logo

سیستم‌‌های آموزشی کانادا

5 دی 1402

سیستم آموزشی کشور کانادا چگونه است؟

از دیدگاه دولت کانادا، آموزش و پرورش از اولویت ویژه‌ای برخوردار است. در این کشور یک سیستم آموزشی عمومی دولتی اجرا می‌شود که توسط دولت‌های محلی، استانی و فدرال اداره و تأمین سرمایه می‌شود. سیستم آموزش عمومی و برنامه‌های آموزشی آن، توسط هر استان مورد بازبینی قرار می‌گیرد. در نتیجه، برخی تفاوت‌های جزئی در سیستم‌های آموزشی هر یک از استان‌ها مشاهده می‌شود (مانند نوع برنامه ارائه‌شده، حداکثر و حداقل سن مجاز، و غیره)، ولی شباهت‌های میان این سیستم‌های آموزشی خیلی پررنگ‌تر و گسترده‌تر است.

آموزش و پرورش در مدارس کانادا به چهار مرحله تقسیم‌بندی می‌شود: پیش‌دبستانی یا آموزش اوایل دوران کودکی، آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه (دبیرستان) و آموزش دانشگاهی که شامل برنامه‌های آموزشی کالج، دانشگاه و مدارس فنی و حرفه‌ای می‌شود.

سن اجباری تحصیل در همه استان‌های کانادا 16 سال است، به‌جز استان‌های انتاریو و نیوبرانزویک که سن اجباری تحصیل در آنها 18 سال تعیین شده است. کانادا در هر سال تحصیلی به‌طور کلی 190 روز مدرسه دارد، که بعد از روز کار (Labor Day) در ماه سپتامبر آغاز می‌شود و تا پایان ماه ژوئن (معمولا آخرین جمعه ماه) ادامه پیدا می‌کند. در استان کبک، روز آخر مدرسه قبل از 24 ژوئن است که در این استان تعطیل رسمی است.

از دیدگاه دستاوردهای تحصیلی، تقریبا 90 درصد کانادایی‌ها حداقل یک دیپلم دبیرستان دارند و یک هفتم افراد، دارای یک مدرک دانشگاهی هستند. نسبت فارغ‌التحصیلان دبیرستان به افراد بدون دیپلم با سرعت زیادی در حال تغییر است. بخش عمده آن به دلیل تحولات بازار کار و نیاز به افراد دارای دیپلم دبیرستان و بعضا مدرک دانشگاه است.

ساختار آموزشی در کانادا

سیستم آموزش و پرورش کانادا از چهار سطح آموزشی کلی تشکیل شده است: پیش‌دبستانی، دبستان، دبیرستان و کالج/ دانشگاه.

آموزش پیش‌دبستانی در کانادا

برنامه آموزشی پیش‌دبستانی در کانادا – که مخصوص کودکان (4 تا 5 سال) است و پیش از آغاز مدرسه ابتدایی در سن 6 سالگی اتفاق می‌افتد – توسط مدرسه‌های عمومی، خصوصی و فدرال و مدارس ویژه افراد دارای مشکلات بینایی و شنوایی ارائه می‌گردد.

آموزش ابتدایی در کانادا

آموزش ابتدایی برای همه کودکان در کانادا اجباری است و معمولا بین 6 تا 7 سالگی در پایه اول آغاز می‌شود. دانش آموزان، شش سال در دوره ابتدایی تحصیل می‌کنند – پایه اول تا ششم – که معمولا بصورت زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

  • پایه اول (6 تا 7 سال)
  • پایه دوم (7 تا 8 سال)
  • پایه سوم (8 تا 9 سال)
  • پایه چهارم (9 تا 10 سال)
  • پایه پنجم (10 تا 11 سال)
  • پایه ششم (11 تا 12 سال)

آموزش دوره متوسطه در کانادا

آموزش متوسطه در کانادا از دو سطح متمایز تشکیل شده است: راهنمایی (متوسطه) و دبیرستان.

مقطع راهنمایی (متوسطه)

دانش آموزان پس از پایان موفقیت‌آمیز سال آخر دبستان، یا پایه ششم، به مقطع راهنمایی یا متوسطه وارد می‌شوند. مدرسه راهنمایی یک مقطع تحصیلی دو ساله است که به دو پایه زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

    • پایه هفتم (12 تا 13 سال)
    • پایه هشتم (13 تا 14 سال)

مقطع دبیرستان

پس از پایان پایه هشتم، دانش‌آموزان وارد مقطع دبیرستان می‌شوند. دبیرستان‌های کانادا دارای یک دوره چهارساله با تقسیم‌بندی‌های زیر هستند:

    • پایه نهم (14 تا 15 سال)
    • پایه دهم (15 تا 16 سال)
    • پایه یازدهم (16 تا 17 سال)
    • پایه دوازدهم (17 تا 18 سال)

آموزش عالی

– کالج و دانشگاه

پس از پایان دبیرستان (Secondary V در استان کبک)، دانش‌آموزان می‌توانند به انتخاب خود، وارد کالج یا دانشگاه شوند. در کانادا، واژه کالج معمولا به کالج منطقه‌ای، مدرسه فنی، علمی کاربردی یا هنرهای کاربردی اطلاق می‌گردد. این مدارس، نوعی از موسسات آموزش عالی هستند که به فارغ‌التحصیلان خود گواهینامه یا دیپلم فنی-حرفه‌ای، و یا مدرک کاردانی اعطا می‌کنند.

