logo

معرفی سیستم آموزشی Dogwood Diploma

29 فروردین 1403

سیستم آموزشی استان بریتیش کلمبیای کانادا – Dogwood Diploma

سیستم آموزشی استان بریتیش کلمبیا، جزو محبوب‌ترین سیستم‌های آموزشی در سراسر دنیا است. یکی از علل این محبوبیت، قابلیت انتقال بسیار راحت در این کشور است. به این معنا که شما می‌توانید از از یک مقطع به مقطع دیگری به راحتی منتقل شوید و یا در میان مدارس کانادا، از موسسه‌ای به موسسه‌ای دیگر. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید بهترین مسیر آموزشی را برای خود انتخاب کنید.

در استان بریتیش کلمبیا انواع مختلفی از مدارس در دسترس است: مدارس دولتی، مدارس مستقل یا نیمه دولتی، مدارس خصوصی، مدارس مذهبی و در آخر آموزش در خانه. کیفیت آموزشی در مدارس دولتی این کشور در سطح جهانی قرار دارد و برای شهروندان تحصیل در این مدارس دولتی رایگان است.

در صورت فارغ‌التحصیلی از دوره متوسطه دوم (پایه 12)، دانش‌آموزان مدرک فارغ‌التحصیلی یا همان Dogwood Diploma را دریافت می‌کنند. دریافت این مدرک مشروط به پاس‌کردن حداقل 80 واحد درسی خواهد بود.

طبق اعلام سازمان OECD (سازمان توسعه و همکاری اقتصادی)، کشور کانادا بیشترین سرمایه‌گذاری را در بخش سیستم آموزشی دارد. در حقیقت کشور کانادا یکی از برترین مجریان آموزشی در سطح جهانی بوده و جزو سه کشور اول دنیا در میزان سرانه کشوری در بخش تحصیلات دانشگاهی است.

سیستم آموزشی استانی در مدارس کانادا

کشور کانادا در سطح جهانی به کیفیت بالای تحصیل در همه مقاطع معروف است. در این کشور مدیران استانی مسئولیت آموزش را در هر استان به عهده دارند و با پیروی از استانداردهای مشخص شده کیفیت تحصیل در مدارس عمومی را در سرتاسر کشور تضمین می‌کنند. حالت کلی آموزش در سراسر کشور یکسان بوده اما در بخش‌های جزئی باهم تفاوت دارند. به این شکل که در بیشتر موارد، هر استان فرهنگ غالب خود را در آموزش وارد می‌کند. برای مثال استان کبک یک سیستم مستقل آموزشی را اجرا می‌کند که تمرکز اصلی آن تحصیل به زبان فرانسوی است. همه مدارس در کبک به زبان فرانسوی بوده و گزینه‌های محدودی برای تحصیل با زبان انگلیسی وجود دارد.

در استان کبک دوره دوم متوسطه در مقطع یازدهم به پایان رسیده و دانش‌آموزان یک دوره دو ساله آمادگی برای دانشگاه (Cegap) می‌گذرانند. دبیرستان‌های کشور کانادا با برنامه درسی عمیق و فکر شده خود دانش‌آموزان را به بهترین حالت برای مراحل بالاتر آموزشی آماده می‌کند.

قوانین آموزشی استان بریتیش کلمبیا

در استان بریتیش کلمبیا کودکان از سن 5 سالگی تا 18 سالگی در مسیر آموزش تا فارغ‌التحصیلی قرار می‌گیرند و برای تحصیل می‌توانند از بین 360 مدرسه خصوصی و 1590 مدرسه دولتی انتخاب و ثبت نام نمایند. نکته قابل توجه این است که این مدارس برای دانش‌آموزانی که زبان اولشان انگلیسی نیست، برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته اند که طبق نیاز می‌توانند به صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت از آن بهره ببرند.

بریتیش کلمبیا اولین استان در کانادا است که مقطع متوسطه را با EQA (تضمین کیفیت آموزشی) که کیفیت آموزش را به طور جهانی تحت نظر گرفته و تایید می‌کند، ارائه می‌دهد و شما می‌توانید از کیفیت آموزش دریافتی مطمئن باشید.

