logo

کاستودین کیست؟

2 اسفند 1402

کاستودین کیست و چه شرایطی باید داشته باشد؟

کاستودین (Custodian) در کانادا، فردی است که مسئولیت مراقبت و پشتیبانی از دانش‌آموز بین‌المللی زیر سن قانونی را در کانادا می‌پذیرد که بدون والدین یا سرپرست قانونی خود برای تحصیل در مدارس کانادا به این کشور آمده است.

کاستودین یک فرد بزرگسال (بالای 19 سال) است که دارای شهروندی یا اقامت دائم کشور کانادا است. کاستودین‌ها از نظر قانونی مسئولیت مراقبت از دانش‌آموز و رسیدگی به امور اجتماعی او را بر عهده دارند. کاستودین باید در مواقع اضطراری کاملا در دسترس باشد. بنابراین، توصیه می‌شود محل زندگی او فاصله زیادی با محل اسکان دانش‌آموز نداشته باشد.

وظایف و مسئولیت‌های کاستودین در کانادا چیست؟

وظایف کاستودین در شروع تحصیل دانش‌آموز در مدارس کانادا

کاستودین باید در هنگام ورود دانش‌آموز به کانادا به صورت زیر به او کمک کند:

  • شرکت در جلسه مصاحبه با اداره پذیرش مدرسه
  • کمک به دانش‌آموز برای انجام مراحل پایانی ثبت نام در مدرسه و کارهای مرتبط
  • کمک به افتتاح حساب (در صورت نیاز)، خرید سیمکارت و مواردی از این دست

وظایف کاستودین در حین تحصیل دانش‌آموز در مدارس کانادا

در طول سال تحصیلی، کاستودین باید برای پیگیری مسائل تحصیلی دانش‌آموز با مدرسه در ارتباط باشد:

  • ارتباط تنگاتنگ با مدرسه جهت پیگیری مسائل آموزشی و رفتاری دانش‌آموز
  • صدور مجوز برای حضور دانش‌آموز در رویدادها و برنامه‌های آموزشی ارائه‌شده توسط مدرسه
  • شرکت در جلسات بین معلمان و والدین
  • ارسال یک نسخه از کارنامه دانش‌آموز برای والدین
  • برقراری و حفظ ارتباط منظم و هدفمند با دانش‌آموز
  • برقراری ارتباط با والدین دانش‌آموز
  • ارائه مشاوره و راهنمایی در مورد مکان‌هایی مانند کتابخانه، باشگاه ورزشی، جوامع و انجمن‌های مختلف و …
  • تشریح قوانین کانادا و مقررات مدرسه برای دانش‌آموز

وظایف کاستودین در موقعیت‌های اضطراری

در موقعیت‌های اضطراری و موارد ضروری کاستودین باید:

  • والدین را باید به‌طور مستقیم در جریان مشکلات و مسائل مربوط به تحصیل دانش‌آموز در مدرسه قرار دهد.
  • به دانش‌آموز برای دسترسی به درمان پزشکی مناسب و تکمیل فرم‌های مربوط به بیمه کمک کند.
  • به‌طور شبانه‌روزی و 7روز هفته برای پاسخگویی و واکنش مناسب به موقعیت‌های اورژانسی و غیر منتظره آمادگی داشته باشد.

هزینه کاستودین در مدارس کانادا

مدارس کانادا در صورت ارائه خدمات مسئولیت و سرپرستی قانونی دانش‌آموزان بین‌المللی، مبلغی را تحت عنوان Custodian Fee در فاکتور هزینه‌های تحصیل دانش‌آموز در مدارس کانادا درج می‌کنند. پرداخت این مبلغ همراه با سایر موارد مربوط به شهریه، اسکان، بیمه و … الزامی است. در حقیقت، پس از پرداخت همه این موارد به مدرسه، نامه پذیرش قطعی صادر و فرآیند درخواست برای ویزای دانش‌آموزی آغاز می‌شود.

استفاده از کاستودین در استان‌های مختلف کانادا معمولا بر اساس خدمات ارائه‌شده و مدت زمان قرارداد متفاوت است و سالانه بین 1000 تا 2000 دلار کانادا هزینه در بر دارد. موسسه سامان اِستادی، برای سهولت کار و پایین‌آوردن میزان دغدغه‌های جانبی خانواده‌ها، اقدام به ارائه پکیج کاملی برای مهاجرت تحصیلی در سطح مدرسه کرده است که تعیین کاستودین و پرداخت هزینه آن از طریق حواله ارزی، بخشی از این پکیج را شامل می‌شود.

