logo

ویزای دانش‌آموزی کانادا

1 اردیبهشت 1403

ویزای دانش‌آموزی کانادا چیست؟

ویزای دانش‌آموزی کانادا یا Minor Child Study Permit، مجوز ورودی است که برای دانش‌آموزان زیر سن قانونی صادر می‌شود که قصد دارند در مدارس کانادا مشغول به تحصیل شوند. این ویزا برای آن دسته از دانش‌آموزان که خارج از کانادا می‌خواهند برای تحصیل در این کشور اقدام کنند مناسب است. توجه داشته باشید که اگر خانواده با ویزای توریستی کانادا بدون اجازه کار و تحصیل در کانادا حضور داشته باشند، فرزند به عنوان دانش‌آموز برای تحصیل در مدارس لازم است که برای داشتن این ویزا اقدام کند.

سن قانونی در استان‌ها و قلمروهای کانادا می‌تواند متفاوت باشد. در استان‌های آلبرتا، مانیتوبا، اونتاریو، جزیره پرنس ادوارد، کبک و ساسکاچوان سن قانونی 18 و در سایر استان‌های کانادا 19 سالگی است.

سیستم آموزشی کانادا با تنوع و کیفیت بالایی که در سطح جهانی دارد، یکی از مقاصد پرطرفدار برای کسانی است که می‌خواهند از سن پایین برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند.

ویزای همراه دانش‌آموزی کانادا

زمانی که ویزای دانش‌آموز صادر می‌شود، این اجازه را به یکی از والدین نیز می‌دهد تا به همراه فرزند زیر سن قانونی خود وارد کانادا شود تا بتواند از فرزند خود مراقبت کند. اما توجه داشته باشید که والد دانش‌آموز با ویزای همراه دانش‌آموزی کانادا اجازه کار نخواهد. والد دانش‌آموز می‌تواند به طور جداگانه و یا به همراه دانش‌آموز درخواست ویزا بدهد.

حامی ویزای دانش‌آموزی کانادا

زمانی که برای دانش‌آموز زیر 18 سال درخواست ویزای دانش‌آموزی کانادا درخواست داده می‌شود، لازم است که او توسط یکی از والدین همراهی شود. در صورتی که یکی از والدین و یا قیم قانونی او قادر به همراهی او نباشند، طبق قوانین دولت کانادا، یک کاستودین حمایت و مراقبت از دانش‌آموز را بر عهده می‌گیرد.

کاستودین

 

اگر دانش‌آموز در زمان اپلای برای ویزای دانش‌آموزی زیر 17 سال باشد و هیچ کدام از والدین یا یک قیم قانونی قادر به همراهی وی به کانادا نباشد، سرپرستی دانش‌آموز به یک «کاستودین» سپرده می‌شود. کاستودین یک فرد بزرگسال بالای 19 سال است که مقیم دائم و یا شهروند قانونی کشور کانادا بوده و در مدت زمان حضور دانش‌آموز در این کشور، وظیفه مراقبت و حمایت از او را به عهده دارد. توجه داشته باشید که کاستودین تحت نظارت دولت کانادا بوده و با دقت انتخاب می‌شود.

کاستودین در نبود والدین، نقش آنها را برای دانش‌آموز ایفا می‌کند. کاستودین وظیفه دارد به طور منظم با والدین و مدرسه دانش‌آموز در ارتباط باشد. به علاوه وظیفه مراقبت بهداشتی، پزشکی، مسائل مربوط به ویزا و همچنین جلسات اولیا و مربیان مدرسه و دانش‌آموز نیز به عهده او خواهد بود.

برای داشتن کاستودین لازم است قراردادی بین کاستودین و والدین دانش‌آموز به طور رسمی و قانونی امضا شود. کاستودین و دانش‌آموز می توانند جدا از هم زندگی کنند، و لزوما دانش‌آموز مجبور نیست که با کاستودین خود زندگی کند، اما لازم است کاستودین به محل زندگی دانش‌آموز و محل تحصیل وی نزدیک و در دسترس باشد.

