logo

کالج‌های کانادا

24 اردیبهشت 1403
کالج‌های کانادا

کالج چیست؟

کالج یک موسسه آموزشی کوچک‌تر از دانشگاه است که معمولا دوره‌های زیر لیسانس و یا حداکثر لیسانس را برگزار می‌کند. همچنین کالج‌ها دانشجویان را به طور متمرکز برای بازار کار تربیت می‌کنند و برنامه‌های درسی آنها، بیشتر در حوزه‌های کاربردی و عموما عملی هستند.

انواع کالج در کانادا

کالج‌های خصوصی

کالج‌های خصوصی در کانادا، هیچگونه بودجه یا فاندی از دولت نمی‌گیرند و با شهریه دانشجویان اداره می‌شود. در این کالج‌ها طول مدت دوره‌ها کوتاه‌تر و همچنین تعداد دانشجوها کمتر است. برخی از  کالج‌های خصوصی مورد تایید سازمان مهاجرتی کانادا نبوده و برای دانشجویان بین‌المللی مناسب نیستند، چرا که برای داشتن استادی پرمیت لازم است از یک موسسه مورد تایید پذیرش دریافت شود.

کامیونیتی کالج

کالج‌های دولتی کانادا که سالانه از دولت فاند دریافت می‌کنند و نسبت به سایر کالج‌ها شهریه کمتری دارند. رشته‌هایی که در این کالج‌ها ارائه می‌شود بسیار متنوع بوده و به صورت حرفه‌ای دانشجویان را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند.

پلی تکنیک

شامل موسسه‌هایی می‌شوند که تحصیلات در سطح لیسانس ارائه می‌کنند. 14 موسسه که خارج از کبک قرار دارند، همزمان مطالعات تخصصی رشته‌ها را در کنار تمرینات عملی به دانشجویان ارائه می‌کنند. این مدل از تحصیل در این موسسات از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آنها بوده که بسیار شبیه به فضای دانشگاه است.

CEGEP (کالج آموزش عمومی و حرفه‌ای)

سیستم آموزشی کبک با سایر استان‌های کانادا کمی متفاوت است. دانش‌آموزان در دبیرستان تا پایه 11 تحصیل می‌کنند. بعد از آن به مدت دو سال را باید در کالج بگذرانند تا برای دانشگاه آماده شوند. این کالج دو ساله به آنها دیپلم پایان کالج اعطا می‌کند. پس از آن می‌توانند وارد دانشگاه شوند و به مدت سه سال در دانشگاه برای لیسانس تحصیل کنند.

رشته‌های تحصیلی در کالج‌های کانادا

رشته‌های تحصیلی در کالج‌های کانادا بسیار متنوع بوده و در تمام زمینه‌های موجود از رشته‌های فناوری گرفته تا رشته‌های بهداشت و مراقبت و هنر و سینما و …، رشته برای تحصیل دانشجویان ارائه می‌کنند. تنها تفاوت این رشته‌ها در کالج‌ها و دانشگاه‌ها این است که در دانشگاه یادگیری بیشتر به صورت تئوری و عمیق‌تر، با تحقیق و مطالعه بیشتر بوده اما در کالج‌ها آموزش‌ها عملی‌تر و به فضای کاری آن رشته‌ها نزدیک‌تر است.

تفاوت کالج با دانشگاه در کانادا

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های کالج و دانشگاه در کانادا، در مدرکی است که هر کدام از موسسات آموزش عالی ارائه می‌کنند. کالج‌ها عموما دوره‌های کوتاه‌مدت‌تری نسبت به دانشگاه داشته و مدرکی که ارائه می‌کنند دیپلم و یا گواهی دوره (Certificate) است. در حالی که دانشگاه‌ها در دوره‌های طولانی‌مدت‌تر مدارک دانشگاهی لیسانس، فوق لیسانس و دکتری ارائه می‌کنند.

البته امروزه این تمایز بین دانشگاه و کالج بسیار کمتر بوده و بسیاری از کالج‌ها لیسانس افتخاری و برخی از دانشگاه‌ها با برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت دیپلم و سرتیفیکت نیز ارائه می‌کنند. با اینحال همچنان دانشگاه‌ها بیشتر بر روی تئوری و تحقیق تمرکز دارند و کالج‌ها بر روی رشته‌های کاربردی و آموزش حرفه و ورود دانشجویان به بازار کار. کالج‌ها در زمان تحصیل، موقعیت‌های کارآموزی و استخدام در رشته مرتبط به هنگام تحصیل را نیز ارائه می‌کنند و از این رو دانشجویان از طریق کالج زودتر وارد بازار کار می‌شوند. از طرفی دانشگاه‌ها آموزش جامع‌تر و با تمرکز بر تفکر انتقادی، تحقیق و درک عمیق‌تر، موضوعات متنوع‌تری ارائه می‌کنند که پس از فارغ‌التحصیلی، مسیر شغلی آنها را در رشته‌هایی با تخصص بالاتر یا در فضای آکادمیک هدایت می‌کند.

