logo

انواع مدارس در کانادا

16 بهمن 1402

مدارس کانادا به پنج دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

1. نوع اول مدارس کانادا بر اساس شیوه اداره و تامین بودجه

2. نوع دوم مدارس کانادا بر اساس ساعات آموزشی و شرایط اسکان و تغذیه دانش‌آموزان

3. نوع سوم مدارس کانادا بر اساس جنسیت دانش‌آموزان

4. نوع چهارم مدارس کانادا بر اساس رده سنی و مقطع تحصیلی

5. نوع پنجم مدارس کانادا بر اساس گرایش‌های تحصیلی و سیستم‌های آموزشی

تحصیل در مدارس کانادا، این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. هر ساله، خانواده‌های زیادی از سراسر جهان، به دنبال فرستادن فرزندان خود به شمالی‌ترین کشور قاره آمریکا برای تحصیل هستند.

 

مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تحصیل در مدارس کانادا، یکی از اصلی‌ترین دلایل توجه خانواده‌ها به مهاجرت و تحصیل در کاناداست. هزینه تحصیل در مدارس کشور کانادا در مقایسه با سایر کشورهای انگلیسی‌زبان، مانند انگلستان، آمریکا و استرالیا، تا حد قابل توجهی پایین‌تر است. اگر از بُعد مسافت چشم‌پوشی کنیم، می‌توان گفت کانادا بهشت رویایی برای ایرانیانی است که قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارند.

آشنایی با انواع مدارس کانادا و شناخت وجوه تمایز آنها، به نظم فکری و تصمیم‌گیری درست و منطقی شما برای انتخاب مدرسه فرزندتان کمک بزرگی می‌کند. به ویژه، توجه به شرایط پذیرش در هر یک از مدارس و اقدام به موقع برای اپلای و ارسال درخواست پذیرش، می‌تواند تاثیر شگرفی بر سرنوشت تحصیلی و آینده فرزندتان داشته باشد. در واقع، داشتن یک نقشه راه واضح و شفاف، مهم‌ترین بخش در فرآیند مهاجرت تحصیلی به شمار می‌آید.

آشنایی نسبی با انواع سیستم‌های آموزشی در مدارس کانادا و شرایط تحصیل در مدارس این کشور، می‌تواند در انتخاب مدرسه مناسب برای فرزندتان، کمک قابل توجهی به شما کند. آگاهی کافی از ساختار نظام آموزشی کانادا و مقاطع تحصیلی در این مدارس، برای شما راهگشاست و اطلاع از درجه اعتبار مدارک صادرشده توسط بهترین مدارس کانادا، پیچیدگی‌های مسیر پیش رو را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

معرفی انواع مدارس کانادا

در سیستم آموزشی کشور کانادا، مدارس متنوع و گوناگونی وجود دارد. این گوناگونی بر اساس چند فاکتور مهم ایجاد می‌شود: شیوه اداره مدرسه، شرایط اسکان دانش‌آموزان، جنسیت دانش‌آموزان، رده سنی دانش‌آموزان و تمرکز برنامه آموزشی مدرسه.

 

  • مدارس دولتی/ خصوصی کانادا

مدارس کشور کانادا بر اساس شیوه اداره، به دو دسته مدارس دولتی و مدارس خصوصی تقسیم می‌شوند. بودجه لازم برای اداره مدارس دولتی در کانادا، مانند مدارس دولتی ایران، توسط دولت این کشور (و از محل مالیات‌هایی که شهروندان پرداخت می‌کنند) تامین می‌شود. مدارس خصوصی کانادا، در تامین هزینه‌های خود، عمدتا وابسته به بودجه دولتی نیستند. بنابراین، دانش‌آموزان متقاضی تحصیل در این مدارس باید هزینه‌ای را به عنوان شهریه تحصیل، به صورت سالانه به مدرسه پرداخت کنند.

  • مدارس روزانه/ شبانه‌روزی کانادا

مهم‌ترین وجه تمایز مدارس روزانه و شبانه‌روزی، در ساعت شروع و پایان حضور در مدرسه و نحوه اسکان دانش‌آموزان است. در مدارس روزانه کانادا، دانش‌آموزان غالبا از ساعت 8 صبح تا 3 بعد از ظهر در مدرسه حضور دارند و آموزش‌های مربوط به پایه تحصیلی خود را دریافت می‌کنند. در مدارس روزانه، مدرسه مسئولیتی در خصوص اسکان دانش‌آموزان ندارد و دانش‌آموزان پس از پایان ساعات آموزشی در روز، به خانه برمی‌گردند. در مدارس شبانه‌روزی، دانش‌آموزان در طول روز در مدرسه هستند و مدرسه علاوه بر آموزش، مسئولیت اسکان، خورد و خوراک و مراقبت 24 ساعته از دانش‌آموزان را بر عهده دارد.

