logo

سیستم آموزشی OSSD کانادا

5 خرداد 1403

معرفی سیستم آموزشی استان انتاریوی کانادا

دیپلم دبیرستان انتاریو (OSSD) مدرکی است که در پایان دوره دبیرستان به دانش‌آموزان استان انتاریو اعطا می‌شود. برنامه آموزشی آنتاریو با تمرکز بر روی بهبود مهارت‌های دانش‌آموزان بر روی پنج موضوع تاکید دارد: پرورش مهارت‌های رهبری و ریسک‌پذیری، نوآوری و کاربرد آن در زندگی واقعی، آموزش شهروندی جهانی، آموزش متمایز و ارزیابی گوناگون، مسیرهای یادگیری منحصربه‌فرد.

ارزیابی دانش‌آموزان در سیستم OSSD به صورت ارزیابی‌های مستمر، تکالیف و پروژه‌هایی است که باعث می‌شود با درک عمیق‌تری از پیشرفت دانش‌آموز انجام شود.

سیستم OSSD در تمام دنیا به عنوان یک سیستم آموزشی متمایز شناخته می‌شود که در آن هر دانش‌آموز با توجه به مهارت و توانایی منحصربه‌فرد خود، آموزش می‌بیند و تربیت می‌شود. ارزیابی مستمر در این سیستم باعث می‌شود تا دانش‌آموز بر اساس روند رشد توانایی‌هایش مورد ارزیابی قرار بگیرد و نه فقط با یک امتحان.

مزایای تحصیل در سیستم آموزشی OSSD

مزایای سیستم آموزشی OSSD کانادا

از مزایای تحصیل در سیستم آموزشی OSSD می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مدارسی که دیپلم OSSD ارائه می‌کنند، نسبت به دیگر مدارس کانادا هزینه تحصیل پایین‌تری دارند و برای بیشتر افراد در دسترس‌تر است. در کنار هزینه پایین، سخت‌گیری برای پذیرش دانش‌آموز نیز در این سیستم بسیار کمتر است.
  2. سیستم آموزشی OSSD به طور گسترده در مدارس انتاریو ارائه می‌شود و برای دانشگاه‌های کانادا شناخته شده است. همچنین این سیستم آموزشی در کشورهای دیگر نیز اجرا می‌شود و جزو برترین سیستم‌های آموزشی دنیا با رتبه جهانی 4 است. از اینرو دانشگاه‌های سراسر دنیا با این دیپلم آشنا هستند و دانش‌آموختگان این سیستم می‌توانند در دانشگاه‌های مطرح جهان پذیرش بگیرند.
  3. در سیستم آموزشی انتاریو، یادگیری بسیار انعطاف‌پذیر است به این معنی که هر دانش‌آموز می‌تواند طبق علاقه و مسیر شغلی دلخواهش در آینده از دروس ارائه‌شده انتخاب کند. همچنین یادگیری در سیستم OSSD بسیار کاربردی‌تر بوده و دانش‌آموزان را هم برای ورود به بازار کار و هم برای ادامه تحصیل در موسسات آموزش عالی آماده می‌کند.

قوانین آموزشی استان انتاریوی کانادا

سیستم آموزش عمومی استان آنتاریوی کانادا جزو بهترین‌های دنیا بوده و همیشه در ارزیابی بین‌المللی رتبه خوبی کسب می‌کند. این سیستم دانش‌آموزان را با آموزش فردی و منحصربه‌فرد و پرورش مهارت‌های شغلی، آنها را برای ورود به زندگی و دنیای کاری آماده می‌کند. برخی از قوانین آموزشی استان آنتاریوی کانادا را در این بخش بررسی می‌کنیم.

در سیستم آموزشی انتاریو، کودکان در اولین سپتامبری که 4 ساله می‌شوند، مسیر آموزشی خود را در مهد کودک‌های انتاریو آغاز می‌کنند. حضور کودکان در مهد کودک آنها را برای یادگیری در آینده آماده می‌کند و زمانی که به 6 سال می‌رسند وارد مدرسه ابتدایی می‌شوند.

