logo

سیستم‌های آموزشی سوئیس

12 اسفند 1402

سیستم آموزشی کشور سوئیس چگونه است؟

سیستم آموزشی سوئیس، شامل مدارس و دانشگاه‌های این کشور، انعطاف‌پذیری بالایی دارد. در این سیستم آموزشی، روش‌های مختلفی برای شروع آموزش یا تحصیل در یک برنامه آموزشی دیگر وجود دارد. متقاضیان واجد شرایط عموما می‌توانند در دوره انتخابی دلخواه خود شرکت نمایند.

در سوئیس، آموزش از ارزش بالایی برخوردار است، بنابراین در این کشور سیستم آموزش دولتی فراگیر توسط دولت فدرال و کانتون‌های سوئیس ارائه می‌شود که غالبا برای دانش‌آموزان رایگان است. فقط درصد کمی از مردم سوئیس از آموزش ابتدایی ارائه‌شده در مدارس خصوصی استفاده می‌کنند و بخش عمده‌ای از جمعیت این کشور، از مزایای سیستم آموزش دولتی بهره‌مند می‌گردند.

تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری آموزشی در سیستم آموزشی سوئیس تا حد زیادی بر عهده کانتون‌ها است، از این رو تنوع و پیچیدگی زیادی در آن به چشم می‌خورد.

آموزش اجباری در کشور سوئیس

طول دوره

در مدارس سوئیس، آموزش اجباری 11 سال به طول می‌انجامد و شامل دبستان (همراه با کودکستان) و سطح 1 متوسطه می‌شود. در همه کانتون‌ها، سال تحصیلی در آگوست آغاز می‌شود. همه کودکان در دبستان بدون در نظرگرفتن توانایی‌شان، در کلاس‌های یکسانی قرار می‌گیرند، اگرچه تا حد ممکن نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود. در سطح 1 مقطع متوسطه، دانش‌آموزان در کلاس‌های مشابهی حضور ندارند. تقریبا همه مدارس متوسطه در سوئیس، انواع گوناگونی از آموزش متوسطه (دبیرستان پیشرفته، مقطع متوسطه، Realschule و Oberschule) یا ترکیبی از دوره‌ها در رشته‌های مختلف را ارائه می‌دهند.

هزینه‌ها

تحصیل در مدرسه برای همه کودکان اجباری و کاملا رایگان است و هزینه آن توسط کانتون و جوامع محلی تامین می‌شود. تلاش‌های ویژه‌ای نیز برای ادغام دانش‌آموزان خارجی در سیستم آموزشی سوئیس انجام شده است.

پذیرش مدرسه

اطلاعات بیشتر در مود پذیرش را می‌توان از طریق اداره آموزش و پرورش کانتون محل اقامت والدین کسب نمود.

کارآموزی/ Matura

پس از پایان دوره تحصیل اجباری، نوجوانان 15 و 16 ساله مقطع بعدی تحصیلی (سطح 2 متوسطه) را آغاز می‌کنند که علیرغم اجباری‌نبودن، تاثیر بزرگی در شغل یا حرفه آتی آنها دارد. دوره‌های تحصیلی تمام‌وقت این مقطع بین 2 تا 4 سال طول می‌کشند. تحصیل در مؤسسه‌های دولتی غالبا رایگان هستند، با این حال هزینه‌هایی بابت موارد مرتبط با آموزش و سفرهای آموزشی دریافت می‌گردد. در برخی کانتون‌ها، هزینه‌ای برای دوره‌های آموزشی سطح 2 متوسطه در نظر گرفته شده است.

کارآموز، در طول دوره کارآموزی معمولا دو روز در هفته را در مدارس فنی و حرفه‌ای و سه روز باقیمانده را در شرکتی که او را استخدام کرده است، سپری می‌کند. کارآموز از سال اول، حقوق اندکی دریافت می‌کند.