دانشگاه در کانادا، یک موسسه آموزش عالی یا پژوهشی است که در رشته‌های مختلف مدرک دانشگاهی صادر می‌کند. دانشگاه، یک موسسه آموزشی با رشته‌های تحصیلی برای مقطع‌های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی است. ساختار مدرک در دانشگاه‌های کانادا بصورت زیر است:

کارشناسی: مقطع کارشناسی رشته‌های علوم انسانی (BA) و کارشناسی رشته‌های علوم پایه و مهندسی (BS) معمولا برای دانشجویان تمام‌وقت، سه، چهار یا پنج سال به طول می‌انجامد. (با توجه به استان و کلاس‌های موجود متفاوت است)

کارشناسی ارشد: مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های علوم انسانی (MA) و کارشناسی ارشد رشته‌های علوم پایه و مهندسی (MS) معمولا دو سال طول می‌کشد.

دکترا: دکترا یا PhD یک دوره تخصصی تحصیلات تکمیلی است که معمولا بین سه تا 6 سال به طول می‌انجامد.

دانشجویان دانشگاه همچنین می‌توانند مدرک‌های تخصصی پیشرفته متعددی در رشته‌هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و حقوق دریافت نمایند.

– مدارس فنی – حرفه‌ای و کارآموزی

علاوه بر کالج‌های منطقه‌ای، که برنامه‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای ارائه می‌دهند، دانش‌آموزان می‌توانند تجارت و حرفه مورد نظر خود را در مدارس فنی و حرفه‌ای که در سراسر کانادا وجود دارد بیاموزند، یا از یک برنامه کارآموزی استفاده نمایند.

هر استان در کانادا یک سیستم آموزشی مجزا!

ادارات یا وزارتخانه‌های آموزش و پرورش هر یک از استان‌ها و قلمروهای کانادا، مسئولیت تدوین برنامه آموزشی، تعیین قوانین و مقررات و نظارت بر سیستم آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی و ارزیابی عملکرد مدارس را بر عهده دارند. سیستم آموزشی اصلی در مدارس دولتی کانادا، سیستم آموزشی مختص هر استان یا قلمرو است. برنامه‌های آموزشی، سرفصل‌های دروس، فعالیت‌های آموزشی فوق برنامه و آزمون‌ها، بر اساس سیستم آموزشی استانی تنظیم، تدوین و اجرا می‌شوند.

 

در برخی از مدارس دولتی کانادا، علاوه بر سیستم آموزشی استانی، سیستم‌های آموزشی بین‌المللی مانند IB و AP نیز ارائه می‌شوند و دانش‌آموزان متناسب با علاقمندی و توانایی تحصیلی خود، می‌توانند در این سیستم‌های آموزشی مشغول به تحصیل شوند. در ادامه در مورد تعدادی از سیستم‌های آموزشی مدارس دولتی کانادا صحبت می‌کنیم.

مقایسه ساختار سیستم‌های آموزشی در کانادا

مقایسه ساختار سیستم‌های آموزشی در کانادا

سیستم آموزشی Ontario Secondary School Diploma (OSSD) در مدارس کانادا

در استان انتاریوی کانادا، دانش‌آموزان مدارس دولتی عموما در سیستم آموزشی تدوین‌شده توسط وزارت آموزش این استان تحصیل می‌کنند و با پایان تحصیل در مقطع دبیرستان، موفق به دریافت دیپلم مقطع متوسطه استان انتاریو (OSSD) می‌شوند. OSSD، یک سیستم آموزشی انعطاف‌پذیر است و دانش‌آموزانی که در کشورهای دیگر تحصیل کرده اند، به‌راحتی می‌توانند در این سیستم آموزشی به ادامه تحصیل بپردازند.

به عبارت دیگر، واحدهای گذرانده‌شده آنها در پایه‌های تحصیلی قبلی، قابل تطبیق است و دانش‌آموزان می‌توانند به سادگی ادامه پایه‌های تحصیلی خود را در سیستم OSSD بگذرانند. در سیستم آموزشی Ontario Secondary School Diploma، تاکید کمتری بر روی برگزاری آزمون و نتیجه آن وجود دارد و دیپلم صادرشده مورد قبول دانشگاه‌های سراسر جهان است.

دانش‌آموزان برای دریافت مدرک OSSD، باید 30 واحد درسی را در دبیرستان بگذرانند. این 30 واحد شامل 18 واحد اجباری و 12 واحد اختیاری می‌شود (دانش‌آموزان در هر سال می‌توانند 12 واحد درسی داشته باشند). دروس اصلی سیستم آموزشی مدرسه متوسطه انتاریو عبارتند از: بیزینس، علوم، زبان انگلیسی، ریاضی، هنر، علوم اجتماعی و علوم کامپیوتر. برای اخذ دیپلم OSSD، دانش‌آموز باید در آزمون خواندن و نوشتن (Literacy Test) حداقل نمره 75% را کسب کند و همچنین حداقل 40 ساعت سابقه انجام خدمات اجتماعی داشته باشد.

سیستم آموزشی Dogwood Diploma در مدارس کانادا

سیستم آموزشی مدارس استان بریتیش کلمبیای کانادا، بر مبنای قوانین و نظام آموزشی تدوین‌شده توسط وزارت آموزش و پرورش این استان، پایه‌ریزی شده است. همه دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل از دبیرستان‌های دولتی این استان، دیپلم استانی بریتیش کلمبیا که با نام Dogwood Diploma نیز شناخته می‌شود، را دریافت می‌کنند.

دانش‌آموزان برای فارغ‌التحصیلی از دبیرستان در کانادا و دریافت دیپلم Dogwood Diploma باید حداقل 80 واحد درسی را با موفقیت گذرانده باشند. در انتخاب این 80 واحد، باید به نکات بسیار مهمی توجه کرد که برخی از آنها عبارتند از:

  • گذراندن حداقل 16 واحد در پایه 12؛ شامل دو واحد Language Arts 12 و Career Life Connections
  • انتخاب حداقل 28 واحد درسی از میان دروس اختیاری (Elective Course)
  • انتخاب 52 واحد درسی در پایه‌های 10، 11 و 12 شامل سلامت و بهداشت، علوم، مطالعات اجتماعی، ریاضی، زبان، هنر و موارد دیگر مورد نیاز در این سیستم آموزشی

دانش‌آموزان دبیرستانی برای فارغ‌التحصیلی و دریافت دیپلم Dogwood Diploma باید در سه آزمون ارزشیابی شرکت کنند. دو آزمون ارزشیابی مربوط به پایان پایه 10 است و یک آزمون در پایان تحصیل در پایه 12 برگزار می‌شود.