  • مدارس دخترانه، مدارس پسرانه یا مدارس دخترانه-پسرانه کانادا

بعضی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند فرزند خود را در مدارس تک‌جنسیتی ثبت نام کنند. اگر شما هم جزء این دسته از خانواده‌ها هستید، خبر خوب برای شما این است که امکان ثبت نام دانش‌آموزان خارجی در مدارس صرفا دخترانه یا پسرانه کانادا فراهم است. مدارس تک‌جنسیتی، آموزش‌های خود را به‌صورت اختصاصی و ویژه جنسیت دانش‌آموزان ارائه می‌دهند. تمرکز برنامه‌های آموزشی و فعالیت‌های فوق برنامه در این‌گونه مدارس، به‌طور ویژه روی ارتقاء ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری خاص جنسیت دانش‌آموزان است. اداره‌کنندگان این مدارس معتقدند دانش‌آموزان در محیط آموزشی تک‌جنسیتی می‌توانند تمرکز بیشتری روی اهداف تحصیلی خود داشته باشند و ویژگی‌های یک دختر یا پسر جوان کامل را به دست آورند. البته، اغلب مدارس کانادا، مدارس مختلط (دخترانه-پسرانه) هستند و اعتقادی به این نوع تفکیک جنسیتی در مدارس ندارند.

  • مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان کانادا

سیستم آموزشی مدارس کانادا، از یک سیستم 13 ساله (شامل کودکستان و 12 پایه تحصیلی) پیروی می‌کند. بر اساس این سیستم آموزشی، دانش‌آموزان از سن پنج تا 18 سالگی در مدرسه تحصیل می‌کنند.

قوانین آموزشی مدارس کانادا به صورت استانی تبیین می‌شوند و هر استان، با در نظرگرفتن ویژگی‌های مردم بومی منطقه خود، ساختار سیستم آموزشی، سن آغاز و پایان تحصیل در هر مقطع و حتی زمان شروع و پایان روز مدرسه را تعیین می‌کند. برای مثال، در ساختار سیستم آموزشی برخی از استان‌های کانادا، دو مقطع ابتدایی و دبیرستان و در برخی دیگر سه مقطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان، طراحی شده است.

در استان‌ها و مناطقی که سیستم آموزشی آنها از دو مقطع ابتدایی (Elementary School) و دبیرستان (Secondary/ High School) تشکیل شده است، عموما مقطع ابتدایی شامل کودکستان و پایه‌های اول تا ششم است. رده سنی کودکان در این مقطع تحصیلی، بین 5 تا 12 ساله است. در این مناطق، مقطع دبیرستان شامل پایه‌های تحصیلی 7 تا 12 شده و دانش‌آموزان رده سنی 13 تا 18 ساله مشغول به تحصیل هستند. در دبیرستان‌های کانادا، کلاس‌های درس با ساختار و محتوای تخصصی‌تری برگزار می‌شوند. مثلا دانش‌آموزان به جای اینکه در موضوع عمومی علوم به تحصیل بپردازند، در کلاس‌های درس شیمی، فیزیک یا زیست‌شناسی شرکت می‌کنند.

در استان‌ها و قلمروهایی که سیستم آموزشی آنها از سه سطح ابتدایی، راهنمایی (Middle/ Junior High School) و دبیرستان تشکیل شده، معمولا سال‌های ابتدایی تحصیل، در برگیرنده کودکستان و پایه‌های اول تا ششم یا هفتم و مخصوص دانش‌آموزان سنین 5 تا 12 ساله است. مقطع راهنمایی در مدارس کانادا، به‌تازگی طراحی شده و هدف آن، سهولت انتقال از فضای آموزشی نسبتاً راحت مدرسه ابتدایی به مقطع ساختاریافته و پیشرفته دبیرستان است. دانش‌آموزان در این مقطع تحصیلی، در پایه‌های 7 و 8 به تحصیل پرداخته و عمدتا در ابتدای دهه دوم زندگی خود وارد این مقطع می‌شوند – غالبا در سنین 13 تا 15 سالگی. با این‌حال، در استان‌های مختلف کانادا، سن ورود به مقطع راهنمایی ممکن است متفاوت باشد. مقطع دبیرستان در این مناطق نیز به پایه‌های 9 تا 12 اختصاص داده می‌شود. دانش‌آموزان در سال‌های پایانی دهه دوم زندگی خود (سنین 15 تا 18 سالگی)، در این مقطع به تحصیل می‌پردازند.