به‌طور کلی، در سطح دوم متوسطه دو مسیر متمایز وجود دارد:

آموزش همگانی

  • مدارس اعطاکننده گواهی پایان تحصیلات مقطع متوسطه (Matura): تحصیل در دوره Matura 3 یا 4 سال به طول می‌انجامد و در پایان دیپلم Matura سوئیس ارائه می‌شود. این دیپلم پذیرش در دانشگاه‌ها، مؤسسه‌های تکنولوژی فدرال، مدارس تربیت معلم و سایر دوره‌های ارائه‌شده توسط دانشگاه‌های علمی کاربردی و کارآموزی سوئیس را امکان‌پذیر می‌سازد.
  • مدارس متوسطه تخصصی: این مدارس (که پیشتر به‌عنوان مدارس دیپلم متوسطه شناخته می‌شدند)، یک مسیر میانی بین دبیرستان و آموزش فنی و حرفه‌ای ارائه می‌دهد. طول دوره تحصیل در این مدارس سه ساله است و شامل آموزش جامع همگانی می‌شود. همچنین رشته‌های مرتبط با حرفه انتخابی نیز در این دوره ارائه می‌شود. بعد از سه سال، یک دیپلم به دانش‌آموز ارائه می‌شود و در صورتی که دانش‌آموز یک سال دیگر در این مقطع به تحصیل بپردازد (جمعا 4 سال)، یک Matura حرفه‌ای دریافت می‌کند که تحصیل در مقاطع بالاتر (دانشگاه‌های علوم کاربردی) را امکان‌پذیر می‌سازد.

آموزش و مدارس فنی و حرفه‌ای (VET)

کارآموزی:

  • آموزش پایه با ارائه گواهینامه فنی و حرفه‌ای VET فدرال (2 سال)
  • آموزش پایه با ارائه دیپلم فنی و حرفه‌ای VET فدرال (3 تا 4 سال)

کارآموزی در سوئیس یکی از متداول‌ترین شکل‌های آموزش و پرورش بعد از دوره اجباری است و از شهرت خوبی برخوردار است. جوانان معمولا یکی از 230 حرفه/ شغل ممکن را انتخاب می‌کنند و پس از آن خود مسئول پیداکردن دوره کارآموزی مرتبط هستند. آموزش‌های مربوطه در شرکت یا کارخانه و مدرسه فنی و حرفه‌ای انجام می‌شود.

دوره آموزش پایه دو ساله، برای دانش‌آموزان غیر علاقمند به تحصیلات دانشگاهی، این امکان را فراهم می‌سازد که با تکمیل یک مقطع آموزشی حرفه‌ای، گواهینامه حرفه‌ای VET فدرال را دریافت نمایند.

پس از پایان تحصیل در دوره آموزش پایه 3 تا 4 ساله، دیپلم حرفه‌ای VET فدرال به فارغ‌التحصیلان ارائه می‌شود که دسترسی دانش‌آموزان به آموزش‌های عالی فنی و حرفه‌ای یا حتی دریافت Matura حرفه‌ای را امکان‌پذیر می‌سازد.

دانشگاه‌ها/ دانشگاه‌های علوم کاربردی/ تربیت و آموزش عالی فنی و حرفه‌ای

طیف وسیعی از دوره‌های آموزشی در سطح سوم آموزش وجود دارد.

به‌طور کلی این دوره‌ها تمام‌وقت هستند. هزینه‌های دریافتی در دانشگاه‌های دولتی برای موارد آموزشی در ترم تحصیلی نسبتا پایین هستند.

دانشگاه‌های کانتون و مؤسسه‌های تکنولوژی فدرال

بیشتر دانشگاه‌های سوئیس دارای دپارتمان‌های حقوق و اقتصاد، ریاضی، علوم طبیعی، علوم انسانی و اجتماعی هستند. از طرف دیگر، مؤسسه‌های تکنولوژی فدرال (ETHZ و EPFL) بر روی مهندسی، ریاضیات و علوم طبیعی تمرکز دارند.