موضوعات درسی سیستم آموزشی Dogwood Diploma در مدارس کانادا

  • زبان
  • مطالعات اجتماعی
  • علوم
  • ریاضیات
  • تربیت بدنی و سلامت
  • آموزش هنر/ طراحی، مهارت و فناوری کاربردی
  • آموزش حرفه و شغل
  • دروس بومی (در ارتباط با ساکنین اولیه، فرهنگ و تاریخ بریتیش کلمبیا)

تعداد واحدهای درسی در سیستم آموزشی Dogwood Diploma

برای دریافت مدرک دیپلم، دانش‌آموزان ملزم به پاس‌کردن حداقل 80 واحد هستند. از این 80 واحد:

  • حداقل 16 واحد باید در پایه دوازدهم شامل زبان 12 و ارتباط شغل و زندگی باشد.
  • حداقل 28 واحد دروس اختیاری
  • 52 واحد از دروس:

1) آموزش شخصی- شغلی (4 واحد)، ارتباط شغل و زندگی (4 واحد)
2) تربیت بدنی و سلامت 10 (4 واحد)
3) علوم 10 (4 واحد)، علوم 11 یا 12 (4 واحد)
4) مطالعات اجتماعی 10 (4 واحد)، مطالعات 11 یا 12 (4 واحد)
5) ریاضی 10 (4 واحد)، ریاضی 11 یا 12 (4 واحد)
6) زبان 10، 11، 12 (به طور کل 12 واحد)
7) آموزش هنر 10، 11 یا 12 و/یا طراحی، مهارت و فناوری کاربردی 10، 11 یا 12 (به طور کل 4 واحد)
8) دروس بومی (4 واحد)

آزمون‌های ارزیابی در سیستم آموزشی Dogwood Diploma

علاوه بر واحدهای الزامی برای فارغ‌التحصیلی، دانش‌آموزان لازم است چند آزمون ارزیابی را نیز بگذرانند.

  • آزمون ارزیابی فهم ریاضی پایه 10
  • آزمون ارزیابی فهم ادبی پایه 10
  • آزمون ارزیابی فهم ادبی 12

سیستم نمره‌دهی در سیستم آموزشی Dogwood Diploma

توصیفی نمره از 100 نمره درصدی نمره به حروف
عالی 86 100 A
خیلی خوب 73 85 B
خوب 67 72 +C
قابل قبول 60 66 C
کمترین نمره برای قبولی 50 59 -C
مردود F

پیش‌نیازهای دریافت دیپلم دبیرستان Dogwood Diploma کانادا

برای دریافت دیپلم داگوود بعد از پایان دبیرستان، شما لازم است حداقل 80 واحد را گذرانده باشید و بعد از سه آزمون ارزیابی فهم ریاضی و ادبی، مدرک را دریافت نمایید. از این 80 واحد ضروری است که 4 واحد دروس بومی نیز پاس شود.

مقررات فارغ‌التحصیلی دانش‌آموزان بین‌المللی در سیستم آموزشی Dogwood Diploma

شرایط و مقررات فارغ‌التحصیلی برای دانش‌آموزان بین‌المللی با دانش‌آموزان مقیم کانادا یکسان خواهد بود. تنها تفاوت‌های جزئی در این شرایط، وجود مبلغ شهریه برای دانش‌آموزان بین‌المللی است. مدارس کانادا برای افراد مقیم دائم و شهروندان رایگان است. اما در شرایطی که شما با هر نوع از ویزای موقت در کانادا اقامت دارید برای مدارس نیاز به پرداخت شهریه خواهید بود. بسته به مدرسه و منطقه شما، این مبلغ می‌تواند بین 9500 تا 17000 دلار کانادا به طور سالانه باشد.

برای دانش‌آموزانی که زبان مادری آنها انگلیسی یا فرانسوی نیست، می‌توانند به مدت دو سال با یک معلم کانادایی دوره‌های زبان نیز در کنار مدرسه بگذرانند.