اسکان دانش‌آموزی در کانادا

اگر دانش‌آموز بدون والدین خود وارد کانادا شود، گزینه‌های موجود طبق انتخاب دانش‌آموز و والدین وی، شامل اقامت در خوابگاه مدرسه شبانه‌روزی و یا زندگی با یک خانواده کانادایی می‌شود.

خوابگاه دانش‌آموزی کانادا

یکی از راه‌های اسکان دانش‌آموزان در صورت عدم حضور والدین، مدارس شبانه‌روزی کانادا است. این مدارس دارای خوابگاه بوده و خدماتی از جمله وعده‌های غذایی مناسب و ایجاد یک فضای امن را برای فرزند شما ارائه می‌کند. در این مدارس نظارت دقیق بر کیفیت آموزش و یادگیری دانش‌آموزان وجود دارد و آموزش در بیشتر این مدارس دو زبانه ارائه می‌شود و به فرزند شما این امکان را می‌دهد تا به دو زبان انگلیسی و فرانسوی تحصیل کند.

هوم استی در کانادا

یکی دیگر از راه‌های موجود برای اسکان دانش‌آموزان بالای 12 سال در کانادا، برنامه هوم استی این کشور است. در این برنامه خانواده‌های کانادایی پذیرای دانش‌آموزان بین‌المللی هستند و اتاقی از خانه خودشان را در اختیار وی قرار می‌دهند. این خانواده‌ها توسط دولت کانادا با دقت و حساسیت فراوان و مناسب با شرایط دانش‌آموز انتخاب می‎شوند.

از مزایای زندگی با خانواده‌های کانادایی برای دانش‌آموزان، آشنایی با فرهنگ کانادا و سازگاری سریع‌تر با محیط است. دانش‌آموزان در تعامل با خانواده میزبان می‌توانند مهارت‌های گفتاری خود را نیز بهبود بخشند.

شرایط اخذ ویزای دانش‌آموزی کانادا

به طور کلی زمانی که برای ویزای دانش‌آموزی کانادا اقدام می‌کنید لازم است زیر 17 سال بوده و نامه پذیرش از مدرسه مقصد را ارائه دهید. همچنین باید از سلامت جسمانی برخوردار بوده و فاقد سابقه کیفری باشید. علاوه بر این موارد، باید تمکن مالی قابل قبولی برای اثبات توانایی پوشش هزینه‌ها ارائه دهید.

سن قانونی درخواست ویزای دانش‌آموزی کانادا

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، سن قانونی در کانادا بر اساس استان ها می‌تواند متفاوت باشد. در استان‌های آلبرتا، مانیتوبا، اونتاریو، جزیره پرنس ادوارد، کبک و ساسکاچوان سن قانونی 18 و در سایر استان‌های کانادا 19 سالگی است.

شما برای درخواست ویزای دانش‌آموزی باید زیر 17 سال باشید. بخاطر داشته باشید برای دانش‌آموزان کمتر از 12 سال (مقاطع ابتدایی) حضور یکی از والدین و یا قیم قانونی دانش‌آموز الزامی است و تنها افراد بالای 12 سال می‌توانند با برنامه کاستودین به تنهایی وارد خاک کانادا شوند.

مقاطع تحصیلی برای درخواست ویزای دانش‌آموزی کانادا

با توجه به سن دانش‌آموز و سیستم آموزشی کانادا، افراد می‌توانند برای هر کدام از مقاطع در این کشور اقدام کنند. در صورتی که برای دوره دوم، یا همان دبیرستان اقدام می کنید، بهتر است از پایه دهم تحصیل خود را آغاز کنید حتی اگر در ایران این مقطع را گذرانده باشید. علت این موضوع ارزیابی پایانی دوره دبیرستان است که شما باید پایه‌های دهم تا دوازدهم را بگذرانید و امتحان دهید. بنابراین برای نتیجه بهتر از پایه دهم شروع کنید.

مدارک لازم برای ویزای دانش‌آموزی کانادا

  • پاسپورت
  • شناسنامه
  • نامه پذیرش از مدرسه
  • نامه رضایت والدین به همراه آدرس و شماره همراه رسمی آنها و همچنین کسی که در کانادا مراقبت از او را به عهده خواهد داشت.
  • قرارداد رسمی ثبت‌شده بین والدین و کاستودین
  • تمکن مالی

مدرک زبان برای ویزای دانش‌آموزی کانادا

برای ویزای دانش‌آموزی نیازی به داشتن مدرک زبان نیست. مدارس کانادا برای دانش‌آموزان بین‌المللی در کنار برنامه درسی، کلاس‌هایی را برای تقویت زبان دانش‌آموزان در نظر می‌گیرند که این کلاس‌ها ممکن است انگلیسی یا فرانسوی باشد.

