logo

زندگی دانشجویی در کانادا

5 اردیبهشت 1403

دانشجویان از سراسر دنیا، دانشگاه‌های کانادا را برای ادامه تحصیل خود انتخاب می‌کنند. جای تعجب نیست، چرا که کانادا از باکیفیت‌ترین مراکز آموزشی و سطح زندگی بالا و موقعیت‌های متنوع شغلی برخوردار است. زندگی دانشجویی در کانادا دارای مزیت‌های بسیاری از جمله شبکه‌های حمایت از دانشجویان، تنوع فرهنگ، مردم مهمان‌نواز، امنیت، هزینه‌های معقول تحصیل و زندگی و تفریحات پویای شبانه است که سالانه حدود 500 هزار دانشجو از سراسر دنیا را به سمت خود جذب می‌کند.

هزینه زندگی دانشجویی در کانادا 2024

هزینه‌های روزمره و اجاره خانه در کانادا: به طور متوسط 20635 دلار کانادا

شهریه دانشگاه‌های کانادا: حدود 15 تا 30 هزار دلار کانادا

یکی از برجسته‌ترین مزایای زندگی و تحصیل در کانادا هزینه‌های معقول این کشور با توجه به کیفیت بالای زندگی برای دانشجویان بین‌المللی است. شهریه دانشگاه‌ها در این کشور در مقایسه با بیشتر کشورهای پیشرفته، میانگین هزینه‌های روزمره و اجاره خانه بسیار به‌صرفه‌تر است. به علاوه دانشجویان در کانادا به ازای صرف این هزینه معقول، خدمات باکیفیتی دریافت می‌کنند که ارزش صرف هزینه را برایشان خواهد داشت.

هزینه‌های زندگی دانشجویی در شهرها و استان‌های کانادا متفاوت است. این هزینه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی در سال 2024 به طور کلی به این شکل است:

هزینه زندگی دانشجویی در شهرهای مختلف کانادا

زمانی که مهاجرت به کشور کانادا را انتخاب می‌کنید در مرحله بعد شهر و یا استانی که برای زندگی انتخاب می‌کنید از اهمیت فراوانی برخوردار است. انتخاب شهر و استان مناسب شما در کشور کانادا می‌تواند فاکتورهای زیادی را در بر بگیرد اما هزینه زندگی یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید به آن توجه داشته باشید. هزینه زندگی دانشجویی در شهرهای مختلف کانادا متفاوت بوده و این تفاوت به میزان متوسط درآمد ساکنین در آن شهر و استان وابسته است. در زیر هزینه زندگی دانشجویی در برخی از استان‌های کانادا را بررسی خواهیم کرد. این هزینه‌ها شامل اجاره خانه، مواد غذایی، حمل‌ونقل و … است.

استان انتاریو بزرگ‌ترین استان کشور کانادا است و بیش از 14.7 میلیون جمعیت دارد. این استان گران‌ترین استان کشور کانادا برای زندگی بوده و به طور میانگین ماهانه 2250 تا 4900 دلار کانادا هزینه زندگی خواهد بود.

استان بریتیش کلمبیا یکی دیگر از استان‌های گران کانادا بوده و بیشتر از 4.8 میلیون جمعیت دارد. بیشترین هزینه زندگی در این استان صرف اجاره خانه می‌شود. بریتیش کلمبیا به علت داشتن آب‌وهوای بهتر در کشور کانادا از محبوب‌ترین مقاصد اقامت است. هزینه زندگی به طور میانگین ماهانه بین 2270 تا 5000 دلار کانادا است.

استان آلبرتا یکی از استان‌های مقرون‌به‌صرفه کانادا است و مالیات استانی کمتری دارد. جمعیت این کشور 4.4 میلیون نفر و میانگین میزان درآمد در این کشور نسبتا بالا و هزینه‌های زندگی و اجاره خانه کمتر است. هزینه زندگی دانشجویی در آلبرتا ماهانه بین 1800 تا 2900 دلار کانادا خواهد بود.

