logo

هزینه تحصیل در مدارس کانادا

5 دی 1402

شهریه مدارس کانادا

شهریه مدارس روزانه دولتی کانادا: بین 11.000 تا 19.000 دلار کانادا

شهریه مدارس روزانه خصوصی کانادا: بین 16.000 تا 30.000 دلار کانادا

شهریه مدارس شبانه‌روزی استاندارد کانادا: بین 35.000 تا 60.000 دلار کانادا

شهریه مدارس شبانه‌روزی برتر کانادا: بین 65.000 تا 85.000 دلار کانادا

هزینه تحصیل در مدارس مختلف کانادا

هزینه تحصیل در انواع مدارس کانادا

 

  • مدارس روزانه دولتی کانادا – هزینه تحصیل در مدارس روزانه دولتی در کشور کانادا، فقط شامل شهریه تحصیل دانش‌آموز می‌شود و هزینه مواردی مانند تغذیه و اسکان او را پوشش نمی‌دهد. شهریه مدارس روزانه دولتی کانادا، بین 11.000 تا 19.000 دلار کانادا متغیر است. شهریه تحصیل در مدارس روزانه دولتی در شهرهای بزرگی مانند تورنتو و ونکوور، کمی از مبلغ ذکرشده در بالا بیشتر است. تحصیل در مدارس روزانه دولتی در شهر تورنتو، سالانه بین 14 تا 16 هزار دلار کانادا و در مدارس روزانه دولتی در شهر ونکوور، بین 17.000 تا 19.000 دلار کانادا هزینه در بر دارد.
  • مدارس روزانه خصوصی کانادا – شهریه تحصیل در مدارس روزانه خصوصی (استاندارد) کانادا، بین 16 هزار تا 30 هزار دلار کانادا در سال است. در شهر تورنتو، این مبلغ بین 16.000 تا 24.000 دلار کانادا در هر سال تحصیلی است. اگر قصد ثبت نام فرزندتان در یکی از مدارس روزانه خصوصی در شهر ونکوور را دارید، هزینه تحصیل او کمی بالاتر می‌رود. مدارس روزانه خصوصی ونکوور، بین 24.000 تا 30.000 دلار کانادا در هر سال تحصیلی، از دانش‌آموزان خود شهریه دریافت می‌کنند. مدارس برتر کانادا معمولا در بخش روزانه، دانش‌آموز بین‌المللی (غیر کانادایی) ثبت نام نمی‌کنند. بنابراین، از ارائه هزینه تحصیل در این مدارس، صرف نظر می‌کنیم.
  • مدارس شبانه‌روزی استاندارد کانادا – هزینه سالانه تحصیل در مدارس استاندارد کانادا، معمولا بین 35 هزار تا 60 هزار دلار کانادا برآورد می‌شود. مبلغ شهریه در مدارس شبانه‌روزی استاندارد کانادا، به‌صورت پکیج کامل ارائه می‌گردد و دربرگیرنده همه هزینه‌های تحصیل دانش‌آموز (شامل شهریه، اسکان شبانه‌روزی، تغذیه، بیمه سلامت و …) در طول یک سال تحصیلی است.
  • مدارس شبانه‌روزی برتر کانادا – این مدارس، جزء گران‌ترین مدارس کانادا هستند. شهریه تحصیل در مدارس شبانه‌روزی برتر کانادا بین 65 تا 85 هزار دلار کانادا در سال برآورد می‌شود. امکانات فوق‌العاده، تنوع فعالیت‌های فوق برنامه، کیفیت خدمات آموزشی و رسیدگی تحصیلی به دانش‌آموز و موارد متعدد دیگر، بعضی از دلایل بالاتربودن شهریه این مدارس در مقایسه با مدارس شبانه‌روزی استاندارد است.