اعتبار دیپلم Dogwood Diploma

دیپلم داگوود در سطح جهانی از جایگاه بالایی برخوردار است و در سراسر دنیا معتبر است. با Dogwood Diploma شما در هر دانشگاهی که بخواهید می‌توانید اپلای کنید و این مدرک اعتبار همیشگی خواهد داشت.

تحصیل در مدارس استان بریتیش کلمبیای کانادا

تحصیل در مدارس استان بریتیش کلمبیا مزایای بسیاری دارد. در کنار مهاجرپذیربودن و شرایط مناسب تحصیل که کانادا برای دانش‌آموزان بین‌المللی فراهم می‌کند، مدارس استان بریتیش کلمبیا:

  • با اعطای مدرک دیپلم داگوود، در سطح جهانی شناخته شده هستند و در کنار تضمین دانش علمی شما، نشان‌دهنده دانش بالای زبان شما است.
  • دارای تضمین کیفیت و ارزیابی پشتیبان است که به دانش‌آموزان این اطمینان را می‌دهد که سیستم آموزشی مدام از لحاظ کیفیت بررسی می‌شود تا در بالاترین کیفیت خود باقی بماند.
  • بیشترین درصد فارغ‌التحصیلان از مدارس بریتیش کلمبیا، می‌توانند از دانشگاه‌های معتبر کانادا، آمریکا و سراسر دنیا پذیرش بگیرند.
  • دانش‌آموزانی که از مدارس کانادا فارغ‌التحصیل می‌شوند، در ارزیابی جهانی در میان برترین ها قرار می‌گیرند.
  • دارای فرهنگ متنوع و دانش‌آموزانی از سراسر دنیا با تاریخچه‌های متفاوت هستند که به دانش‌آموزان دید وسیع و فرصت تشکیل گروه‌های دوستی گسترده را می‌دهد.
  • اقتصاد در حال رشد بریتیش کلمبیا به فارغ‌التحصیلان مدارس خود فرصت‌های زیادی برای کار و زندگی در این استان را فراهم می‌کند.

هزینه تحصیل در مدارس استان بریتیش کلمبیا

بسته به مدرسه و منطقه شما، این مبلغ می‌تواند بین 9500 تا 17000 دلار کانادا به طور سالانه باشد.

بهترین مدارس استان بریتیش کلمبیا

1) Carihi

2) Dr. Charles Best

3) Lord Byng

4) Grand Forks

5) Cariboo Hill

6) Hugh McRoberts

7) J Lloyd Crowe

8) Sentinel

9) Langley Fundamental

10) Robert Alexander McMath

بهترین دانشگاه‌های استان بریتیش کلمبیا

1. University of British Columbia

دانشگاه بریتیش کلمبیا در شهر ونکور، از برترین دانشگاه‌های کانادا و دنیا است. در کانادا رتبه دوم و در سطح جهانی رتبه 27م را دارد. این دانشگاه شامل گروه‌های آموزشی از جمله هنر، علوم کاربردی، معماری، بیزنس، دندانپزشکی، آموزش، حقوق، علوم ورزشی، روزنامه‌نگاری و غیره می‌شود.

2. Simon Fraser University

دانشگاه سایمون فریزر از دانشگاه‌های خوشنام بریتیش کلمبیا است که پردیس‌های آن در ونکوور، سوری و برنابی قرار دارند. این دانشگاه جزو پنج دانشگاه برتر در زمینه مهندسی و علوم کامپیوتر است و شامل دانشکده‌های علوم کاربردی، هنر و علوم اجتماعی، بیزنس، ارتباطات و فناوری، آموزش، محیط زیست، علوم سلامت و غیره می‌شود. این دانشگاه رتبه هشتم در کانادا و 250 در دنیا را به خود اختصاص داده است.