تدریس در دانشگاه‌ها بر مبنای مدل سه‌مرحله‌ای بولونیا (سیستم انتقال اعتبار اروپایی – ECTS) انجام می‌شود که شامل یک سطح لیسانس سه ساله، فوق لیسانس 4 یا 5 ساله و امکان دریافت مدرک دکترا می‌شود که پس از پایان موفقیت‌آمیز مقطع فوق لیسانس است. برای پذیرش در این مقطع، Matura سوئیس یا یک مدرک خارجی معادل لازم است. ده دانشگاه کانتونی و دو مؤسسه تکنولوژی فدرال به‌طور مستقل در خصوص قابل قبول بودن مدرک Matura و سایر شرایط تصمیم‌گیری می‌نمایند.

اطلاعات بیشتر در مورد دوره‌های خاص و شرایط پذیرش در وبسایت مؤسسه‌های آموزشی مربوطه فراهم شده است.

دانشگاه‌های تربیت معلم

دوره‌های تربیت معلم برای سطح پیش‌دبستانی و دبستان، سه ساله هستند و در پایان یک مدرک لیسانس به فارغ‌التحصیلان ارائه می‌شود.

برای سطح اول متوسطه، دوره تربیت معلم به دو بخش تقسیم می‌شود (لیسانس و فوق لیسانس). تربیت معلم برای سطح دوم متوسطه شامل تحصیلات تخصصی آکادمیک (فوق لیسانس) و مطالعات آموزشی می‌شود.

شرط پذیرش در دوره تربیت معلم دبستان و سطوح اول و دوم متوسطه به‌طور کلی داشتن Matura دبیرستان است. برای پذیرش در دوره تربیت معلم در مقطع پیش دبستانی، دیپلم از یک مدرسه Middle معتبر، یک Matura فنی و حرفه‌ای یا یک Matura دبیرستان مورد نیاز است.

دانشجویانی که دارای گواهینامه Matura یا مدرک دبیرستان خارجی هستند، برای ثبت نام در چنین مدارسی باید مستقیما با مؤسسه‌های آموزشی انتخابی خود در تماس باشند.

دانشگاه علوم کاربردی

در دانشگاه‌های علوم کاربردی، آموزش سطح دانشگاهی برای افرادی که آموزش فنی و حرفه‌ای شامل Matura حرفه‌ای را گذرانده اند، فراهم شده است. این دانشگاه‌ها، بالغ بر 200 دوره دارند که آموزش کاربردی و تحصیلات عالی را ارائه می‌دهند. متقاضیان دارنده Matura دبیرستان باید حداقل یک سال تجربه عملی نیز داشته باشند.

متقاضیان دارای مدرک‌های تحصیلی خارجی، باید شرایط پذیرش را با توجه به دانشگاه علوم کاربردی انتخابی بررسی کنند، زیرا هر دانشگاه در این خصوص به‌طور مستقل تصمیم‌گیری می‌کند.

کالج‌های تربیت و آموزش فنی و حرفه‌ای عالی

تحصیل در کالج‌های آموزش فنی و حرفه‌ای عالی به پرورش متخصصینی با گواهینامه فدرال یا یک مدرک معادل آن منجر می‌شود. در این کالج‌ها دوره آموزشی (2 یا 3 ساله تمام‌وقت یا ضمن خدمت) مرتبط با حرفه/ شغل ارائه می‌شود که در پایان با صدور مدرک کالج حرفه‌ای معتبر همراه است. این مدرک برای انجام فعالیت‌های حرفه‌ای و کارمندان میانی معتبر است.

سیستم آموزشی سنتی سوئیس

سیستم آموزشی مدارس سوئیس یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی در دنیا است. در این نظام آموزشی، مدیریت و قانون‌گذاری برای مدارس توسط هر کانتون به‌طور جداگانه انجام می‌پذیرد (البته چارچوب‌های کلی توسط دولت مرکزی تعیین می‌شود). هر کانتون، تقویم آموزشی، برنامه درسی و روش‌های ارزیابی دانش‌آموزان را تعیین می‌کند. توجه ویژه به تمایلات، قابلیت‌ها و توانمندی‌های دانش‌آموزان، از عوامل متمایزکننده سیستم آموزشی سوئیس نسبت به سایر سیستم‌های آموزشی دنیا به شمار می‌آید.