  • مدارس بر اساس گرایش‌های تحصیلی مختلف در کانادا

در مدارس کانادا، بر اساس نوع سیستم آموزشی، دسته‌بندی‌های گوناگونی وجود دارد که در ادامه به معرفی مختصر برخی از آنها می‌پردازیم.

– مدارس مذهبی کانادا (Canada Faith-based Schools): این مدارس، مناسب خانواده‌هایی هستند که اهمیت ویژه‌ای برای باورها و عقاید مذهبی خود و فرزندشان قائل هستند. در این مدارس، دیدگاه‌های مذهبی و پیشینه فرهنگی در برنامه درسی دانش‌آموزان گنجانده شده است.

– مدارس استثنائی کانادا (Canada Special Needs Schools): این مدارس به‌طور ویژه برای دانش‌آموزانی طراحی و سازماندهی شده اند که دچار مشکلات ارتباطی، ذهنی، فیزیکی، اجتماعی یا یادگیری هستند. مدارس استثنائی کانادا، در سطوح مختلف از کودکان دارای اختلال‌هایی مانند ADHD/ADD، اوتیسم، اختلال در خواندن (Dyslexia)، سندرم آسپرگر (Asperger’s Syndrome)، ناشنوایی و غیره، حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

– مدارس مونته‌سوری کانادا (Canada Montessori Schools): مدارس مونته‌سوری عمدتا در پایه‌های ابتدایی تحصیل (شامل پیش‌دبستانی تا پایان دبستان) فعالیت می‌کنند. سیستم آموزشی مدارس مونته‌سوری، نگرش متفاوتی به یادگیری نسبت به سیستم‌های آموزش استاندارد دارد. در این سیستم آموزشی، دانش‌آموزان غالبا به‌صورت مستقل (و گاهی با سایرین) و بدون دخالت معلم، بر روی موضوعات آموزشی Montessori کار می‌کنند.

– مدارس آکادمیک کانادا (Canada Academic Schools): در این دسته‌بندی، مدارس خصوصی سنتی به عنوان مدارس آکادمیک شناخته می‌شوند. این مدارس، همه سطوح تحصیلی، از کودکستان تا پایه دوازدهم را دارند. یک ویژگی مشترک در مدارس خصوصی آکادمیک، این باور است که همه دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل از مدارس آکادمیک، می‌توانند تحصیلات خود را در دانشگاه ادامه دهند. این باور در فرهنگ مدرسه نیز تثبیت شده است.

– مدارس IB کانادا (Canada IB Schools): در مدارس جهانی IB، سیستم آموزشی معتبر و بین‌المللی IB به دانش‌آموزان ارائه می‌شود. این سیستم آموزشی دارای سطوح تحصیلی ابتدایی (Primary Years Program)، سال‌های میانی (Middle Years Program)، برنامه دیپلم (Diploma Program) و برنامه شغلی (Career-Related Program) است. دانش‌آموزان پس از پایان دوره تحصیل خود در این سیستم آموزشی، دیپلم معتبر IB Diploma را دریافت می‌کنند.

– مدارس AP کانادا (Canada AP Schools): در این مدارس، دروس در سطح پیشرفته‌تری نسبت به مدارس معمولی دیگر ارائه می‌شوند. در سیستم آموزشی Advanced Placement، دروس به گونه‌ای برای دانش‌آموزان دبیرستانی طراحی شده اند که آنها را برای ورود به مقطع بعدی در کالج یا دانشگاه آماده می‌کنند. دانش‌آموزان با توجه به اهداف خود و امکانات مدرسه، می‌توانند یک یا چند درس خود را در سطح پیشرفته (AP Courses) انتخاب کنند. Advanced Placement (دقیقا مانند سیستم آموزشی IB) یک برنامه آموزشی استاندارد است که در آن، پروژه‌ها و آزمون‌های نهایی دانش‌آموزان توسط یک هیئت مرکزی مورد ارزیابی و نمره‌دهی قرار می‌گیرد.