مدت زمان صدور ویزای دانش‌آموزی کانادا

مدت زمان رسیدگی و صدور ویزای دانش‌آموزی کانادا با توجه به شرایط هر فرد در پرونده‌های مختلف متفاوت است. اما خبر خوب این است که معمولا رسیدگی به ویزای دانش‌آموزی بسیار ساده‌تر بوده و نسبت به ویزاهای دیگر زمان کمتری طول می‌کشد و طبق پرونده شما و کامل‌بودن یا نبودن مدارک می‌تواند بین چند هفته تا چند ماه متغیر باشد.

همچنین مدت زمان رسیدگی می‌تواند در بازه‎هایی از سال که میزان درخواست ویزا زیاد است کمی بیشتر طول بکشد، از این رو باید زمانی اقدام کنید که مطمئن باشید که به شروع مدارس خواهید رسید.

هزینه دریافت ویزای دانش‌آموزی کانادا

هزینه درخواست برای دریافت ویزای دانش‌آموزی کانادا مبلغ 150 دلار کانادا است. هزینه بایومتریک به مبلغ 85 دلار نیز به این هزینه اضافه خواهد شد.

تمکن مالی مورد نیاز برای دریافت ویزای دانش‌آموزی کانادا

برای اثبات تمکن مالی جهت دریافت ویزای دانش‌آموزی کانادا در کنار شهریه که می‌تواند در مدارس و استان‌ها متفاوت باشد، باید مبلغ 20635 دلار کانادا را ارائه دهید. تمکن مالی مورد نیاز برای دریافت ویزای دانش‌آموزی کانادا، معمولا مجموع میانگین هزینه‌های زندگی در یک سال و شهریه است.

شرایط تمدید ویزای دانش‌آموزی کانادا

ویزای دانش‌آموزی طبق مدت زمان مقطع پذیرش اون صادر می‌شود که معمولا برای دوره اول (ابتدایی) یک سال و برای دوره دوم (دبیرستان) به اندازه کل دوره دوم یعنی چهار سال صادر می‌شود. در صورتی که بعد از دوره فعلی قصد ادامه اقامت در کانادا را داشته باشید باید درخواست تمدید ویزای خود را 90 روز قبل از تاریخ انقضای ویزا ثبت نمایید. برای تمدید ویزای دانش‌آموزی لازم است نامه پذیرش داشته باشید.

توجه داشته باشید که اگر شما پیش از پایان اعتبار ویزای خود درخواست تمدید را ثبت نکنید، 90 روز فرصت دارید تا مجددا ویزای خود را تمدید کنید و تا زمان اعلام نتیجه درخواست تمدید، مجاز به ادامه تحصیل خود خواهید بود.

دلایل و راهکارهای ریجکتی ویزای دانش‌آموزی کانادا

به طور کلی زمانی که برای درخواست ویزا اقدام می‌کنید، در صورت کامل‌نبودن پرونده و مدارک، امکان ریجکتی در تمام موارد وجود خواهد داشت. برخی از دلایل عمده‌ای که باعث ریجکت‌شدن ویزای دانش‌آموزی کانادا یا به طور عموم ویزای تحصیلی کانادا می‌شود را در زیر بررسی می‌کنیم:

  1. در صورتی که تمکن مالی کافی برای پرداخت شهریه، مخارج زندگی و اسکان را نداشته باشید، احتمال ریجکتی پرونده شما وجود خواهد داشت.
  2. ویزای دانش‌آموزی و همه ویزاهای تحصیلی، یک مجوز موقت در کشور کانادا محسوب می‌شود و شما باید به سفارت این کشور ثابت کنید که بعد از تحصیل به کشور خودتان بر خواهید گشت. در صورتی که سفارت دلیل کافی و مشخصی برای ترک کشور کانادا بعد از پایان تحصیل، در پرونده شما پیدا نکند و قانع نشود ریجکت خواهید شد.
  3. سفارت دلیل شما از انتخاب این کشور و موسسه آموزشی را بررسی کرده و در صورت قانع‌نشدن از دلیل انتخاب شما، ریجکت خواهید شد.
  4. اگر در مدارک و نامه پذیرش شما ابهام و نقصی وجود داشته باشد، احتمال ریجکت‌شدن شما بسیار بالا خواهد بود.