در سایر استان‌های کانادا نیز، مانند استان دوزبانه کبک، مدارس دولتی و خصوصی ملزم به ارائه برنامه درسی بر اساس سیستم آموزشی تاییدشده وزارت آموزش و پرورش در هر استان هستند.

سیستم‌های آموزشی بین‌المللی در مدارس کانادا

سیستم‌های آموزشی بین‌المللی در مدارس کانادا

سیستم‌های آموزشی بین‌المللی در مدارس کانادا

سیستم آموزشی مدارس کانادا علاوه بر سیستم‌های آموزشی استانی،شامل تعدادی از معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین سیستم‌های آموزشی بین‌المللی می‌شود. سیستم‌های آموزشی بین‌المللی در مدارس کانادا، با تاکید بر رشد و پرورش دانش‌آموزان در جنبه‌های مختلف تحصیلی، شخصیتی، هوشی و اجتماعی، برنامه‌ها و سیستم آموزشی خود را تدوین می‌کنند. در ادامه، به‌طور خلاصه بعضی از این سیستم‌های آموزشی را معرفی می‌کنیم.

سیستم آموزشی IB در مدارس کانادا

یکی از معتبرترین سیستم‌های آموزشی بین‌المللی که در مدارس کانادا ارائه می‌شود، سیستم آموزشی IB یا International Baccalaureate است. این سیستم آموزشی اولین بار توسط بنیاد جهانی IBO معرفی شد. پایگاه اصلی این سازمان در کشور سوئیس قرار دارد. مسئولیت اصلی بنیاد جهانی IBO، تعیین سیاست‌های آموزشی، نظارت بر عملکرد مدارس، تضمین برگزاری یکپارچه و مستقل آزمون‌های برنامه IB Diploma و سایر آزمون‌های مربوط به ارزیابی دانش‌آموزان و موارد متعدد دیگر است.

سیستم آموزشی IB، دارای چهار سطح آموزشی مختلف است:

عنوان برنامه آموزشی اولین سال ارائه برنامه گروه سنی
برنامه سال‌های ابتدایی Primary Years Program (PYP) 1997 3 تا 12 ساله
برنامه سال‌های میانی Middle Years Program (MYP) 1994 11 تا 16 ساله
برنامه دیپلم Diploma Program (DP) 1968 16 تا 19 ساله
برنامه شغلی Career-related Program (CP) 2012 16 تا 19 ساله

هر یک از این برنامه‌ها دارای چارچوب آموزشی و اهداف خاصی هستند. سیستم آموزشی IB علاوه بر آموزش‌های تحصیلی، بر روی پرورش ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان نیز تمرکز دارد. دانش‌آموزانی که بر اساس سیستم آموزشی IB تحصیل می‌کنند، در پایان به ویژگی‌هایی دست می‌یابند که تحت عنوان IB Learner Profile شناخته می‌شود.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دانش‌آموزان IB، روحیه پرسش‌گری و کنجکاوی است. دانش‌آموزان مهارت‌های تحقیق و پژوهش را به‌خوبی یاد می‌گیرند و با تقویت حس کنجکاوی طبیعی، توانایی یادگیری مستقل را به‌طور عملی در خود تقویت می‌کنند. علاوه بر این، دانش‌آموزان مهارت‌های تفکر خلاق و تفکر انتقادی را می‌آموزند و قادرند در موقعیت‌های دشوار، با گرفتن تصمیم‌های منطقی و منطبق بر اصول اخلاقی، مسیر رو به پیشرفت خود را در زندگی طی کنند.

سایر ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان تحصیل‌کرده در سیستم آموزشی معتبر IB، عبارت است از: تسلط به چند زبان خارجی و توانایی برقراری ارتباط با افراد مختلف، ریسک‌پذیری و جسارت، تعادل و ثبات ذهنی و فیزیکی و احساسی، مهربانی و همدلی، توانایی سازش با دیدگاه‌ها و باورهای متفاوت.

دوره‌های آموزشی GCSE و A-level در مدارس کانادا

دوره‌های آموزشی GCSE و A-level که به ترتیب مخفف عبارات General Certificate for Secondary Education و Advanced Level هستند، دو دوره از سیستم آموزشی سنتی کشور انگلستان نامیده می‌شوند. البته مدارس بسیار اندکی در کانادا این سیستم‌های آموزشی را به دانش‌آموزان خود ارائه می‌دهند. مقطع GCSE مربوط به پایه‌های تحصیلی 10 و 11 (دانش‌آموزان تا 16 سالگی) و مقطع A-level، مربوط به پایه‌های تحصیلی 12 و 13 (دانش‌آموزان 17 و 18 ساله) است. طول هر یک از این دو دوره تحصیلی، دو سال است. مدرکی که دانش‌آموزان پس از پایان تحصیل خود در دو دوره آموزشی GCSE و A-level به دست می‌آورند، از نظر همه دانشگاه‌های دنیا معتبر است و قابل قبول ارزیابی می‌شود.