ویژگی‌های مدارس شبانه‌روزی برتر کانادا

مدارس شبانه‌روزی برتر کانادا

ویژگی‌های مدارس شبانه‌روزی برتر کانادا چیست؟

مدارس شبانه‌روزی برتر کانادا، جزء گران‌ترین مدارس این کشور هستند. در حال حاضر حدودا 27 مدرسه شبانه‌روزی کانادا در دسته مدارس برتر این کشور قرار می‌گیرند. پردیس مدارس شبانه‌روزی برتر کانادا، عمدتا در فضاهایی بسیار گسترده و با متراژ وسیع (تا ده‌ها هکتار)، احداث شده است. این مدارس، از مدرن‌ترین و مجهزترین مدارس کانادا محسوب می‌شوند. امکانات مدارس شبانه‌روزی برتر کانادا، در مقایسه با سایر مدارس این کشور، کیفیت، تنوع و سطح بالاتری دارد.

نکته قابل توجه در مورد مدارس شبانه‌روزی برتر کانادا، که آنها را از سایر انواع مدرسه در این کشور متمایز می‌کند، ترکیب جمعیت دانش‌آموزان آنهاست. در مدارس شبانه‌روزی برتر کانادا، بخش عمده جمعیت دانش‌آموزان (حدودا 85 درصد) را کانادایی‌ها و تنها 15 درصد آن را دانش‌آموزان بین‌المللی تشکیل می‌دهد. در‌ واقع، اکثریت دانش‌آموزان مدرسه افرادی هستند که انگلیسی، زبان اول آنها است.

مدارس شبانه‌روزی برتر در پذیرش و ثبت نام دانش‌آموزان از یک ملیت دارای محدودیت هستند. ممکن است در مدرسه دلخواه شما، ظرفیت سالانه پذیرش دانش‌آموزان ایرانی، فقط یک یا دو نفر باشد. همچنین، فرآیند پذیرش در این مدارس کاملا گزینشی (Selective) است و مدرسه معیارهای خاصی را برای پذیرش دانش‌آموزان جدید در نظر می‌گیرد.

در مدارس شبانه‌روزی برتر، جمعیت دانش‌آموزان حاضر در کلاس درس پایین است. در این مدارس، علاوه بر سیستم‌های آموزش استانی، سیستم‌های آموزشی بین‌المللی و معتبری مانند IB و AP نیز در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرند.

ویژگی‌های مدارس شبانه‌روزی استاندارد کانادا

مدارس شبانه‌روزی استاندارد کانادا

مدارس شبانه‌روزی استاندارد در کانادا چه ویژگی‌هایی دارند؟

در ترکیب جمعیتی دانش‌آموزان مدارس شبانه‎‌روزی استاندارد تنوع بیشتری به چشم می‌خورد. تعداد دانش‌آموزان بین‌المللی در این مدارس بالاست و بخش قابل توجهی از دانش‌آموزان بین‌المللی مدرسه را شهروندان کشورهای آسیایی به ویژه کشورهای آسیای شرقی (مانند چین، ژاپن، تایلند، کره جنوبی، فیلیپین و …) تشکیل می‌دهند.

در مدارس شبانه‌روزی استاندارد کانادا، عمدتا سیستم‌های آموزشی استانی (مانند OSSD و Dogwood Diploma) به دانش‌آموزان ارائه می‌شود. سطح کیفی آموزش در مدارس استاندارد کانادا، در مقایسه با مدارس برتر کمی پایین‌تر است. البته، بعضی از مدارس شبانه‌روزی استاندارد (که عمدتا خارج از کلان‌شهرها هستند)، در تلاش برای تبدیل‌شدن به مدارس برتر هستند.

این مدارس، به‌طور مداوم، امکانات و سطح کیفیت آموزشی خود را ارتقا می‌دهند و در فرآیندهای گزینشی برای تبدیل‌شدن به مدارس برتر قرار می‌گیرند. در حقیقت، سطح کیفیت مدارس شبانه‌روزی استاندارد کانادا، از تنوع زیادی برخوردار است و نمی‌توان در مورد همه این مدارس، قضاوت یکسانی داشت.

تحصیل در مدارس خصوصی روزانه کانادا

تحصیل در مدارس خصوصی روزانه کانادا

آیا تحصیل در مدارس خصوصی روزانه کانادا مناسب است؟

در مدارس خصوصی کانادا، دانش‌آموزان رسیدگی و پشتیبانی آموزشی بیشتری در مقایسه با مدارس دولتی دریافت می‌کنند. سیستم‌های آموزشی ارائه‌شده در مدارس خصوصی از تنوع بیشتری برخوردار است و عمدتا بر روی یادگیری فردی تمرکز دارند. در صورتی که در مدارس دولتی، یک رویکرد آموزشی جامع و کل‌نگر در تدوین برنامه درسی دانش‌آموزان دنبال می‌شود. در واقع در مدارس خصوصی، شما به عنوان خانواده دانش‌آموز، حق انتخاب برنامه آموزشی فرزندتان بر اساس علایق یا نقاط قوت و ضعف او را دارید.