برای پیشگیری از احتمالات ذکرشده باید از درست‌بودن همه مدارک و کامل‌بودن پرونده خود اطمینان داشته باشید. در صورت ریجکت‌شدن، با بررسی علت ریجکتی نقص را برطرف کنید. مهمتر از همه، بهتر است در مسائل حساسی مانند مهاجرت، حتما از یک مشاور و کارشناس متخصص مهاجرت تحصیلی کمک بگیرید.

بورسیه تحصیلی زیر 18 سال کانادا

تحصیل در کانادا برای فرزند شهروندان و دارندگان اقامت دائم این کشور، در مدارس دولتی رایگان است. اما درصورت داشتن ویزای موقت والدین و یا اقدام برای ثبت نام خارج از کشور کانادا، مقداری شهریه برای دانش‌آموزان بین‌المللی در نظر گرفته شده است که این مبلغ بین 9500 تا 17000 دلار کانادا به صورت سالانه است.

از این رو برای پوشش این مقدار هزینه برای دانش‌آموزان بین‌المللی بورسیه تحصیلی زیر 18 سال محدودی در کشور کانادا وجود دارد که برای کسب این بورسیه‌ها باید معدل بالا و یا شرایط منحصربه‌فردی داشته باشید. یکی دیگر از راه‌های دریافت بورسیه تحصیلی زیر 18 سال کانادا این است که در برخی مدارس شبانه‌روزی که بورسیه ارائه می‌کنند ثبت نام کنید. البته به خاطر داشته باشید این بورسیه‌ها بسیار رقابتی هستند.

برخی از بورسیه‌ها برای مقاطع دهم به بالا که می‌توانید اپلای کنید:

  • بورسیه مدرک بین‌المللی ورودی کالج کانستوگا
  • بورسیه NATA Business
  • بورسیه ورزش های هوازی موسسه MobilitySeeker
  • بورسیه The SmoothMovers
  • بورسیه تحصیلی BeArt Presets

استادی پرمیت کانادا

به طور عموم افراد استادی پرمیت را همان ویزای تحصیلی در نظر می‌گیرند و این دو را هم معنی هم استفاده می‌کنند. اما باید بدانید که این دو از هم متفاوت اند. ویزای تحصیلی مجوز ورودی برای شماست تا بتوانید وارد کشور کانادا شوید، اما استادی پرمیت مجوزی است که برای ماندن شما برای تحصیل در کانادا صادر می‌شود. بخاطر داشته باشید شما برای تحصیل و ورود به کشور کانادا به هر دوی این مجوزها نیاز خواهید داشت.

با داشتن استادی پرمیت شما مشخص می‌کنید که دلیل شما برای آمدن به کانادا چه چیزی بوده؟ در چه مقطعی مشغول به تحصیل خواهید بود؟ چه مدت در کانادا خواهید ماند؟ آیا محدودیتی در کارکردن در این کشور دارید یا خیر؟

شما باید بلافاصله بعد از دریافت نامه پذیرش و نامه تاییدیه (letter of attestation)، برای درخواست استادی پرمیت اقدام کنید.

توجه داشته باشید در صورتی که شما فقط با ویزای تحصیلی وارد کانادا شوید در حالی که استادی پرمیت نداشته باشید، مامور گذرنامه در فرودگاه می‌تواند مانع ورود شما به کشور کانادا شود.

5/5 - (2 امتیاز)
بدون برچسب

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کنید پس از پاسخ کارشناسان از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست

نیاز به مشاوره دارید؟ در واتساپ پاسخگوی شما هستیم
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می دهیم پشتیبانی واتساپ
پذیرش تحصیلی در کشور های
خدمات موسسه Saman Study