌تواند زودتر فارغ‌التحصیل شود یا دوره‌های دلخواه خود را بگذراند. نمره‌دهی AP از 1 تا 5 است و برای گذراندن موفقیت‌آمیز هر واحد، کسب نمره 3 و بالاتر الزامی است. گذراندن دوره‌های AP معمولا 8 ماه طول می‌کشد و اکثر دانش‌آموزان، در سال آخر دیپلم خود اقدام به گذراندن آنها می‌کنند.

سیستم آموزشی US High School Diploma در مدارس انگلستان

دیپلم دبیرستان آمریکا یا US High School Diploma گواهینامه استاندارد پایان تحصیلات دبیرستان در کشور آمریکاست. این سیستم آموزشی از برنامه درسی کاملا آمریکایی پیروی می‌کند که انعطاف‌پذیری بالا و موضوعات درسی متنوعی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد. این گواهینامه معتبر پایان دبیرستان، درهای زیادی را در مقطع آموزش عالی به روی فارغ‌التحصیلان باز می‌کند و مسیر ورود به دانشگاه‌های قاره آمریکای شمالی را برای دارندگان هموار می‌سازد.

سیستم آموزشی American High School Diploma به دانش‌آموزان پایه‌های 9 تا 12 ارائه می‌شود. دانش‌آموزانی که سیستم آموزشی US High School Diploma را انتخاب کنند، می‌توانند با انتخاب از میان تعدادی دوره اجباری و اختیاری، برنامه درسی مخصوص به خود را ایجاد کنند. دوره‌های این سیستم آموزشی در سطوح مختلفی از دشواری ارائه می‌شود و دانش‌آموزان باید بر اساس سطح توانمندی و با توجه به علایق خود، اقدام به انتخاب دوره‌ها و موضوعات درسی مناسب نمایند. تحصیل در سیستم آموزشی US High School Diploma مناسب افرادی است که به یادگیری موضوعات متنوعی علاقه دارند و تمایل به ادامه تحصیل در مقطع آموزش عالی در دانشگاه‌های آمریکا دارند که با داشتن آزادی عمل بیشتر در انتخاب دوره‌های تحصیلی در یک سیستم آموزشی منعطف، عملکرد تحصیلی‌شان نیز ارتقاء پیدا می‌کند.

زبان آموزش در مدارس انگلستان

زبان آموزش در مدارس انگلستان

زبان آموزش در مدارس انگلستان

کشور انگلستان، به عنوان زادگاه و خاستگاه اصلی زبان انگلیسی، تاکید بسیاری بر روی استفاده و یادگیری زبان انگلیسی دارد. برای مثال، یادگیری زبان انگلیسی (در دروسی مانند زبان و ادبیات انگلیسی) مورد تأکید بسیار مدارس در دوره آموزشی GCSE (از سیستم آموزشی سنتی انگلستان) است. بخش‌ها و کشورهای مختلف تشکیل دهنده بریتانیای کبیر، رویکرد مختلفی در خصوص آموزش زبان خارجی در دوره آموزشی GCSE دارند. در کشور انگلیس، بر اساس دستورالعمل‌های دولتی، زبان انگلیسی و ادبیات انگلیسی تحت عنوان درس انگلیسی، جزء دروس اجباری برنامه آموزشی GCSE به شمار می‌آیند. در کشور ولز، زبان ولزی علاوه بر انگلیسی، زبان رسمی محسوب می‌شود. در مدارس ولز، با اینکه یادگیری زبان خارجی اجباری نیست، ولی دانش‌آموزان باید در دوره GCSE دو زبان انگلیسی و ولزی را بیاموزند.

در کشور ایرلند شمالی، قوانین شباهت زیادی به کشور انگلیس دارد. درس انگلیسی (شامل زبان و ادبیات انگلیسی) یکی از سه درس اجباری در برنامه آموزشی دانش‌آموزان است. اما در مدارس خصوصی، ممکن است یادگیری زبان خارجی به عنوان درس اجباری برای همه دانش‌آموزان در نظر گرفته شود. در کشور اسکاتلند، با اینکه سیستم آموزشی تفاوت‌هایی با سایر بخش‌های بریتانیا دارد، اما قوانین مربوط به یادگیری زبان خارجی تقریبا یکسان است. در مدارس دولتی، اجباری برای یادگیری زبان خارجی نیست ولی، مدارس خصوصی می‌توانند بر اساس اولویت‌های خود امکان یادگیری فهرستی از زبان‌های خارجی را در اختیار دانش‌آموزان خود قرار دهند.