یکی از نکات مثبت در مورد دوره آموزشی A-level، امکان انتخاب موضوعات درسی بر اساس اولویت‌ها و علاقه‌مندی‌های تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان است. دانش‌آموزان باید دروسی را انتخاب کنند که با شغل مورد نظرشان ارتباط دارد؛ به عنوان مثال، برای تحصیل در رشته دندانپزشکی، انتخاب دروس شیمی، زیست‌شناسی و یکی از دروس ریاضی یا فیزیک مناسب است. دانش‌آموزانی که برای آینده تحصیلی یا شغلی خود برنامه مشخصی ندارند، بهتر است دروس عمومی‌تر را انتخاب کنند تا در هنگام انتخاب رشته و شغل، آزادی عمل بیشتری داشته باشند. در دوره A-level، برای دانش‌آموزانی که در آزمون نهایی هر یک از موضوعات درسی نمره قبولی دریافت ‌کنند، یک مدرک جداگانه صادر می‌شود.

در مقطع GCSE همانند مقطع A-level، حق انتخاب موضوعات درسی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. دانش‌آموزان علاوه بر موضوعات درسی اجباری مانند زبان انگلیسی، ریاضی و علوم، در زمینه‌های دیگری نیز متناسب با علایق خود می‌توانند تحصیل کنند. علاوه بر این، دانش‌آموزان می‌توانند زبان‌های غیر انگلیسی، مانند عربی، فرانسوی، اسپانیایی، چینی و … را نیز بیاموزند.

نکته مهم در زمان انتخاب موضوعات درسی در دوره آموزشی GCSE، توجه به اولویت‌های تحصیلی در مقطع بعدی (دوره آموزشی A-level یا IB) و رشته دانشگاهی مورد نظر یا حوزه کاری دلخواه دانش‌آموز است.

دوره تحصیلی iGCSE نسخه بین‌المللی دوره آموزشی GCSE است و در مدارس بین‌المللی کشورهای مختلفی ارائه می‌شود. مدارک صادرشده در این دوره تحصیلی در سراسر جهان معتبر است و دارندگان آنها می‌توانند به‌راحتی در بیش از 150 کشور جهان در مقاطع بعدی به ادامه تحصیل بپردازند. مهم‌ترین تفاوت‌های دو دوره تحصیلی GCSE و iGCSE، مربوط به محتویات آموزشی ارائه‌شده و تاریخ آزمون‌ها است.

سیستم آموزشی AP در مدارس کانادا

سیستم آموزشی AP یا Advanced Placement، یک سیستم آموزشی آمریکایی است که توسط انجمن College Board و با هدف کمک به دانش‌آموزان برای ورود ساده‌تر به کالج یا دانشگاه طراحی و معرفی شده است. در این سیستم آموزشی، دانش‌آموزان مقطع دبیرستان، فرصت یادگیری موضوعات درسی در سطح کالج یا دانشگاه را به دست می‌آورند. دروس ارائه‌شده در این سیستم آموزشی، در سطح پیشرفته و یا اصطلاحا به صورت AP ارائه می‌گردند؛ ولی خود به‌تنهایی منجر به صدور دیپلم دبیرستان نمی‌شوند.

سیستم آموزشی AP، در کنار سیستم آموزشی پایه مدرسه معنی پیدا می‌کند. به این مفهوم که دروس سیستم آموزشی پایه مدرسه در دو سطح عادی یا AP، برگزار می‌شوند. دانش‌آموزان با توجه به اهداف تحصیلی آینده خود، می‌توانند تعدادی از دروس را در سطح AP بگذرانند. بالغ بر 40 عنوان درسی در مدارس، در سطح AP قابل ارائه هستند که برخی از آنها عبارتند از: تاریخ هنر، زیست‌شناسی، ریاضی، محاسبات، شیمی، علوم کامپیوتر، اقتصاد، زبان انگلیسی، علوم محیط زیست، زبان فرانسوی، زبان آلمانی، جغرافیا، فیزیک و موارد دیگر.

روش تدریس دروس در سیستم آموزشی AP، دقیقا شبیه روش تدریس در دانشگاه و اصطلاحا به‌صورت Lecture-based است. دانش‌آموزان باید از مهارت یادگیری مستقل خود استفاده کنند و منابع مختلفی را مطالعه و بررسی نمایند.

دروس در سیستم آموزشی AP به گونه‌ای طراحی شده اند که زیربنای مناسبی برای تحصیل در مقطع آموزش عالی را فراهم کنند. معمولا کالج‌ها و دانشگاه‌ها، دروسی که دانش‌آموزان در سطح AP و با نمره بالا (4 یا 5) گذرانده اند را به عنوان واحدهای درسی گذرانده‌شده در نظر می‌گیرند. بدین ترتیب، مدت زمان تحصیل دانشجو در کالج یا دانشگاه کمتر می‌شود. به عبارت دیگر، ممکن است با معادل‌سازی واحدها، یک ترم یا حتی یک سال از زمان تحصیل شما در کالج یا دانشگاه کم شود.

اکثر دانشگاه‌های انگلستان و اروپا، علاوه بر دانشگاه‌های آمریکا و کانادا، ارزش و اعتبار زیادی برای مدارک صادرشده در سیستم آموزشی AP قائل هستند. البته باید توجه داشته باشید که تعداد دروس گذرانده‌شده و نمره‌های کسب‌شده در این دوره‌ها برای قبولی در دانشگاه دارای اهمیت است.

سیستم آموزشی US High School Diploma در مدارس کانادا

سیستم آموزشی US High School Diploma یک دوره آموزشی 1 تا 4 ساله مخصوص دانش‌آموزان گروه سنی 14 تا 19 ساله است. این سیستم آموزشی، در پایه‌های 9 تا 12 به دانش‌آموزان ارائه می‌شود و از برنامه درسی به سبک آمریکایی پیروی می‌کند. در این سیستم آموزشی، دانش‌آموزان از گزینه‌های متنوع و انعطاف‌پذیری برای تحصیل برخوردارند. سیستم آموزشی US High School Diploma نه تنها راه را برای ورود به دانشگاه‌های آمریکای شمالی باز می‌کند، بلکه در دانشگاه‌های سایر نقاط جهان نیز دارای اعتبار است.

