logo

هزینه تحصیل در مدارس امارات

2 بهمن 1402
  • شهریه مدارس روزانه بین‌المللی دبی (ارائه‌دهنده سیستم‌های آموزشی بریتانیایی، آمریکایی و IB): بین 70000 تا 120000 درهم امارات
  • شهریه سایر مدارس روزانه بین‌المللی دبی: بین 40000 تا 60000 درهم امارات
  • شهریه مدارس روزانه بین‌المللی شارجه: بین 30000 تا 70000 درهم امارات
  • شهریه مدارس شبانه‌روزی بین‌المللی امارات: بین 150000 تا 200000 درهم امارات

شهریه تحصیل در مدارس امارات

مقایسه شهریه تحصیل در مدارس بین المللی دبی

 

امارات به‌عنوان یک قطب پرطرفدار و محبوب برای خارجی‌هایی است که از سراسر جهان برای کار در امارات زندگی می‌کنند. امارات یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس و جزء نزدیک‌ترین کشورها به ایران است و گزینه مناسبی از نظر موقعیت جغرافیایی و مسافت برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان ایرانی است.

در این مقاله، اطلاعات کاملی در مورد هزینه تحصیل در مدارس دبی، شهریه مدارس مختلف امارات در پایه‌‍‌های مختلف، انواع مدارس و شرایط اخذ پذیرش از مدارس خصوصی، روزانه و شبانه‌روزی بین‌المللی در امارات ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.

کشور امارات متحده عربی، پس از یک سرمایه‌گذاری و جهش بزرگ توانست به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های اقتصادی و تجاری، به یکی از مقصدهای جذاب برای تاجران و سرمایه‌گذاران بین‌المللی تبدیل شود. یکی از مهم‌ترین اقدامات، فراهم‌سازی امکان راه‌اندازی و تاسیس مدارس بین‌المللی در امارت‌های مختلف این کشور، به‌خصوص دوبی و ابوظبی است. در حال حاضر، مدارس بین‌المللی مختلفی تحت نظارت معتبرترین مدارس سوئیس، آمریکا، انگلستان و … در این شهرها در حال فعالیت هستند.

امارات، دارای بیشترین تعداد مدارس بین‌المللی (بالغ بر 500 مدرسه) در بین کشورهای حوزه خلیج فارس است. در طول 15 سال گذشته، نزدیک به 1 میلیون نفر در مدارس امارات در حال تحصیل بوده اند. در حال حاضر، بیش از 2.7 میلیون دانش‌آموز از سراسر جهان در مدارس این کشور مشغول به تحصیل هستند.

کشور امارات، به‌دلیل فاصله جغرافیایی کم، شرایط آب‌وهوایی و فرهنگ نسبتا مشابه با ایران، همواره مورد توجه خانواده‌های ایرانی برای سفرهای توریستی، مهاجرت تحصیلی و کاری بوده است. به دلیل سهولت فرآیند ثبت شرکت در دبی برای همه اعضای خانواده، والدین ایرانی با انتخاب مدارس بین‌المللی آمریکایی، سوئیسی، انگلیسی و … در دبی، می‌توانند مسیر ادامه تحصیل فرزندان خود در کشورهای آمریکا، سوئیس، انگلستان و … را هموار کنند.

تفاوت هزینه‌ها در مدارس دبی و ابوظبی

– سن و سابقه و امکانات مدرسه

– نسبت تعداد دانش‌آموز به معلم در کلاس درس

– سابقه، تجربه و ملیت کارکنان مدارس

– شناخته‌شده بودن مدرسه

– اپلیکیشن‌فی

دلایل تفاوت هزینه ها در مدارس دبی

برای تنوع شهریه در مدارس امارات، دلایل متفاوتی وجود دارد. در اغلب موارد، می‌توان تفاوت شهریه در مدارس دبی را به سن مدرسه ارتباط داد. مدارس جدید، غالبا شهریه بیشتری از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند. دلیل اصلی این موضوع، استفاده مدارس تازه‌تاسیس از جدیدترین و مدرن‌ترین امکانات و نیز مبلغ اجاره مدارس است. در مقابل، مدارس قدیمی‌تر چون با شهریه پایین‌تری کار خود را آغاز کرده اند، توسط قانونگذاران مدارس امارات در مورد میزان مجاز افزایش سالانه شهریه دارای محدودیت هستند.