بعضی از مدارس خصوص انگلستان، یادگیری یک زبان خارجی را به عنوان یک واحد درسی اجباری در سیستم آموزشی خود در نظر گرفته اند. یادگیری زبان خارجی به رشد شخصی و حرفه‌ای دانش‌آموزان کمک زیادی می‌کند و به آنان مهارت‌هایی را می‌آموزد که در آینده برای آنها مفید است.

در اغلب مدارس خصوصی انگلستان، بر اساس سیستم آموزشی ارائه‌شده در سال‌های مختلف تحصیل، دانش‌آموزان از فرصت یادگیری فهرست گسترده‌ای از زبان‌های خارجی مانند فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی، چینی مندرین، عربی و … بهره‌مند می‌شوند. علاوه بر این، اغلب مدارس بین‌المللی یا خصوصی انگلستان، که دانش‌آموزان خارجی را نیز ثبت نام می‌کنند، دوره‌هایی برای آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (ESL) ارائه می‌دهند. این دوره‌ها با هدف ارتقاء سطح توانمندی دانش‌آموزان خارجی در برقراری ارتباط به زبان انگلیسی و سازگاری هرچه بیشتر و سریع‌تر آنها با محیط زندگی و یادگیری جدید برگزار می‌شوند.

کتاب‌های درسی مدارس انگلستان

لیست کتاب‌های درسی مدارس انگلستان

لیست کتاب‌های درسی مدارس انگلستان

سیستم‌های آموزشی سنتی مدارس انگلستان (شامل GCSE و A-level)، موضوعات درسی متنوعی دارند که برخی از آنها اجباری (Core Subjects) و بعضی از آنها اختیاری (Optional Subjects) هستند و دانش‌آموزان بر اساس علاقه‌مندی و اهداف تحصیلی یا شغلی خود می‌توانند از بین موضوعات موجود، انتخاب کنند. در کشور انگلستان، دولت بریتانیا در مورد موضوعات درسی سیستم‌های آموزشی مختلف تصمیم‌گیری می‌کند. برای مثال، برای درس ادبیات انگلیسی در دوره آموزشی GCSE، بر اساس مقررات دولت مدارس باید یک کتاب از شکسپیر، مجموعه‌ای از اشعار تا سال 1789 (شامل اشعار دوره رومانتیک)، یک رمان از قرن نوزدهم و یک نمایشنامه یا رمان که بعد از سال 1914 نوشته شده را در برنامه درسی مدرسه خود استفاده کنند.

کتاب‌های درسی در مدارس انگلستان، علاوه بر دستورالعمل‌های دولت بریتانیا، تابع تصمیم‌های بورد امتحانات این کشور هم است. بوردهای امتحانات در کشور انگلستان غالبا از معلمان قدیمی و باسابقه تشکیل شده است. این بوردها گزینه‌هایی برای کتاب‌های درسی در چارچوب اعلام‌شده توسط دولت بریتانیا ارائه می‌دهند. بورد امتحانات، در مورد متون و کتاب‌هایی که در طبقه‌بندی‌های دولت تعیین‌شده، تصمیم می‌گیرد. در کشورهای انگلیس، ولز و ایرلند شمالی، پنج بورد اصلی امتحانات عبارتند از Assessment and Qualifications Alliance (AQA)، Council for Curriculum and Examinations Assessment (CCEA)، Pearson Edexcel، Oxford, Cambridge and RSA Exams (OCR) و Welsh Joint Examinations Committee (WJEC). بنابراین، تصمیم‌گیری و انتخاب مواد آموزشی و کتاب‌های درسی در هر مدرسه، به بورد امتحانات انتخابی مدرسه بستگی دارد.

برای مثال، در بعضی از مدارس که آموزش بر اساس بورد امتحانات AQA ارائه می‌شود، کتاب GCSE Mathematics for AQA Higher Student Book برای تدریس درس ریاضی در دوره آموزشی GCSE به کار می‌رود. علاوه بر این، برای تدریس درس‌های زیست‌شناسی، شیمی و فیزیک در همین بورد امتحانات، کتاب‌هایی مانند AQA GCSE (9-1) Biology Student Book، AQA GCSE Chemistry و AQA GCSE (9-1) Physics Student Book استفاده می‌شود.

در دوره آموزشی A-level بر اساس بورد امتحانات AQA، کتاب‌های New A-Level Maths Edexcel Complete Revision & Practice برای آموزش درس ریاضی، کتاب A-Level Biology: OCR A Year 1 & 2 Complete Revision & Practice برای درس زیست‌شناسی، A-Level Physics: AQA Year 1 & 2 Complete Revision & Practice برای فیزیک و AS and A-Level Psychology: AQA Complete Revision & Practice برای تدریس روانشناسی استفاده می‌شود.