در سیستم آموزشی US High School Diploma، دانش‌آموزان با انتخاب از میان موضوعات درسی اجباری و اختیاری، برنامه درسی دلخواه خود را تعیین می‌کنند. پس از پایان موفقیت‌آمیز تحصیل در این سیستم آموزشی، دیپلم معتبر و شناخته‌شده US High School Diploma را دریافت می‌کنند. این سیستم آموزشی همچنین برای کسانی مناسب است که قصد دارند در دانشگاه‌های آمریکا به ادامه تحصیل بپردازند. علاوه بر این، افرادی که برای یادگیری بهتر، به آزادی عمل بیشتری برای انتخاب موضوعات درسی احتیاج دارند، می‌توانند با تحصیل در سیستم آموزشی US High School Diploma عملکرد تحصیلی بهتری داشته باشند.

کتاب‌های درسی مدارس کانادا

کتاب درسی مدارس کانادا

کتاب درسی مدارس کانادا

در کشور کانادا مسئولیت تدوین برنامه آموزشی، سرفصل‌های دروس و آزمون‌ها بر عهده وزارت آموزش و پرورش استان‌ها و قلمروهای این کشور است. بنابراین، هر یک از مدارس این کشور بر اساس قوانین و دستورالعمل‌هایی که توسط سازمان‌های مربوطه تعیین می‌شوند، به ارائه خدمات آموزشی می‌پردازند. در آن دسته از مدارس و دبیرستان‌های کانادا که علاوه بر سیستم‌های آموزشی استانی، امکان تحصیل بر اساس سیستم‌های آموزشی بین‌المللی هم وجود دارد، فهرست کتاب‌های درسی مدرسه بر اساس استانی یا بین‌المللی‌بودن برنامه درسی متفاوت است.

برای مثال، در سیستم آموزشی بین‌المللی و معتبر IB، دانش‌آموزان از کتاب‌ها و مواد آموزشی تعیین‌شده توسط سازمان جهانی IB که توسط ناشرانی مانند کمبریج یا پیرسون منتشر شده اند، استفاده می‌کنند. این منابع آموزشی از سطح بالایی برخودار هستند و دانش‌آموزان را برای اخذ پذیرش و تحصیل در بهترین دانشگاه‌های جهان آماده می‌کنند.

برخی از کتاب‌هایی که توسط موسسه پیرسون در سیستم آموزشی IB Diploma منتشر و در مدارس کانادا استفاده می‌شوند، عبارتند از:

کتاب‌های درسی مدارس کانادا بر اساس سیستم آموزشی IB Diploma
نام کتاب نام کتاب
نظریه دانش Theory of Knowledge انگلیسی A ادبیات English A Literature
مدیریت کسب‌وکار  Business Management نظام‌ها و جوامع زیست‌محیطی Environmental Systems & Societies
مبانی – سیاست جهانی  Essentials: Global Politics شیمی سطح استاندارد Chemistry Standard Level
شیمی سطح بالا   Chemistry Higher Level فیزیک سطح استاندارد Physics Standard Level
زیست‌شناسی سطح بالا Biology Higher Level آنالیز و رویکردهای ریاضیات Mathematics Analysis and Approaches

در بعضی از مدارس کانادا، دانش‌آموزان برای درس ریاضیات، کتب درسی زیر را مطالعه می‌کنند:

کتاب‌های درسی مدارس کانادا برای درس ریاضیات
Math Make Sense مناسب پایه‌های 7 تا 9
Foundations and Pre-Calculus 10 مخصوص دانش‌آموزان پایه 10
Principals of Accounting مناسب دانش‌آموزان پایه 11 و 12

کتاب‌های زیر برای درس‌های شیمی، فیزیک و زیست‌شناسی دانش‌آموزان در پایه‌های 11 و 12 پیشنهاد می‌شود:

کتاب‌های درسی مدارس کانادا برای دروس شیمی، فیزیک و زیست‌شناسی
Nelson Chemistry 11 & 12 برای آموزش درس شیمی در پایه‌های 11 و 12
Nelson Biology 12 مناسب دانش‌آموزان پایه 12 جهت کسب آمادگی برای ورود به کالج
Nelson Biology 11 برای درس زیست‌شناسی پایه 11
Nelson Physics 11 & 12 درس فیزیک پایه 11 و 12
McGraw-Hill Ryerson Chemistry 11 & 12 برای درس شیمی پایه 11 و 12
McGraw-Hill Ryerson Biology 11 & 12 زیست‌شناسی پایه‌های 11 و 12

بعضی از کتاب‌هایی که در درس مطالعات اجتماعی تدریس می‌شوند، عبارتند از:

کتاب‌های درسی مدارس کانادا برای درس مطالعات اجتماعی
Inquiring Minds مخصوص دانش‌آموزان پایه 7
Canada in the Contemporary Work مخصوص دانش‌آموزان پایه 9
Aboriginal People in Canada مخصوص دانش‌آموزان پایه 10

در استان انتاریو، کتاب‌های درسی تاییدشده توسط وزارت آموزش و پرورش استان شامل موارد زیر می‌شوند:

کتاب‌های درسی تاییدشده مدارس کانادا در استان انتاریو
Mathology برای آموزش ریاضی در پایه 1
Alphakids آموزش زبان پایه 1 تا 8
MathUP Classroom مخصوص دانش‌آموزان پایه 1
My Math Path درس ریاضی از پایه 1 تا 8
Cornerstones آموزش زبان در پایه 1 تا 8
Nelson Social Studies مطالعات اجتماعی پایه 1 تا 6، تاریخ و جغرافیا پایه‌های 7 و 8
French As a Second Language: Core French آموزش زبان فرانسوی در پایه‌های 9 تا 12
Foundations of Mathematics درس ریاضی پایه‌های 9 و 10
Business Leadership: Management Fundamentals مطالعات کسب‌وکار در پایه 12
Kinesiology: An Introduction to Exercise Science سلامت و تربیت بدنی در پایه‌های 9 تا 12
Mathematics of Data Management ریاضی پایه 12
Think Smart: Skills for Success After High School هدایت و آموزش شغلی پایه‌های 11 و 12
Introduction to Kinesiology: Studying Human Movement and Health تربیت بدنی و سلامت، پایه‌های 9 تا 12
Mathematics of Data Management, University Preparation ریاضی پایه 12
Calculus and Vectors ریاضی پایه 12
The World of Fashion, UBC Press علوم اجتماعی و انسانی، پایه 9 تا 12
Canadian History since World War I – Applied مطالعات کانادا و جهان، پایه 9 و 10

همانطور که دیدیم، منابع آموزشی بر اساس نوع مدرسه و سیستم‌های آموزشی آن، متفاوت و متغیر است. شما می‌توانید برای آگاهی از منابع آموزشی مدارس دلخواه خود، با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی سامان استادی تماس بگیرید و از جدیدترین و دقیق‌ترین برنامه آموزشی در دبیرستان‌های کانادا اطلاع پیدا کنید.

زبان آموزش در مدارس کانادا

زبان آموزش در مدارس کانادا

زبان آموزش در مدارس کانادا

کشور کانادا دارای دو زبان رسمی است که در سازمان‌های دولتی و مدارس و دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر یک از زبان‌های انگلیسی و فرانسوی، بر اساس استان یا قلمرو می‌توانند زبان اصلی آموزش در مدارس، دبیرستان‌ها و سایر موسسات آموزشی کانادا باشند.

فرانسوی در استان کبک، زبان ارتباطی اول در سطح سازمان‌های دولتی و آموزشی محسوب می‌شود و دانش‌آموزان و دانشجویان بومی و بین‌المللی این استان، دوره آموزشی خود را به زبان فرانسوی می‌گذرانند. در استان نیوبرانزویک، زبان فرانسوی به‌طور مشترک با زبان انگلیسی استفاده و ارائه می‌شود.

در مدارس کانادا، آموزش زبان رسمی (که به عنوان زبان اصلی آموزش در مقطع ابتدایی استفاده نمی‌شود) یکی از موضوعات اصلی و اجباری درسی در مدارس ابتدایی است. در مقطع متوسطه، آموزش زبان انگلیسی از حالت اجباری خارج می‌شود و دانش‌آموزان بر اساس علاقه و اولویت خود به یادگیری زبان خارجی می‌پردازند.

سیاست‌های آموزش زبان در مدارس کانادا برای حفظ و ارتقاء زبان‌های رسمی این کشور و همچنین سایر زبان‌هایی است که توسط ساکنین استان‌های مختلف این کشور استفاده می‌شوند. در سیستم آموزشی مدارس استان بریتیش کلمبیا، دانش‌آموزان باید به سطح مطلوبی از مهارت ارتباط به زبان انگلیسی دست پیدا کنند. دانش‌آموزانی که زبان مادری‌شان فرانسوی است، بر اساس قانون این کشور آموزش‌های خود را به زبان فرانسوی دریافت می‌کنند.

در مدارس کانادا، دو زبان انگلیسی و فرانسوی به عنوان زبان اول و سایر زبان‌ها به عنوان زبان خارجی آموزش داده می‌شوند. دانش‌آموزان، به خصوص آنهایی که از نژاد بومیان کانادا هستند، باید فرصت یادگیری زبان‌های بومی کانادا را نیز داشته باشند.

اینکه دانش‌آموزان از چه پایه تحصیلی ملزم به یادگیری زبان‌های خارجی هستند، به قوانین استان مربوطه بستگی دارد. برای مثال، بر اساس قانون استان بریتیش کلمبیا، دانش‌آموزان باید در پایه‌های 5 تا 8، یک زبان خارجی را در برنامه آموزشی خود یاد بگیرند.

اعتبار مدارک مدارس کانادا

اعتبار مدارس کانادا

اعتبار مدارک مدارس کانادا

همه مدارس کانادا، زیر نظر وزارت آموزش استان یا قلمرویی که در آن قرار دارند فعالیت می‌کنند و ملزم به رعایت استانداردهای آموزشی آن منطقه هستند. بنابراین، کیفیت و سطح آموزشی انواع مدارس کانادا، شامل مدارس دولتی یا خصوصی، روزانه یا شبانه‌روزی و برتر یا استاندارد، از معیارهای لازم برخوردارند.

سیستم نظارت یکپارچه استانی در کانادا باعث شده است که مدارک تحصیلی صادرشده در دبیرستان‌های روزانه و شبانه‌روزی کانادا، در سراسر جهان معتبر باشند. بنابراین، دانش‌آموزان، فارغ از اینکه در کدام یک از سیستم‌های آموزشی استانی کانادا تحصیل کنند یا دیپلم کدام‌یک از سیستم‌های آموزشی بین‌المللی مدارس کانادا را به دست آورند، به راحتی می‌توانند پس از پایان تحصیل، بر اساس انتخاب خود در دانشگاه‌های کانادا یا سایر دانشگاه‌های جهان به ادامه تحصیل بپردازند.