هزینه تحصیل در مدارس کانادا شامل چه مواردی می‌شود؟


هزینه تحصیل در مدارس کانادا

یکی از سوالات اصلی که همیشه توسط خانواده‌ها پرسیده می‌شود این است که شهریه پرداختی به مدارس کانادا چه گزینه‌هایی را در برمی‌گیرد؟ آیا خانواده‌ها علاوه بر شهریه، باید هزینه‌های مازاد دیگری نیز برای تحصیل فرزندشان در کانادا پرداخت کنند؟

پاسخ دقیق به این سوالات، در گروی آشنایی شما با انواع گوناگون مدارس کانادا است. بدیهی است که شهریه مدارس دولتی، مدارس روزانه خصوصی و مدارس شبانه‌روزی کانادا، هر یک موارد مختلفی را پوشش می‌دهد. مدارس روزانه و شبانه‌روزی کانادا، یک سری قواعد کلی را در تعیین شهریه رعایت می‌کنند. ولی هر مدرسه یا بورد آموزشی، متناسب با سیاست‌های مالی خود، تصمیم‌های متفاوتی در مورد تحت پوشش قراردادن برخی هزینه‌های جانبی می‌گیرد.

فهرست هزینه‌های تحصیل در مدارس کانادا

فهرست هزینه‌های تحصیل در مدارس کانادا

لیست هزینه‌های تحصیل در مدارس کانادا

همه مدارس کانادا، در نامه پذیرش اولیه و یا پیوست به آن، یک فاکتور (Invoice) صادر می‌کنند که در آن، جزئیات هزینه‌ای که باید به مدرسه پرداخت شود درج شده است. بیشترین موارد هزینه‌ای، که باید به مدرسه پرداخت شوند، عبارتند از: هزینه درخواست پذیرش (Application Fee)، ثبت نام دانش‌آموزان جدید (Registration/ Administration Fee)، شهریه (Tuition Fee)، فعالیت‌ها (Activity Fee)، لباس فرم (Uniform Fee)، بیمه درمانی (Medical Insurance Fee)، کتاب‌ها و جزوه‌های آموزشی (Book Fee)، کاستودین یا کفیل (Custodian Fee)، استقبال فرودگاهی (Airport Pickup)، اسکان (Accommodation Fee)، برنامه غذایی (Meal Plan)، حمل‌ونقل (Transportation Fee)، سفرهای علمی-تفریحی مدرسه (Trip Fee)، استفاده از وسایل کمک آموزشی (Technology Fee)، تعیین محل اسکان (Homestay Placement Fee، عمدتا برای مدارس روزانه)، هزینه برگزاری آزمون‌ها (Exam Fee). البته، هر مدرسه لیستی تحت عنوان هزینه‌های اختیاری (Extra/ Optional Fees) نیز دارد که هر دانش‌آموز متناسب با نیاز خود، می‌تواند از امکانات مدرسه استفاده و هزینه آن را پرداخت کند.

  • هزینه تحصیل در مدارس روزانه کانادا (دولتی – خصوصی): هزینه‌ای که مدارس دولتی کانادا دریافت می‌کنند، عموما فقط شهریه (Tuition) مدرسه را پوشش می‌دهد. سایر هزینه‌ها مانند بیمه، لباس فرم، کاستودین و موارد دیگر، به صورت جداگانه باید به مدرسه پرداخت شود. در مدارس روزانه خصوصی کانادا، تنوع هزینه‌هایی که در فاکتور مدرسه پوشش داده می‌شود، بیشتر از مدارس دولتی است. این فاکتور معمولا هزینه‌هایی مانند درخواست پذیرش، ثبت نام، شهریه، بیمه، یونیفرم، کتاب‌های آموزشی، کاستودین و موارد مشابه را پوشش می‌دهد. با این حال، هر مدرسه بر اساس سیاست‌های مالی خود، هزینه برخی از موارد را به‌طور جداگانه از خانواده‌ها دریافت می‌کند.
  • هزینه تحصیل در مدارس شبانه‌روزی کانادا: شهریه مدارس شبانه‌روزی، غالبا دربرگیرنده هزینه‌هایی مانند تحصیل، اسکان و فعالیت‌های متفرقه می‌شود. هزینه تحصیل، هزینه اسکان دانش‌آموز در خوابگاه مدرسه، همه وعده‌های غذایی، هزینه فعالیت‌های فوق برنامه مدرسه و بیمه سلامت دانش‌آموز تعدادی از آیتم‌های ثابت در شهریه اغلب دبیرستان‌های شبانه‌روزی کانادا هستند. مواردی مانند فعالیت‌های فوق برنامه اختیاری، کلاس‌های آموزش خصوصی موسیقی یا ورزش، تجهیزات الکترونیکی مانند لپتاپ، کتاب‌های درسی، استقبال فرودگاهی و لباس فرم مدرسه (یونیفرم) ممکن است در مبلغ کل شهریه بعضی از مدارس شبانه‌روزی گنجانده نشده باشد.