در سیستم‌های آموزشی بین‌المللی مانند IB یا US High School Diploma و Advanced Placement، مدارس از کتاب‌هایی برای آموزش دانش‌آموزان استفاده می‌کنند که منطبق با اصول آموزشی ارائه‌شده توسط سازمان‌های پدیدآورنده آن سیستم‌های آموزشی تعیین می‌گردد. کتاب‌ها و منابع آموزشی سیستم‌های آموزشی بین‌المللی مورد بازبینی مراجع قانونی مرتبط قرار می‌گیرد و در صورت نیاز به اصلاحیه در راستای ارتقاء کیفیت یادگیری دانش‌آموزان، به مدارس اطلاع‌رسانی می‌شود. مدارس بین‌المللی موظفند آموزش‌های خود را بر اساس جدیدترین اصول آموزشی و به‌روزترین کتاب‌ها و منابع موجود در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند.

اعتبار مدارک مدارس انگلستان

اعتبار مدارک مدارس انگلستان

اعتبار مدارک مدارس انگلستان

بر اساس قانون کشور انگلستان، عملکرد همه مدارس اعم از دولتی، خصوصی یا مستقل، باید به‌طور منظم و سالانه مورد ارزیابی و بررسی دقیق سازمان‌های اعطاکننده اعتبارنامه قرار بگیرند. این قانون تضمین‌کننده رعایت حداقل کیفیت آموزشی در همه مدارس انگلستان است.

در کشور انگلستان، علاوه بر سازمان‌های تحت نظارت دولت مانند شورای فرهنگی بریتانیا (بریتیش کنسول) یا OFSTED، تعداد زیادی از موسسات بازرسی و تایید اعتبار خصوصی نیز در حوزه‌هایی مانند مدارس مستقل، مدارس بین‌المللی یا مدارس شبانه‌روزی انگلستان، اقدام به انجام ارزیابی‌های منظم و سالانه عملکرد و استانداردهای آموزشی مدارس کرده اند. هر یک از این موسسات، علاوه بر سنجش و بررسی دقیق معیارهایی مانند کیفیت آموزش، کیفیت خدمات و امکانات، سطح دانش و مهارت کارکنان، سطح رفاه دانش‌آموزان و غیره، ویژگی‌هایی مانند خدمات آموزش زبان انگلیسی، امکانات اسکان شبانه‌روزی و موارد متعدد دیگر را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند.

در وب‌سایت‌های موسسات ارزشیابی و تایید اعتبار مدارس انگلستان، اطلاعات به‌روز و کاملی در مورد مدارس تحت نظارت ارائه می‌شود و می‌توانید در هنگام بررسی و انتخاب مدرسه برای تحصیل فرزندتان، با استناد به گزارش‌های ارائه‌شده و اولویت‌های خود، بهترین تصمیم را در مورد محل تحصیل فرزندتان بگیرید. در پایان این بخش، به معرفی بعضی از سازمان‌های اعتبارسنجی موسسات آموزشی انگلستان می‌پردازیم.

– Office for Standards in Education, Children’s Services and Skills – OFSTED

– British Accreditation Council – BAC

– Accreditation Service for International Colleges – ASIC

– British Council

– Independent Schools Council – ISC

– British Association of Independent Schools with International Students – BAISIS

– Association for the Education and Guardianship of International Students – AEGIS

– Boarding Schools’ Association – BSA

– Pearson Education

– Independent Schools Association – ISA

– Independent Schools Inspectorate – ISI

– Independent Association of Prep Schools – IAPS

– Council of British International Schools – COBIS

– Headmasters’ and Headmistresses’ Conference – HMC

– Council of International Schools – CIS

– Office of Qualifications and Examinations Regulation – OFQUAL

– Council for the Curriculum, Examinations & Assessment – CCEA

– International Baccalaureate Organization – IBO

ده دلیل برای تحصیل در کشور انگلستان

آیا قصد تحصیل در انگلستان را دارید؟ این کشور بیش از 130 دانشگاه با دوره‌هایی برای دانشجویان بین‌المللی را در خود جای داده است. دلایل زیادی برای برداشتن گام بزرگ بعدی در زندگی‌تان و ادامه تحصیل در انگلستان وجود دارد.