سیستم آموزشی مدارس سوئیس، به دو مقطع اصلی تقسیم می‎‌شود که عبارتند از ابتدایی و متوسطه (اول و دوم). آموزش اجباری در کشور سوئیس برای کودکان و نوجوانان، 9 تا 11 سال طول می‌کشد. دانش‌آموزان این دوره آموزشی را در سنین 4 تا 6 سالگی آغاز می‌کنند و در 15 سالگی به پایان می‌رسانند. البته باید به این مطلب اشاره داشت که زمان شروع این دوره آموزشی اجباری و طول مدت آن، توسط هر کانتون مشخص می‌شود. در ادامه، به‌طور خلاصه به معرفی این دو سطح در سیستم آموزشی سوئیس می‌پردازیم:

  • آموزش ابتدایی در مدارس سوئیس

مقطع ابتدایی در مدارس سوئیس، با کودکستان و در سن 4 سالگی شروع می‌شود. کودکان دو سال را در کودکستان سپری می‌کنند. اولین چرخه یادگیری کودکان در کشور سوئیس، در کودکستان اتفاق می‌افتد. کودکستان در هیچکدام از کانتون‌های سوئیس اجباری نیست. در کودکستان، کودکان به کمک بازی‌های گوناگون و موسیقی، آموزش‌هایی در مورد مهارت‌های اجتماعی و اصول رفتاری پایه دریافت می‌کنند. همچنین، با سایر زبان‌ها و فرهنگ سوئیس آشنایی پیدا می‌شوند. علاوه بر این، از طریق موسیقی، هنر، بازی و کاردستی با ریاضی و خواندن آشنا می‌شوند.

بعد از پایان کودکستان در سن 6 سالگی، دانش‌آموزان وارد دبستان یا مدرسه ابتدایی می‌شوند و یک دوره آموزشی شش‌ساله را سپری می‌کنند. در این مقطع، تمرکز اصلی بر پرورش و توسعه مهارت‌های فکری و خلاقانه دانش‌آموزان است. همچنین، مهارت‌های اصلی دانش‌آموزان و حس مسئولیت آنها در قبال خودشان، محیط زیست، همنوعان و اجتماعشان پرورش پیدا می‌کند و برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی بعدی آماده می‌شوند.

  • آموزش متوسطه در مدارس سوئیس

آموزش متوسطه در سوئیس از دو مرحله تشکیل شده است. متوسطه اول یا Lower Secondary و متوسطه دوم یا Upper Secondary. دانش‌آموزان در سوئیس، آموزش متوسطه اول را بین سنین 11 تا 12 سالگی آغاز می‌کنند. دوره متوسطه اول، 3 یا 4 سال طول می‌کشد. با توجه به گروه سنی دانش‌آموزان، متوسطه دوم معادل دبیرستان در مدارس ایران و سایر نقاط جهان است؛ اما با این حال تفاوت‌های زیادی با دبیرستان‌های ایران دارد.

آموزش متوسطه اول در مدارس سوئیس، Gymnasiums نامیده می‌شود. در این مقطع دانش‌آموزان علاوه بر زبان مادری، یکی از زبان‌های رسمی سوئیس (فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و رومانش) و زبان انگلیسی را می‌آموزند. در سیستم آموزشی سوئیس، تاکید زیادی بر روی آموزش زبان وجود دارد. بنابراین، اکثر مردم سوئیس می‌توانند علاوه بر زبان مادری، به یک زبان دیگر نیز صحبت کنند. در این مقطع تحصیلی، به آموزش علوم طبیعی نیز اهمیت ویژه‌ای داده می‌شود و دانش‌آموزان دروس ریاضی، زیست، شیمی، فیزیک و جغرافیا را در برنامه درسی خود دارند. علاوه بر این موارد، دروس دیگری مانند تاریخ، آموزش مدنی، موسیقی، هنر، طراحی، اقتصاد، تربیت بدنی و سلامت و موارد متعدد دیگر نیز در برنامه درسی دانش‌آموزان در این مقطع وجود دارد. دانش‌آموزان در مقطع متوسطه اول، بر اساس سیستم عددی 6 (بالاترین) تا 1 (پایین‌ترین) ارزشیابی می‌شوند. در انتهای هر سال تحصیلی، دانش‌آموزان در امتحانات پایانی شرکت کرده و بسته به عملکرد خود در این آزمون‌ها، یا به سال تحصیلی بعدی می‌روند یا به دلیل عدم کسب حداقل نمره قبولی، دوباره همان پایه را می‌گذرانند تا مجدد در ارزشیابی، نمره قبولی دریافت کنند.