علاوه بر سازمان آموزشی هر استان، که وظیفه ارزیابی و نظارت بر عملکرد مدارس، به خصوص مدارس دولتی کانادا را بر عهده دارد، برخی از نهادها و سازمان‌های غیر دولتی در طی سالیان طولانی تشکیل شده اند که وظیفه آنها ارزشیابی عملکرد مدارس، به‌ویژه مدارس خصوصی کانادا است. این سازمان‌ها، هر کدام از زاویه خاصی عملکرد مدارس را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و اطلاعات مفیدی را در قالب گزارش‌های دوره‌ای تهیه می‌کنند. برخی از این موسسات و نهادها عبارتند از:

– Advanced Placement Canada (AP)

– Agency for French Teaching Abroad (AEFE)

– Association of Independent Schools and Colleges in Alberta (AISCA)

– Canadian Accredited Independent Schools (CAIS)

– Federation of Independent School Associations (FISA)

– Independent Schools Association of British Columbia (ISABC)

– International Boys Schools Coalition (IBSC)

– La Fédération des établissements d’enseignement privés (FEEP)

– Oakville Independent Schools (OIS)

– The Associated Waldorf School (AWSNA)

– The Association of Boarding Schools (TABS)

– The Canadian Council of Montessori Administrators (CCMA)

– The Conference of Independent Schools of Ontario (CIS)

– The Independent and Private School Forum (IPSF)

– The National Association of Independent Schools (NAIS)

– The Ontario Federation of Independent Schools (OFIS)

– The Quebec Association of Independent Schools (QAIS)

چرا تحصیل در کشور کانادا

کانادایی‌ها اهمیت زیادی به یادگیری می‎دهند و توانسته اند یک سیستم آموزشی درجه یک با استانداردهای بالا به‌وجود آورند. این کشور، در مقایسه با میانگین سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، سرمایه‌گذاری بیشتری بر روی آموزش داشته است (به‌عنوان درصدی از تولید ناخالص ملی یا GDP) و دومین کشور برتر در بین کشورهای صنعتی گروه هشت (G-8) به شمار می‌آید.

نوجوانان کانادایی به‌طور مداوم در آزمون‌های بین‌المللی خواندن، علوم و ریاضیات جایگاه‌های برتر جهانی را به خود اختصاص می‌دهند که نشان‌دهنده کیفیت شگفت‌آور مدارس کانادا است. مدرک یا دیپلم کانادایی در محافل بازرگانی، دولتی و آکادمیک سراسر جهان دارای اعتبار بالایی هستند. در ادامه به ارائه دلایل اصلی انتخاب کانادا به عنوان مقصد تحصیلی، می‌پردازیم.

