logo

بورسیه تحصیلی زیر 18 سال کانادا

2 اردیبهشت 1403

کمک‌هزینه تحصیل در مدارس کانادا

تحصیل در مدارس کانادا برای فرزند شهروندان و ساکنین دائم این کشور، رایگان است و بودجه آن را دولت تامین می‌کند. اما درصورت داشتن ویزای موقت والدین و یا اقدام برای ثبت نام خارج از کشور کانادا، مقداری شهریه برای دانش‌آموزان بین‌المللی در نظر گرفته شده است که این مبلغ بین 9500 تا 17000 دلار کانادا به صورت سالانه است.

از این رو برای پوشش این مقدار هزینه برای دانش‌آموزان بین‌المللی بورسیه تحصیلی زیر 18 سال رایگان در کانادا به طور محدود وجود دارد که برای دریافت این بورسیه‌ها باید معدل بالا و یا شرایط منحصر به فردی داشته باشید. یکی دیگر از راه‌های دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع دبیرستان کانادا این است که در برخی مدارس شبانه‌روزی که بورسیه ارائه می‌کنند ثبت نام کنید. البته به خاطر داشته باشید این بورسیه‌ها بسیار رقابتی هستند.

برخی از بورسیه‌های تحصیلی دبیرستان کانادا برای مقاطع دهم به بالا که می‌توانید اپلای کنید:

  • بورسیه مدرک بین المللی ورودی کالج کانستوگا
  • بورسیه NATA Business
  • بورسیه ورزش های هوازی موسسه MobilitySeeker
  • بورسیه The SmoothMovers
  • بورسیه تحصیلی BeArt Presets

طبق اعلام OECD (سازمان توسعه و همکاری اقتصادی)، کشور کانادا بیشترین سرمایه‌گذاری را در بخش سیستم آموزشی دارد. در حقیقت کشور کانادا یکی از برترین مجریان آموزشی در سطح جهانی و جزو سه کشور اول دنیا در میزان سرانه کشوری در بخش تحصیلات دانشگاهی است.

ساختار آموزش زیر 18 سال در کانادا

تحصیل برای کودکان از سن 6 تا 18 سالگی در کشور کانادا اجباری بوده و مدارس این کشور همیشه در تلاش هستند تا بالاترین کیفیت و یک فضای امن را برای آنها فراهم کنند. سیستم آموزشی کانادا برای مهاجران و شهروندان این کشور به یک شکل بوده و تفاوتی از هم ندارد. به طور کلی سیستم آموزشی تا سن 16 تا 18 سالگی (بسته به استان) برای تمام افراد اجباری است و نحوه تقسیم مقاطع تقریبا در همه استان‌ها و قلمروهای کانادا مشابه بوده و به چهار مرحله تقسیم می‌شود:

دبستان

در سیستم آموزشی کانادا مرحله اول تحصیل به دو بخش پیش‌دبستانی و دبستان تقسیم می‌شود. پیش‌دبستانی یا کودکستان اولین مرحله از سیستم آموزشی کانادا است که از سن 4 تا 5 سال شروع می‌شود. ثبت نام در این مقطع در بیشتر استان‌های کانادا (به جز نیو برانزویک و نوااسکوشیا) اختیاری بوده و اولین سال از این مقطع در مدارس دولتی رایگان است. در این مقطع کودکان برای مرحله ابتدایی آماده می‌شوند و موارد درسی در این مقطع بیشتر الفبا، آمادگی برای خواندن، اعداد، نقاشی موزیک و بازی است. از مقطع ابتدایی، مدرسه برای تمام افراد در کانادا اجباری بوده و از سن 6 تا 7 سالگی و از کلاس اول آغاز می‌شود و تا کلاس ششم و سن 11 تا 12 سال ادامه دارد. معمولا در این مقطع دانش‌آموزان برای تمام دروس فقط یک معلم خواهند داشت.