چه افرادی باید در کانادا کاستودین داشته باشند؟

افراد زیادی در گروه‌های سنی مختلف هر ساله برای تحصیل در موسسات آموزشی معتبر کانادا وارد این کشور می‌شوند. سیستم آموزشی کانادا در حال حاضر به‌عنوان سومین سیستم آموزشی بزرگ جهان شناخته می‌شود. سال‌های گذشته بیش از 500 هزار نفر از سراسر دنیا در کانادا مشغول تحصیل بوده اند که از این تعداد بیش از 70 هزار نفر در مدارس و دبیرستان‌های کانادا تحصیل می‌کنند.

یکی از سوالات پرتکرار خانواده‌ها در مورد شرایط تحصیل کودکان و نوجوانان بدون حضور والدین در کاناداست. نکته اصلی در مورد تحصیل در مقطع پیش از دانشگاه، این است که همه دانش‌آموزان بین‌المللی زیر سن قانونی که بدون همراهی (یکی از) والدین یا سرپرست قانونی برای تحصیل به کانادا سفر می‌کنند، طبق قوانین این کشور باید یک کاستودین داشته باشند.

سن قانونی در استان‌های مختلف کانادا متفاوت است. بدین معنا که استان‌ها و قلمروهای کانادا سن بلوغ یا بزرگسالی افراد را تعیین می‌کنند. در اکثر استان‌ها و قلمروهای کانادا سن قانونی 17 سال است، در صورتی که در استان بریتیش کلمبیا 19 سالگی سن قانونی در نظر گرفته می‌شود. برای دانش‌آموزان بین‌المللی بین سنین 17 تا 19 سالگی، فقط در برخی موارد نیاز به معرفی کاستودین است که آفیسر اداره مهاجرت در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کند.

بنابراین، خانواده‌های دانش‌آموزان بین‌المللی زیر 19 سال در استان بریتیش کلمبیا و دانش‌آموزان بین‌المللی زیر 17 سال در سایر استان‌ها و قلمروهای کانادا، باید طی مراحل مشخصی اقدام به تعیین کاستودین برای فرزندان خود کنند که در ادامه روش آن را توضیح خواهیم داد.

روش‌های انتخاب کاستودین در مدارس کانادا

اکثر مدارس و دبیرستان‌های کانادا داشتن کاستودین برای دانش‌آموزان بین‌المللی را یکی از الزامات ارائه پذیرش می‌دانند. بدین معنا که فرزند شما بدون معرفی یک فرد بزرگسال شهروند یا دارای اقامت دائم کانادا به‌عنوان سرپرست قانونی یا کاستودین، نمی‌تواند از مدرسه پذیرش دریافت کند.

اگر قصد دارید فرزندتان را به‌تنهایی برای تحصیل به کانادا بفرستید، به روش‌های گوناگونی می‌توانید فردی را به‌عنوان سرپرست قانونی او در دوران تحصیل انتخاب و به مدرسه و سفارت کانادا معرفی کنید. یکی از ساده‌ترین روش‌ها معرفی یکی از خویشاوندان یا آشنایان خانوادگی در کاناداست که تمایل به قبول سرپرستی قانونی فرزندتان دارد و علاوه بر آن، شهروند یا دارای اقامت دائم کانادا هم است.

اما اگر دوست، بستگان یا آشنایان قابل اعتمادی در کانادا ندارید، جای نگرانی نیست. اغلب مدارس کانادا به دیتابیس قابل اعتمادی از کاستودین‌ها دسترسی دارند که یا مستقیم با مدارس فعالیت می‌کنند یا از طریق شرکت‌ها و موسسات قابل اطمینان و کارآزموده برای قبول سرپرستی دانش‌آموزان بین‌المللی به مدارس معرفی می‌شوند. در هر دو حالت، فردی که به شما معرفی می‌شود باتجربه و قابل اطمینان است و می‌توانید با آسودگی خاطر مسئولیت مراقبت و پشتیبانی از فرزندتان را به او بسپارید.