یکی از قوانین سیستم آموزشی آنتاریو این است که خانواده‌ها باید فرزندان خود را در مدارسی که در نزدیکی منطقه سکونت آنهاست ثبت نام کنند، مگر در شرایط خاصی مانند نداشتن وسایل حمل‌ونقل در نزدیکی مدرسه.

در سیستم آموزشی انتاریو مدارس عمومی در دو زبان انگلیسی و فرانسوی وجود دارند و خانواده‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند در کدام یک از این مدارس فرزندان خود را ثبت نام کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های سیستم آموزشی انتاریو، ثبت سوابق دانش‌آموزان از ابتدای تحصیل تا انتها است که با عنوان OSR (سابقه دانش‌آموزی انتاریو) شناخته می‌شود. این فایل برای والدین تا 18 سالگی فرزندانشان قابل بررسی و مرور بوده و در صورت وجود هرگونه مغایرت قابل اصلاح است.

در سیستم آموزشی انتاریو برای دانش‌آموزانی که نیاز به آموزش‌های منحصربه‌فرد هستند، لازم است در کنار آموزش ویژه، در کلاس‌ها و ارزیابی استانی نیز حضور داشته باشند و مدارس موظف هستند در صورت نیاز برای این دانش‌آموزان شرایط و امکانات را جهت رفاه این دانش‌آموزان فراهم کنند.

همچنین در این سیستم سلامت و امنیت دانش‌آموزان در بالاترین اولویت قرار دارد و والدین در تمام طول تحصیل در جریان پیشرفت و آموزش فرزندان قرار می‌گیرند.

دروس سیستم آموزشی OSSD در پایه‌های مختلف

بعضی از دروس سیستم آموزشی OSSD در پایه‌های مختلف به صورت زیر است:

پایه نهم پایه دهم پایه یازدهم پایه دوازدهم
اصول ریاضی نمایشنامه‌نویسی زیست‌شناسی زیست‌شناسی
هنرهای تجسمی هنر تلفیقی  شیمی شیمی
هنر تلفیقی تاریخ کانادا فیزیک فیزیک
فناوری هنر مقدمه‌ای بر بازرگانی فناوری طراحی انتگرال و بردار
جغرافیای کانادا علوم مدنی و شهروندی حسابداری توابع پیشرفته
فرانسوی مقدمه‌ای بر علوم کامپیوتر علوم کامپیوتر اقتصاد
تغذیه تغذیه  جغرافیای فیزیکی تاریخ کانادا
فناوری اطلاعات و ارتباطات هنرهای تجسمی نمایشنامه‌نویسی اصول تجارت بین‌الملل
علوم آکادمیک موسیقی موسیقی هنرهای تجسمی

تعداد واحدهای درسی سیستم آموزشی OSSD

در سیستم آموزشی OSSD در چهار سال دبیرستان دانش‌آموزان باید 30 واحد درسی بگذرانند که از این 30 واحد 18 واحد اجباری و 12 واحد انتخابی خواهد بود. واحدهای انتخابی به سلیقه و علاقه دانش‌آموز انتخاب می‌شود و والدین و مشاوران مدرسه می‌توانند آنها را در این مورد راهنمایی کنند. جزئیات واحدهای اجباری به صورت زیر است:

18 واحد اجباری
نام درس تعداد واحد
انگلیسی 4 واحد: در هر پایه 1 واحد
ریاضی 3 واحد: در پایه نهم و دهم 1 واحد، در یکی از پایه‌های 11 یا 12 نیز 1 واحد
علوم 2 واحد: 1 واحد پایه نهم، 1 واحد پایه دهم
جغرافیای کانادا 1 واحد: پایه نهم
تاریخ کانادا 1 واحد: پایه دهم
هنر 1 واحد
تربیت بدنی 1 واحد
زبان دوم (فرانسوی) 1 واحد
مطالعات مشاغل 0.5 واحد
مطالعات مدنی 0.5 واحد
به علاوه 1 واحد از هر یک از گروه‌های زیر:
گروه 1 (1 واحد)

زبان دوم (انگلیسی یا فرانسوی)

یک زبان بین‌المللی، کلاسیک و یا بومی

علوم انسانی و اجتماعی

مطالعات کانادا و جهان

آموزش راهنمایی مشاغل

آموزش مشارکتی

گروه 2 (1 واحد)

