logo

مدارس شبانه‌روزی کانادا

4 اردیبهشت 1403

مدارس شبانه‌روزی کانادا مورد تایید CAIS (سازمان مدارس مستقل کانادا) هستند و از پایه ششم (12 سالگی) آموزش به دانش‌آموزان را شروع می‌کنند و تدریس در این مدارس به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی انجام می‌شود.

مدرسه شبانه‌روزی کانادا سطح کیفی آموزشی بسیار بالایی دارند و پذیرای دانش‌آموزان در مقاطع ابتدایی و دبیرستان برای شهروندان و همچنین دانش‌آموزان بین‌المللی هستند. مدارس کانادا محیطی پویا و با فرهنگ‌های متنوع برای دانش‌آموزان فراهم می‌کنند که شبکه ارتباطی و مهارت‌های زندگی آنها را گسترش می‌دهد. در این مقاله، به بررسی این مدارس در این مقاله می‌پردازیم.

شرایط تحصیل در مدارس شبانه‌روزی کانادا

هر کدام از مدارس شبانه‌روزی کانادا شرایط خاص خود را برای پذیرش دانش‌آموزان دارند و ممکن است برای هر فرد نیز متفاوت باشد. به‌عبارتی دانش‌آموزان بعد از در نظرگرفتن شرایط و بررسی لیست مدارس شبانه‌روزی کانادا، مدرسه‌ای را انتخاب کنند که بیشتر به شرایطشان نزدیک باشد. به خاطر داشته باشید مدارس شبانه‌روزی دولتی نسبت به مدارس شبانه‌روزی خصوصی، سخت‌گیری کمتری را برای پذیرش دانش‌آموز دارند.

سن مناسب برای تحصیل در مدرسه شبانه‌روزی در کانادا

در میان لیست مدارس شبانه‌روزی کانادا که مورد تایید CAIS (سازمان مدارس مستقل کانادا) هستند، حداقل پایه برای ورود به این مدارس پایه ششم (12 سالگی) اعلام شده است. دانش‌آموزان اگر مقاطع قبل از این پایه را در کشور خود گذرانده باشند می‌توانند از پایه ششم و سن 12 سالگی وارد این مدارس شوند.

زبان آموزش در مدارس شبانه‌روزی کانادا

زبان رسمی کشور کانادا انگلیسی و فرانسوی است و در مدارس این کشور، تدریس به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی انجام می‌شود. در اکثریت کشور کانادا مردم به زبان انگلیسی و در استان کبک، اکثریت افراد به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند. در مدارس شبانه‌روزی کشور کانادا، دانش‌آموزان می‌توانند به هر دو زبان تحصیل کنند.

ویزای دانش‌آموزی کانادا

ویزای دانش‌آموزی کانادا یا Minor Child Study Permit، مجوز ورودی است که برای دانش‌آموزان زیر سن قانونی صادر می‌شود که قصد دارند در مدارس کانادا مشغول به تحصیل شوند. سن قانونی در کانادا بر اساس استان‌ها و قلمروها می‌تواند متفاوت باشد. در استان‌های آلبرتا، مانیتوبا، اونتاریو، جزیره پرنس ادوارد، کبک و ساسکاچوان سن قانونی 18 و در سایر استان‌های کانادا 19 سالگی ‌است. این ویزا برای آن دسته از دانش‌آموزان که از خارج از کانادا می‌خواهند برای تحصیل در این کشور اقدام کنند ضروری است. توجه داشته باشید که اگر خانواده با ویزای توریستی بدون اجازه کار و تحصیل در کانادا حضور داشته باشند، فرزند به عنوان دانش‌آموز برای تحصیل در مدارس لازم است که برای داشتن این ویزا اقدام کند.