توجه داشته باشید که بعضی از موارد هزینه‌ای در هنگام ثبت نام در مدارس کانادا، غیر قابل بازگشت هستند و در صورت انصراف دانش‌آموز از تحصیل در مدرسه، به خانواده عودت داده نمی‌شود.

هزینه‌های غیر قابل بازگشت یا Non-Refundable Fees
هزینه درخواست پذیرش Application Fee
هزینه ثبت نام دانش‌آموز در مدرسه Registration Fee
هزینه خدمات اداری Administration/ School Fee

عوامل تاثیرگذار بر هزینه سالانه‌ تحصیل در مدارس کانادا


تحصیل در مدارس ابتدایی و متوسطه دولتی برای ساکنین کانادا رایگان است و برای دانش‌آموزان بین‌المللی، حداقل بین 12 هزار تا 18 هزار دلار کانادا در سال برآورد می‌شود. بازه شهریه سالانه مدارس دولتی و خصوصی، می‌تواند از 12.000 تا 85.000 دلار کانادا متغیر باشد. هزینه‌های تحصیل دانش‌آموزان بین‌المللی در مدارس کانادا، متغیر است. تفاوت هزینه تحصیل در مدارس کشور مهاجرپذیر کانادا، برای خانواده‌ها فرصتی را ایجاد می‌کند که متناسب با سطح مالی خود و سطح تحصیلی فرزندشان، مدرسه مناسب را انتخاب کنند.

طیف وسیع هزینه‌های تحصیل، به دلیل گوناگونی بسیار زیاد در مدارس و تنوع سیستم آموزشی در کانادا است.

 

مهم‌ترین عواملی که در ایجاد تفاوت در هزینه تحصیل در مدارس کانادا تأثیرگذار هستند، عبارتند از:

مقاطع تحصیلی در مدارس کانادا

مدارس بر حسب اینکه در کدام‌یک از استان‌های کانادا قرار گرفته اند، سیستم آموزشی دوسطحی (ابتدایی و دبیرستان) یا سه‌سطحی (ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان) را ارائه می‌دهند. سیستم‌های آموزشی دوسطحی، که در اکثر استان‌های کانادا ارائه می‌شوند، از دو مقطع ابتدایی و دبیرستان تشکیل شده اند. با این تفاوت که در استان کبک، این دو سطح آموزشی در 11 سال و در سایر استان‌های کانادا در 12 سال یا پایه تحصیلی ارائه می‌شوند.

سیستم آموزشی مدارس کانادا در استان‌هایی مانند نیوبرانزویک، ساسکچوان و جزیره پرنس ادوارد، از سه سطح ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان تشکیل شده است و دانش‌آموزان پس از پایان تحصیل در 12 پایه، موفق می‌شوند دیپلم پایان تحصیلات دبیرستان را دریافت کنند.

برخی سیستم‌های آموزشی بین‌المللی ارائه‌شده در مدارس کانادا، صرف نظر از استان، از سطوح مختلفی تشکیل شده اند. به عنوان مثال، سیستم آموزشی IB شامل سه سطح ابتدایی (PYP)، متوسطه (MYP) و دیپلم (DP) می‌شود.

پایه تحصیلی ورودی دانش‌آموز و نوع سیستم آموزشی مدرسه انتخاب‌شده، از عوامل مهم تأثیرگذار بر روی هزینه تحصیل هستند. تحصیل در سطوح پایین‌تر در مدارس کانادا هزینه کمتری در مقایسه سطوح بالاتر دارد. این موضوع بیشتر به دلیل تقاضای بازار است: والدین گزینه‌های بیشتری در پایه‌های ابتدایی تحصیل فرزندشان دارند، بنابراین خانواده‌ها غالبا گزینه‌های با هزینه پایین‌تر را انتخاب می‌کنند.