راهنمایی

در سیستم آموزشی مدارس کانادا مقطع راهنمایی به صورتی که ما می‌شناسیم وجود ندارد. در سیستم آموزشی کانادا، به آن دوره دوم تحصیل گفته می‌شود (Secondary School) که به دو قسمت تقسیم می‌شود که دوره اول آن معادل مقطع راهنمایی در ایران بوده و شامل دو سال تحصیلی هفتم و هشتم می‌شود. این دوره به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با تغییر فضای کلاس‌ها و داشتن معلم‌های گوناگون در یک روز آشنا شده و به آن عادت کنند. همچنین دانش‌آموزان را برای دوره دوم متوسطه که دروس سنگین‌تر و کلاس‌ها دشوار می‌شود آماده می‌کند.

دبیرستان

دوره دوم این مقطع چهارساله بوده و معادل دبیرستان است. دانش‌آموزان تا سن 16 تا 18 سالگی (بسته به استان سکونت) در این دوره مشغول به تحصیل خواهند بود. این مقطع شامل سال‌های نهم تا دوازدهم می‌شود. این دوره بسیار حائز اهمیت بوده و به طور تخصصی دانش‌آموزان را برای ورود به دانشگاه آماده می‌کند.

در کانادا بر اساس قانون این کشور تمامی افراد تا سن 16 سالگی فارغ از هر مقطعی که تا به آن سن رسیده اند، باید در مدارس حضور داشته باشند. در آنتاریو و نیوبرانزویک، دانش‌آموزان تا 18 سالگی و تا دریافت دیپلم دبیرستان، باید به تحصیل ادامه دهند.

بررسی شرایط تحصیل زیر 18 سال در کانادا

سن قانونی در کانادا بر اساس استان‌ها می‌تواند متفاوت باشد. در استان‌های آلبرتا، مانیتوبا، اونتاریو، جزیره پرنس ادوارد، کبک و ساسکاچوان سن قانونی 18 و در سایر استان‌های کانادا 19 سالگی است.

بخاطر داشته باشید برای دانش‌آموزان کمتر از 12 سال (مقاطع ابتدایی) حضور یکی از والدین و یا قیم قانونی دانش‌آموز الزامی بوده و تنها افراد بالای 12 سال می‌توانند با برنامه کاستودین به تنهایی وارد خاک کانادا شوند.

با توجه به سن دانش‌آموز و سیستم آموزشی کانادا، افراد می‌توانند برای هر کدام از مقاطع در این کشور اقدام کنند. در صورتی که برای دوره دوم، یا همان دبیرستان اقدام می‌کنید، بهتر است از پایه دهم تحصیل خود را آغاز کنید حتی اگر در ایران این مقطع را گذرانده باشید. علت این موضوع ارزیابی پایانی دوره دبیرستان است که شما باید پایه‌های دهم تا دوازدهم را پاس کرده و امتحان دهید. بنابراین برای نتیجه بهتر از پایه دهم شروع کنید.

مدارک لازم برای پذیرش زیر 18 سال در کانادا

دانش‌آموزان زیر 18 سال برای دریافت پذیرش از مدارس کانادا باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • ریزنمرات 2 تا 3 سال گذشته دانش‌آموز
  • پاسپورت دانش‌آموز
  • توصیه‌نامه
  • عکس دانش‌آموز
  • کارت واکسن
  • پرداخت اپلیکیشن فی
  • فرم درخواست کاستودین

هزینه تحصیل زیر 18 سال در کانادا

در سیستم آموزشی کانادا سه نوع مدرسه برای تحصیل دانش‌آموزان زیر 18 سال وجود دارد که تحصیل در هر کدام از این مدارس شهریه‌های متفاوتی را برای دانش‌آموز خواهند داشت. این سه مدل مدرسه شامل مدارس دولتی، خصوصی و مدارس مستقل می‌شوند.

در مدارس دولتی شهریه برای دانش‌آموزان بین‌المللی از 9 هزار دلار کانادا تا 20 هزار دلار کانادا است. در مدارس خصوصی و مستقل میزان شهریه متفاوت بوده و همچنین برای قبولی در این مدارس شرایط ویژه‌ای نیاز است. شهریه مدارس خصوصی و مستقل به طور میانگین بین 15 هزار دلار کانادا تا 30 هزار دلار کانادا خواهد بود.