تربیت بدنی

هنر

مطالعات تجاری

زبان دوم (فرانسوی)

آموزش مشارکتی

گروه 3 (1 واحد)

علوم (دانش‌آموزان 11 و 12)

آموزش فناوری

زبان دوم (فرانسوی)

مطالعات کامپیوتر

آموزش مشارکتی

آزمون‌های ارزیابی سیستم آموزشی OSSD

همانطور که اشاره شد، ارزیابی دانش‌آموزان در سیستم OSSD به صورت مستمر و در قالب تکالیف و پروژه‌ها در طول تحصیل انجام می‌شود و تنها آزمون ارزیابی که در سیستم آموزشی OSSD از دانش‌آموزان گرفته می‌شود، امتحان معلومات دبیرستان آنتاریو (OSSLT) است. قبولی در این امتحان یکی از نیازمندی‌های دریافت دیپلم OSSD است.

این آزمون به دو بخش خواندن (Reading) و نوشتن (Writing) تقسیم می‌شود. سوالات بخش خواندن برای سطح درک مطلب دانش‌آموز طراحی می‌شود. این سوالات از بخش‌های مختلف از جمله درک مطالب اطلاعاتی (روزنامه، مقاله‌ها و دستورالعمل‌ها)، درک مطالب نموداری (جدول‌ها و نمودارها)، درک مطالب ادبی (داستان‌ها و شعرها) تشکیل می‌شود.

در بخش نوشتن، دانش‌آموزان باید از دستور زبان و لغات مناسب در ساختار پاراگراف‌ها استفاده کنند و با ربط دادن اطلاعات در این پاراگراف‌ها، ایده اصلی را به بهترین نحو بیان کنند.

این آزمون معمولا در اواخر مقطع دهم از دانش‌آموزان گرفته می‌شود و در صورت عدم موفقیت در این امتحان، برای دانش‌آموز یک کلاس آمادگی برای این آزمون در نظر گرفته می‌شود تا بتواند سال بعد مجددا در این امتحان شرکت کرده و این بار با موفقیت آزمون را پشت سر بگذارد. دانش‌آموزان می‌توانند تا هرچندبار در این آزمون شرکت کنند و محدودیتی در تعداد شرکت در این امتحان وجود ندارد.

نمره‌دهی سیستم آموزشی OSSD کانادا

نمره‌دهی در سیستم آموزشی OSSD کانادا یک سیستم کیفی است. در این سیستم دانش‌آموزان درگیر امتحان و نمره نخواهند بود و 70 درصد نمره دانش‌آموزان بر اساس فعالیت‌ها و پروژه‌ها و تکالیفی که برای دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود سنجیده می‌شود و تنها 30 درصد از نمره کل بر اساس امتحان‌های آخر ترم هر درس خواهد بود.

پیش‌نیازهای دریافت دیپلم دبیرستان OSSD در مدارس استان انتاریو

برای دریافت دیپلم این سیستم، دانش‌آموزان باید 30 واحد از مجموع دروس چهار سال دبیرستان پاس کنند و همچنین 10 ساعت مشارکت اجتماعی به ازای هر سال دبیرستان (در مجموع 40 ساعت) داشته باشند. این مشارکت اجتماعی نباید مربوط به واحدهای درسی و یا فعالیت‌هایی که حقوق دارند باشند. دانش‌آموزان باید در زمان‌های خارج از مدرسه و به صورت داوطلبانه فعالیت داشته باشد و در فرم گزارش کار، امضای دانش‌آموز، یکی از والدین و یک سوپروایزر از آن سازمان نیاز است.

در کنار پاس‌کردن این موارد، دانش‌آموزان لازم است امتحان معلومات دبیرستان آنتاریو (OSSLT) را نیز بگذرانند تا واجد شرایط دریافت دیپلم OSSD شوند.