تفاوت دیگر نسبت دانش‌آموز به معلم در کلاس درس است؛ جمعیت کلاس‌ها در مدارس مختلف امارات بین 15 تا 35 دانش‌آموز (و حتی بیشتر) متغیر است. همچنین، تعداد موضوعات درسی که هر دانش‌آموز می‌تواند بر اساس سیستم آموزشی مدرسه انتخاب کند، می‌تواند بر روی شهریه تحصیل تاثیرگذار باشد. تنوع گزینه‌ها هم حق انتخاب بیشتری به دانش‌آموز و خانواده می‌دهد و هم نیازمند استخدام تعداد آموزگار بیشتری است. بنابراین، تعدد گزینه‌ها منجر به افزایش شهریه یک مدرسه در مقایسه با مدارس معمولی می‌شود.

عامل موثر بعدی در شهریه مدارس امارات گستردگی فهرست فعالیت‌های فوق برنامه است. در مدارس امارات به‌ویژه در شهرهای دوبی و ابوظبی که مهاجر و دانش‌آموز بین‌المللی بیشتری دارند؛ تاکید زیادی بر روی آموزش همه‌جانبه دانش‌آموز وجود دارد. مدارس با سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف و فراهم‌ساختن زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه فعالیت‌های فوق برنامه خود، شرایطی را فراهم می‌کنند تا دانش‌آموزان بتوانند بر اساس علایق و نقاط قوت خود، در زمینه‌های گوناگونی رشد کنند.

سابقه و ملیت کارکنان مدارس نیز می‌تواند بر روی افزایش شهریه تحصیل دانش‌آموزان تاثیر داشته باشد. هرچه سابقه و تجربه کاری کارکنان و آموزگاران یک مدرسه، در حوزه آموزش کودکان و نوجوانان، بیشتر باشد میزان حقوق دریافتی آنان نیز بیشتر می‌شود. موضوع دیگری که می‌تواند شهریه یک مدرسه تا حد چشمگیری افزایش دهد، شناخته‌شده بودن مدرسه است. مدارسی که به‌عنوان یک برند یا نام شناخته‌شده در حوزه آموزش در مدارس، در دبی فعالیت دارند، غالبا شهریه بیشتری از دانش‌آموزان خود دریافت می‌کنند. نقطه مقابل اینگونه مدارس، گروه مدارس بومی امارات هستند؛ یعنی مدارس معتبری که علیرغم ارائه آموزش باکیفیت، شهریه پایین‌تری از دانش‌آموزان خود دریافت می‌کنند. یا مدارس زیرمجموعه برندهای معتبر جهانی که یک شعبه در شهرهای مهاجرپذیر امارات، یعنی دبی و ابوظبی افتتاح کرده اند؛ مانند مدرسه Kent College دبی و مدرسه Repton دبی و مدرسه NLCS دبی.

هزینه مدارس امارات شامل چه مواردی می‌شود؟

شهریه مدارس امارات

هزینه تحصیل در مدارس شبانه‌روزی امارات عمدتا دربرگیرنده شهریه، اسکان و وعده‌های غذایی و فعالیت‌های فوق برنامه می‌شود. ولی در اغلب مدارس روزانه دبی و امارات، هزینه فقط شامل شهریه تحصیل دانش‌آموزان است و خدمات رایگان مربوط به وعده ناهار در مدرسه ارائه نمی‌شود. در واقع، دانش‌آموز باید وعده غذایی را از رستوران یا کافه‌تریای مدرسه خریداری کند. به جز موارد ذکرشده، آیتم‌های دیگری نیز در حین اپلای، ثبت نام و تحصیل دانش‌آموز در مدارس امارات وجود دارند که در اینجا به‌طور خلاصه به آنها اشاره می‌کنیم.