در کنار شهریه مدرسه، هزینه اسکان دانش‌آموز در کانادا نیز با توجه به نوع اسکان (کاستودین و یا هوم استی) می‌تواند بین 500 دلار کانادا تا 2 هزار دلار کانادا متغیر باشد.

ویزای تحصیلی زیر 18 سال کانادا

ویزای دانش‌آموزی کانادا

ویزای دانش‌آموزی کانادا یا Minor Child Study Permit، مجوز ورودی است که برای دانش‌آموزان زیر سن قانونی صادر می‌شود که قصد دارند در مدارس کانادا مشغول به تحصیل شوند. این ویزا برای آن دسته از دانش‌آموزان که خارج از کانادا می‌خواهند برای تحصیل در این کشور اقدام کنند مناسب است. توجه داشته باشید که اگر خانواده با ویزای توریستی بدون اجازه کار و تحصیل در کانادا حضور داشته باشند، فرزند به عنوان دانش‌آموز برای تحصیل در مدارس لازم است که برای داشتن این ویزا اقدام کند.

سن قانونی در کانادا بر اساس استان‌ها می‌تواند متفاوت باشد. در استان‌های آلبرتا، مانیتوبا، اونتاریو، جزیره پرنس ادوارد، کبک و ساسکاچوان سن قانونی 18 و در سایر استان‌های کانادا 19 سالگی است.

زمانی که ویزای دانش‌آموز صادر می‌شود، این اجازه را به یکی از والدین نیز می‌دهد تا با ویزای همراه کانادا به همراه فرزند زیر سن قانونی خود وارد کانادا شود تا بتواند از فرزند خود مراقبت کند. اما توجه داشته باشید که والد همراه دانش‌آموز اجازه کار نخواهد داشت. والد دانش‌آموز می‌تواند به طور جداگانه و یا به همراه دانش‌آموز درخواست ویزا دهد.

به طور کلی زمانی که برای ویزای دانش‌آموزی کانادا اقدام می‌کنید لازم است زیر 17 سال بوده و نامه پذیرش از مدرسه مقصد را ارائه دهید. همچنین باید از سلامت جسمانی برخوردار بوده و فاقد سابقه کیفری باشید. علاوه بر این موارد، باید تمکن مالی قابل قبولی برای اثبات توانایی پوشش هزینه‌ها ارائه دهید.

کاستودین در کانادا

اگر دانش‌آموز در زمان اپلای برای ویزای دانش‌آموزی زیر 17 سال باشد و هیچ کدام از والدین یا یک قیم قانونی قادر به همراهی وی به کانادا نباشد، ظبق قوانین کانادا سرپرستی دانش‌آموز به یک «کاستودین» واگذار می‌شود. کاستودین یک فرد بزرگسال بالای 19 سال است که مقیم دائم و یا شهروند قانونی کشور کانادا بوده و در مدت زمان حضور دانش‌آموز در این کشور، وظیفه مراقبت و حمایت از او را به عهده دارد. توجه داشته باشید که کاستودین تحت نظارت دولت کانادا بوده و با دقت انتخاب می‌شود.

کاستودین در نبود والدین، نقش آنها را برای دانش‌آموز ایفا می‌کند. کاستودین وظیفه دارد به طور منظم با والدین و مدرسه دانش‌آموز در ارتباط خواهد بود. به علاوه وظیفه مراقبت بهداشتی، پزشکی، مسائل مربوط به ویزا و همچنین جلسات اولیا و مربیان مدرسه و دانش‌آموز نیز به عهده او خواهد بود.

برای داشتن کاستودین لازم است قراردادی بین کاستودین و والدین دانش‌آموز به طور رسمی و قانونی امضا شود. کاستودین و دانش‌آموز می توانند جدا از هم زندگی کنند، و لزوما دانش‌آموز مجبور نخواهد بود که با کاستودین خود زندگی کند، اما لازم است کاستودین به محل زندگی دانش‌آموز و محل تحصیل وی نزدیک و در دسترس باشد.