کاستودین در کانادا

اگر دانش‌آموز در زمان اپلای برای ویزای دانش‌آموزی کانادا زیر 17 سال باشد و هیچ‌کدام از والدین یا یک قیم قانونی قادر به همراهی وی به کانادا نباشد، دولت کانادا دانش‌آموز را به دست یک «کاستودین» می‌سپارد. کاستودین یک فرد بزرگسال بالای 19 سال است که دارای اقامت دائم و یا شهروندی کشور کانادا بوده و در مدت زمان حضور دانش‌آموز در این کشور، وظیفه مراقبت و حمایت از او را به عهده دارد. توجه داشته باشید که کاستودین تحت نظارت دولت کانادا بوده و با دقت انتخاب می‌شود.

کاستودین در نبود والدین، نقش آنها را برای دانش‌آموز ایفا می‌کند. کاستودین وظیفه دارد به طور منظم با والدین و مدرسه دانش‌آموز در ارتباط باشد. به علاوه وظیفه مراقبت بهداشتی، پزشکی، مسائل مربوط به ویزا و همچنین شرکت در جلسات اولیا و مربیان مدرسه نیز به عهده او است.

برای داشتن کاستودین لازم است قراردادی بین کاستودین و والدین دانش‌آموز به طور رسمی و قانونی امضا شود. کاستودین و دانش‌آموز می‌توانند جدا از هم زندگی کنند، و لزوما دانش‌آموز مجبور نیست که با کاستودین خود زندگی کند، اما لازم است کاستودین به محل زندگی و تحصیل دانش‌آموز نزدیک و در دسترس باشد.

بهترین زمان اپلای برای تحصیل در مدارس شبانه‌روزی کانادا

مدارس شبانه‌روزی کانادا در همه سال درخواست ورود دانش‌آموزان به مدرسه را بررسی و در صورت صلاحدید آنها را ثبت نام می‌کنند. باید به خاطر داشته باشید که پروسه اپلای و پذیرش دانش‌آموزان در این مدارس می‌تواند تا 6 ماه زمانبر باشد، بنابراین بهتر است 6 ماه قبل از زمانی که قصد دارند تحصیل در مدارس شبانه‎روزی کانادا را شروع کنند، پروسه اپلای خود را آغاز کنند.

شروع سال تحصیلی مدارس شبانه‌روزی کانادا

به‌طور معمول مدارس در کشور کانادا از اول سپتامبر (اولین دوشنبه ماه سپتامبر) آغاز می‌شود و تا 30 ژوئن ادامه دارد. مدارس شبانه‌روزی در کانادا نیز از این تاریخ مستثنی نیستند.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در مدارس شبانه‌روزی کانادا

بر اساس نوع مدرسه شبانه‌روزی و شهر محل تحصیل، مدارک مورد نیاز برای پذیرش در این مدارس می‌تواند متفاوت باشد. اما به‌طور کلی مدارکی که در بیشتر موارد برای پذیرش احتیاج دارید به صورت زیر است:

  • مدارک هویتی مانند شناسنامه و پاسپورت
  • ریز نمرات دو سال گذشته تحصیلی
  • رزومه در صورتی که دانش‌آموز دستاوردها و توانایی‌های ویژه‌ای داشته باشد.
  • بعضی از مدارس از دانش‌آموز و همچنین والدین آنها انگیزه‌نامه درخواست می‌کند.
  • برخی ممکن است آزمون‌هایی از دانش‌آموزان بگیرند.
  • ممکن است درخواست مدرک زبان داشته باشند.

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در مدارس شبانه‌روزی کانادا

داشتن مدرک زبان برای ورود به مدرسه شبانه‌روزی در کانادا ضروری نیست اما بعضی از مدارس، به خصوص مدارس شبانه‌روزی خصوصی ممکن است از دانش‌آموزان خود مدرکی دال بر تسلط نسبی به زبان انگلیسی و یا مدرکی مانند تافل و آیلتس بخواهد. اما به خاطر داشته باشید پذیرش در این مدارس وابسته به کلیت پرونده شما خواهد بود.