هزینه تحصیل در دانشگاه و کالج نیز با یکدیگر متفاوت است. شهریه دانشگاه‌ها نسبت به کالج‌ها بیشتر بوده و عموما تحصیل در کالج‌ها کم‌هزینه‌تر است. البته لازم به ذکر است که دانشگاه‌ها بورسیه و فاندهایی ارائه می‌کنند که به دانشجویان در هزینه‌ها کمک می‌کند، این فرصت در کالج‌ها بسیار کمتر است.

دوره‌های آموزشی کالج‌های کانادا

دوره‌های آموزشی کالج‌های کانادا به چند صورت برگزار و به دانشجویان ارائه می‌شود:

دوره‌های یک ساله

که بعد از پایان دو ترم به دانشجو گواهی پایان دوره (Certificate) اعطا می‌شود.

دوره‌های 2 تا 3 ساله رشته‌های فنی و حرفه‌ای

که دانشجو را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند. در بسیاری از موارد و در بسیاری از کالج‌ها هم سطح مدرک دانشگاه است و در پایان دوره به دانشجو مدرک دیپلم (Diploma) اعطا می‌شود که با مدرک دیپلم در زبان فارسی متفاوت است.

دوره‌های پیشرفته

همچنین بعضی از کالج‌ها در کانادا مدارک بالاتر نیز ارائه می‌کنند که دانشجویان می‌توانند تحصیلات خود را تا مقاطع بالاتر در آن ادامه دهند.

دوره‌های مشترک با دانشگاه کانادا

برخی از کالج‌ها نیز در مشارکت با دانشگاه‌ها، دانشجو تربیت می‌کنند و در پایان دوره دانشجو یک گواهی از کالج و یک گواهی از دانشگاه و یا یک گواهی واحد از طرف هر دو، دریافت می‌کند.

دوره‌های کارآموزی

برخی دیگر از کالج‌ها نیز دوره‌های کارآموزی برگزار می‌کنند که در آن دانشجوها تحت تعلیم یک فرد باتجربه در کلاس‌های آموزشی کالج، کار و مهارت یاد می‌گیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اخذ پذیرش تحصیلی در کانادا با ما تماس بگیرید.

مزایای تحصیل در کالج‌های کانادا

یکی از مزایای تحصیل در کالج‌ها همانطور که پیش‌تر گفتیم، هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه تحصیل است. البته به خاطر داشته باشید حتی در کالج‌ها نیز هزینه تحصیل در برخی از رشته‌ها مانند علوم پایه، رشته‌های پیراپزشکی و درمانی، بیشتر از رشته‌های علوم انسانی است. همچنین کالج‌ها کلاس‌های کوچک‌تر با تعداد دانشجوی کمتری دارند و این به دانشجو کمک می‌کند تا با تمرکز به یادگیری بپردازد و ارتباط بهتری با اساتید خود برقرار کند.

یکی دیگر از مزایای تحصیل در کالج، کوتاه‌مدت‌بودن دوره‌های تحصیلی آن است. همچنین در کالج رشته‌ها متمرکز به تربیت نیروی کار بوده و رشته‌های کاربردی بیشتری دارد که دانشجویان می‌توانند بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار شوند. در طول مدت زمان تحصیل در کالج، دانشجویان با کمپانی‌هایی مرتبط با رشته تحصیلی خود در ارتباط بوده و فرصت کارآموزی در این شرکت‌ها و صنایع دارند، این موضوع به دانشجویان کمک می‌کند تا شبکه‌سازی کنند و در آینده کارفرماها آنها را بشناسند و راحت‌تر استخدام شوند.

همچنین در کنار تمام این مزایا، پذیرش کالج‌ها سختگیری کمتری نسبت به دانشگاه داشته و متقاضیان با حداقل شرایط و مدارک می‌توانند در این کالج‌ها پذیرش بگیرند.