اسکان دانش‌آموزان زیر 18 سال در کانادا

زمانی که دانش‌آموز بدون والدین خود وارد کانادا شود، طبق انتخاب دانش‌آموز و والدین وی دو گزینه برای اسکان او فراهم است: اقامت در خوابگاه مدرسه شبانه‌روزی و یا زندگی با یک خانواده کانادایی.

همراه والدین

زمانی که دانش‌آموز زیر 18 سال برای تحصیل در کانادا پذیرش گرفته و برای ویزا اقدام می‌کند، دولت کانادا به اون این اجازه را می‌دهد که یکی از والدین و یا قیم قانونی وی او را همراهی کند. در این شرایط والد یا قیم قانونی می‌تواند به طور جداگانه درخواست ویزا داده و با دریافت ویزای توریستی طبق مدت زمان اقامت دانش‌آموز، فرزند خود را در این مسیر همراهی کند. در این شرایط اقامت و مراقبت از او به عهده آن والد و یا قیم قانونی خواهد بود.

اسکان هوم استی

یکی از راه‌های موجود برای اسکان دانش‌آموزان بالای 12 سال در کانادا که به تنهایی به کانادا مهاجرت می‌کنند، برنامه هوم استی این کشور است. در این برنامه خانواده‌های کانادایی پذیرای دانش‌آموزان بین‌المللی هستند و اتاقی از خانه خودشان را در اختیار وی قرار می‌دهند. این خانواده‌ها توسط دولت کانادا با دقت و حساسیت فراوان و مناسب با شرایط دانش‌آموز انتخاب می‌شوند.

از مزایای زندگی با خانواده‌های کانادایی برای دانش‌آموزان بین‌المللی، آشنایی با فرهنگ کانادا و سازگاری سریع‌تر با محیط است. دانش‌آموزان با تعامل خانواده میزبان خود می‌توانند مهارت های گفتاری خود را نیز بهبود بخشند.

خوابگاه مدرسه

یکی از راه‌های اسکان دانش‌آموزان در کانادا در صورت عدم حضور والدین، مدارس شبانه‌روزی است. این مدارس دارای خوابگاه بوده و خدماتی از جمله وعده‌های غذایی مناسب و ایجاد یک فضای امن را برای فرزند شما ارائه می‌کند. در این مدارس نظارت دقیق بر کیفیت آموزش و یادگیری دانش‌آموزان وجود داشته و بیشتر این مدارس دو زبانه ارائه می‌شود و به فرزند شما این امکان را می‌دهد تا به دو زبان انگلیسی و فرانسوی تحصیل کند.

شرایط اقامت پس از تحصیل زیر 18 سال در کانادا

ویزای دانش‌آموزی زیر 18 سال معمولا به مدت زمان تحصیل فرد صادر می‌شود و لازم است قبل از به پایان رسیدن مدت زمان ویزا، برای تمدید آن اقدام شود. برای تمدید ویزای تحصیلی زیر 18 سال لازم است از مقطع بعدی نامه پذیرش داشته باشید و 90 روز پیش از به پایان رسیدن مدت زمان ویزا برای تمدید اقدام نمایید.

دانش‌آموزانی که دیپلم دبیرستان را دریافت می‌کنند و بعد از پایان 18 سالگی قصد ماندن در کشور کانادا و سپس اقامت این کشور را دارند، می‌توانند در یکی از کالج‌ها و یا دانشگاه‌های کانادا اپلای کرده و با دریافت پذیرش از این موسسات عالی استادی پرمیت جدید دریافت کنند و به تحصیل و کار همزمان در کشور کانادا بپردازند.

5/5 - (1 امتیاز)
بدون برچسب

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کنید پس از پاسخ کارشناسان از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست

نیاز به مشاوره دارید؟ در واتساپ پاسخگوی شما هستیم
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می دهیم پشتیبانی واتساپ
پذیرش تحصیلی در کشور های
خدمات موسسه Saman Study