logo

کاهش صدور ویزای تحصیلی دانشجویان کانادا

4 بهمن 1402

اعلام و اجرای محدودیت جدید برای صدور استادی پرمیت برای مقطع کارشناسی در کانادا

فقط برای مقطع کارشناسی و کالج: مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا و مدارس کانادا شامل این محدودیت نمی‌شوند.

وضعیت دانشجویان فعلی در کانادا: مشکلی برای تمدید اجازه تحصیل ندارند.

ظرفیت صدور استادی پرمیت در سال 2024: برای حدودا 360.000 نفر

میزان کاهش صدور ویزای دانشجویی نسبت به سال 2023: 35 درصد کاهش

زمان اجرای کاهش ظرفیت: ژانویه 2024 به مدت دو سال و بازبینی مجدد

نحوه اجرای کاهش ظرفیت در کشور کانادا: هر استان و قلمرو متناسب با جمعیت

اجازه کار آزاد 3 ساله: فقط برای فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد و سایر دوره‌های کوتاه‌مدت در مقطع تحصیلات تکمیلی و بزودی فقط برای همسران دانشجویان در همین مقاطع

سیستم آموزش عالی کانادا شامل دو سطح کالج و دانشگاه می‌شود که دانشجویان در کالج، در دوره‌های Diploma (معادل کاردانی ایران)، دوره‌های Advanced Placement یا AP و دوره‌های کارشناسی تحصیل می‌کنند. رویکرد دوره‌های آموزشی کالج‌های کانادا بیشتر عملی و مبتنی بر آموزش یک حرفه یا شغل است. دانشجویان کالج و مقطع کارشناسی دانشگاه‌های کانادا مشمول محدودیت صدور استادی پرمیت در سال 2024 در نظر گرفته می‌شوند.

دلایل کاهش پذیرش دانشجویان بین‌المللی در کانادا

تقویت سیستم دانشجویی بین‌المللی

دانشجویان بین‌المللی سهم قابل توجهی در رشد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کانادا دارند. دانشجویان بین‌المللی توانسته اند به میزان قابل قبولی، در تامین نیروی کار متخصص در استان‌های مختلف کانادا نقش داشته باشند. بنابراین، دولت کانادا توجه و اهمیت زیادی به این قشر مهاجران خود نشان می‌دهد. در سال‌های اخیر، با رشد روزافزون ظرفیت پذیرش دانشجویان بین‌المللی در بعضی موسسات آموزش عالی، دولت کانادا در ارائه خدمات آموزشی باکیفیت و فراهم‌ساختن منابع مورد نیاز برای دستیابی دانشجویان تازه‌‍وارد به موفقیت تحصیلی دچار چالش شده است. یکی از راهکارهای موثری که به‌صورت موقت توسط دولت کانادا اجرا می‌شود، محدودکردن ظرفیت پذیرش دانشجویان بین‌المللی با هدف تقویت و تامین منابع و امکانات و ارتقاء سطح خدمات به آنها است.

کمبود شدید مسکن و افزایش قیمت ملک

وزیر مهاجرت کانادا با اشاره به بحران مسکن در این کشور مهاجرپذیر، اعلام کرد: افزایش سریع در تعداد دانشجویان خارجی تازه‌وارد به کانادا فشار زیادی به سیستم اسکان، خدمات درمان و سایر خدمات اجتماعی کانادا وارد کرده است. دولت کانادا در تلاش است تا برای حمایت بهتر از دانشجویان خارجی و تثبیت رشد پایدار جمعیت در کانادا، قوانین جدیدی را برای تعیین تعداد دانشجویان بین‌المللی جدید وضع نماید.

ارائه خدمات اجتماعی و درمانی بهتر به دانشجویان خارجی

مارک میلر در تاریخ 22 ژانویه 2024 اعلام کرد که دولت کانادا قصد دارد برای تعداد دانشجویان ورودی به کانادا در سال تحصیلی جدید، محدودیت محدودیت‌هایی اعمال کند. دولت کانادا این سیاست را برای مدت دو سال به اجرا در خواهد آورد. برای سال 2024، انتظار می‌رود این محدودیت منجر به صدور 360.000 استادی پرمیت شود که کاهشی 35 درصدی در مقایسه با سال 2023 را نشان می‌دهد.

ایجاد زیرساخت‌های لازم برای رفاه دانشجویان بین‌المللی

وزیر مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا افزود: دانشجویان بین‌المللی بخش مهمی از فرهنگ، جامعه و اقتصاد کانادا به شمار می‌آیند. در سال‌های اخیر، بعضی از موسسات آموزشی افزایش چشمگیری در ظرفیت پذیرش دانشجویان بین‌المللی ایجاد کرده اند و دانشجویان بین‌المللی بسیاری بدون داشتن پشتیبانی‌های لازم برای رسیدن به موفقیت در دوره تحصیلی خود، وارد کانادا شده اند.