زبان آموزش در کالج‌های کانادا

زبان آموزش در کالج‌های بیشتر استان‌ها و قلمروهای کانادا، انگلیسی است. فقط در استان کبک به علت فرانسوی‌بودن زبان رسمی، بیشتر کالج‌های این استان به زبان فرانسوی و یا دو زبانه فرانسوی/انگلیسی هستند.

کالج‌های بدون نیاز به مدرک زبان در کانادا

همه کالج‌های کانادا برای پذیرش دانشجو به مدرک زبان احتیاج دارند، مگر اینکه متقاضی از یک کشور انگلیسی‌زبان باشد و یا دوره تحصیلی پیشین خود را در یک موسسه انگلیسی‌زبان گذرانده باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اخذ پذیرش تحصیلی در کانادا با ما تماس بگیرید.

شرط سنی کالج‌های کانادا

برای اپلای در کالج‌های کانادا و درخواست استادی پرمیت کانادا، هیچگونه محدودیت سنی وجود ندارد. زمانی که فردی با سن نسبتا بالا برای تحصیل در کالج‌های کانادا اقدام می‌کند، لازم است با مدارک و اسنادی سفارت کانادا را متقاعد کند که برای تحصیل به کانادا می‌رود و پس از اتمام تحصیل به کشور خود باز خواهد گشت.

نمره آیلتس مورد نیاز برای کالج‌های کانادا

شرایط نمره زبان در کالج‌های مختلف متفاوت است. با این حال برای بیشتر کالج‌های برتر کانادا، حداقل نمره زبان مورد نیاز برای ورود به کالج‌ها آیلتس 6 است.

معدل مورد نیاز برای تحصیل در کالج‌های کانادا

معدل مورد نیاز برای ورود به کالج‌ها بر اساس رتبه آن کالج می‌تواند متفاوت باشد. معمولا کالج‌های برتر کانادا برای ورود به معدل بالای 17 احتیاج دارند. البته بسیاری از کالج‌های خوب کانادا با معدل بالای 15 نیز دانشجو می‌پذیرند.

مدرک تحصیلی مورد نیاز برای کالج‌های کانادا

برای ورود به کالج‌های کانادا، لازم است معدل و ریز نمرات دبیرستان به کالج ارائه شود.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در کالج‌های کانادا

مدارکی که هر کالج برای پذیرش درخواست می‌کند می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی، مدارکی که بیشتر کالج‌ها نیاز دارند، مدارک و ریز نمرات دوره‌های تحصیلی قبلی، پاسپورت، شناسنامه و انگیزه‌نامه است. به علاوه این مدارک برخی از کالج‌ها ممکن است آزمون ورودی نیز داشته باشند.

هزینه تحصیل در کالج‌های کانادا

شهریه کالج‌های دولتی کانادا

شهریه کالج‌های دولتی برای دانشجویان بین‌المللی به توجه به استان و شهری که کالج در آن قرار دارد و یا رشته انتخابی می‌تواند متفاوت باشد، به طور میانگین این مبلغ بین 12000 تا 25000 دلار کانادا متغیر است.

برای مثال: شهریه کالج جرج براون برای رشته برنامه‌نویسی مبلغ 17913 دلار کانادا و در رشته پرستاری در کالج سنتینیال مبلغ 15693 دلار کانادا است.

شهریه کالج‌های خصوصی کانادا

شهریه کالج‌های خصوصی در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی به طور میانگین بین 15000 تا 40000 دلار کانادا است. این مبلغ می‌تواند با توجه به رشته و رتبه دانشگاه متغیر باشد.

بورسیه تحصیلی کالج‌های کانادا

یکی از مزایای بزرگ تحصیل در کانادا، وجود بورسیه‌های متنوع در این کشور است. بیشتر کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا، برای دانشجویان بورسیه ارائه می‌کنند. برخی از بورسیه تحصیلی کالج‌های کانادا عبارتند از:

  1. بورسیه کالج سنتینیال: برای دانشجویان ممتازی که توانایی مالی کمی دارند این بورسیه به مبلغ 3000 تا 10000 دلار کانادا ارائه می‌شود.
  2. بورسیه کالج هامبر: به هدف کمک مالی برای دانشجویان بین‌المللی طراحی شده و مبلغ 2000 دلار کانادا به دانشجو تعلق می‌گیرد.
  3. بورسیه کالج فن‌شاو: این کالج برای رشته‌های مارکتینگ فشن، تحلیل تجاری، مدیریت و راهبرد تجاری به دانشجویان بورسیه ارائه می‌کند.
  4. بورسیه مدرس فیلم‌سازی تورنتو: این بورسیه مناسب دانشجویانی است که به ساختن بازی‌های ویدیویی و مشاغل در زمینه سرگرمی علاقه‌مند هستند.
  5. بورسیه کالج فناوری و تجارت کانادا: برای رشته‌های کیفیت نرم‌افزار، امنیت سایبری و دیجیتال مارکتینگ و زمینه‌های مشابه بورسیه ارائه می‌شود.
  6. بورسیه کالج نیاگارا: برای رشته‌های مختلف بورسیه ارائه می‌شود.
  7. بورسیه کالج سنِکا: برای دانشجویان بین‌المللی رشته علوم رفتاری، حسابداری، هنر، مهندسی کامپیوتر، گویندگی خبر تعلق می‌گیرد.
  8. بورسیه کالج دورهم: بورسیه 8000 دلاری برای دانشجویانی که در رشته‌های هنر زبان انگلیسی ثبت نام کرده‌اند تعلق می‌گیرد.
  9. بورسیه کالج جورج براون: این بورسیه برای دانشجویان ممتازی که به کمک مالی نیاز دارند ارائه می‌شود. برای ترم پاییز بورسیه ارزش 5000 دلار کانادا برای 14 نفر و بورسیه به ارزش 1000 دلار کانادا برای 17 نفر، و برای ترم زمستان بورسیه به ارزش 5000 دلار کانادا برای 6 نفر و بورسیه به ارزش 1000 دلار کانادا برای 9 نفر ارائه می‌شود.

ددلاین اپلای در کالج‌های کانادا

ددلاین هر کالج، مختص آن کالج است. اما اکثریت کالج‌ها برای ترم پاییز عموما از ژانویه تا آوریل و برای ترم بهار حدودا تا سپتامبر به دانشجویان مهلت اپلای می‌دهند. لازم به ذکر است که دانشجویان اگر قصد اپلای برای بورسیه‌های کالج‌ها را داشته باشند، باید زودتر از موعد مقرر دانشگاه اپلیکیشن خود را تکمیل کنند.

شروع سال تحصیلی کالج‌های کانادا

شروع سال تحصیلی پاییز در کالج‌های کانادا معمولا از سپتامبر شروع می‌شود تا دسامبر و شروع ترم بهار از ژانویه تا آوریل خواهد بود.

شرایط تحصیل در کالج‌های کانادا بدون مدرک زبان

برای تحصیل در کالج‌های کانادا داشتن مدرک زبان یکی از مهم‌ترین شرایط پذیرش است. دانشجویان فقط در صورتی می‌توانند بدون مدرک زبان وارد کالج‌های کانادا شوند که تحصیلات قبلی آنها در یک موسسه انگلیسی‌زبان بوده و یا در یک کشور انگلیسی‌زبان زندگی کرده باشند. در این دو صورت کالج‌های کانادا برای پذیرش به مدرک زبان احتیاج نخواهد داشت.

بسیاری از کالج‌های کانادا اما برای دانشجویانی که امکان دادن آزمون آیلتس را ندارند، گزینه‌های دیگری نیز در نظر می‌گیرند. این کالج‌ها آزمون‌های دولینگو و PTE و یا تافل نیز از متقاضیان قبول می‌کنند.

اجازه کار حین تحصیل در کالج‌های کانادا

یکی از بزرگ‌ترین مزایای تحصیل در کانادا، اجازه کار در حین تحصیل دانشجویان بین‌المللی است. زمانی که استادی پرمیت برای دانشجو صادر می‌شود، همزمان اجازه کار تمام‌وقت به دانشجو داده می‌شود.

اجازه کار پس از فارغ‌التحصیلی از کالج‌های کانادا

بیشتر کالج‌های کانادا مورد تایید دولت کانادا بوده و به دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی این امکان را می‌دهد تا درخواست اجازه کار (اوپن ورک پرمیت) دهند. با داشتن این مجوز دانشجویان می‌توانند در هر شهر و برای هر سازمانی کار کنند و محدودیتی در اقامت خود خواهند داشت.

شرایط اقامت دائم پس از تحصیل در کالج‌های کانادا

با داشتن اوپن ورک پرمیت و داشتن سابقه کار و تحصیل در کانادا، دانشجویان می‌توانند از راه‌های مختلف درخواست اقامت دائم دهند. یکی از سریع‌ترین راه‌های اخذ اقامت دائم، برنامه اکسپرس انتری است که دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی باید حداقل 12 ماه تجربه کار مرتبط داشته و با این برنامه می‌تواند اقامت دائم دریافت کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ویزای تحصیلی کانادا با ما تماس بگیرید.