یکی دیگر از استان‌های مقرون‌به‌صرفه برای زندگی دانشجویی در کانادا، کبک است. مونتریال با هزینه زندگی به صرفه و اجاره خانه ارزانتر نسبت به سایر شهرهای کانادا، دارای تنوع فرهنگی و سبک زندگی دانشجویی بوده و به عنوان محبوب‌ترین شهر دانشجویی در استان کبک کانادا شناخته می‌شود. میانگین هزینه زندگی در این شهر ماهانه حدودا 1500 دلار کانادا است.

مقایسه هزینه زندگی دانشجویی در کانادا با کشورهای دیگر

در اول ژانویه 2024 زمانی که دولت کانادا تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا را افزایش داد، این کشور را از لحاظ هزینه زندگی، هم رتبه با کشورهای محبوب تحصیلی دیگر مانند نیوزیلند و استرالیا قرار داد. این افزایش باعث شد کشور کانادا در رقابت با این کشورها در سیستم آموزش بین‌المللی قرار بگیرد. در حال حاضر هزینه‌های زندگی در استرالیا حدودا 21826 دلار کانادا و برای نیوزیلند این رقم تقریبا 20340 دلار کانادا است. این در حالی است که هزینه زندگی در انگلستان پایین‌تر و چیزی بین 15680 دلار کانادا تا 20447 دلار کانادا است.

در مقابل، کشور آمریکا از دانشجویان بین‌المللی می‌خواهد که سالانه 10 هزار دلار تمکن مالی داشته باشند. برخی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان و دانمارک نیز هزینه‌های زندگی کمتری دارند. اما با تمام این تفاوت ها، کانادا همچنان شهرت خود را به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد دنیا برای دانشجویان بین‌المللی حفظ کرده است و دانشجویان بین کشورهایی مانند انگلستان، آمریکا و استرالیا، کانادا را به عنوان اولویت تحصیل خود انتخاب می‌کنند.

یکی از علل محبوبیت کانادا در کنار کشورهای بزرگ دنیا، داشتن یک سیستم آموزشی معتبر در سطح جهانی است که آن را به یک مقصد برجسته برای تحصیل تبدیل کرده است. دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور پیوسته در رتبه‌بندی جهانی در جایگاه‌های بالایی قرار می‌گیرند و دارای تنوع بسیاری از بورسیه‌ها و کمک های مالی تحصیلی هستند که زندگی را برای دانشجویان راحت می‌سازند.

هزینه اجاره خوابگاه و محل سکونت

فاکتورهای بسیاری در تنوع هزینه اقامت در کانادا دخیل هستند مانند شهر و لوکیشن اقامت شما و یا نوع سکونت شما مانند خانه و یا خوابگاه‌های دانشجویی. هر کدام از این موارد می‌تواند تاثیر بسیاری در میزان هزینه زندگی دانشجویی در کانادا داشته باشد.

هزینه خوابگاه دانشجویی در کانادا نسبت به اجاره خانه و یا آپارتمان خارج از دانشگاه می‌تواند کمی گران‌تر باشد. این در حالی است که شما در خوابگاه فضای اشتراکی داشته و اتاق و خدمات را با افراد دیگری شریک خواهید بود. از طرفی زندگی در خوابگاه شما را به فضای دانشگاه نزدیک‌تر کرده و باعث شکل‌گیری دوستی‌ها و کسب تجربه‌های مختلفی می‌شود.

هزینه خوابگاه‌های دانشجویی در کانادا می‌تواند به طور میانگین 4000 تا 16500 دلار کانادا به ازای هر سال تحصیلی باشد.

زمانی که دانشجو بخواهد در فضای آرام‌تر و خصوصی‌تری زندگی کند، می‌تواند اجاره خانه و یا آپارتمان را در نظر بگیرد. برای اجاره خانه نیز با توجه به شهرهای مختلف میزان اجاره یک آپارتمان یک خوابه می‌تواند متفاوت باشد که این هزینه در شهرهایی مانند ونکوور و تورنتو بیشتر و در شهرهای کبک و مونتریال کمتر است. به طور میانگین هزینه اجاره خانه در کانادا ماهانه بین 700 تا 2500 دلار کانادا متغیر است.