  • یکی از بهترین نقاط جهان برای زندگی: بر اساس اعلام سازمان ملل (UN) و واحد اطلاعات اکونومیست، کانادا از سال 1994 یکی از ده مکان برتر برای زندگی در سراسر جهان به شمار می‌آید. در پژوهش انجام‌شده توسط سازمان ملل، کانادا به‌ویژه به دلیل دسترسی بالا به تحصیل، امید به زندگی بالا (به واسطه سیستم بهداشت و سلامت عمومی) و نرخ پایین جرم و خشونت، توانسته است جایگاه خوبی به خود اختصاص دهد. به‌علاوه، بزرگ‌ترین شهرهای کانادا، مانند ونکوور، تورنتو و مونترال، به واسطه امنیت و پاکیزگی و نیز فعالیت‌های فرهنگی و سبک‌های جذاب زندگی که در آنها جریان دارد، شهرهایی در کلاس جهانی برای کار و زندگی محسوب می‌شوند.
  • استانداردهای بالای زندگی: کانادایی‌ها از بالاترین سطح استانداردهای زندگی نسبت به سایر کشورهای جهان بهره می‌برند. تقریبا 70 درصد کانادایی‌ها مالک خانه هستند، درصد بالایی از آنها صاحب کالاهای بادوام مانند اتومبیل شخصی، یخچال، ماشین لباسشویی، تلویزیون، تلفن و رادیو هستند. کشور کانادا همچنین یک سیستم بهداشت و سلامت و شبکه امنیت اجتماعی فراگیر دارد.
    فعالیت‌های هنری، رسانه و سرگرمی به خوبی در کانادا توسعه یافته اند. سیستم بسیار پیچیده پخش برنامه رادیویی-تلویزیونی در کانادا، شامل بیش از 1.900 ایستگاه رادیویی بر روی موج‌های AM و FM و 1.387 ایستگاه تلویزیونی مخصوص تامین برنامه‌های آموزشی و سرگرمی برای مخاطبان دیداری و شنیداری می‌شود. فعالیت‌های فرهنگی زیادی نیز در این کشور جریان دارد که شامل موزه، گالری هنری، تئاتر زنده، کنسرت و پرفورمنس‌های موسیقی و رقص می‌شود.
  • محیط پذیرا: کانادا از قدیم کشور مقصد مهاجران بوده و یک سیاست ترویج تنوع چندفرهنگی را دنبال می‌کند. در این فضای پر جنب و جوش، دیدگاه‌های متفاوت مورد احترام قرار می‌گیرند و افراد به یادگیری در کنار یکدیگر تشویق می‌شوند. تقریبا از همه گروه‌های قومی جهان در کانادا حضور دارند. در نتیجه، بیشترین تعداد غذاهای قومی و فعالیت‌های تفریحی مرتبط با یک فرهنگ خاص در کانادا یافت می‌شود. همچنین، کلاب‌ها، انجمن‌ها و کلاب‌های غیر رسمی که بیانگر پیش‌زمینه‌های قومی بسیاری هستند، در این کشور به وفور در دسترس هستند. مشاوران دانش‌آموزان بین‌المللی در مدارس می‌توانند برای برقراری ارتباط با این گروه ها به دانش‌آموزان کمک کنند.
    همه مراکز مهم شهری دارای مرکز خرید، رستوران، تئاتر، گالری هنری و موزه‌های فراوانی هستند. شهرهای کانادایی دارای پارک، باغ و سواحل عمومی زیادی هستند. همچنین امکانات تفریح و سرگرمی در این شهرها به وفور یافت می‌شود.
  • محیط زیست زیبا: کانادایی‌ها اهمیت زیادی به محیط زیست طبیعی‌شان می‌دهند. در حال حاضر، 42 پارک ملی و پارک ملی حفاظت‌شده در کانادا وجود دارد. پارک‌های ملی در همه استان‌ها و قلمروهای کانادا وجود دارند و برخی از آنها در فهرست میراث فرهنگی UNESCO به ثبت رسیده اند. هر استان و قلمرو دارای مناطقی به‌عنوان پارک‌های استانی، منطقه حیات وحش، مناطق حفاظت‌شده طبیعی و زیست‌محیطی هستند. بیش از 2000 منطقه حفاظت‌شده ویژه در سراسر کانادا وجود دارد.
    دانش‌آموزانی که برای تحصیل وارد کانادا می‌شوند، شاهد یکی از زیباترین محیط‌های طبیعی در سراسر جهان هستند. کانادا جغرافیای متنوعی نیز دارد و طبیعت گوناگونی را می‌توان در این کشور تجربه کرد: از خط ساحلی زیبا در بریتیش کلمبیا، کوهستان‌های باشکوه راکی در آلبرتا و چمنزارهای پهناور گرفته تا «کشور قند افرا» در گریت‌لیکس و سنت‌لورنس (Great Lakes and St. Lawrence) و تپه‌های ناهموار و سواحل چشم‌نواز در استان‌های حاشیه اقیانوس اطلس.
  • یک محیط امن برای تحصیل: کانادا یک کشور نسبتا امن، آرام و قانونمند به شمار می‌آید. نرخ جرم و خشونت به مدت ده سال متوالی (از سال 1993 تا 2003) روند کاهشی داشته است. بر خلاف همسایه جنوبی‌اش آمریکا، سلاح گرم در این کشور بسیار تحت کنترل و غالبا غیر مجاز است.
    دانشجویان بین‌المللی که وارد کانادا می‌شوند، باید همان اقدامات احتیاطی و امنیتی عقل سلیم که در سایر نقاط جهان رعایت می‌کنند را در کانادا نیز رعایت نمایند. دانشجویان می‌توانند با مرکز آموزش کانادا (Canada Education Center) برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد امنیت شخصی در تماس باشند یا در بدو ورود به کانادا، در یک جلسه آشنایی با نکات امنیتی در موسسه آموزشی‌شان شرکت کنند.
  • کشوری با تکنولوژی پیشرفته: با مشارکت و حضور دانشمندان، پژوهشگران و کارآفرینان زبده و بااستعداد، کانادا به یک محیط مهیج برای تجارت و یادگیری تبدیل شده است. این کشور در فناوری اطلاعات و کامپیوتر یک رهبر بین‌المللی محسوب می‌شود و در بخش‌هایی مانند مخابرات، حمل‌ونقل و مهندسی و به ویژه هوافضا، حمل‌ونقل شهری، میکروالکترونیک، تجهیزات درمانی، نرم‌افزار پیشرفته، هیدروالکتریک و انرژی هسته‌ای، لیزر و الکترونیک نور، بیوتکنولوژی، فرآوری مواد غذایی و نوشیدنی، نقشه‌برداری و صنایع اقیانوسی و زیست‌محیطی شهرت خوبی دارد.
    نکته برتر در مورد صنعت مخابرات کانادا دربرگیرنده کابل Teleglobe’s CANTAT 3 است که در نوع خود اولین در جهان محسوب می‌شود و از انتقال چندرسانه‌ای فرااقیانوسی با سرعت و ظرفیت بالا پشتیبانی می‌کند. شرکت خدمات تلفن Stentor Alliance، در راستای تامین جدیدترین تکنولوژی پهن‌باند برای 80 درصد خانه‌های کانادا، مبلغی بالغ بر 8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است. کانادا همچنین جزء اولین کشورهایی بود که لزوم اتصال مدارس و کتابخانه‌ها به اینترنت را تشخیص داد و از برنامه SchoolNet این کشور در سراسر جهان الگوبرداری می‌شود. صنعت SchoolNet کانادا، این کشور را به اولین کشور جهان در برقراری اتصال مدارس و کتابخانه ‌ها به بزرگراه اطلاعات تبدیل کرده است.
  • کشور دوزبانه: کانادا یک کشور دوزبانه محسوب می‌شود که دارای دو زبان رسمی است، انگلیسی و فرانسوی. بخش عمده‌ای از ساکنین فرانسوی‌زبان کانادا (75 درصد) در استان کبک زندگی می‌کنند که در شرق کشور واقع شده است. ولی جمعیت فرانسوی‌زبان کانادا در سراسر کشور پراکنده شده اند. طبق سرشماری سال 2021، فرانسوی زبان مادری 81 درصد جمعیت کبک است و 83 درصد از ساکنین این استان در خانه به این زبان صحبت می‌کنند.
    برآورد می‌شود 1 میلیارد نفر در جهان به زبان انگلیسی و 250 میلیون نفر به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند. به‌عنوان یک کشور دوزبانه، کانادا برنامه‌های منحصربه‌فرد آموزش انگلیسی به‌عنوان زبان دوم (ESL) و فرانسوی به‌عنوان زبان دوم (FSL) برای دانشجویانی که تمایل دارند یکی از این دو زبان یا هردوشان را یاد بگیرند، ارائه می‌دهد.
5/5 - (7 امتیاز)
بدون برچسب

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کنید پس از پاسخ کارشناسان از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست

نیاز به مشاوره دارید؟ در واتساپ پاسخگوی شما هستیم
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می دهیم پشتیبانی واتساپ
پذیرش تحصیلی در کشور های
خدمات موسسه Saman Study