ویزای تحصیلی برای کالج‌های کانادا

ویزای دانشجویی مجوزی است که کانادا برای دانشجویانی که از یک موسسه آموزشی مورد تایید کانادا پذیرش گرفته‌اند صادر می‌کند تا آنها بتوانند وارد خاک کانادا شوند. باید توجه داشته باشید که ویزای دانشجویی مانند ویزای توریستی بوده و صرفا مجوزی است برای ورود دانشجویان به کانادا. به این معنی که دانشجویان لازم است در کنار ویزای دانشجویی، استادی پرمیت کانادا را نیز دریافت کنند تا بتوانند در دانشگاه‌های کانادا مشغول به تحصیل شوند.

ویزای همراه کانادا

کانادا با بالاترین میزان پذیرش سالانه مهاجر و مزایای فراوانی که برای زندگی و پیشرفت در خود دارد مانند سیستم آموزشی برجسته و بازار کار متنوع و گسترده، به یکی از مقاصد محبوب افراد برای زندگی تبدیل شده است. یکی از دلایل عمده این موضوع، امکان مهاجرت با خانواده از جمله: همسر (Spouse)، شریک زندگی (Common-law Partner)، ویزای همراه همزمان، ویزای همراه برای پدر و مادر و یا فرزندان می باشد. کانادا با انواع ویزای همراه این اجازه را به شما می دهد تا اعضای خانواده خود را به کانادا بیاورید و همچنین به آنها اجازه کار و یا تحصیل نیز می دهد.

از خوبی‌های مهاجرت تحصیلی به کشور کانادا این است که این کشور شرایط را به نحوی مهیا می‌کند که شما بتوانید به همراه همسر خود به این کشور مهاجرت و کار کنید. در صورت دریافت ویزای تحصیلی، شما می‌توانید برای ویزای همراه هم به صورت همزمان و هم به طور جداگانه اقدام نمایید. همچنین همراه شما بعد از رسیدن به کانادا اجازه کار خواهد داشت. باید توجه داشته باشید که هنگام درخواست برای ویزای همسر دانشجو، می توانید درخواست برای Open work permit نیز داشته باشید.

استادی پرمیت کانادا

زمانی که برای تحصیل در کانادا اقدام می‌کنید، بزرگ‌ترین دغدغه شما دریافت ویزای تحصیلی کانادا است. درحالی که ویزای تحصیلی تنها مجوز مهم مورد نیاز نبوده و در کنار آن به استادی پرمیت هم نیاز خواهید داشت.

استادی پرمیت مدرکی است که توسط سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) صادر می‌شود و به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهد در یک موسسه آموزشی مورد تایید کانادا تحصیل کنند. از مزایای استادی پرمیت کانادا اجازه کار دانشجویان است. با داشتن استادی پرمیت دانشجویان می‌توانند در طول تحصیل خود به صورت تمام‌وقت کار کنند.

با داشتن استادی پرمیت شما مشخص می‌کنید که دلیل شما برای آمدن به کانادا چه چیزی بوده؟ در چه مقطعی مشغول به تحصیل خواهید بود؟ چه مدت در کانادا خواهید ماند؟ آیا محدودیتی در کار کردن در این کشور دارید یا خیر؟ شما باید بلافاصله بعد از دریافت نامه پذیرش و نامه تاییدیه (letter of attestation)، برای درخواست استادی پرمیت اقدام کنید.

توجه داشته باشید درصورتی که شما فقط با ویزای تحصیلی وارد کانادا شوید در حالی که استادی پرمیت نداشته باشید، مامور گذرنامه در فرودگاه می‌تواند مانع ورود شما به کشور کانادا شود.

استادی پرمیت با توجه به مدت زمان تحصیل شما صادر می‌شود و تا 90 روز بعد از اتمام تحصیل اعتبار خواهد داشت. زمانی که در طول مدت زمان مشخص‌شده، تحصیل به پایان نرسد، لازم است که برای افزایش مدت اعتبار استادی پرمیت درخواست داده شود. از سوی دیگر، اگر تحصیل کمتر از مدت زمان معمول آن طول بکشد و فارغ‌التحصیل شوید، تا 90 روز بعد از فارغ‌التحصیلی اعتبار خواهد داشت. حتی اگر پیش از تاریخ انقضای ثبت‌شده بر روی استادی پرمیت باشد.