انواع مدرسه شبانه‌روزی در کانادا

مدارس شبانه‌روزی در کانادا بر اساس سیستم آموزشی و برنامه‌های درسی از هم متفاوت‌اند. برخی از سیستم‌های استاندارد جهانی پیروی می‌کنند برخی دیگر از برنامه‌های استانی کانادا به همراه برنامه‌های ویژه‌ای که این مدارس به صورت مستقل برای دانش‌آموزان در نظر می‌گیرند. از اینرو مدارس شبانه‌روزی کانادا را می‌توان به دو دسته استاندارد و برتر دسته‌بندی کرد.

لیست مدارس شبانه‌روزی برتر کانادا

در کشور کانادا مدارس شبانه‌روزی سیستم آموزشی متفاوتی را در پیش می‌گیرند. تقریبا همه این مدارس از سیستم آموزشی استانی پیروی می‌کنند. برخی از این مدارس اما، در کنار سیستم استانی، برنامه‌های بین‌المللی مانند سیستم آموزشی IB یا International Baccalaureate و AP (Advance Placement) را نیز ارائه می‌کند که در دسته مدارس شبانه‌روزی برتر قرار می‌گیرند.

مدارس شبانه‌روزی برتر در کانادا سختگیری بیشتری را در جذب دانش‌آموز داشته و با کلاس‌های آموزشی کم‌‌جمعیت، تمرکز بسیار زیادی را بر کیفیت تحصیل دانش‌آموزان دارد.

مدارس شبانه‌روزی استاندارد کانادا

مدارس شبانه‌روزی استاندارد در کانادا عمدتا از برنامه استانی کانادا برای آموزش پیروی می‌کنند و هزینه کمتری دارند. در مدارس شبانه‌روزی استاندارد تنوع ملیت و پذیرش بین‌المللی بیشتر اتفاق می‌افتد. کیفیت مدارس استاندارد از مدارس شبانه‌روزی برتر پایین‌تر بوده اما با این وجود طبق شرایط دانش‌آموزان و خدماتی که مدارس شبانه‌روزی استاندارد ارائه می‌کند، می‌تواند انتخاب خوبی برای دانش‌آموزان بین‌المللی باشند.

سیستم آموزشی مدارس شبانه‌روزی کانادا

در کشور کانادا مدارس شبانه‌روزی، سیستم‌های آموزشی مختلفی را ارائه می‌کنند. برخی از این مدارس دانش‌آموزان را برای ورود به دانشگاه‌ها و آموزش عالی آماده می‌کنند. سیستم آموزشی مدارس شبانه‌روزی معمولا یکی از چند سیستم رایج در کانادا است؛ برخی از مدارس سیستم سنتی و استانی را پیش می‌گیرند (برای مثال سیستم آموزشی Dogwood Diploma در استان بریتیش کلمبیا)، تعداد دیگری نیز از سیستم‌های استاندارد بین‌المللی از جمله IB (International Baccalaureate) و AP (Advance Placement) استفاده می‌کنند.

گروه دیگری از مدارس شبانه‌روزی در کانادا مختص دانش‌آموزان با شرایط خاص هستند، از جمله دانش‌آموزان با معلولیت یادگیری، دانش‌آموزان استثنایی و یا دانش‌آموزان با ADHD.

خوابگاه‌های مدارس شبانه‌روزی کانادا

مدارس شبانه‌روزی در کانادا انواع متنوعی از اقامت را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند. دانش‌آموزان می‌توانند در خوابگاه‌های در نظر گرفته شده توسط مدرسه سکونت داشته باشند و یا در اتاق‌های خصوصی‌تر که با توجه به گروه سنی و اولویت‌های دانش‌آموز، در اختیارشان قرار می‌گیرد.

هر مدرسه‌ای قوانین و امکانات خاص خود را در این زمینه دارد و به دانش‌آموزان ارائه می‌کند و اصلی‌ترین هدف همه این مدارس، ساختن یک محیط امن و صمیمی دور از خانه برای دانش‌آموزان است. برخی از خدمات مدارس شبانه‌روزی شامل اتاق‌های بزرگ با کمد‌های شخصی، سالن‌های اجتماعات برای اوقات فراغت و معاشرت با دوستان، اتاق‌های مخصوص برای مطالعه با به‌روزترین تجهیزات است.