به منظور رعایت عدالت در این موضوع، محدودیت‌ها برای هر استان و قلمرو به صورت جداگانه و متناسب با جمعیت آن استان یا قلمرو تعیین خواهد شد. در نتیجه، استان‌ها و قلمروهایی که تا پیش از این دانشجوی بین‌المللی بیشتری داشته اند، با محدودیت بیشتری برای پذیرش در سال 2024 مواجه می‌شوند. لازم به ذکر است فرآیند تمدید استادی پرمیت تحت تاثیر این قانون جدید قرار نمی‌گیرد. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا و دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه مشمول این محدودیت نیستند. همچنین، محدودیت اعمال‌شده جدید، دارندگان فعلی استادی پرمیت را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

اداره مهاجرت کانادا (IRCC) بخشی از این سقف مجاز را به هر یک از استان‌ها و قلمروهای کانادا اختصاص می‌دهد و استان‌ها می‌توانند آنرا بین موسسات آموزشی تاییدشده (DLI) تقسیم کنند. از 22 ژانویه 2024، هر درخواست صدور استادی پرمیت باید همراه با یک تاییدیه از استان یا قلمروی مربوطه باشد. در این راستا، همه استان‌ها و قلمروهای کانادا باید تا پیش از 31 مارس 2024، تاییدیه‌های دانشجویان را صادر کنند.

این سیاست برای دو سال به اجرا گذاشته خواهد شد و تعداد درخواست‌ها برای صدور استادی پرمیت در انتهای سال 2025 مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. در این دو سال، دولت کانادا با همکاری استان‌ها و قلمروها و همچنین موسسات آموزشی معتبر آنها، سیاست جامعی را برای ورود دانشجویان بین‌المللی تدوین خواهد کرد.

وزیر مهاجرت دولت کانادا تغییراتی را در برنامه اجازه کار پس از فارغ‌التحصیلی (Post-Graduation Work Permit Program) اعمال کرده است:

  • از ابتدای سپتامبر 2024، دانشجویان بین‌المللی که در یک برنامه‌های آموزشی از نوع curriculum licensing arrangement در کالج‌های خصوصی مشغول به تحصیل می‌شوند، واجد شرایط دریافت اجازه کار پس از فارغ‌التحصیلی نیستند. بر اساس این برنامه، دانشجویان در یک کالج خصوصی تحصیل می‌کنند که مورد تایید و تحت لیسانس یک کالج دولتی است. این برنامه‌ها در سال‌های اخیر باعث رشد فزاینده تعداد دانشجویان بین‌المللی شده اند.
  • فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و سایر دوره‌های کوتاه‌مدت در مقطع تحصیلات تکمیلی، به زودی قادر خواهند بود برای ورک پرمیت 3 ساله اپلای کنند. بر اساس معیارهای فعلی، مدت اجازه کار پس از فارغ‌التحصیلی بر اساس طول دوره تحصیل هر متقاضی تعیین می‌شود. این موضوع باعث محدودیت مدت زمان کسب تجربه کاری و فرآیند اخذ اقامت دائم برای فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد می‌شود.

تغییرات در صدور اجازه کار بعد از تحصیل

اجازه کار پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا

در هفته‌های پیش رو، اجازه کار باز (open work permit) فقط برای همسران دانشجویان بین‌المللی مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در دسترس خواهد بود. همسران دانشجویان بین‌المللی در سایر مقاطع تحصیلی (شامل کارشناسی و کالج) دیگر واجد شرایط دریافت اجازه کار باز نخواهند بود.

هدف این تغییرات در پذیرش دانشجویان بین‌المللی جدید، تضمین دستیابی دانشجویان مستعد به پشتیبانی و امکانات شایسته‌ای است که منجر به بهبود و ارتقاء تجربه تحصیل آنها در کانادا می‌شود. در عین حال، با تثبیت مجموع تعداد دانشجویان تازه‌وارد، فشارهای موجود بر روی سیستم اسکان، بهداشت و درمان و سایر خدمات اجتماعی کانادا تعدیل خواهد شد.

5/5 - (7 امتیاز)
بدون برچسب

2 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

  1. نیما باقری 08 بهمن 1402

    سلام.وقت بخیر خسته نباشید کم کردن ظرفیت ورودی برای همه رشته های کارشناسی و کالج میشه؟ یکی از دوستانم صحبت میکردم گفت واس پزشکی و رشته وکالت این قانون صدق نمیکنه.همینطوره؟

    پاسخ دادن
      موسسه سامان اِستادی 09 بهمن 1402

      سلام روز بخیر. طبق خبر سایت دولت کانادا، محدودیت صدور استادی پرمیت فقط شامل دوره‌های کالج و مقطع کارشناسی در دانشگاه میشه. در مورد رشته‌ها چیزی ذکر نشده. موفق باشید.

      پاسخ دادن

دیدگاهی بنویسید

در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کنید پس از پاسخ کارشناسان از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست

نیاز به مشاوره دارید؟ در واتساپ پاسخگوی شما هستیم
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می دهیم پشتیبانی واتساپ
پذیرش تحصیلی در کشور های
خدمات موسسه Saman Study