لیست کالج‌های مورد تایید وزارت علوم در کانادا

نام کالج شهر/ استان امتیاز وزارت علوم
کالج کشاورزی نوا اسکوشیا بایبل هیل/ نوا اسکوسا متوسط
کالج ترینیتی تورنتو/ انتاریو متوسط
کالج سِنکا تورنتو/ انتاریو متوسط

معرفی کالج‌های معتبر کانادا

نام کالج سال تاسیس شهر/استان شهریه رشته‌های برتر
کالج هامبر 1967 تورنتو، آنتاریو 13000 تا 26000 دلار کانادا مهندسی معماری، مدیریت بازرگانی، مهندسی نرم‌افزار، استراتژی محتوی
کالج سنتینیال 1966 تورنتو، آنتاریو 16000 دلار کانادا بازرگانی، رسانه، مهندسی، سلامت
کالج داگلاس 1970 نیووست‌مینستر، بریتیش کلمبیا 19000 تا 21000 دلار کانادا حسابداری، حقوق بازرگانی، اقتصاد، مدیریت منابع انسانی
کالج جورج براون 1967 تورنتو، آنتاریو 15800 تا 29000 دلار کانادا هنر و اصول طراحی، طراحی گرافیک، مدیریت ساخت‌وساز
کالج آلگونکین 1967 اتاوا، آنتاریو 18500 دلار کانادا روزنامه‌نگاری، گویندگی خبر، عکاسی
پلی‌تکنیک رد دیر 1964 رد دیر، آلبرتا 10000 تا 26500 دلار کانادا بازرگانی، برنامه‌نویسی، آموزش و مراقبت از کودکان
کالج فن‌شاو 1967 لندن، انتاریو 10000 تا 32000 دلار کانادا اقتصاد، فیلم‌سازی، بیوتکنولوژی، مدیریت منایع انسانی
کالج سنت لورنت 1967 تورنتو، آنتاریو 14000 تا 33000 دلار کانادا مارکتینگ، مدیریت بازرگانی، مدیریت تامین کالا
کالج کاموسان 1971 ویکتوریا، بریتیش کلمبیا 15000 تا 18000 دلار کانادا رشته‌های مدیریتی، دستیاری دندانپزشکی
کالج لمپتون 1969 میسیساگا، آنتاریو 9000 – 12500 دلار کانادا مدیریت پروژه، عکاسی، مدیریت سلامت

اسکان دانشجویی در کانادا

برای اسکان دانشجویان در کانادا گزینه‌های مختلفی وجود دارد که شامل خوابگاه، آپارتمان‌های شخصی و هوم‌استی می‌شود.

هوم‌استی به اقامتی گفته می‌شود که در آن برخی از خانواده‌های کانادایی، میزبان دانشجویان بین‌المللی هستند و یکی از اتاق‌های خانه را در اختیار او قرار می‌دهند. مزیت این نوع اقامت، یادگیری بهتر زبان انگلیسی/ فرانسوی و همچنین فرهنگ کانادا است. برای هوم‌استی در کانادا، معمولا مبلغی بین 400 تا 800 دلار کانادا در نظر گرفته می‌شود.

بیشتر دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا برای دانشجویان خوابگاه ارائه می‌کنند که سایز و کیفیت این اتاق‌ها و همچنین خدماتی که دارند می‌تواند در کالج‌های مختلف متفاوت باشد. در این خوابگاه‌ها آشپزخانه و سرویس بهداشتی مشترک بوده و اتاق‌ها از یک نفره تا چهار نفره هستند. میانگین هزینه خوابگاه با توجه به دانشگاه و شهر، مبلغی بین 3000 تا 7500 دلار کانادا است.

زمانی که دانشجو بخواهد در فضای آرام‌تر و خصوصی‌تری زندگی کند، می‌تواند اجاره خانه و یا آپارتمان را در نظر بگیرد. برای اجاره خانه با توجه به شهرهای مختلف میزان اجاره یک آپارتمان یک خوابه می‌تواند متفاوت باشد که این هزینه در شهری مانند ونکوور و تورنتو بیشتر و در شهرهای کبک و مونتریال کمتر است. به طور میانگین هزینه اجاره خانه در کانادا ماهانه بین 700 تا 2500 دلار کانادا متغیر است.