هزینه غذا در کانادا

هزینه غذا در کانادا بسیار به سبک زندگی شما وابسته است و البته یکی از مهم‌ترین هزینه‌های شما در زمان دانشجویی به شمار می‌آید. به طور کلی برای یک دانشجوی بین‌المللی در کانادا هزینه‌ای که صرف غذا می‌شود می‌تواند چیزی حدود 200 تا 720 دلار کانادا باشد. شما می‌توانید با غذا پختن در منزل و کاهش هزینه رستوران و غذای بیرون، در این مورد صرفه‌جویی کنید.

هزینه حمل‌ونقل در کانادا

بسیاری از شهرهای کانادا مجهز به وسایل حمل‌ونقل عمومی بوده و برای دانشجویان بسیار مقرون‌به‌صرفه و در دسترس است. هزینه حمل‌ونقل در کانادا نیز در شهرهای مختلف با یکدیگر متفات است و با توجه به نوع اشتراکی که می‌گیرید می‌تواند ماهانه بین 70 تا 120 دلار کانادا باشد.
در صورتی که علاقه‌مند به تردد با دوچرخه هستید، این گزینه به‌صرفه‌ترین و اقتصادی‌ترین روش حمل‌ونقل در کانادا است. برای خرید دوچرخه در کانادا به 200 تا 500 دلار کانادا احتیاج دارید.

تاکسی‌های شهری و اینترنتی نیز در تمام شهرهای کانادا همیشه در دسترس هستند اما به نسبت سایر روش‌ها گران‌تر بوده و هزینه آن بر اساس مسافت طی‌شده متغیر است.

هزینه خدمات رفاهی در کانادا

هزینه خدمات رفاهی در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی از جمله قبوض برق و گاز و آب و یا شارژ ساختمان محل زندگی، می‌تواند به طور متوسط با توجه به شهر محل زندگی به شرح جدول زیر باشد:

خدمات رفاهی میانگین هزینه
قبض برق 50 تا 150 دلار کانادا
قبض گاز 30 تا 100 دلار کانادا
قبض آب 30 تا 50 دلار کانادا
بیمه مسکن 15 تا 50 دلار کانادا

 هزینه بیمه و خدمات درمانی در کانادا

خدمات درمانی در کانادا برای شهروندان و مقیمان دائم کانادا رایگان بوده و از طریق مالیات شهروندان تامین می‌شود. از این رو برای دانشجویان بین‌المللی که برای تحصیل به کشور کانادا می‌روند باید برای بیمه و خدمات رفاهی درخواست دهند. سیستم خدمات درمانی در کانادا در هر استانی با استان دیگر متفاوت است. دانشجویان بین‌المللی که برای تحصیل به کانادا مهاجرت می‌کنند باید بیمه و خدمات درمانی خود را منطبق با برنامه استانی محل سکونت خود درخواست دهند.

برخی از استان‌های کانادا طبق برنامه سلامت استانی، برای دانشجویان بین‌المللی بیمه و خدمات درمانی در نظر می‌گیرند اما برخی دیگر از استان‌ها خیر. همچنین هزینه بیمه و خدمات درمانی در استان‌های کانادا و میزان پوشش بیمه نیز متفاوت است. با این حال در بیشتر استان‌های کانادا، دانشجو باید برای داشتن بیمه و استفاده از خدمات درمانی، هزینه‌ای پرداخت کرده و بیمه خصوصی خریداری کند. هزینه بیمه دانشجویی در کشور کانادا سالانه بین 600 تا 900 دلار کانادا است.

هزینه‌های جانبی زندگی دانشجویی در کانادا

در کنار هزینه‌های مورد بحث و ضروری، برخی هزینه‌های جانبی نیز برای زندگی دانشجویی در کانادا وجود دارد که به ظاهر ساده اما قابل توجه هستند. از جمله این هزینه‌ها می‌توان به هزینه اینترنت، قبض‌های ماهانه، سرگرمی و تفریحات اشاره کرد.