بورسیه تحصیلی در مدارس شبانه‌روزی کانادا

در بعضی از مدارس شبانه‌روزی برای دانش‌آموزان بین‌المللی بورسیه در نظر گرفته می‌شود. این بورسیه مختص همان مدرسه بوده و طبق قوانین همان مدرسه است. بیشتر این بورسیه‌ها بر اساس عملکرد تحصیلی شما و دستاوردهای به‌خصوص شما در زمان تحصیل خواهد بود. لازم به ذکر است که برای ثبت نام در این مدارس و برای سال اول امکان استفاده از این بورسیه‌ها وجود ندارد، چرا که برای دریافت ویزا، تمکن مالی و ساپورت مالی مورد نیاز بوده و در غیر این صورت ویزا صادر نخواهد شد.

برخی از مدارس شبانه‌روزی که بورسیه ارائه می‌کنند عبارتند از:

  • کالج اپل‌بی: این مدرسه مختلط در اوک‌ویل آنتاریو، بورسیه ادموند واکر (به یاد بنیان‌گذار این مدرسه)، به پنج نفر از دانش‌آموزان به مبلغ سالانه 20 هزار دلار کانادا اختصاص داده می‌شود. این بورسیه بسیار رقابتی بوده و به دانش‌آموزانی که در دو سال گذشته خود در این مدرسه جزو دانش‌آموزان ممتاز بوده، و یا در زمینه‌های ورزشی، هنری و یا رهبری گروه‌های داوطلبانه برتر بوده‌اند تعلق می‌گیرد.
  • مدرسه بیشاپ استراچان: این مدرسه دخترانه در تورنتو، بورسیه‌های متنوعی را بر اساس زمینه‌ها و شرایط مختلف به دانش‌آموزان خود اختصاص می‌دهد. برخی از این بورسیه‌ها عبارتند از: بورسیه ورودی برای کلاس نهم، بورسیه هنر و موسیقی، بورسیه قرن 21، بورسیه خانواده ادوارد راجرز و بورسیه طراحی و تکنولوژی جویس ال‌ای‌یو 1997.
  • برنکسام هال: این مدرسه دخترانه در تورنتو نیز بورسیه‌های متنوعی از جمله: بورسیه شربورن، بورسیه مپل لیف، بورسیه فعالیت ئ خلاقیت، بورسیه هنر و ابداع، بورسیه ارزش‌های برنکسام و … ارائه می‌کند که دانش‌آموزان بر اساس شرایط خود باید برای آنها اپلای کنند.
  • مدرسه سنت جورج: این مدرسه پسرانه در ونکوور، بورسیه‌ی گلوبال لیدرشیپ را بر اساس توانمندی‌های ویژه دانش‌آموزان ارائه می‌کند.

بسیاری از مدارس شبانه‌روزی کانادا بورسیه‌های مریت (بر اساس شایستگی تحصیلی) و یا کمک‌هزینه تحصیل برای خانواده‌های کم درآمد را به دانش‌آموزان خود اختصاص می‌دهند. این مدارس شامل: مدرسه بلمورال هال، کالج اشبوری، کالج ریدلی، کالج روسولیک، مدرسه روتسی ندروود، مدرسه شانیگان لیک، کالج استنستد و …

امکانات و فعالیت‌‌های فوق برنامه مدارس شبانه‌روزی کانادا

مدارس شبانه‌روزی در کانادا در کنار برنامه‌های درسی، فعالیت‌های فوق برنامه نیز در می‌گیرند. این برنامه‌های فوق برنامه در زمینه‌های مختلفی مثل فعالیت‌های ورزشی، هنری، فعالیت‌های داوطلبانه گروهی و گردش‌های متنوع چیده می‌شود. به‌علاوه برنامه‌های فوق برنامه هفتگی، برای تعطیلات آخر هفته نیز برنامه‌های گشت و گذار و تفریحی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود که بیشتر این فعالیت طبق سلیقه و علاقه دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود. هر کدام از مدارس شبانه‌روزی یک مشاور نوجوان داشته و با دانش‌آموزان به‌طور مداوم در ارتباط است و به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا علاقه و استعداد خود را کشف و آن را بال و پر دهد. در بعضی از این برنامه‌های فوق برنامه دانش‌آموزان ایونت‌هایی را نیز در فضای مدرسه با کمک معلمان خود برگزار می‌کنند.