هزینه زندگی دانشجویی در کانادا

در کنار هزینه اسکان دانشجویی در کانادا که پیشتر بررسی شد، دانشجویان در کانادا هزینه‌های مختلفی برای زندگی خود خواهند داشت. برخی از این هزینه‌ها را در زیر بررسی می‌کنیم:

هزینه غذا در کانادا

هزینه غذا در کانادا بسیار به سبک زندگی افراد وابسته است و البته یکی از مهم‌ترین هزینه‌ها در زمان دانشجویی خواهد بود. به طور کلی برای یک دانشجوی بین‌المللی در کانادا هزینه‌ای که صرف غذا می‌شود می‌تواند چیزی حدود 200 تا 720 دلار کانادا باشد. دانشجویان می‌توانند با پختن غذا در منزل و‌ کم‌کردن هزینه رستوران و غذای بیرون، در این مورد صرفه‌جویی کنند.

هزینه حمل‌ونقل در کانادا

بسیاری از شهرهای کانادا مجهز به وسایل حمل‌ونقل عمومی بوده و برای دانشجویان بسیار مقرون‌به‌صرفه و در دسترس است. هزینه حمل‌ونقل در کانادا نیز در شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و با توجه به نوع اشتراکی که ارائه می‌شود می‌تواند ماهانه بین 70 تا 120 دلار کانادا باشد.

دانشجویان در صورتی که علاقه‌مند به تردد با دوچرخه باشند، این گزینه به‌صرفه‌ترین و اقتصادی‌ترین روش حمل‌ونقل در کانادا است. برای خرید دوچرخه در کانادا به 200 تا 500 دلار کانادا نیاز خواهد بود.

تاکسی‌های شهری و تاکسی‌های اینترنتی نیز در تمام شهرهای کانادا همیشه در دسترس هستند اما به نسبت سایر روش‌ها گران‌تر بوده و هزینه آن بر اساس مسافت طی‌شده متغیر است.

هزینه خدمات رفاهی در کانادا

هزینه خدمات رفاهی در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی از جمله قبوض برق و گاز و آب و یا شارژ ساختمان محل زندگی، می‌تواند به طور متوسط با توجه به شهر محل زندگی به شرح جدول زیر باشد:

خدمات رفاهی میانگین هزینه
قبض برق 50 تا 150 دلار کانادا
قبض گاز 30 تا 100 دلار کانادا
قبض آب 30 تا 50 دلار کانادا
بیمه مسکن 15 تا 50 دلار کانادا

هزینه بیمه و خدمات درمانی در کانادا

در بیشتر استان‌های کانادا، دانشجو باید برای داشتن بیمه و استفاده از خدمات درمانی، هزینه‌ای پرداخت کرده و بیمه خصوصی خریداری کند. هزینه بیمه در کشور کانادا سالانه بین 600 تا 900 دلار کانادا خواهد بود.

خدمات درمانی در کانادا برای شهروندان و مقیمان دائم کانادا رایگان بوده و از طریق مالیات‌های شهروندان تامین می‌شود. دانشجویان بین‌المللی که برای تحصیل به کشور کانادا می‌روند باید برای بیمه و خدمات رفاهی درخواست دهند. سیستم خدمات درمانی در کانادا در هر استانی با استان دیگر متفاوت است.

دانشجویان بین‌المللی که برای تحصیل به کانادا مهاجرت می‌کنند باید بیمه و خدمات درمانی خود را منطبق با برنامه استانی محل سکونت خود درخواست دهند. برخی از استان‌های کانادا طبق برنامه سلامت استانی، برای دانشجویان بین‌المللی بیمه و خدمات درمانی در نظر می‌گیرند اما برخی دیگر از استان‌ها خیر. همچنین هزینه بیمه و خدمات درمانی در استان‌های کانادا و میزان پوشش بیمه نیز متفاوت است.

هزینه‌های جانبی زندگی دانشجویی در کانادا

در کنار هزینه‌های مورد بحث و ضروری، برخی هزینه‌های جانبی نیز برای زندگی دانشجویی در کانادا وجود دارد که به ظاهر ساده اما قابل توجه هستند. از جمله این هزینه‌ها می‌توان به هزینه اینترنت، قبض‌های ماهانه، سرگرمی و تفریحات اشاره کرد.

در کانادا هزینه اینترنت با توجه به شرکت ارائه‌دهنده و نوع سرویس و حتی شهر محل زندگی شما می‌تواند متفاوت باشد، از این رو برای دانشجویان بین‌المللی استفاده از اینترنت موبایل به‌صرفه‌تر است. به طور متوسط هزینه استفاده از تلفن همراه و اینترنت همراه، ماهانه حدودا 101 دلار است.