اعتبار ملی و بین‌المللی دیپلم OSSD کانادا

سیستم آموزشی OSSD به عنوان یک سیستم آموزش متمایز که در آن هر دانش‌آموز طبق استعداد و توانایی خاص خودش آموزش می‌بیند و تربیت می‌شود در دنیا به عنوان پیشرو در این سیستم شناخته شده و رتبه 4 را در سیستم‌های آموزشی دنیا به خود اختصاص داده است. دانشگاه‌های بسیاری در دنیا از جمله دانشگاه‌های کشورهای آمریکا، هنگ‌کنگ، انگلستان و استرالیا مدرک OSSD را قبول داشته و جزو نیازمندی‌های ورودی به دانشگاه قرار می‌دهند.

این سیستم در کشور کانادا نیز بسیار محبوب و پرطرفدار بوده و توسط دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور شناخته شده است. دانش‌آموزان با توجه به مسیر تحصیلی خود در کالج و یا دانشگاه می‌توانند دروس مختلفی را در این سیستم آموزشی بگذرانند.

تحصیل آنلاین در سیستم آموزشی OSSD

تحصیل آنلاین در سیستم آموزشی OSSD برای دانش‌آموزان دبیرستان ارائه می‌شود و با عنوان e-learning نیز شناخته می‌شود. در این مدل تحصیل دانش‌آموزان فقط برای امتحانات پایان ترم در مدرسه حاضر می‌شوند و تمام طول تحصیل آنها به صورت آنلاین است.

تحصیل آنلاین برای دانش‌آموزان مزایای مختلفی خواهد داشت: دانش‌آموزان می‌توانند از دروسی که در مدرسه حضوری قابل ارائه نبوده، به صورت آنلاین بهره‌مند شوند. در این روش آموزش، دانش‌آموزان در ارتباط با سایر دانش‌آموزان از سراسر استان، راه‌های ارتباط مجازی و برقراری ارتباط و همکاری را یاد می‌گیرند. همچنین مهارت‌های قابل انتقال مانند سواد دیجیتال را می‌آموزند که به آنها در تمام زندگی و مسیر کاریشان کمک خواهد کرد.

در سیستم آموزشی OSSD، دانش‌آموزانی که تحصیل حضوری در مدرسه دارند نیز برای فارغ‌التحصیلی و دریافت دیپلم OSSD لازم است دو واحد از دروس خود را آنلاین بگذرانند.

شرایط اخذ پذیرش از بهترین مدارس انتاریو

شرایط اخذ پذیرش از مدارس انتاریو برای دانش‌آموزان بین‌المللی به صورت زیر است:

دانش‌آموزان می‌توانند برخی واحدهایی که در مدارس کشور خود گذرانده‌اند به مدارس آنتاریو منتقل کنند. همچنین مدارس با بررسی ریز نمرات مقاطع گذشته می‌توانند مقطعی که دانش‌آموز باید در آن به تحصیل خود ادامه دهد مشخص کنند و یا تشخیص بدهند که آن دانش‌آموز به ارزیابی اولیه نیاز دارد. در این ارزیابی‌ها معمولا ریاضی و زبان انگلیسی دانش‌آموز بررسی می‌شود. البته برای دریافت پذیرش از مدارس انتاریو، دانش‌آموزان بین‌المللی باید مدرک زبان نیز ارائه دهند.

هزینه تحصیل در مدارس انتاریوی کانادا

تحصیل در مدارس دولتی آنتاریو و تمام استان‌های کانادا برای شهروندان و مقیمان دائم این کشور رایگان است. اما برای دانش‌آموزان بین‌المللی شهریه‌ای در نظر گرفته می‌شود که در مدارس شهرهای مختلف انتاریو ممکن است متفاوت باشد.

به طور میانگین هزینه تحصیل در مدارس دولتی انتاریو به طور میانگین بین 9500 تا 17000 دلار کانادا، مدارس خصوصی انتاریو بین 15000 تا 30000 دلار کانادا و مدارس شبانه‌روزی در انتاریو 63000 تا 83000 دلار کانادا خواهد بود.