مزایای تحصیل در مدارس شبانه‌روزی کانادا

تحصیل در مدارس شبانه‌روزی، انتخاب و تصمیمی است که زندگی شما را برای باقی عمر دچار تغییر می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند دانش‌آموزانی که در مدارس شبانه‌روزی تحصیل می‌کنند، در مراحل بعدی تحصیل و همچنین در بزرگسالی انسان‌های موفق‌تری خواهند بود.

دانش‌آموزان نیز سبک زندگی مدارس شبانه‌روزی را بسیار می‌پسندند و مطالعات نشان می‌دهد که تحصیل در مدارس شبانه‌روزی هیچ تاثیر منفی در طولانی‌مدت بر روی دانش‌آموزان ندارد.

در ادامه، به برخی از مزایای تحصیل در مدارس شبانه‌روزی کانادا در زیر اشاره می‌کنیم:

  1. استقلال یادگیری: زمانی که دانش‌آموزان وارد مدارس شبانه‌روزی می‌شوند یک زندگی ماجراجویانه برایشان آغاز می‌شود. در این مدارس همه فعالیت‌ها به عهده خود دانش‌آموز خواهد بود و از برنامه‌ریزی برای درس‌ها تا مرتب نگه‌داشتن اتاق و انجام کارهای شخصی را باید به‌تنهایی انجام دهد. قطعا معلمان و کارکنان در این مدارس در ابتدا دانش‌آموزان را در این مسیر همراهی و به آنها کمک می‌کنند اما به‌تدریج این استقلال در دانش‌آموزان اتفاق می‌افتد.
  2. ایجاد دوستی‌های عمیق و طولانی‌مدت و کار گروهی: در مدارس شبانه‌روزی به‌غیر از زمان‌های درسی و آموزشی، همه فعالیت‌های غیر درسی نیز به‌همراه هم و در کنار دوستان اتفاق می‌افتد. این موضوع باعث ایجاد صمیمیت بیشتر و دوستی‌های عمیق می‌شود. همچنین در محیط آموزشی و بعد از آن مرور درس‌ها و یادگیری در کنار دوستان نیز بسیار لذت‌بخش‌تر خواهد بود.
  3. ساختار زندگی منظم: زندگی و تحصیل در مدارس شبانه‌روزی باعث می‌شود تا دانش‌آموزان بسیار منظم و دقیق تربیت شوند. چرا که در این مدارس، بیداری، غذاخوردن، کلاس‌ها و همه فعالیت‌ها در زمان مشخصی انجام می‌شود، بنابراین دانش‌آموزان باید یاد بگیرند تا زمان خود را مدیریت کرده و بهترین بهره را از آن ببرند.
  4. یادگیری 24 ساعته و کشف استعدادها و پتانسیل‌ها: در مدارس شبانه‌روزی دانش‌آموزان می‌توانند علایق و توانایی‌های خود را بدون هیچ حواس‌پرتی و با تمرکز بالا دنبال کنند. در این مدارس به همه جوانب شخصیتی دانش‌آموزان و استعدادهای آنها پرداخته می‌شود. همچنین برنامه درسی و آموزشی این مدارس بسیار گسترده‌تر و متنوع تر از مدارس عادی است. در کنار این برنامه‌ها، معلمان و سرپرستان مدرسه تمام‌وقت در کنار دانش‌آموزان بوده و به‌طور تخصصی آماده راهنمایی و هدایت این دانش‌آموزان هستند.
  5. زندگی در طبیعت و مواد غذایی مفید: بیشتر مدارس شبانه‌روزی دور از شهرهای بزرگ و در محیط‌های سرسبز و خوش آب و هوا بنا شده اند. در این محیط دانش‌آموزان همیشه از سکوت و هوای تازه بهره‌مند هستند. همچنین برنامه غذایی این مدارس بسیار دقیق انتخاب می‌شود و همه مواد غذایی مورد نیاز دانش‌آموزان در اختیار آنها قرار می‌گیرد.
  6. محیط چندملیتی و شبکه‌های ارتباطی طولانی‌مدت: در مدارس شبانه‌روزی معمولا دانش‌آموزان بین‌المللی از سراسر دنیا حضور دارند و این موضوع به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با ملیت‌ها و زبان‌های مختلف آشنا شوند و دوستی‌ها و ارتباطاتی شکل دهند که برای تمام زندگی آنها ماندگار شود.