در مدارس خصوصی روزانه کانادا، معلمان و آموزگاران متناسب با صلاحیت‌های فردی و به‌صورت هوشمندانه گزینش می‌شوند. برای تدریس در این مدارس، صرفا داشتن گواهینامه‌های استانی خاص یا یک مدرک دانشگاهی کافی نیست. مدارس خصوصی کانادا ترجیح می‌دهند کادر آموزشی خود را بر اساس شایستگی‌های فردی و توانمندی‌های آنها برای تدریس در یک حوزه خاص انتخاب کنند.

از نکات مثبت دیگر در مورد مدارس خصوصی روزانه کانادا، می‌توان به مواردی مانند تعداد کم دانش‌آموزان در کلاس درس، توجه فردی به آموزش و یادگیری آنها و استقبال از مشارکت والدین در فرآیند یادگیری فرزندشان اشاره کرد. همچنین، به دلیل تقاضای کمتر برای ثبت نام در مدارس خصوصی کانادا در مقایسه با مدارس دولتی (به دلیل داشتن هزینه بالاتر)، این مدارس سرعت عمل بیشتری در بررسی پرونده‌های درخواست پذیرش دانش‌آموزان بین‌المللی دارند.

دانش‌آموزان ایرانی متقاضی تحصیل در مدارس خصوصی کانادا، شانس بیشتری برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا در مقایسه با افرادی دارند که مدارس دولتی این کشور را برای تحصیل در خارج از کشور انتخاب کرده اند. ولی در مجموع می‌توان گفت شانس دریافت ویزای دانش‌آموزی برای تحصیل در مدارس شبانه‌روزی خصوصی به نسبت مدارس روزانه خصوصی، تا حد قابل توجهی بیشتر است.

اگر برای تحصیل فرزندتان در یکی از مدارس روزانه کانادا برنامه‌ریزی می‌کنید، گزینه‌های اسکان با مادر یا اسکان با خانواده میزبان کانادایی (هوم استی یا Homestay) پیش روی شما قرار می‌گیرد. با انتخاب گزینه هوم استی، فرزندتان به مدت یک سال تحصیلی (9 یا 10 ماه) همراه با یک خانواده میزبان کانادایی زندگی می‌کند. این خانواده، مسئول رسیدگی به فرزندتان و تامین امکانات زندگی او است. تامین وعده‌های غذایی و در بعضی موارد رفت‌وآمد فرزندتان به مدرسه بر عهده خانواده میزبان است. خانواده‌های میزبان از بین افراد دارای اصالت کانادایی یا دارندگان پاسپورت کانادایی انتخاب می‌شوند و کاملا مورد تایید مدرسه هستند.

تحصیل در مدارس دولتی کانادا

تحصیل در مدارس دولتی کانادا

چه کسانی می‌توانند در مدارس دولتی کانادا تحصیل کنند؟

سیستم آموزش دولتی کانادا، دربرگیرنده مدارس از کودکستان تا پایه 12 است. مدارس دولتی کانادا، همگی دارای تاییدیه استانی هستند و از برنامه درسی استاندارد استان خود پیروی می‌کنند. این مدارس فقط آموزگارانی را استخدام می‌کنند که دارای دیپلم‌ها و گواهینامه‌های دولتی هستند. بیش از 95 درصد خانواده‌های کانادایی، مدارس دولتی را برای تحصیل فرزند خود انتخاب می‌کنند.

از دهه 1980 میلادی، دانش‌آموزان بین‌المللی نیز می‌توانند در مدارس دولتی کانادا مشغول به تحصیل شوند. این مدارس، زیرساخت‌های متعددی مانند آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم (English as a Second Language – ESL) و برنامه‌های سازمان‌یافته اسکان با خانواده کانادایی (هوم استی) را توسعه داده اند. تقریبا همه مدارس دولتی کانادا، از نوع دخترانه-پسرانه هستند.

تحصیل در مدارس دولتی کانادا برای دانش‌آموزان کانادایی کاملا رایگان است. به عبارت دیگر، همه دانش‌آموزان دارای اصالت کانادایی (دارندگان پاسپورت کانادایی)، دارندگان کارت اقامت دائم (PR) کانادا، فرزندان والدینی که در این کشور با ویزای دانشجویی در حال تحصیل هستند و یا با ویزای کار مشغول کار هستند، برای تحصیل در مدارس دولتی کانادا شهریه پرداخت نمی‌کنند.