در اغلب مدارس شبانه‌روزی کانادا، افرادی از کارکنان مدرسه به‌عنوان گزینه‌ای برای سرپرستی دانش‌آموزان بین‌المللی به خانواده‌ها معرفی می‌شوند. در اینصورت، تحصیل و اسکان فرزندتان به‌طور کامل تحت نظارت کاستودین است.

انتخاب و تعیین کاستودین در کانادا شامل چه مراحلی می‌شود؟

برای تعیین کاستودین و مشخص‌کردن سرپرست دانش‌آموز مشغول به تحصیل در کانادا در غیاب والدین، باید مراحل قانونی آن طی شود. جهت جلوگیری از صدور استادی پرمیت، توصیه می‌شود پیش از ورود دانش‌آموز به کانادا مقدمات انتخاب و تعیین کاستودین را انجام دهید.

برای دانش‌آموزان 17 ساله و جوان‌تر، والدین یا سرپرست قانونی او در ایران و کاستودین در کانادا باید یک فرم با نام Custodianship Declaration (IMM 5646) را تکمیل کنند. توجه داشته باشید ارائه صفحات 1 و 2 این فرم در هنگام ارسال درخواست استادی پرمیت ضروری است.

صفحه اول فرم Custodianship Declaration باید در کانادا توسط کاستودین انتخابی تکمیل، امضا و در یک Public Notary ثبت شود. صفحه دوم آن در ایران و توسط والدین (پدر و مادر) دانش‌آموز در یک دفتر ثبت اسناد رسمی امضا و اصطلاحا محضری می‌شود. تعیین کاستودین و ارائه این فرم به سفارت کانادا، تاثیر مهمی روی نتیجه پرونده ویزای دانش‌آموز دارد و عدم ارائه آن می‌تواند به به ریجکتی ویزای دانش‌آموزی کانادا منجر شود.

آیا پدر و مادر دانش‌آموز می‌توانند به عنوان کاستودین انتخاب شوند؟

کاستودین در حقیقت برای دانش‌آموزی است که بدون حضور والدین در کانادا، برای تحصیل در یکی از مدارس این کشور به کانادا سفر می‌کند. از لحاظ قانونی، سرپرست اصلی دانش‌آموز پدر و مادر او هستند و کاستودین به‌عنوان سرپرست قانونی در غیاب والدین انتخاب می‌شود. بنابراین، اگر (یکی از) والدین با دریافت ویزای همراه دانش‌آموز به کانادا برود، نیازی به معرفی کاستودین نیست.

پدر یا مادر می‌توانند با درخواست ویزای همراه دانش‌آموزی کانادا که یک ویزای توریستی 5ساله است، همراه با فرزند خود به کانادا سفر کنند. نکته مهم در مورد ویزای همراه دانش‌آموز این است که دارنده اجازه کار یا تحصیل با آن را ندارد. در صورت تمایل به تحصیل یا کار در کانادا، باید برای دریافت پذیرش یا پیشنهاد کار اقدام کند و در صورت دریافت مجوزهای لازم، نوع ویزا و اقامت خود را تغییر دهد.

موسسه سامان اِستادی چه خدماتی برای کاستودین ارائه می‌دهد؟

یکی از بهترین و مطمئن‌ترین روش‌های انتخاب و تعیین کاستودین برای فرزندتان، انتخاب کاستودین از بین شرکت‌هایی است که توسط موسسه اعزام Saman Study به شما معرفی می‌شود. ما ضمن همکاری مستقیم با موسسات ارائه‌دهنده خدمات سرپرستی و کاستودین در کانادا، با در اختیار داشتن فهرست کاملی از موسسات معتبر ارائه‌دهنده کاستودین در کانادا می‌توانیم در زمینه پیداکردن سرپرست قانونی برای فرزندان شما خدمات شایان توجهی ارائه دهیم.

پس از اخذ پذیرش از مدرسه، از طریق شرکت‌های همکار ما در کشور کانادا، فهرستی از افراد مناسب سرپرستی فرزندتان با توجه به استان و شهر محل تحصیل او به شما معرفی می‌گردد و سایر مراحل تعیین کاستودین در کمترین زمان ممکن توسط موسسه انجام می‌شود.

4.8/5 - (6 امتیاز)
بدون برچسب

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کنید پس از پاسخ کارشناسان از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست

نیاز به مشاوره دارید؟ در واتساپ پاسخگوی شما هستیم
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می دهیم پشتیبانی واتساپ
پذیرش تحصیلی در کشور های
خدمات موسسه Saman Study