logo

استادی پرمیت کانادا

4 اردیبهشت 1403

استادی پرمیت چیست؟

استادی پرمیت مدرکی است که توسط سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) صادر می‌شود و به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهد در یک موسسه آموزشی مورد تایید کانادا تحصیل کنند. از مزایای استادی پرمیت کانادا اجازه کار دانشجویان است. با داشتن استادی پرمیت دانشجویان می‌توانند در طول تحصیل خود به صورت تمام‌وقت کار کنند.

زمانی که برای تحصیل در دانشگاه‌ها و مدارس کانادا اقدام می‌کنید، بزرگ‌ترین دغدغه شما دریافت ویزای تحصیلی کانادا است. در حالی که ویزای تحصیلی تنها مجوز مهم مورد نیاز نبوده و در کنار آن به استادی پرمیت هم نیاز خواهید داشت.

تفاوت استادی پرمیت با ویزای تحصیلی کانادا

به طور عموم افراد استادی پرمیت را همان ویزای تحصیلی در نظر می‌گیرند و این دو را هم معنی می‌دانند. اما باید بدانید که این دو از هم متفاوت‌اند. ویزای تحصیلی کانادا مجوز ورودی برای شماست تا بتوانید وارد کشور کانادا بشوید، اما استادی پرمیت مجوزی است که برای ماندن شما برای تحصیل در کانادا صادر می‌شود. بخاطر داشته باشید شما برای تحصیل و ورود به کشور کانادا به هر دوی این مجوزها نیاز خواهید داشت.

با داشتن استادی پرمیت شما مشخص می‌کنید که دلیل شما برای آمدن به کانادا چه چیزی بوده؟ در چه مقطعی مشغول به تحصیل خواهید بود؟ چه مدت در کانادا خواهید ماند؟ آیا محدودیتی برای کارکردن در این کشور دارید یا خیر؟ شما باید بلافاصله بعد از دریافت نامه پذیرش و نامه تاییدیه (letter of attestation)، برای درخواست استادی پرمیت اقدام کنید.

توجه داشته باشید درصورتی که شما فقط با ویزای دانش‌آموز کانادا وارد این کشور شوید در حالی که استادی پرمیت نداشته باشید، مامور گذرنامه در فرودگاه می‌تواند مانع ورود شما به کشور کانادا شود.

مدت اعتبار استادی پرمیت کانادا

استادی پرمیت با توجه به مدت زمان تحصیل شما صادر می‌شود و تا 90 روز بعد از اتمام تحصیل اعتبار خواهد داشت. زمانی که در طول مدت زمان مشخص‌شده برنامه تحصیلی به پایان نرسد، لازم است که برای افزایش مدت اعتبار استادی پرمیت درخواست داده شود. از سوی دیگر، اگر تحصیل کمتر از مدت زمان معمول آن طول بکشد و فارغ‌التحصیل شوید، تا 90 روز بعد از فارغ‌التحصیلی اعتبار خواهد داشت. حتی اگر پیش از تاریخ انقضای ثبت‌شده بر روی استادی پرمیت باشد.

تمدید استادی پرمیت

برای تمدید استادی پرمیت لازم است پیش از منقضی‌شدن آن اقدام شود. معمولا 30 روز قبل از تمام‌شدن مدت اعتبار استادی پرمیت می‌توانید به طور آنلاین و یا با ایمیل درخواست تمدید خود را ثبت کنید. توجه داشته باشید درصورتی که بعد از اتمام مدت اعتبار استادی پرمیت درخواست تمدید ثبت شود، لازم است تا زمان صدور استادی پرمیت جدید خاک کانادا را ترک کنید.

اما به خاطر داشته باشید در صورتی که قصد تغییر رشته و یا دانشگاه داشته باشید، و یا از مقطع تحصیلی در دانشگاه به مقطع دیگری می‌روید، نیازی به تمدید استادی پرمیت نخواهید داشت.

شرایط درخواست استادی پرمیت

بعد از دریافت پذیرش از موسسه‌های مورد تایید کانادا، باید بلافاصله برای دریافت استادی پرمیت درخواست دهید؛ چرا که مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها می‌تواند زمان‌بر باشد. برای درخواست استادی پرمیت لازم است شرایط زیر را داشته باشید:

  • نامه پذیرش از یک موسسه آموزشی مورد تایید کانادا
  • نامه اعتبار استانی کانادا (Canadian Provincial Attestation Letters) از استانی که دانشگاه یا مرکز آموزشی شما در آن قرار دارد.
  • اثبات تمکن مالی برای سال اول تحصیل و پوشش شهریه و هزینه زندگی
  • عدم سوء سابقه
  • دارای سلامت جسمی، اداره مهاجرت ممکن است از شما مدرکی دال بر سلامت کامل درخواست کند.
  • متقاعدکردن آفسیر سفارت که بعد از تحصیل به کشور خود باز خواهید گشت.