اپلیکیشن‌فی مبلغی است که خانواده در ابتدای فرآیند اپلای برای دریافت پذیرش از مدارس دوبی و امارات باید پرداخت کند. هزینه بررسی درخواست پذیرش یا Application Fee اولین هزینه اجباری در پروسه پذیرش است و در صورت عدم پرداخت، پرونده متقاضی توسط مدرسه بررسی نمی‌شود. لازم به ذکر است در صورت انصراف خانواده از بررسی پرونده و اپلای در یک مدرسه یا حتی منفی‌بودن نتیجه بررسی و عدم ارائه پذیرش، این مبلغ غیر قابل بازگشت و اصطلاحا Non-Refundable است. مبلغ غیر قابل بازگشت دیگر، هزینه ثبت نام دانش‌آموز در مدرسه یا همان Registration Fee است که در صورت انصراف متقاضی از تحصیل در مدرسه، به خانواده بازپرداخت نمی‌شود.

سایر موارد متداول در جدول هزینه‌های مدرسه عبارتند از: لباس فرم مدرسه یا Uniform، بیمه سلامت دانش‌آموز یا Health Insurance، کتاب‌های درسی و آزمون‌های مدرسه (Books & examination fees)، ترانسفر فرودگاهی یا Airport transfer و غیره.

لازم به ذکر است بعضی هزینه‌ها مانند سفرهای اختیاری مدرسه، یونیفرم دوم، کلاس‌های آموزشی خصوصی (در حوزه‌های آکادمیک، هنری، ورزشی و …) یا کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی ESL/EAL و … در فاکتور مدرسه قید نمی‌شوند و خانواده‌ها در صورت تمایل به استفاده فرزندشان از اینگونه خدمات و امکانات، باید هزینه آنها را به‌صورت مجزا پرداخت کنند.

علاوه بر این، مبلغی با عنوان پیش‌پرداخت یا deposit نیز در آغاز تحصیل دانش‌آموز در مدرسه از خانواده دریافت می‌شود که، در پایان تحصیل دانش‌آموز و پس از کسر هزینه‌های غیر قابل پیش‌بینی، به خانواده برگشت داده می‌شود.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی (تحصیل رایگان) در مدارس امارات

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی (تحصیل رایگان) در امارات از مدارس امارات

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی از مدارس امارات

در حال حاضر، بیش از 30 مدرسه در کشور امارات، به ویژه شهرهای دوبی و ابوظبی، به دانش‌آموزان خود بورسیه یا اسکالرشیپ تحصیلی ارائه می‌دهند. همزمان با افزایش تمایل خانواده‌های خارجی برای اقامت در این کشور و روند رو به رشد تقاضای دانش‌آموزان بین‌المللی در مدارس امارات، مدارس بیشتری اقدام به ارائه اسکالرشیپ کرده اند.

اگر فرزندتان دارای استعداد تحصیلی خاصی است، یا استعداد و توانمندی ویژه‌ای در زمینه‌های تکنولوژی، ورزش یا هنر دارد، می‌تواند برای دریافت اسکالرشیپ اپلای کند. در بیشتر موارد، اسکالرشیپ تحصیلی در مدارس دبی، شامل کاهش در شهریه تحصیل و پشتیبانی و حمایت ویژه برای توسعه و ارتقاء استعدادهای دانش‌آموزان واجد شرایط است.

برای مثال، برنامه اعطای اسکالرشیپ در مدرسه رپتون دبی، در سه زمینه ارائه می‌شود: تحصیلی یا آکادمیک، موسیقی، ورزش. اسکالرشیپ‌های مدرسه Repton دوبی، به دانش‌آموزان سال‌های 5 تا 8؛ و دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در سیستم آموزشی IB در سال 12 تحصیل ارائه می‌شود. در طول پروسه اپلای برای دریافت پذیرش، والدین باید مدارک مورد نیاز برای اثبات توانمندی تحصیلی، موسیقایی و ورزشی فرزند خود را به مدرسه ارائه دهند. این مدارک می‌توانند موفقیت و اجرا در رقابت‌های ورزشی و کنسرت‌ها باشد.