3. University of Victoria

دانشگاه ویکتوریا در یک شهر کوچک و زیبا قرار دارد. این دانشگاه از لحاظ تحقیقات علمی جزو برترین دانشگاه‌های کانادا بوده و رتبه 18م این کشور و 330 در سطح جهانی را داراست. گروه‌های تحقیقاتی این دانشگاه در دانشکده‌های بیزنس، فنی مهندسی، علوم انسانی، پزشکی و علوم بهداشت و سلامت، علوم طبیعی و غیره مشغول به کار هستند.

4. University of Northern British Columbia

دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی، یکی دیگر از پیشروان مطالعه و تحقیق در کانادا است که در شهر پرینس جورج قرار دارد. این دانشگاه در کانادا رتبه 46 را دارد. دانشکده‌های این دانشگاه شامل علوم بهداشت و سلامت، علوم بومی و مطالعات اجتماعی، علوم مهندسی، علوم محیط زیست، بیزنس و علوم پزشکی می‌شود.

5. British Columbia Institute of Technology

موسسه فنی بریتیش کلمبیا، بیش از 50 سال است که با تربیت متخصصان، مخترعین و نیروی ماهر به شکل‌گیری اقتصاد استان بریتیش کلمبیا و حتی در دنیا، کمک شایانی کرده است. این دانشگاه با به کارگیری آموزش کاربردی، در فضای تجربی نزدیک با صنعت مربوطه، دانشجویان را با مهارت فنی و حل مساله آموزش می‌دهد. دانشکده‌های این دانشگاه شامل مدیا و بیزنس، علوم بهداشت و سلامت، محیط زیست و ساخت‌وساز، انرژی و حمل‌ونقل می‌شود.

انواع سیستم آموزشی در مدارس کانادا

سیاست آموزشی کانادا به طور کلی بر روی برنامه استانی متمرکز است. برنامه استانی در کانادا با مدیریت و برنامه‌ریزی هر استان و با نظارت یک سیستم کلی اجرا می‌شود. با این حال در این کشور می‌توان برخی از سیستم‌های آموزشی رایج در دنیا را نیز در مدارس این کشور مشاهده کرد. برخی از این سیستم‌ها را به طور خلاصه بررسی می‌کنیم:

سیستم آموزشی A-Level: سیستم پیشرفته آموزشی یا Advanced Level که ساخته و اجراشده توسط کشور انگلستان است، بیشترین تمرکز را در دو سال آخر تحصیل دانش‌آموزان دارد. به این صورت که دانش‌آموزان را تشویق می‌کند تا طبق علاقه و رشته‌ای که در دانشگاه می‌خواهند انتخاب کنند، دروس به خصوصی را در این دو سال پایانی در دبیرستان انتخاب کنند و مورد ارزیابی قرار گیرند. مدرک این سیستم در سراسر جهان معتبر و برای ورود به برترین دانشگاه‌های دنیا بسیار ارزشمند است.

دوره آموزشی AP: دوره‌های آموزشی Advanced Placement نسخه آمریکایی مشابه A-Level است که توسط موسسه College Board معرفی شد. در این سیستم دانش‌آموزان در مقطع دبیرستان می‌توانند برخی از دروس کالج و دانشگاه را طبق علاقه بردارند و بگذرانند و امتحان این کلاس‌ها را به طور جداگانه شرکت کرده و مدرک مربوطه را دریافت کنند. در صورتی که شما در این امتحان نمره بالاتر از 3 (در نمره‌دهی 1 تا 5) کسب کنید، دانشگاه‌های آمریکا این نمره را به رسمیت می‌شناسد.

سیستم آموزشی IB: سیستم آموزشی International Baccalaureate (IB)، یکی از محبوب‌ترین و معتبرترین سیستم‌های آموزشی در سراسر دنیا است که توسط کشور سوئیس در سال 1968 به دنیا معرفی شد و امروزه در بیشتر از 3000 مدرسه و 140 کشور در حال اجراست. این سیستم با محوریت دانش‌آموز در یادگیری و با معلمان متخصص، در کنار آموزش به خلاقیت و تفکر انتقادی نیز می‌پردازد و دانش‌آموزان را برای ورود به دانشگاه آماده می‌کند.