آموزش متوسطه دوم (یا دبیرستان) در مدارس سوئیس اجباری نیست. دانش‌آموزان پس از پایان موفقیت‌آمیز مقطع متوسطه اول، می‌توانند در مورد شروع یک حرفه یا ادامه تحصیل تصمیم‌گیری کنند. به طور کلی، سه انتخاب پیش روی دانش‌آموزان در این مقطع وجود دارد. تحصیل در دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای (Vocational Education and Training – VET)، ادامه تحصیل در مدارس مختص آموزش متوسطه دوم (و اخذ دیپلم دبیرستان) و یا تحصیل در مدارس تخصصی (Specialized School)، بعضی از گزینه‌های پیش روی دانش‌آموزان پس از پایان آموزش اجباری در مدارس سوئیس است.

  • دیپلم دبیرستان سوئیس یا Swiss Matura

دیپلم دبیرستان در سوئیس که با نام Swiss Matura شناخته می‌شود، در انتهای دوره متوسطه دوم به دانش‌آموزانی که با موفقیت این مقطع را به پایان رسانده اند، اعطا می‌شود. برای دریافت این دیپلم، دانش‌آموزان باید 13 درس مختلف که شامل سه زبان خارجی است را در یک دوره 2 تا 4 ساله، با موفقیت سپری کنند. داشتن این دیپلم یکی از مدارک اصلی برای ورود به دانشگاه‌های سوئیس به شمار می‌آید. این دیپلم بیشتر در دانشگاه‌های کشور سوئیس مورد قبول بوده و در دانشگاه‌های سایر کشورها مقبولیت گسترده‌ای ندارد. در واقع، آن دسته از دانشگاه‌های غیر سوئیسی و بین‌المللی که دیپلم Swiss Matura را به عنوان یکی از پیش‌نیازهای اپلای می‎پذیرند، سطح نمرات بالاتری در مقایسه با مدارک اخذشده در سیستم‌های آموزشی دیگری مانند IB و A-level، از متقاضیان خود انتظار دارند.

سیستم‌های آموزشی بین‌المللی در مدارس سوئیس

سیستم های آموزشی بین المللی در مدارس سوئیس

سیستم‌های آموزشی بین‌المللی در مدارس سوئیس

کشور سوئیس، از دیدگاه آموزش و نظام آموزشی، در فهرست 10 کشور برتر جهان قرار دارد و با نظارت و سختگیری شدید در رعایت استانداردهای آموزشی در همه مدارس، کیفیت یکسان و عالی در مدارس خود را تضمین می‌نماید. از این رو، اکثر خانواده‌های سوئیسی ترجیح می‌دهند فرزندشان را در مدارس دولتی این کشور ثبت نام کنند. اما همانگونه که بیان شد، در سوئیس مدارس خصوصی بین‌المللی بسیاری نیز وجود دارند که شرایط و امکانات ویژه‌ای برای تحصیل دانش‌آموزان فراهم کرده‌اند. از این رو، تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان سوئیسی و همچنین دانش‌آموزان بین‌المللی، هر ساله تحصیل خود را در این مدارس آغاز می‌کنند. در مدارس سوئیس، علاوه بر سیستم آموزشی سنتی این کشور، تعدادی از معتبرترین سیستم‌های آموزشی جهان نیز به دانش‌آموزان ارائه می‌شوند. به عنوان مثال، در مدارس خصوصی سوئیس، حداقل یک سیستم آموزشی بین‌المللی نظیر سیستم آموزشی کشور انگلستان (GCSE و A-level)، سیستم آموزشی بین‌المللی IB، سیستم آموزشی آمریکایی US High School Diploma و یا Advanced Placement، ارائه می‌شود. برخی از مدارس دولتی سوئیس (7 مدرسه) نیز سیستم‌های آموزشی بین‌المللی مانند IB را به دانش‌آموزان خود ارائه می‌دهند. همچنین، برخی از مدارس خصوصی سوئیس، سیستم آموزشی کشور فرانسه (French Baccalaureate) و سیستم آموزشی کشور آلمان (German Abitur) را نیز در مجموعه سیستم‌های آموزشی خود دارند. در ادامه این بخش، به معرفی مختصر این سیستم‌های آموزشی می‌پردازیم.