در کانادا هزینه اینترنت با توجه به شرکت ارائه‌دهنده و نوع سرویس و حتی شهر محل زندگی شما می‌تواند متفاوت باشد، از این رو برای دانشجویان بین‌المللی استفاده از اینترنت موبایل به‌صرفه‌تر خواهد بود. به طور متوسط هزینه استفاده از تلفن همراه و اینترنت همراه، ماهانه حدودا 101 دلار است.
همچنین در کانادا فعالیت و تفریحات متنوعی وجود دارد و با داشتن زندگی شبانه، فضای سرگرم‌کننده و شادی را برای افراد فراهم می‌کند. در این کشور به جز هاکی که از جمله ورزش‌های محبوب شهروندان این کشور است، موزه‌های هنری، تئاترها و سینما و رستوران و کافه‌های متنوع بسیاری نیز وجود دارد که طبق سلیقه و سبک زندگی شما می‌تواند حدودا 80 دلار هزینه داشته باشد.

کار دانشجویی در کانادا

یکی از مزایای تحصیل در کانادا، فرصت کار دانشجویی است که دولت کانادا برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است. دولت کانادا اجازه کار دانشجویی پاره‌وقت به هنگام تحصیل به مدت 20 ساعت در هفته و به صورت تمام‌وقت در زمان تعطیلی دانشگاه‌ها به مدت 40 ساعت را به دانشجویان بین‌المللی می‌دهد.

این فرصت کار در کنار تحصیل در کانادا مزایای بسیاری را برای دانشجویان در بر دارد، از جمله این مزایا کسب تجربه کاری در کانادا و درآمد خوب است که می‌تواند برای پوشش هزینه‌های زندگی و شهریه کمک‌کننده باشد. تجربه‌ای که از کارکردن هنگام تحصیل کسب می‌کنید، می‌تواند در مسیر دریافت اقامت دائم نیز مفید باشد.

حقوق کار دانشجویی در کانادا

برای کار دانشجویی در کانادا به صورت پاره‌وقت، موقعیت‌های شغلی بسیار متنوعی وجود دارد. دانشجویان می‌توانند داخل دانشگاه، بیرون از دانشگاه‌ها و یا در شرکت‌هایی که در زمینه رشته تحصیلی آنها فعالیت می‌کنند به صورت کارآموز مشغول به کار شوند. به طور میانگین حقوق کار دانشجویی در کانادا بین ساعتی 13 تا 22 دلار کانادا است که در شهرهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

از بهترین شغل‌های دانشجویی در کانادا در فضای دانشگاه می‌توان به کار در کافه تریای دانشگاه، کار در کتابخانه دانشگاه، کار در قسمت مدیریت دانشکده به عنوان دستیار و هماهنگ‌کننده، کار در سازمان‌های دانشجویی، راهنمایی دانشجویان تازه‌وارد و … اشاره کرد.

کار دانشجویی در شهرهای مختلف کانادا

موقعیت‌های شغلی در سراسر کشور کانادا بسیار زیاد و متنوع بوده و طبق نیاز هر شهر و استان تعریف می‌شود. همچنین میزان پرداخت ساعتی در این استان‌ها با یکدیگر متفاوت است. بازه درآمد کار دانشجویی در کانادا بین 13 تا 22 دلار کانادا به ازای هر ساعت است. میزان حقوق پرداختی را به تفکیک هر استان در زیر مشاهده می‌کنید.

حداقل دستمزد کار دانشجویی در کانادا (ساعتی) استان
15.65 دلار کانادا بریتیش کلمبیا
15.50 دلار کانادا انتاریو
15 دلار کانادا آلبرتا
14.50 دلار کانادا جزیره پرنس ادوارد
14.25 دلار کانادا کبک
13.75 دلار کانادا نیوبرانزویک
13.70 دلار کانادا نیوفاندلند و لابرادور
13.60 دلار کانادا نوااسکوشیا
13.50 دلار کانادا مانیتوبا
13 دلار کانادا ساسکاچوان

 اجازه کار همسر دانشجو

زمانی که ویزای دانشجویی کانادا را دریافت می‌کنید می‌توانید به طور همزمان برای همسر خود نیز درخواست ویزای همراه دانشجویی و همچنین درخواست مجوز کار (Open Work Permit) دهید. داشتن اجازه کار همسر دانشجو در کانادا، او را قادر می‌سازد تا برای هر سازمان و با کمترین میزان محدودیت در کانادا مشغول به کار شود.