نوع مدرسه در کانادا

مدارس در کشور کانادا به دو دسته کلی روزانه و شبانه‌روزی تقسیم می‌شوند. مدارس روزانه کانادا شامل مدارس دولتی و خصوصی می‌شوند که هزینه آنها برای دانش‌آموزان کانادایی و بین‌المللی متفاوت است.

مدارس شبانه‌روزی کانادا هم به دو دسته‌ مهم مدارس استاندارد و مدارس برتر تقسیم می‌شوند. شهریه مدارس شبانه‌روزی استاندارد، در مقایسه با مدارس شبانه‌روزی برتر، پایین‌تر است. در مقابل، کیفیت خدمات آموزشی ارائه‌شده و تنوع امکانات و فعالیت‌های فوق برنامه در مدارس برتر، در مقایسه با مدارس استاندارد، بالاتر است.

انتخاب نوع مدرسه، تاثیر زیادی بر روی محدوده قابل پیش‌بینی هزینه تحصیل فرزند شما در مدارس کانادا دارد. برای کسب اطلاعات کامل در مورد انواع مدارس کانادا، به مقاله انواع مدارس کانادا مراجعه نمایید.

موقعیت مکانی مدرسه در کانادا

استان‌های انتاریو و بریتیش کلمبیا، از محبوب‌ترین استان‌ها و قلمروهای کانادا برای خانواده‌های ایرانی و غیر ایرانی هستند و اکثر مدارس روزانه خصوصی و شبانه‌روزی کانادا در این دو استان قرار دارند. هزینه تحصیل در مدارس این استان‌ها نیز در مقایسه با سایر نواحی کشور کانادا، بالاتر است.

در کانادا، مانند سایر نقاط جهان، هزینه زندگی و تحصیل در شهرهای بزرگ‌تر و مناطق توسعه‌یافته‌تر، بیشتر از شهرهای کوچک و مناطق دور از مراکز توسعه‌یافته است. اگر شهرهای بزرگی مانند تورنتو و ونکوور را برای تحصیل و زندگی فرزندتان انتخاب کنید، بهتر است برای تامین هزینه‌های سالانه تحصیل و زندگی او، برنامه‌ریزی مالی بهتری داشته باشید.

تنوع سیستم‌های آموزشی در مدارس کانادا

در مدارس دولتی کانادا، غالبا سیستم آموزشی استانی به عنوان برنامه تحصیلی اصلی و پایه ارائه می‌شود. مثلا، مدارس دولتی استان انتاریو، به دانش‌آموزان خود پس از پایان تحصیل، مدرک Ontario Secondary School Diploma (OSSD) ارائه می‌دهند و دیپلم مدارس دولتی استان بریتیش کلمبیا، Dogwood Diploma نام دارد. در سایر استان‌ها نیز، دبیرستان‌های دولتی کانادا مدرک مربوط به سیستم آموزشی استانی مختص خود را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند.

سیستم‌های آموزشی استانی تنها سیستم‌های آموزشی ارائه‌شده در مدارس کانادا نیستند؛ در بعضی از دبیرستان‌های دولتی و بسیاری از دبیرستان‌های خصوصی کانادا، سیستم‌های آموزشی باکیفیت دیگری نیز ارائه می‌شود. برخی از این سیستم‌های آموزشی، که جزء معتبرترین سیستم‌های آموزشی بین‌المللی هستند عبارتند از: سیستم آموزشی آمریکایی Advanced Placement (AP)، سیستم آموزشی IB (یا International Baccalaureate)، دیپلم دبیرستان آمریکا (US High School Diploma) و سیستم آموزشی سنتی انگلستان (دوره‌های آموزشی GCSE و A-level).