همه دانش‌آموزان ساکن منطقه یا ناحیه‌ای که مدرسه در آن قرار دارد، در مدارس دولتی آن منطقه حق تحصیل دارند. اگر بخواهید فرزندتان در یکی از مدارس دولتی کانادا ثبت نام کنید، فقط حق انتخاب ناحیه یا بورد آموزشی (School Board) را دارید. در مدارس دولتی کانادا، ترکیب جمعیت دانش‌آموزی بسیار متنوع است و دانش‌آموزان از فرهنگ‌ها و اقشار گوناگونی حق تحصیل در این مدارس را دارند.

پذیرش دانش‌آموزان خارجی (افرادی که با ویزای تحصیلی وارد کشور کانادا می‌شوند) در مدارس دولتی کانادا، توسط هیئت تصمیم‌گیرنده در آن ناحیه آموزشی انجام می‌شود و خانواده در این خصوص نقش یا حق انتخاب بیشتری (جز تعیین ناحیه) ندارد. البته، خانواده می‌تواند نام سه تا پنج مدرسه را به عنوان اولویت‌های مد نظر خود در یک منطقه آموزشی، اعلام کند. ولی این اولویت‌ها، الزامی برای آن بورد آموزشی برای پذیرش دانش‌آموز در اولویت‌های تعیین‌شده به وجود نمی‌آورد.

اگر قصد انتخاب مدارس روزانه کانادا (اعم از دولتی یا خصوصی) برای ثبت نام فرزند خود را دارید، به دو نکته توجه کنید:

نکته اول: شما به عنوان والدین دانش‌آموز(ان)، می‌توانید با دریافت ویزای توریستی کانادا، همراه با فرزند خود وارد کانادا شوید و وظیفه مراقبت و سرپرستی از وی را بر عهده داشته باشید. تا زمانی که فرزند شما به سن قانونی بزرگسالی در کانادا برسد (18 یا 19 سال، بسته به استان محل تحصیل وی)، شما می‌توانید با این عنوان در کانادا حضور داشته باشید. البته، با این نوع ویزا، شما باید پس از شش ماه متوالی اقامت در کانادا، حتما از این کشور خارج و مجددا وارد شوید و یا پیش از پایان شش ماه، درخواست تمدید اقامت در کانادا را به اداره مهاجرت کانادا ارائه دهید.

نکته دوم: انتخاب نوع مدرسه (روزانه-شبانه‌روزی یا دولتی-خصوصی)، روی نتیجه پرونده ویزای تحصیلی دانش‌آموز تاثیرگذار است. شانس اخذ ویزای تحصیلی کانادا برای دانش‌آموزی که از یک مدرسه شبانه‌روزی پذیرش گرفته است نسبت به مدرسه روزانه بیشتر است. اگر تصمیم دارید فرزند خود را در یکی از مدارس روزانه کانادا ثبت نام و همراه با وی برای گرفتن ویزای کانادا اقدام کنید، ریسک زیادی در پرونده ویزای تحصیلی فرزندتان و ویزای همراه شما به وجود می‌آید.

تنوع زیاد مدارس در کانادا، فرآیند انتخاب گزینه مناسب برای متقاضیان تحصیل در مدارس این کشور را پیچیده می‌کند. وجود یک مشاور آگاه، امین و دلسوز که تجربه سالیان متمادی کار با مدارس کانادا را دارد، می‌تواند نقطه اتکا و دلگرمی بزرگی برای خانواده‌ها باشد. چنین افرادی، با شناخت جامع از مدارس کانادا و شرایط و ویژگی‌های هر کدام، می‌توانند اطلاعات مفیدی در اختیار خانواده‌ها قرار دهند و به آنها در گرفتن تصمیم مناسب کمک کنند.

موسسه مهاجرتی سامان استادی، با سابقه سالیان طولانی فعالیت در زمینه اعزام دانش‌آموز و دانشجو، ارتباط با ده‌ها مدرسه روزانه و شبانه‌روزی در کانادا و صدها پرونده موفق، افتخار دارد که مسیری امن و مطمئن برای علاقمندان به تحصیل در مدارس کانادا به وجود آورده است. مشاوران و کارشناسان ما در موسسه سامان استادی، در کلیه مراحل انتخاب و ثبت نام در مدارس کانادا، با صبر و حوصله فراوان در کنار متقاضیان بوده و آنها را همراهی می‌کنند.