مدارک مورد نیاز برای درخواست استادی پرمیت

علاوه بر شرایط کلی ذکر شده، مدارکی که برای درخواست استادی پرمیت نیاز خواهید داشت عبارتند از:

  • پاسپورت شخص درخواست‌دهنده و همراه او (در صورت حضور همراه)
  • دو عدد عکس و اطلاعات نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد نوشته‌شده در پشت عکس (همچنین برای همراه در صورت حضور)
  • اگر متاهل هستید، مدارک ازدواج
  • و مدارک دیگری که ممکن است هر سفارت به خصوص درخواست کند.

تمکن مالی برای استادی پرمیت کانادا

متقاضیان استادی پرمیت باید به اداره مهاجرت اثبات کنند که توانایی مالی برای پوشش هزینه‌های شهریه و هزینه‌های زندگی را در یک سال اول دارند. از این رو باید منبع این توانایی مالی را به اداره مهاجرت اعلام کنند.

جدول زیر مقدار تمکن مالی که هر فرد متقاضی باید نشان دهد را نمایش می‌دهد.

تعداد افراد مبلغ تمکن در همه استان‌های کانادا به جز کبک
دانش‌آموز به تنهایی مقدار شهریه + 20635 دلار کانادا
دانش‌آموز با یک همراه مقدار شهریه + 25690 دلار کانادا
دانش‌آموز با دو همراه مقدار شهریه + 31583 دلار کانادا
دانش‌آموز با سه همراه مقدار شهریه + 38346 دلار کانادا
دانش‌آموز با چهار همراه مقدار شهریه + 43492 دلار کانادا
دانش‌آموز با پنج همراه مقدار شهریه + 49051 دلار کانادا
دانش‌آموز با شش همراه مقدار شهریه + 54611 دلار کانادا
دانش‌آموز با بیش از شش همراه مقدار شهریه + مبلغ 5559 دلار کانادا ضافه به ازای هر نفر

در استان کبک این هزینه‌ها کمی متفاوت بوده و به شرح جدول زیر است.

تعداد افراد همراه مبلغ اضافه بر تمکن شخص اصلی
یک همراه زیر 18 سال 7541 دلار کانادا
یک همراه 18 سال و بالاتر 15078 دلار کانادا
دو همراه 18 سال و بالاتر 22115 دلار کانادا
دو همراه 18 سال و یا بالاتر و یک همراه زیر 18 سال 24773 دلار کانادا
دو همراه 18 سال و یا بالاتر و دو همراه زیر 18 سال 26737 دلار کانادا

هزینه درخواست استادی پرمیت

برای درخواست استادی پرمیت به ازای هر فرد مبلغ 150 دلار کانادا باید پرداخت شود. لازم به ذکر است بعد از اتمام اعتبار استادی پرمیت برای برگرداندن اقامت دانشجویی و گرفتن مجدد استادی پرمیت مبلغ 379 دلار کانادا باید پرداخت شود.

قوانین و مقررات مربوط به استادی پرمیت کانادا

برای دانش‌آموزان

برای دانش‌آموزانی که زیر سن قانونی هستند و قصد تحصیل در مقاطع ابتدایی تا دبیرستان‌های کانادا دارند، در صورتی که یکی از والدین آنها در کانادا با ورک پرمیت و یا استادی پرمیت حضور داشته باشند، نیازی به دریافت استادی پرمیت نخواهند داشت. اما در صورتی که والدین وی با ویزای توریستی کانادا در این کشور حضور داشته باشند و یا دانش‌آموز خارج از کانادا برای تحصیل در کانادا اقدام کند، نیاز است که در کنار ویزای تحصیلی، درخواست استادی پرمیت نیز ثبت کنند.

برای دانشجویان

برای افراد بالای 19 سال که برای تحصیل در مقاطع دانشگاهی در کانادا اقدام می‌کنند در کنار ویزای تحصیلی لازم است استادی پرمیت نیز داشته باشند. بعد از صدور استادی پرمیت، دانشجو لازم است شرایط و قوانینی که در آن ذکر شده را رعایت کند. همچنین تا انتهای اعتبار استادی پرمیت باید در یکی از موسسات آموزشی مورد تایید کانادا در حال تحصیل بوده و در جهت اتمام تحصیل تا پایان استادی پرمیت در تلاش باشند. پس از اتمام تحصیل نیز خاک کانادا را ترک کند. در صورتی که بعد از اتمام تحصیل قصد ماندن در کانادا را داشته باشند، پیش از تاریخ انقضای استادی پرمیت برای ورک پرمیت اقدام کنند.