تنوع سیستم‌های آموزشی در یک مدرسه، ارتباط مستقیمی با بالابودن استانداردهای آموزش و کیفیت خدمات آموزشی ارائه‌شده در این مدارس دارد. این موضوع، حق انتخاب بیشتری نیز به شما به عنوان خانواده دانش‌آموز می‌دهد تا بتوانید بر اساس سیستم آموزشی و شرایط و پیش‌نیازهای ورود به دانشگاه‌های برتر کانادا یا سایر کشورها، برنامه‌ریزی بهتری برای آینده تحصیلی و شغلی فرزندتان داشته باشید. یکی از عوامل اصلی در تعیین شهریه یک مدرسه، تنوع سیستم‌های آموزشی آن مدرسه است. برای اینکه یک مدرسه، صلاحیت ارائه برخی از سیستم‌های آموزشی بین‌المللی مانند سیستم آموزشی IB را به دست آورده و حفظ کند، باید امکانات و زیرساخت‌های متعددی را آماده کند که در نتیجه، بر روی هزینه تحصیل در آن مدرسه تأثیر مستقیم دارد.

در مقاله سیستم‌های آموزشی کانادا، به معرفی انواع سیستم‌های آموزشی در مدارس این کشور پرداخته ایم.

امکانات و تنوع فعالیت‌های فوق برنامه مدرسه در کانادا

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌هایی که در حین انتخاب مدرسه برای تحصیل فرزندتان باید مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار دهید، امکانات مدرسه و فهرست فعالیت‌های فوق برنامه آن است. امکانات آموزشی، ورزشی و هنری مدارس نقش تاثیرگذاری در فراهم‌سازی بستری مناسب برای پرورش استعدادهای گوناگون فرزند شما دارند. علاوه بر این، فهرست فعالیت‌های فوق برنامه در یک مدرسه، نشان‌دهنده سطح امکانات آن است و توجه ویژه به آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان، هم از بُعد تحصیلی و هم از بُعد مهارت‌ها و توانمندی‌های مورد نیاز آنها برای رویارویی با مسائل دنیای واقعی، در این مدرسه را نشان می‌دهد.

به دلیل شرایط خاص جغرافیایی کانادا، دانش‌آموزان فرصت شرکت در فعالیت‌های ورزشی و تفریحی متنوعی را به دست می‌آورند. شرکت در فعالیت‌های متنوع ورزشی تابستانی و زمستانی در مجموعه‌های ورزشی مجهز و سرپوشیده و همچنین در طبیعت بی‌نظیر کانادا (ورزش‌هایی مانند قایقرانی، هاکی روی یخ، اسکی، اسنوبورد، فوتبال، بسکتبال، والیبال و شنا و موارد متعدد دیگر)، فرصت شکوفایی استعدادهای ورزشی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد. به علاوه، عضویت در تیم‌های ورزشی مدرسه و شرکت در رقابت‌های داخلی و مسابقات بین مدارس، فرصت ورود به دنیای حرفه‌ای ورزش را برای دانش‌آموزان مهیا می‌کند. گشت‌وگذار و بازدید از جاذبه‌های طبیعی کشور کانادا، مانند آبشارهای نیاگارا، باغ وحش‌های بزرگ و مناطق حفاظت‌شده طبیعی این کشور، برای دانش‌آموزان علاقمند به طبیعت و حیات وحش، فرصتی استثنایی است.

فعالیت‌های هنری، فرهنگی و اجتماعی متنوعی در مدارس کانادا به دانش‌آموزان بومی و بین‌المللی ارائه می‌شود. این فعالیت‌ها، طیف وسیعی از علاقمندی‌های هنری دانش‌آموزان مانند هنرهای نمایشی، باله، موسیقی، گروه کر، انیمیشن، عکاسی، سفالگری و سایر رشته‌های هنری را در بر می‌گیرند. همچنین، شرکت در فعالیت‌های اجتماعی، فعالیت‌های زیست‌محیطی، عضویت در انجمن‌های علمی و غیر علمی دانش‌آموزی، بازدید از دانشگاه‌های برتر کانادا، بازدید از گالری‌های هنری و موزه‌های موضوعی این کشور نیز در فهرست فعالیت‌های فوق برنامه پرطرفدار در مدارس شناخته‌شده کانادا قرار دارد.