قوانین مدارس کانادا

قوانین مدارس کانادا

قوانین مدارس کانادا

قوانین مدارس کانادا برای دانش‌آموزان:

  • دانش‌آموزان باید به‌موقع در همه کلاس‌های درس حضور داشته باشند.
  • غیبت غیر موجه در کلاس‌های درس به هیچ عنوان قابل قبول نیست و مدرسه این غیبت‌های غیر موجه را به اطلاع والدین دانش‌آموز می‌رساند و در صورت فراتر رفتن این غیبت‌ها از تعداد مشخصی، دانش‌آموز را از حضور در کلاس منع می‌کنند.
  • دانش‌آموزان حق ندارند با ادبیات توهین‌آمیز و غیر محترمانه با بقیه دانش‌آموزان و معلمان صحبت کنند.
  • سیگارکشیدن، مصرف مواد مخدر و نوشیدنی‌های الکلی ممنوع است.
  • هر نوع رفتاری که از آن برداشت آزار فیزیکی یا جنسی شود (مانند کتک‌کاری، رفتار خشونت‌آمیز، سیلی‌زدن، مشت‌زدن، لمس بدن همکلاسی و غیره) غیر قابل قبول است. مدرسه این حق را برای خود قائل است که در این موارد با پلیس تماس بگیرد و در نتیجه ممکن است فرزندتان متهم به ارتکاب جرم شود.
  • دانش‌آموزان حق همراه‌داشتن اسلحه و سایر مواد غیر قانونی در مدرسه را ندارند (چاقو، تفنگ، محتوای غیر اخلاقی و غیره).
  • با سرقت و آسیب‌رساندن به اموال مدرسه نیز به شدت برخورد می‌شود.

قوانین مدارس کانادا برای معلمان:

  • معلمان نباید به‌صورت کلامی با دانش‌آموزان بدرفتاری یا آنها را تحقیر کنند.
  • تماس فیزیکی با دانش‌آموزان ممنوع است (برای مثال، کتک‌کاری، گرفتن دانش‌آموز یا لمس بدن وی غیر قابل قبول است).

همه فرهنگ‌ها دارای رویکردهای متفاوتی نسبت به رفتار، احترام و نظم هستند؛ از قبیل چیزی که در مدرسه مناسب یا نامناسب در نظر گرفته می‌شود. در کشور کانادا، فرزند شما باید مجموعه‌ای از قوانین (در زمینه تحصیل، پوشش، شرکت در فعالیت‌ها، حضور در خوابگاه مدرسه، رفتار با همکلاسی‌ها و کادر مدرسه و موارد دیگر) را رعایت کند که برای همه دانش‌آموزان، صرف نظر از سن یا پایه تحصیلی اجباری است.

اگر فرزندتان از قوانین مدرسه پیروی نکند، مدرسه مطابق با قوانین انضباطی خود با وی برخورد می‌کند. در صورتی که عدم رعایت قوانین تبدیل به مشکل دائمی شود، مدرسه با شما تماس می‌گیرد. سرپیچی مکرر از قوانین مدرسه می‌تواند منجر به تعلیق و حتی اخراج دانش‌آموز شود. بنابراین خانواده‌ها باید این قوانین، لزوم رعایت آنها و تبعات تخطی از آنها را برای فرزندان خود توضیح دهند.

مسائل مالی مربوط به تحصیل دانش‌آموز در مدرسه (پرداخت به‌موقع شهریه مدرسه) نیز بر عهده خانواده است و والدین باید از این موارد اطلاع کامل داشته و به تعهد خود نسبت به مدرسه عمل نمایند. تأخیر یا عدم پرداخت شهریه مدرسه و عدم توجه به تذکرات مدرسه در این مورد، بعضا منجر به تعلیق دانش‌آموز از حضور در کلاس‌های درس می‌شود.

معمولا مدارس کانادا، مجموعه قوانین و مقررات مورد نظر خود در زمینه‌های مختلف تحصیلی، مالی و رفتاری دانش‌آموزان را پس از پذیرش دانش‌آموز به اطلاع خانواده‌ها می‌رسانند و اطمینان حاصل می‌کنند که خانواده به‌طور کامل از این موارد اطلاع دارد. خانواده‌ها نیز پیش از عزیمت فرزندشان برای تحصیل در این مدارس، باید همه این موارد را به‌طور شفاف و صحیح به فرزندان خود منتقل کنند تا از بروز مشکلات احتمالی در هنگام تحصیل وی، جلوگیری شود.