سیستم آموزشی گروه سنی پایه تحصیلی تعداد دروس مورد ارزیابی آزمون
IGCSEs – A-Level 14-18 11 تا 13 4-5 (حداقل) آزمون خارجی
Advanced Placement 15- 18 10 تا 12 با توجه به دروس دبیرستان متغیر است. آزمون خارجی
International Baccalaureate 16-18 12 و 13 6 درس به علاوه 3 مقاله آزمون جامع خارجی، به علاوه آزمون داخلی

ساختار آموزش در مدارس کانادا

تحصیل برای کودکان از سن 6 تا 18 سالگی در کشور کانادا اجباری است و مدارس این کشور همیشه در تلاش هستند تا بالاترین کیفیت و یک فضای امن را برای آنها فراهم کنند. سیستم آموزشی کانادا برای مهاجران و شهروندان این کشور به یک شکل بوده و تفاوتی ندارد. به طور کلی سیستم آموزشی تا سن 16 تا 18 سالگی (بسته به استان) برای همه افراد اجباری است و نحوه تقسیم مقاطع تقریبا در همه استان‌ها مشابه بوده و به چهار مرحله تقسیم می‌شود:

1. پیش‌دبستانی: پیش‌دبستانی یا کودکستان اولین مرحله از سیستم آموزشی کانادا است که از سن 4 تا 5 سالگی شروع می‌شود. ثبت نام در این مقطع در بیشتر استان‌های کانادا (به جز نیو برانزویک و نوا اسکوشیا) اختیاری بوده و اولین سال از این مقطع در مدارس دولتی رایگان است. در این مقطع کودکان برای مرحله ابتدایی آماده می‌شوند و موارد درسی در این مقطع بیشتر الفبا، آمادگی برای خواندن، اعداد، نقاشی، موسیقی و بازی است.

2. ابتدایی: از مقطع ابتدایی، مدرسه برای همه افراد در کانادا اجباری بوده و از سن 6 تا 7 سالگی و از کلاس اول آغاز می‌شود و تا کلاس ششم و سن 11 تا 12 سالگی ادامه دارد. معمولا در این مقطع دانش‌آموزان برای همه دروس فقط یک معلم خواهند داشت.

3. متوسطه: دوره متوسطه در کشور کانادا به دو بخش دوره متوسط اول و دوم تقسیم می‌شود. دوره متوسطه اول شامل دو سال تحصیل و مقاطع هفتم و هشتم می‌شود. این دوره به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با تغییر فضای کلاس‌ها و داشتن معلم‌های گوناگون در یک روز آشنا شده و به آن عادت کنند. همچنین دانش‌آموزان را برای دوره دوم متوسطه که دروس سنگین‌تر و کلاس‌ها دشوار می‌شود آماده می‌کند. دوره دوم متوسطه چهار ساله بوده و دانش‌آموزان تا سن 16 تا 18 سالگی (بسته به استان سکونت) در این دوره مشغول به تحصیل خواهند بود.

4. آموزش عالی (Post-secondary): آموزش عالی در کانادا آخرین مرحله از سیستم آموزشی این کشور است. دانش‌آموزان بعد از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، راه‌های گوناگونی را برای ادامه مسیر می‌توانند انتخاب کنند؛ از دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت تا کالج‌های علمی کاربردی و

5. دانشگاه‌ها. در سیستم آموزش کانادا مدارک از طریق کالج‌های علمی کاربردی برای افراد صادر می‌شود که در مدت زمان کمتری (شش ماه تا دو سال) می‌توانند در یک زمینه کاری به طور حرفه‌ای آموزش دیده و وارد آن صنعت شوند.

همه موسسات آموزش عالی در کانادا به صورت دولتی دانشجو می‌پذیرند و دانشجویان با استانداردهایی که مورد تایید سیستم آموزش کانادا هستند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

امتیاز
بدون برچسب

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کنید پس از پاسخ کارشناسان از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست

نیاز به مشاوره دارید؟ در واتساپ پاسخگوی شما هستیم
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می دهیم پشتیبانی واتساپ
پذیرش تحصیلی در کشور های
خدمات موسسه Saman Study