گوناگونی امکانات موجود در مدارس، یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار در بازه شهریه مدارس کانادا است. مدارسی که دارای پردیس‌هایی با متراژهای چند ده هکتاری هستند و امکانات تحصیلی، هنری و ورزشی گوناگونی در اختیار دارند، شهریه بالاتری از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند. به عنوان نمونه، کالج St. Andrews در استان انتاریوی کانادا، دارای چندین زمین ورزشی با چمن مصنوعی و طبیعی، استخر شنا، سالن ورزشی چندمنظوره، کلینیک درمانی ورزشی، سالن بدنسازی و امکانات متعدد دیگر است. تحصیل در اینگونه مدارس، که همه امکانات تحصیلی، هنری و ورزشی خود را در یک مکان ارائه می‌دهند، باعث افزایش سطح کیفی تحصیل، رفاه و امنیت فرزند شما می‌شود. بدیهی است که این مدارس، با چنین امکانات وسیع و متنوعی، شهریه بالاتری نیز از دانش‌آموزان خود دریافت می‌کنند.

وضعیت اقامتی دانش‌آموز و والدین او در کانادا

پیش‌تر گفتیم مدارس در کشور کانادا شهریه‌های متفاوتی را از دانش‌آموزان کانادایی و دانش‌آموزان بین‌المللی دریافت می‌کنند. اما توجه به این نکته ضروری است که منظور از دانش‌آموز کانادایی، فردی است که یا شهروند کانادا است (یعنی پاسپورت کانادایی دارد)، یا دارای کارت اقامت دائم (Permanent Resident – PR) این کشور است. همچنین، اگر یکی از والدین دانش‌آموز با ویزای کاری یا تحصیلی در این کشور حضور داشته باشد، با او مانند یک دانش‌آموز کانادایی رفتار شده و هزینه تحصیلش در مدارس دولتی و خصوصی این کشور، مانند دانش‌آموزان کانادایی محاسبه می‌شود.

استفاده از فرصت اخذ اقامت دائم کانادا از طریق تحصیل فرزندتان در یکی از مدارس کانادا، تصمیم هوشمندانه‌ای برای تامین رفاه و ترسیم آینده‌ای روشن برای شما و خانواده‌تان است. در این روش ساده و نسبتا سریع، ابتدا باید فرزندتان از یکی از مدارس کانادا پذیرش تحصیلی دریافت کند. پس از دریافت پذیرش و یا همزمان با دریافت ویزا و اجازه تحصیل (Study Permit) دانش‌آموز، یکی از والدین (مثلا مادر) می‌تواند با اقدام برای دریافت ویزای TRV که ویزای اقامت موقت است، به عنوان همراه با فرزند‌تان وارد خاک کانادا شود. پس از ورود مادر و فرزند به کانادا، برای دریافت اجازه اقامت تحصیلی (Study Permit) مادر اقدام می‌کنیم. با انجام کامل این پروسه، تحصیل همه فرزندان شما در مدارس دولتی کانادا، مانند دانش‌آموزان کانادایی، کاملا رایگان می‌شود.

هزینه‌هایی که در این بخش ذکر کردیم، عموما مربوط به سال تحصیلی 24-2023 هستند و توصیه می‌شود پس از تصمیم‌گیری نهایی در مورد استان یا مدرسه مورد نظر برای تحصیل فرزندتان، هزینه دقیق را از کارشناسان ما بپرسید.

تحصیل رایگان (بورسیه تحصیلی) در مدارس کانادا


بورسیه تحصیلی در مدارس کانادا

آیا تحصیل رایگان (بورسیه تحصیلی) در مدارس کانادا امکان‌پذیر است؟

تعداد قابل توجهی از مدارس بین‌المللی کانادا، اسکالرشیپ یا بورسیه‌های تحصیلی (کمک مالی به خانواده) را برای دانش‌آموزان واجد شرایط در نظر می‌گیرند. بورسیه تحصیلی زیر 18 سال در کانادا در زمینه‌های مختلف تحصیلی، هنری، ورزشی و غیره، در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. بنابراین، اگر فرزندتان دارای استعداد تحصیلی، ورزشی یا هنری خاصی است و قصد ارتقاء مهارت‌های خود در زمینه دلخواهش را دارد، می‌توانید برای دریافت کمک هزینه تحصیلی نیز اقدام نمایید.