سیستم آموزشی IB در مدارس سوئیس

سیستم آموزشی International Baccalaureate (IB) نام سوئیس را در ذهن متبادر می‌کند. این سیستم آموزشی، بیش از 50 سال پیش در ژنو سوئیس تدوین شد و در مدت کوتاهی در سراسر جهان، به عنوان یک سیستم آموزشی مدرن مورد پذیرش هزاران مدرسه قرار گرفت. متناسب با گروه سنی دانش‌آموزان، سیستم آموزشی IB دارای چهار برنامه آموزشی مختلف است که عبارتند از:

– برنامه سال‌های ابتدایی (Primary Years Program – PYP) برای گروه سنی 3 تا 12 ساله

– برنامه سال‌های میانی (Middle Years Program MYP) برای رده سنی 11 تا 16 ساله

– برنامه دیپلم (Diploma Program – DP) برای رده سنی 16 تا 19 ساله

– برنامه شغلی (Career-related Program – CP) برای گروه سنی 16 تا 19 ساله

داشتن مدرک دیپلم IB، دانش‌آموزان را قادر می‌سازد تا در دانشگاه‌ها و یا سایر موسسات آموزشی سوئیس به ادامه تحصیل بپردازند. همچنین، دانشگاه‌های پرطرفدار و برجسته دنیا نیز این مدرک را به خوبی به رسمیت می‌شناسند.

سیستم آموزشی IB، از طریق برنامه درسی خود که ترکیبی از دروس تئوری، فعالیت‌های پژوهشی و فعالیت‌های فوق برنامه (Extra-Curricular Activities) است، تلاش می‌کند که دانش‌آموزان را به ابزار تفکر خلاقانه مجهز نماید. همچنین، سیستم آموزشی IB، یک سیستم آموزشی بسیار چالشی است و دانش‌آموزان را از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که دانش‌آموزان به استانداردهای مورد نظر در این سیستم آموزشی دست یافته اند. این ارزیابی‌ها شامل امتحانات کتبی (در دروس سپری‌شده توسط دانش‌آموز مانند ریاضی، فیزیک، علوم و موارد دیگر)، نگارش مقاله، مصاحبه‌های شفاهی، انجام پروژه‌های عملی و بررسی عملکرد دانش‌آموز در فعالیت‌های فوق برنامه می‌شود. برخی از مزایای تحصیل در سیستم آموزشی IB عبارتند از:

  • دانشگاه‌های سراسر جهان، برای دیپلم IB اعتبار و ارزش بسیار بالایی قائل هستند. بهترین کالج‌ها و دانشگاه‌ها در جهان، فارغ‌التحصیلان سیستم IB را به خوبی قبول می‌کنند.
  • سیستم آموزشی IB روی یادگیری مستقل و خودمحور تاکید دارد. علاوه بر این، توسعه توانمندی‌های اجتماعی و احساسی دانش‌آموزان در این سیستم آموزشی بسیار با اهمیت است. مثلا، تبدیل‌شدن به یک شهروند جهانی، مطابق با ارزش‌های جهانی.
  • داشتن چشم‌انداز جهانی را در دانش‌آموزان تشویق می‌کند. برای مثال، دانش‌آموزان باید در یک زبان خارجی تسلط پیدا کنند و در مورد سایر فرهنگ‌ها و سیستم‌هایی سیاسی بیاموزند.
  • IB یک سیستم آموزشی بین‌المللی است و بنابراین، به‌طور خاص برای دانش‌آموزانی که قصد کار یا تحصیل در محیط‌های بین‌المللی را دارند، مناسب است.
  • IB یک سیستم آموزشی محبوب و استاندارد در مدارس بین‌المللی سراسر جهان است. دانش‌آموزان به‌راحتی می‌توانند حین تحصیل در این سیستم آموزشی و در صورتی که ضرورتی برای جابجایی آنها پیش آید، در سایر مدارس کشور خود و یا حتی کشورهای دیگر که سیستم آموزشی IB دارند، به ادامه تحصیل بپردازند.