پوشیدن لباس فرم در مدارس کانادا – اجباری یا اختیاری؟

پوشیدن لباس فرم در مدارس کانادا – اجباری یا اختیاری؟

پوشیدن لباس فرم در مدارس کانادا – اجباری یا اختیاری؟

سیستم مدارس و قوانین آموزشی در استان‌های گوناگون کانادا، دارای تفاوت‌های قابل توجهی است. این تفاوت‌ها در لباس فرم دانش‌آموزان و اجباری‌بودن آن نیز نمایان می‌شود. اما تفاوت اصلی اجباری یا اختیاری‌بودن پوشش در مدارس کانادا، عمدتا به نوع مدرسه مربوط می‌شود.

در کانادا، دانش‌آموزان در اغلب مدارس دولتی اجباری برای پوشیدن لباس فرم ندارند، به جز در موقعیت‌های خاصی مانند سفرهای بین‌المللی یا اجراهای دانش‌آموزان مدرسه در رویدادهای مختلف هنری و غیره. در حقیقت، بخش قابل توجهی از مدارس دولتی کانادا، دانش‌آموزان را موظف به رعایت کد پوشش یا Dress Code می‌کنند. بدین صورت که دانش‌آموزان ملزم به پوشیدن لباس فرم نیستند، ولی برای حضور در مدرسه و کلاس درس باید نکات خاصی را پیرامون رنگ، مدل و جنس پوشش خود رعایت کنند.

بر اساس آمارهای منتشرشده، لباس فرم در 20 درصد مدارس دولتی کانادا اجباری است. درصد زیادی از مدارس ابتدایی کانادا، در مقایسه با مدارس راهنمایی این کشور، دانش‌آموزان خود را موظف به پوشیدن لباس فرم کرده اند. با این حال، تمایل به تعیین لباس فرم با روند رو به رشدی بین مدارس دولتی کانادا همراه است.

مدارس خصوصی کانادا، تمایل بیشتری به تعیین لباس فرم برای دانش‌آموزان خود دارند. در حال حاضر، 73 درصد از مدارس خصوصی بزرگ کانادا، دانش‌آموزان خود را موظف به پوشیدن لباس فرم می‌کنند. لباس فرم در مدارس کانادا، معمولا شامل یک لباس فرم عادی مدرسه و یک لباس فرم برای ورزش دانش‌آموزان است.

مدارس خصوصی کانادا، غالبا به دلایل زیر لباس فرم را جزء قوانین مدرسه خود اعلام می‌کنند:

  • لباس فرم باعث افزایش امنیت دانش‌آموزان می‌شود. دانش‌آموزان با پوشیدن لباس‌های همرنگ، به‌راحتی به عنوان عضوی از یک موسسه خاص شناسایی می‌شوند. حتی اگر شخصی به‌صورت غیر قانونی وارد مدرسه شود، کارکنان می‌توانند به‌راحتی تهدیدهای احتمالی را شناسایی و برطرف کند.
  • دانش‌آموزان به جای پوشش و لباس خود، بر روی تحصیل و یادگیری بهتر تمرکز می‌کنند. افراد در سنین نوجوانی، غالبا تمایل بیشتری به شیک‌پوشی یا پیروی از سبک‌های خاص دارند. این موضوع، باعث کاهش تمرکز دانش‌آموز و حواس‌پرتی او می‌شود. لباس فرم منجر به رهاشدن ذهن دانش‌آموز از لباس، برندها و سبک‌های گوناگون پوشش و در عوض، تمرکز بیشتر بر روی آموزش می‌شود.
  • رفاقت و برابری را تقویت می‌کند. پوشیدن لباس فرم باعث یکپارچی پوشش و از بین‌رفتن تمایزهای ظاهری بین افراد می‌شود. در آن دسته از مدارس کانادا که پوشیدن لباس فرم اجباری است، تفاوتی بین فرزندان خانواده‌های ثروتمند و فرزندان خانواده‌های با شرایط مالی معمولی وجود ندارند، بنابراین آسیبی به انگیزه و اعتماد به‌نفس دانش‌آموزان وارد نمی‌شود. همچنین، احتمال مورد تمسخر قرارگرفتن یا بولی‌شدن (Bullying) دانش‌آموزان را تا حد چشمگیری پایین می‌آورد.
5/5 - (2 امتیاز)
بدون برچسب

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کنید پس از پاسخ کارشناسان از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست

نیاز به مشاوره دارید؟ در واتساپ پاسخگوی شما هستیم
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می دهیم پشتیبانی واتساپ
پذیرش تحصیلی در کشور های
خدمات موسسه Saman Study