اغلب مدارس کانادا، معمولا برای پایه‌های خاصی اسکالرشیپ ارائه می‌دهند. بورسیه‌های تحصیلی در کانادا عمدتا فقط درصدی از شهریه را پوشش می‌دهند و کل هزینه تحصیل دانش‌آموز را در بر نمی‌گیرند. پس از انتخاب مدرسه، باید برای اسکالرشیپ(هایی) که آن مدرسه ارائه می‌دهد، اپلای کرد تا صلاحیت دانش‌آموز برای دریافت اسکالرشیپ بررسی شود. طبیعی است که این فرآیند، یک فرآیند رقابتی است و مدارک هر دانش‌آموز در کنار مدارک دانش‌آموزان دیگر بررسی شده و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

برای نمونه، کالج Appleby در منطقه اوک‌ویل استان انتاریو، برای دانش‌آموزانی که سوابق تحصیلی خوبی دارند و مشارکت چشم‌گیری در فعالیت‌های ورزشی و هنری مدرسه داشته اند، یک بورسیه تحصیلی تا سقف 10.000 دلار کانادا در نظر گرفته است. نمونه دیگر، مدرسه Branksome Hall، اسکالرشیپی با عنوان Branksome Hall Values برای دانش‌آموزان جدیدالورود پایه‌های هفتم تا یازدهم، به ارزش 3.000 دلار کانادا اختصاص می‌دهد. این مدرسه، بورسیه تحصیلی دیگری با نام Sherborne، به ارزش 8.500 دلار کانادا، برای دانش‌آموزان بخش شبانه‌روزی که وارد پایه‌های 7 تا 11 می‌شوند در نظر گرفته است.

برای آگاهی از اسکالرشیپ‌های سایر مدارس، به صفحه مدارس کانادا مراجعه کرده و در صفحه هر مدرسه، بخش بورسیه تحصیلی را ملاحظه کنید.

تحصیل رایگان در کانادا، عملا برای دانش‌آموزان بین‌المللی امکان‌پذیر نیست. تحصیل رایگان در مدارس و دبیرستان‌های دولتی کانادا تنها در حالت‌های زیر امکان‌پذیر است:

1. دانش‌آموز شهروند کانادا باشد (پاسپورت کانادایی داشته باشد) یا حداقل کارت اقامت دائم (PR) کانادا داشته باشد؛

2. یکی از والدین دانش‌آموز دارای کارت اقامت دائم (PR) کانادا باشد؛

3. یکی از والدین، اجازه اقامت کاری (Work Permit) و یا اجازه اقامت تحصیلی (Study Permit) کانادا را داشته باشد.

در این حالت، دانش‌آموز بین‌المللی، دقیقا مانند دانش‌آموزان کانادایی، می‌تواند به صورت رایگان در مدارس دولتی کانادا به تحصیل خود ادامه دهد.

روش پرداخت شهریه در مدارس کانادا


پرداخت شهریه در مدارس کانادا

نحوه‌ پرداخت شهریه در مدارس کانادا چگونه است؟

پرداخت شهریه مدرسه، اولین اقدامی است که پس از دریافت پذیرش، باید برای شروع تحصیل فرزندتان در کانادا انجام دهید. هر یک از مدارس کانادا، سیاست‌های خاصی را برای پرداخت شهریه دانش‌آموزان در نظر گرفته اند (که تحت عنوان Payment Plan شناخته می‌شوند) و بر اساس آن، طرح‌های گوناگونی برای پرداخت شهریه در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهند. مثلا، ممکن است بتوانید شهریه تحصیل فرزندتان را به صورت یک‌جا، ماهانه، ترمی و یا با یک شیوه توافقی به مدرسه پرداخت کنید.

در اینجا نکته مهمی برای دانش‌آموزان ایرانی که قصد اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی از خارج از کانادا دارند، وجود دارد. توصیه اکید ما این است که برای کاهش ریسک در فرآیند اخذ ویزای تحصیلی کانادا و پیشگیری از ریجکتی ویزای این افراد، پیش از اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی، شهریه سال اول دانش‌آموز به حساب مدرسه پرداخت شود. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد شرایط مالی مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا، مطالب مربوط به این بخش را مطالعه کنید.