بهترین مدارس استان انتاریو

نام مدرسه شهر نوع مدرسه  جنسیت
مارک‌ویل Markville مارخام دولتی مختلط
سینت مایکلز کوایر St. Michael’s Choir تورنتو نیمه‌خصوصی پسرانه
کلنل بای Colonel By گلوستر دولتی مختلط
اورسلا فرانکلین Ursula Franklin تورنتو دولتی مختلط
بی‌ویو Bayview ریچموند هیل دولتی مختلط
ابی پارک Abbey Park اوک‌ویل دولتی مختلط
ایروکویس ریج Iroquois Ridge اوک‌ویل دولتی مختلط
لیزگار Lisgar اتاوا دولتی مختلط
پیر الیوت ترودو Pierre Elliott Trudeau مارخام دولتی مختلط
سینت میلدرد St. Mildred’s اوک‌ویل خصوصی دخترانه
آنین‌ویل Unionville آنین‌ویل دولتی مختلط
لیساید Leaside تورنتو دولتی مختلط

بهترین دانشگاه‌های استان انتاریو برای مقطع کارشناسی

نام دانشگاه رتبه در کانادا رتبه جهانی میانگین شهریه سالانه شهر رشته‌های برتر
دانشگاه تورنتو University of Toronto 1 13 35280 تا 39580 دلار کانادا تورنتو پزشکی، زیست‌شناسی، علوم اجتماعی، شیمی، مهندسی، علوم کامپیوتر
دانشگاه واترلو University of Waterloo 5 112 44600 تا 50600 دلار کاانادا واترلو مهندسی، فیزیک، علوم کامپیوتر، شیمی، علوم محیط زیست
دانشگاه مک‌مستر McMaster University 8 128 27000 تا 45000 دلار کانادا همیلتون پزشکی، زیست‌شناسی، شیمی، علوم اجتماعی
دانشگاه وسترن Western University 10 138 28000 تا 43000 دلار کانادا لندن زیست‌شناسی، پزشکی، علوم اجتماعی، شیمی، علوم کامپیوتر
دانشگاه اتاوا University of Ottawa 11 166 20200 تا 50400 دلار کانادا اتاوا زیست‌شناسی، پزشکی، علوم اجتماعی، علوم کامپیوتر، شیمی
دانشگاه یورک York University 13 221 16403 تا 17944 دلار کانادا تورنتو علوم اجتماعی، علوم کامپیوتر، زیست‌شناسی، علوم سیاسی، علوم محیط زیست
دانشگاه کوینز Queen’s University 16 286 27513 تا 56961 دلار کانادا کینگستون زیست‌شناسی، پزشکی، علوم اجتماعی، مهندسی، شیمی، علوم کامپیوتر
دانشگاه گوئلف University of Guelph 19 308 28000 تا 32000 دلار کانادا گوئلف زیست‌شناسی، علوم محیط زیست، شیمی، پزشکی
دانشگاه کارلتون Carleton University 20 351 31796 تا 49665 دلار کانادا اتاوا علوم اجتماعی، مهندسی، علوم کامپیوتر، فیزیک، مهندسی محیط زیست
دانشگاه رایرسون Ryerson University 24 491 17498 تا 19148 دلار کانادا تورنتو مهندسی، علوم کامپیوتر، علوم اجتماعی، فیزیک، مهندسی محیط زیست
دانشگاه ویندزور University of Windsor 27 687 26600 تا 27600 دلار کانادا ویندزور مهندسی، علوم اجتماعی، فیزیک، زیست‌شناسی، علوم محیط زیست

معرفی سیستم آموزشی مدارس کانادا

سیستم آموزشی مدارس کانادا به دو دسته برنامه استانی و سیستم‌های آموزشی بین‌المللی تقسیم می‌شود که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم:

سیستم‌های آموزشی استانی در مدارس کانادا

کشور کانادا در سطح جهانی به کیفیت بالای تحصیل در تمامی مقاطع معروف است. در این کشور مدیران استانی مسئولیت آموزش را در استان‌ها و قلمروهای کانادا بر عهده دارند و با پیروی از استانداردهای مشخص‌شده‌، کیفیت تحصیل در مدارس عمومی را در سرتاسر کشور تضمین می‌کنند. حالت کلی آموزش در مدارس کانادا یکسان بوده اما در بخش‌های جزئی باهم تفاوت دارند. به این شکل که در بیشتر موارد، هر استان فرهنگ غالب خود را در آموزش وارد می‌کند. برای مثال استان کبک یک سیستم مستقل آموزشی را اجرا می‌کند که تمرکز اصلی آن تحصیل به زبان فرانسوی است. تمامی مدارس در کبک به زبان فرانسوی بوده و گزینه‌های محدودی برای تحصیل با زبان انگلیسی وجود دارد.