همچنین در کانادا فعالیت و تفریحات متنوعی وجود دارد و با داشتن زندگی شبانه، فضای سرگرم‌کننده و شادی را برای افراد فراهم می‌کند. در کانادا به جز هاکی که از جمله ورزش‌های محبوب شهروندان این کشور است، موزه‌های هنری، تئاترها و سینما، رستوران و کافه‌های متنوع بسیاری نیز وجود دارد که طبق سلیقه و سبک زندگی هر فرد می‌تواند حدودا 80 دلار هزینه داشته باشد.

از سامان استادی مشاوره بگیرید
مقالات مرتبط
رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌های کانادا

رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌های کانادا

آنچه در این مقاله می‌خوانیم رشته‌های برتر برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا بهترین رشته‌های گروه فنی و مهندسی در کانادا گروه فنی و مهندسی نام رشته نام دانشگاه رتبه دانشگاه نمره آیلتس مهندسی عمران...

دانشگاه‌های مونترال کانادا

دانشگاه‌های مونترال کانادا

لیست دانشگاه‌های مونترال نام دانشگاه رتبه زبان آموزش نوع دانشگاه رشته‌های برتر دانشگاه مک‌گیل 49 انگلیسی دولتی علوم عصب‌شناسی، ژنتیک و زیست‌شناسی مولکولی، روانشناسی، محیط زیست، کشاورزی، منابع آب، بهداشت عمومی، پزشکی بالینی دانشگاه...

سیستم آموزشی OSSD کانادا

سیستم آموزشی OSSD کانادا

دیپلم دبیرستان انتاریو (OSSD) مدرکی است که در پایان دوره دبیرستان به دانش‌آموزان استان انتاریو اعطا می‌شود. برنامه آموزشی آنتاریو با تمرکز بر روی بهبود مهارت‌های دانش‌آموزان بر روی پنج موضوع تاکید دارد: پرورش...

بهترین رشته‌های کالج در کانادا

بهترین رشته‌های کالج در کانادا

رشته‌های تحصیلی در کالج‌های کانادا بسیار متنوع است و در تمام زمینه‌های موجود از رشته‌های فناوری گرفته تا رشته‌های بهداشت و مراقبت و هنر و سینما و غیره، رشته برای تحصیل دانشجویان ارائه می‌کنند....

کالج‌های مونترال کانادا

کالج‌های مونترال کانادا

لیست کالج‌های مونترال کانادا نام کالج شهریه زبان آموزش نوع کالج رشته‌های برتر کالج عمومی و حرفه‌ای داوسن 7200 تا 11200 دلار کانادا انگلیسی CEGEP علوم اجتماعی، علوم طبیعی، هنر و تجارت کالج مزونُو...

زندگی در مونترال

زندگی در مونترال

شهر مونترال با جمعیتی بیش از چهار میلیون نفر، بعد از تورنتو دومین شهر بزرگ کانادا است. با وجود اینکه تورنتو مرکزیت تجاری کانادا را از مونترال گرفته، اما همچنان مونترال یکی از قطب‌های...

بهترین شهر کانادا برای ایرانیان

بهترین شهر کانادا برای ایرانیان

بهترین شهرهای کانادا برای مهاجران ایرانی در استان‌های آنتاریو، کبک و بریتیش کلمبیا هستند. طبق آمار سرشماری کانادا در سال ۲۰۱۶، تعداد ۱۷۰,۷۵۵ نفر از ایرانیان در کانادا زندگی می‌کردند که 90 درصد از...

زندگی دانشجویی در کانادا

زندگی دانشجویی در کانادا

دانشجویان از سراسر دنیا، دانشگاه‌های کانادا را برای ادامه تحصیل خود انتخاب می‌کنند. جای تعجب نیست، چرا که کانادا از باکیفیت‌ترین مراکز آموزشی و سطح زندگی بالا و موقعیت‌های متنوع شغلی برخوردار است. زندگی...

استادی پرمیت کانادا

استادی پرمیت کانادا

استادی پرمیت مدرکی است که توسط سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) صادر می‌شود و به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهد در یک موسسه آموزشی مورد تایید کانادا تحصیل کنند. از مزایای استادی پرمیت...

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کنید پس از پاسخ کارشناسان از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست

نیاز به مشاوره دارید؟ در واتساپ پاسخگوی شما هستیم
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می دهیم پشتیبانی واتساپ
پذیرش تحصیلی در کشور های
خدمات موسسه Saman Study