اهمیت این موضوع فقط برای سال اول تحصیل فرزندتان در مدارس کاناداست. از سال دوم، شما به‌راحتی می‌توانید از پیشنهادهای مدرسه برای پرداخت شهریه استفاده کنید و یا یک توافق جدید بر حسب شرایط مالی خود با مدرسه داشته باشید. بیشتر مدارس کانادا، برای خانواده‌هایی که بیش از یک فرزندشان را در یک مدرسه ثبت نام کنند، تخفیفی را به عنوان Sibling Discount در نظر می‌گیرند. در این صورت، شهریه فرزند اول به طور کامل و شهریه فرزندان دیگر با درصدی تخفیف محاسبه می‌شود.

برای پرداخت شهریه به حساب مدرسه، علاوه بر شیوه‌های پرداخت سنتی مانند حواله بین بانکی، روش‌های متنوع و جدیدی که عموما مبتنی بر پلتفرم‌ها و بسترهای آنلاین پرداخت هستند، توسط مدارس به خانواده‌های بین‌المللی معرفی می‌شوند. این پلتفرم‌ها مورد تایید مدارس هستند و امکان جابجایی امن مبلغ شهریه را در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهند.

متاسفانه، به دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه سیستم بانکی کشور، امکان استفاده خانواده‌های ایرانی از این روش‌ها برای پرداخت شهریه مدارس وجود ندارد. این موضوع، مشکل بزرگی در مسیر اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی علاقمندان به تحصیل در مدارس کانادا به وجود آورده است. برای رفع این معضل، موسسه اعزام دانش‌آموز سامان استادی مسیرهای مطمئن و امنی را برای کمک به پرداخت شهریه متقاضیان در نظر گرفته و یکی از نگرانی‌های اصلی خانواده‌ها در این زمینه را برطرف کرده است. برای کسب اطلاعات تکمیلی در این خصوص، مقاله حواله ارزی را مطالعه کنید.

5/5 - (8 امتیاز)
بدون برچسب

4 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

  1. صبااعلایی 25 دی 1402

    سلام.خسته نباشید چطوری میشه تو مدرسه دولتی ثبت نام کنم که شهریه ندم؟شرایط سخی داره یا اصلا نمیشه؟ تشکر میکنم

    پاسخ دادن
      موسسه سامان اِستادی 26 دی 1402

      سلام روز بخیر. اگر بخواید به‌صورت رایگان در مدارس کانادا تحصیل کنید، باید یا خودتون یا یکی از والدین دارای اقامت دائم کانادا یا اصطلاحا PR باشید. راه دیگه اینه که یکی از والدین با ویزای تحصیلی یا کاری به کانادا مهاجرت کنن، در اینصورت تحصیل همه فرزندان در مدارس دولتی کانادا مثل فرزندان کانادایی‌ها رایگان میشه. موفق باشید.

      پاسخ دادن
  2. هستی توکلی 26 دی 1402

    سلام.شهریه مدارس کانادا ترمیه یا سالانه؟ مثلا 16000 دلار فقط برای شهریه به مدرسه باید پرداخت کنیم؟ هزینه حدودی کلی برای 1 سال در خوندن توی کانادا چقد میشه؟

    پاسخ دادن
      موسسه سامان اِستادی 27 دی 1402

      سلام روز بخیر. شهریه‌ها سالانه ذکر میشه و مبلغ دقیق بستگی به پایه تحصیلی و نوع مدرسه (رورانه/شبانه‌روزی و استاندارد/برتر) بستگی داره. برای اطلاع دقیق از شهریه‌ها لطفا فرم ارزیابی دانش‌آموز رو تکمیل کنید تا همکارانم با شما تماس بگیرند. موفق باشید.

      پاسخ دادن

دیدگاهی بنویسید

در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کنید پس از پاسخ کارشناسان از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست

نیاز به مشاوره دارید؟ در واتساپ پاسخگوی شما هستیم
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می دهیم پشتیبانی واتساپ
پذیرش تحصیلی در کشور های
خدمات موسسه Saman Study