در استان کبک دوره دوم متوسطه در مقطع یازدهم به پایان رسیده و دانش‌آموزان یک دوره دو ساله آمادگی برای دانشگاه (Cegap) می‌گذرانند. دبیرستان‌‌های کانادا با برنامه درسی عمیق و فکرشده خود دانش‌آموزان را به بهترین حالت برای مراحل بالاتر آموزشی آماده می‌کند.

همچنین سیستم آموزشی استان بریتیش کلمبیا، جزو محبوب‌ترین سیستم‌های آموزشی در سراسر دنیا است. یکی از علل این محبوبیت، قابلیت انتقال بسیار راحت در این کشور است، به این معنا که شما می‌توانید از یک مقطع به مقطع دیگری به راحتی منتقل شوید و یا از موسسه‌ای به موسسه‌ی دیگر. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید بهترین مسیر آموزشی را برای خود انتخاب کنید. در صورت فارغ‌التحصیلی از دوره متوسطه دوم (مقطع دوازدهم)، دانش‌آموزان مدرک فارغ‌التحصیلی (Dogwood Diploma) را دریافت می‌کنند. دریافت این مدرک مشروط به پاس‌کردن حداقل 80 واحد درسی خواهد بود.

سیستم‌های آموزشی بین‌المللی در مدارس کانادا

سیاست آموزشی کانادا به طور کلی بر روی برنامه استانی متمرکز است. با این حال در این کشور می‌توان برخی از سیستم‌های آموزشی رایج در تمام دنیا را نیز در مدارس این کشور مشاهده کرد. برخی از این سیستم‌ها را به طور خلاصه بررسی می‌کنیم:

سیستم آموزشی A-Level: سیستم پیشرفته آموزشی یا Advanced Level که ساخته و اجراشده توسط کشور انگلستان است، بیشترین تمرکز را در دو سال آخر تحصیل دانش‌آموزان دارد. به این صورت که دانش‌آموزان را تشویق می‌کند تا طبق علاقه و رشته‌ای که در دانشگاه می‌خواهند انتخاب کنند، واحدهای درسیِ خاصی را در این دو سال پایانی در دبیرستان انتخاب و ارزیابی شوند. مدرک این سیستم در سراسر جهان معتبر و برای ورود به برترین دانشگاه‌های دنیا بسیار ارزشمند است.

دوره آموزشی AP: دوره‌های آموزشی Advanced Placement نسخه آمریکایی مشابه A-Level است که توسط موسسه College Board معرفی شد. در این سیستم دانش‌آموزان در مقطع دبیرستان می‌توانند برخی از دروس کالج و دانشگاه را طبق علاقه بردارند و بگذرانند و امتحان این کلاس‌ها را به طور جداگانه شرکت کرده و مدرک مربوطه را دریافت کنند. در صورتی که دانش‌آموزان در این امتحان نمره بالاتر از 3 (در نمره‌دهی 1 تا 5)، کسب کنند، دانشگاه‌های آمریکا این نمره را به رسمیت می شناسد.

سیستم آموزشی IB: سیستم آموزشی International Baccalaureate (IB)، یکی از محبوب‌ترین و معتبرترین سیستم در سراسر دنیا است که توسط کشور سوئیس در سال 1968 به دنیا معرفی شد و امروزه در بیشتر از 3000 مدرسه و 140 کشور در حال اجراست. این سیستم با محوریت دانش‌آموز در یادگیری و با معلمان متخصص، در کنار آموزش به خلاقیت و تفکر انتقادی نیز می‌پردازد و دانش‌آموزان را برای ورود به دانشگاه آماده می‌کند.

5/5 - (2 امتیاز)
بدون برچسب

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کنید پس از پاسخ کارشناسان از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست

نیاز به مشاوره دارید؟ در واتساپ پاسخگوی شما هستیم
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می دهیم پشتیبانی واتساپ
پذیرش تحصیلی در کشور های
خدمات موسسه Saman Study