شرایط تغییر استادی پرمیت

تغییر استادی پرمیت به ورک پرمیت

بعد از اتمام تحصیل در یکی از موسسات آموزشی مورد تایید کانادا، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای تبدیل استادی پرمیت به ورک پرمیت اقدام کنند که با عنوان post-graduation work permit (اجازه کار بعد از تحصیل در کانادا) ارائه می‌شود. این ورک پرمیت بعد از استادی پرمیت می‌تواند با اعتبار سه ساله صادر شود. این مجوز کار که با نام اوپن ورک پرمیت نیز شناخته می‌شود به دانشجویان این امکان را می‌دهد که بدون داشتن قرارداد با کارفرما و یا سازمانی و بدون هیچ وابستگی استانی، در هر شهری که بخواهند در هر موقعیتی که بخواهند اجازه کار داشته باشند. لازم به ذکر است که دانشجویان پس از اتمام تحصیل 180 روز وقت دارند تا برای ورک پرمیت درخواست دهند.

در صورتی که دانشجویی پیش از اتمام تحصیل تصمیم به ترک دانشگاه بگیرد و برای ورک پرمیت درخواست دهد، برای تبدیل استادی پرمیت به ورک پرمیت لازم است که از یک کارفرما و یا سازمان یک پیشنهاد کار قانونی داشته باشد و کارفرما درخواست ورک پرمیت دانشجو را پشتیبانی کند. در این مورد از ورک پرمیت برخلاف اوپن ورک پرمیت، متقاضی وابسته به یک کارفرما و یک شرکت خواهد بود.

لازم به ذکر است که در صورت ترک تحصیل و دانشگاه، استادی پرمیت از اعتبار خارج شده و در صورت نداشتن وضعیت اقامتی قانونی تا صدور ورک پرمیت باید خاک کانادا را ترک کنید.

تغییر استادی پرمیت به ویزای توریستی

عموما تغییر استادی پرمیت به ویزای توریستی گزینه مناسبی برای کسانی که در کانادا حضور دارند نخواهند بود. زمانی که دانشجویی با استادی پرمیت در کانادا حضور داشته باشد و وضعیت اقامت خود را به ویزای ویزیتوری یا توریستی تبدیل کند، پس از آن نمی‌تواند مجددا برای ورک پرمیت و یا استادی پرمیت از خاک کانادا درخواست بدهد. باید خاک کانادا رو ترک کرده و بیرون از کانادا درخواست استادی پرمیت و یا ورک پرمیت خود را ثبت کند.

تغییر استادی پرمیت به ویزای همراه

تغییر استادی پرمیت به ویزای همراه در کانادا ممکن بوده و برای انجام آن لازم است همسر فردی که با استادی پرمیت در کانادا حضور دارد، در یک موسسه آموزشی مورد تایید کانادا به صورت فول تایم در حال تحصیل باشد. فرد می‌تواند درخواست ویزای همراه با اوپن ورک پرمیت ثبت کرده و تا مدت زمان اعتبار استادی پرمیت همسر خود، در کانادا به صورت تمام‌وقت مشغول به کار شود. برای تغییر استادی پرمیت به ویزای همراه لازم است مدارکی از جمله استادی پرمیت شخص متقاضی، مدارک همسر دال بر اجازه تحصیل تمام‌وقت در یکی از دانشگاه‌های کانادا، مدارک مربوط به ازدواج این دو به طور رسمی و همچنین تمکن مالی برای پوشش هزینه‌های زندگی در کانادا به اداره مهاجرت ارائه شود.

دلایل ریجکتی استادی پرمیت

سازمان مهاجرت کانادا برای پرونده‌هایی که درخواست استادی پرمیت آنها ریجکت می‌شود طی یک نامه دلایل ریجکتی آنها را لیست می‌کند. چند مورد از دلایل رایج برای ریجکت شدن برخی پرونده‌ها به شرح زیر است:

  • عدم ارائه تمکن مالی کافی برای تحصیل و زندگی در کانادا
  • در صورت نیاز به مدرک سلامت پزشکی، مدرک ارائه‌شده ناقص باشد.
  • قانع‌نشدن آفسیر از هدف سفر به کانادا و عدم اطمینان وی از بازگشت متقاضی بعد از اتمام تحصیل

نحوه رفع ریجکتی استادی پرمیت

بعد از دریافت نامه ریجکتی، تمامی دلایل ذکرشده برای ریجکتی پرونده باید مورد بررسی قرار گرفته و تمامی نواقص پرونده رفع شود. بعد از تکمیل مجدد پرونده، و مرور مجدد تمام مدارک درخواست‌شده از طرف سفارت، لازم است مجددا برای استادی پرمیت درخواست داده شود.

در موضوعات حساس مانند ویزا و استادی پرمیت در پروسه مهاجرت، بهتر است که همیشه از یک مشاور و متخصص در این زمینه مشاوره و کمک تخصصی دریافت شود. چرا که پروسه درخواست استادی پرمیت یک پروسه زمان‌بر و حساس بوده و ریجکت‌شدن نیز مراحل مهاجرت را بسیار طولانی‌تر خواهد کرد.

امتیاز
بدون برچسب

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کنید پس از پاسخ کارشناسان از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست

نیاز به مشاوره دارید؟ در واتساپ پاسخگوی شما هستیم
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می دهیم پشتیبانی واتساپ
پذیرش تحصیلی در کشور های
خدمات موسسه Saman Study