  • کیفیت بالای آموزش: دانشگاه‌های انگلستان دارای شهرت بین‌المللی خوب و رتبه مناسب در بین بهترین دانشگاه‌های جهان هستند. همانطور که می‌دانید چهار دانشگاه برتر جهان در انگلستان قرار دارند. تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه‌های انگلستان در زندگی روزمره ما نیز تاثیرگذارند و در سطح بین‌المللی از شهرت و اعتبار خوبی برخوردار هستند. با تحصیل در انگلستان، از کیفیت بالای دانشگاه‌هایی با قدمت چندصدساله بهره‌مند می‌شوید.
  • پذیرش مناسب دانشجویان بین‌المللی: انگلستان سابقه طولانی در پذیرش دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در دانشگاه‌هایش دارد. افرادی که قصد تحصیل در انگلستان را دارند، می‌توانند در کنار درخشان‌ترین و برجسته‌ترین افراد از سراسر جهان به تحصیل بپردازند.
  • تنوع دوره‌های آموزشی: سرویس جستجوی دوره SI-UK، تنوع گسترده‌ای از دوره‌های آموزشی موجود برای دانشجویان بین‌المللی را متناسب با سن، توانایی و علاقه آنان معرفی می‌کند. اگر تمایل به تحصیل در موضوعاتی مانند بازرگانی، گردشگری و هتلداری با مدرک Honours دوگانه هستید، در انگلستان این فرصت برای شما فراهم است.
  • استاندارد بالای آموزش: دانشگاه‌های انگلستان، جهت اطمینان از حفظ استانداردهای آموزشی، به‌طور منظم توسط آژانس تضمین کیفیت آموزش عالی، ارزیابی می شوند. با تحصیل در دانشگاه‌های انگلستان، فرصت آموزش توسط اساتید برتر دانشگاه در سطح جهانی و ارتقاء خلاقیت و توسعه مجموعه مهارت‌ها و اعتماد به‌نفس را دارند.
  • دوره‌های کوتاه‌مدت: اغلب دوره‌های کارشناسی در انگلستان سه‌سال به طول می‌انجامند. دوره‌های کوتاه‌مدت امکان فارغ‌التحصیلی سریع‌تر و صرف پول کمتر برای شهریه و هزینه‌های زندگی را فراهم می‌سازند. دوره‌های دوساله در انگلستان بسیار پرطرفدار هستند، در حالیکه پایان دوره‌های کارشناسی ارشد فقط یک سال طول می‌کشد.
  • تنوع فرهنگی بالا: فرصت استثنائی مواجهه، ملاقات و معاشرت با بیش از 200 هزار دانشجوی بین‌المللی از سراسر جهان، یادگیری در مورد اقشار مختلف جامعه در فضایی سرشار از تضاد و فرهنگ‌های متنوع برای شما فراهم شده است.
  • مکانی جالب برای زندگی: با ترکیبی از شهرهای بین‌المللی و مناطق روستایی، انگلستان سرشار از اماکن تاریخی، فستیوال‌های موسیقی مشهور، غذاهای بسیار متنوع و رویدادهای جالبی برای سرگرم‌کردن دانشجویان در طول دوره تحصیل است.
  • امکان اشتغال حین تحصیل: دانشجویان بین‌المللی که مشغول تحصیل در دوره‌های کارشناسی یا کارشناسی ارشد تمام‌وقت در دانشگاه‌های معتبر انگلستان هستند، مجاز به داشتن کار پاره‌وقت در طول ترم تحصیلی تا 20 ساعت در هفته و کار تمام‌وقت در تعطیلات هستند.
  • نرخ بالای اشتغال: کارفرماها معمولا در جستجوی فارغ‌التحصیلانی با مجموعه مهارت خاصی مانند مهارت‌های تفکر خلاق، انتقادی و مؤثر هستند. سیستم آموزشی انگلستان توسط کارفرماها، دانشگاه‌ها و دولت‌های سراسر جهان به عنوان یک نظام آموزشی معتبر به رسمیت شناخته می‌شود. استانداردهای آموزشی از اعتبار بالایی برخوردارند و تحصیل در دانشگاه‌های انگلستان، پایه مستحکمی برای رشد و توسعه پتانسیل‌های فردی برای داشتن درآمد بیشتر و پیداکردن شغل دلخواه را فراهم می‌سازد.
  • توسعه عالی مهارت‌های زبانی: زبان انگلیسی از اهمیت ویژه‌ای در تجارت جهانی امروز برخوردار است. کارفرمایان به دنبال افرادی با درک زبان انگلیسی مناسب هستند و راهی بهتر برای یادگیری زبان انگلیسی به جز یادگیری آن در یک کشور انگلیسی‌زبان نیست. در این کشور، می‌توانید زندگی، کار و تفکر به زبان انگلیسی را بیاموزید و چشم‌انداز شغلی خود را بهبود بخشید.
5/5 - (3 امتیاز)
بدون برچسب

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کنید پس از پاسخ کارشناسان از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست

نیاز به مشاوره دارید؟ در واتساپ پاسخگوی شما هستیم
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می دهیم پشتیبانی واتساپ
پذیرش تحصیلی در کشور های
خدمات موسسه Saman Study