داشتن اجازه کار همسر دانشجو در پوشش هزینه‌های زندگی و اجاره خانه در کانادا می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و تجربه زندگی دانشجویی در کانادا را برای شما دلپذیرتر کند.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا

دانشجویان از سراسر دنیا به دلایل مختلفی کانادا را برای تحصیل انتخاب می‌کنند که یکی از آنها هزینه تحصیل معقول‌تر در کنار اجازه کار دانشجویی کانادا است. تحصیل در دانشگاه‌های کانادا برای مقاطع مختلف و همچنین در شهرهای مختلف این کشور با هم متفاوت بوده و برای کارشناسی سالانه بین 13 تا 20 هزار دلار کانادا، برای مقطع کارشناسی ارشد بین 17 تا 25 هزار دلار کانادا و برای مقطع دکترا بین 7 تا 15 هزار دلار کانادا متغیر باشد.

اما به خاطر داشته باشید برای تحصیل در کانادا بورسیه‌های تحصیلی متنوعی وجود دارد که روند زندگی و تحصیل شما را در این کشور راحت‌تر و امکان‌پذیرتر می‌سازد.

ارزان‌ترین و گران‌ترین شهرهای کانادا برای دانشجویان بین‌المللی

هزینه‌های زندگی در شهرهای مختلف کانادا می‌تواند بسیار متفاوت از یکدیگر باشد. هزینه‌های زندگی دانشجویی مورد بحث در این قسمت و مقایسه شهرها، شامل مجموع هزینه اجاره خانه دانشجویی در کانادا، خورد و خوراک، حمل‌ونقل و خدمات می‌شود.

شهرهای مختلف در کانادا با توجه به آب‌وهوا و یا موقعیت‌های شغلی موجود و نوع خدمات در دسترس، می‌توانند برای دانشجویان بین‌المللی از لحاظ هزینه متفاوت باشند. برخی از شهرهای کانادا برای دانشجویان بین‌المللی مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. این تفاوت بیشتر بر اساس میزان اجاره خانه مشخص می‌شود.

هزینه زندگی دانشجویی در ونکوور نسبتا بالاتر از سایر شهرهای دانشجویی کانادا است. شهر ونکوور در استان بریتیش کلمبیا، به عنوان گران‌ترین شهر کانادا برای زندگی شناخته می‌شود. اجاره خانه دانشجویی در ونکوور نسبت به سایر شهرها گران‌تر بوده و اجاره یک آپارتمان یک‌خوابه در ونکوور به طور میانگین 1437 دلار کانادا است.

در لیست گران‌ترین شهرهای کانادا، شهر تورنتو در رقابتی تنگاتنگ در کنار ونکوور قرار می‌گیرد. اجاره خانه دانشجویی در تورنتو برای یک آپارتمان یک‌خوابه 1441 دلار کانادا خواهد بود.

در کشور کانادا شهرها و استان‌هایی نیز وجود دارد که در آنها می‌توانید با هزینه‌های معقول‌تری زندگی کنید. یکی از ارزان‌ترین استان‌های کانادا، استان کبک بوده و شهر مونتریال برای دانشجویان بین‌المللی خوش‌قیمت‌ترین شهر برای زندگی است. اجاره خانه دانشجویی در مونترال برای یک آپارتمان یک‌خوابه حدودا 880 دلار کانادا بوده و هزینه‌های زندگی دانشجویی در مونترال نیز نسبت به شهرهای دیگر کانادا بسیار پایین‌تر است.

میانگین هزینه ماهانه زندگی دانشجویی در کانادا

به طور کلی با در نظرگرفتن تمام هزینه‌های ضروری برای زندگی دانشجویی در کانادا، میانگین هزینه یک سال زندگی دانشجویی در کانادا برای هر فرد طبق اعلام سازمان مهاجرت کانادا، مبلغ 20635 دلار کانادا بدون در نظرگرفتن شهریه سال اول دانشگاه است.

امتیاز
بدون برچسب

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کنید پس از پاسخ کارشناسان از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست

نیاز به مشاوره دارید؟ در واتساپ پاسخگوی شما هستیم
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می دهیم پشتیبانی واتساپ
پذیرش تحصیلی در کشور های
خدمات موسسه Saman Study