لیست مدارس شبانه‌روزی کانادا

برای انتخاب یک مدرسه شبانه‌روزی مناسب، فاکتورهای بسیاری دخیل هستند. یکی از مهم‌ترین فاکتورها کیفیت آموزش در این مدارس و بعد از آن مقرون‌به‌صرفه‌بودن شهریه است. در زیر برخی از بهترین مدارس و همچنین مدارس شبانه‌روزی ارزان را معرفی کردیم.

بهترین مدارس شبانه‌روزی کانادا

نام مدرسه موقعیت مکانی نقطه قوت
Lakefield College School لیکفیلد، آنتاریو دوزبانه‌بودن، محیط آموزشی در فضای باز
Trinity College پورت هوپ، آنتاریو کیفیت آموزشی بالا، محیط بین‌المللی
St. Andrew’s College آرورا، آنتاریو برنامه‌های ورزشی، کیفیت زندگی بالا
Pickering College نیومارکت، آنتاریو امنیت، برنامه درسی خلاقانه
Ridley College سینت کاترین، آنتاریو نزدیکی به شهرهای بزرگ، برنامه‌های هنری
Albert College بلویل، آنتاریو مقرون‌به‌صرفه، کار گروهی
Ashbury College اتاوا، آنتاریو محیط منحصربه‌فرد، ارتباطات جهانی
Stanstead College استنستید، کبک دوزبانه‌بودن، نزدیکی به آمریکا
Merrick Preparatory School مریکویل، انتاریو آمادگی تحصیلی بالا، کلاس‌های درسی کم‌جمعیت
Applewood Academy for Progressive Learning بلویل، آنتاریو حمایت از دانش‌آموزان با نیازهای خاص، یادگیری تدریجی

لیست مدارس شبانه‌روزی ارزان کانادا

در کانادا مدارس شبانه‌روزی مقرون‌به‌صرفه نیز وجود دارد که شهریه آنها نسبت به سایر مدارس، ارزان‌تر است و تعدادی از این مدارس شبانه‌روزی کمک‌های مالی نیز برای پوشش هزینه‌ها ارائه می‌کنند. برخی از مدارس شبانه‌روزی ارزان کانادا را در لیست زیر مشاهده می‌کنید:

نام مدرسه شهر، استان جنسیت دانش‌آموزان  میانگین شهریه
Athol Murray College of Notre Dame ویلکاکس، ساسکاچوان مختلط 3400 تا 53550 دلار کانادا
Nancy Campbell Academy استرتفورد، آنتاریو مختلط 9750 تا 37275 دلار کانادا
McDonald International Academy تورنتو، آنتاریو مختلط 17600 تا 33000 دلار کانادا
Bodwell High School  شمال ونکوور، بریتیش کلمبیا مختلط 26000 تا 29000 دلار کانادا
North Star Academy لاوال، کبک مختلط 14350 تا 23000 دلار کانادا
4.5/5 - (2 امتیاز)
بدون برچسب

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کنید پس از پاسخ کارشناسان از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست

نیاز به مشاوره دارید؟ در واتساپ پاسخگوی شما هستیم
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می دهیم پشتیبانی واتساپ
پذیرش تحصیلی در کشور های
خدمات موسسه Saman Study