همچنین، مدرسه سوئیسی Swiss International School Dubai یا SISD، اسکالرشیپ‌هایی را بر اساس شرایط تحصیلی به دانش‌آموزان فعلی و متقاضیان جدید مدرسه ارائه می‌دهد. در مدرسه SISD دبی، اسکالرشیپ آکادمیک برای دانش‌آموزان پایه 11 ارائه می‌شود. دانش‌آموزان مستعد در رشته‌های مختلف ورزشی می‌توانند از پایه نهم به بعد برای دریافت اسکالرشیپ ورزشی اپلای کنند. اسکالرشیپ شبانه‌روزی، در کنار این دو اسکالرشیپ به دانش‌آموزان متقاضی واجد شرایط تعلق می‌گیرد. این اسکالرشیپ‌ها، پس از انجام آزمون و ارزیابی‌های مدرسه و یک جلسه با رئیس بخش مربوطه به دانش‌آموزان موفق اختصاص می‌یابد.

روش‌های پرداخت شهریه مدارس امارات

مدارس امارات چگونه هزینه‌های خود را دریافت می‌کنند؟

تحصیل در مدارس امارات، به‌ویژه در شهرهایی مانند دبی و ابوظبی، چشم‌انداز جدیدی را برای آینده کودکان و نوجوانان ترسیم می‌کند. فرصت ادامه تحصیل در بهترین مدارس بین‌المللی منطقه، دریافت دیپلم‌های بین‌المللی معتبر و افزایش دریافت پذیرش از برترین دانشگاه‌های جهان، بعضی از مزایایی است که فرزندتان با مهاجرت تحصیلی به این کشور جوان و توسعه‌یافته به‌دست می‌آورد.

پرداخت شهریه در مدارس بین‌المللی تابع قوانین و سیاست‌های این مدارس است و در مدارس مختلف، می‌توانید بر اساس طرح‌ها و زمان‌بندی‌های گوناگونی شهریه تحصیل فرزندتان را پرداخت کنید. اما یکی از بزرگترین چالش‌های خانواده ایرانی، روش پرداخت شهریه تحصیل فرزندشان در مدارس خارج از کشور است. در مدارس دبی و ابوظبی، به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی بر علیه سیستم بانکی کشور، امکان پرداخت مستقیم شهریه به حساب مدرسه وجود ندارد. در حقیقت، خانواده‌های ایرانی باید به دنبال مسیرهای دیگری برای انتقال وجه شهریه به مدرسه مورد نظر باشند. این مسیرها می‌تواند ریسک کلاهبرداری و تحمیل خسارت مالی به خانواده را بالا ببرد. علاوه بر این، در مواقع خاص، ممکن است امکان بازگشت مستقیم وجه شهریه به حساب خانواده فراهم نباشد.

موسسه اعزام دانش‌آموز سامان استادی مسیرهای مطمئن و امنی را برای پرداخت شهریه به مدارس بین‌المللی در نظر گرفته است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه پرداخت شهریه، مقاله حواله ارزی را مطالعه کنید.

اگر سوالی در ذهن دارید که در این مقاله به آن نپرداخته ایم و یا اطلاعات بیشتری در مورد هزینه مدارس دبی و امارات نیاز دارید با ارسال نظر یا تماس تلفنی با ارتباط باشید.

5/5 - (3 امتیاز)
بدون برچسب

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کنید پس از پاسخ کارشناسان از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست

نیاز به مشاوره دارید؟ در واتساپ پاسخگوی شما هستیم
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می دهیم پشتیبانی واتساپ
پذیرش تحصیلی در کشور های
خدمات موسسه Saman Study