سیستم آموزشی French Baccalaureate در مدارس سوئیس

دانش‌آموزان مدارس سوئیس، بعد از گذراندن پایه‌های 11 و 12 بر اساس سیستم آموزشی فرانسوی French Baccalaureate، در یک آزمون جامع و ملی شرکت می‌کنند. در صورت موفقیت در این آزمون، دیپلم French Baccalaureate را به دست می‌آورند. این مدرک، برای دانش‌آموزانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع آموزشی عالی در دانشگاه‌های کشور فرانسه را دارند، ضروری است.

بیش از 12.000 دانش‌آموز در 250 مدرسه فرانسوی در بیش از 100 کشور جهان، بر اساس سیستم آموزشی French Baccalaureate تحصیل می‌کنند. French Baccalaureate چیزی بیش از یک دیپلم ساده است و ذهن دانش‌آموزان را برای تجزیه و تحلیل آماده می‌سازد. از سال 2021، تغییراتی در این سیستم آموزشی اعمال شد و دانش‌آموزان بر اساس انتخاب خود، در سه موضوع تخصصی تحصیل می‌کنند. علاوه بر این، امکان آموزش در موضوعات اختیاری بیشتر نیز برای آنها فراهم است. بنابراین:

  • همه دانش‌آموزان در دروس اصلی مشترک تحصیل می‌کنند. از این رو، کسب دانش اولیه و موفقیت هر یک از دانش‌آموزان در این سیستم آموزشی تضمین شده است.
  • دانش‌آموزان سه موضوع درسی تخصصی را، برای تقویت مهارت در حوزه‌های دلخواه خود، انتخاب می‌کنند و از این طریق می‌توانند به تحصیل در دروس مورد علاقه خود نیز بپردازند.
  • دانش‌آموزان در این سیستم آموزشی، عملکرد تحصیلی‌شان را با سپری‌کردن دروس اختیاری مانند ریاضی، زبان لاتین، یک زبان خارجی سوم، هنر و ورزش بهبود می‌بخشند.

علاوه بر این، دانش‌آموزان در مدارس مختلف و بر اساس زبان‌های قابل ارائه، فرصت یادگیری زبان‌های خارجی دیگری مانند انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی، ایتالیایی، روسی، عربی، عبری، چینی، یونانی و غیره را دارند.

سیستم آموزشی Advanced Placement در مدارس سوئیس

سیستم آموزشی Advanced Placement اولین‌بار در سال 1955 توسط موسسه معتبر کالج بورد (College Board) آمریکا طراحی و معرفی شد. همانگونه که از نام این سیستم آموزشی مشخص است، دانش‌آموزان دبیرستان فرصت یادگیری دروس در سطح پیشرفته را دارند. این موضوع به هموارترشدن مسیر ورودشان به سطح تحصیلات عالی (کالج یا دانشگاه) کمک زیادی می‌کند. آن دسته از مدارس سوئیس که این سیستم آموزشی را دارند، دروس خود را در دو سطح پیشرفته و معمولی به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند. دانش‌آموزان نیز بسته به اهداف تحصیلی خود، تعدادی از دروس را در سطح پیشرفته انتخاب می‌کنند. آزمون‌های AP یک بار در سال و به‌صورت سراسری برگزار می‌شوند.

کسب نمرات خوب در آزمون‌های AP، یکی از پیش‌شرط‌های مورد نیاز برای دریافت پذیرش در کالج‌ها و دانشگاه‌ها است. این سیستم آموزشی مورد قبول دانشگاه‌های سراسر دنیا است و فارغ‌التحصیلان آن به‌راحتی می‌توانند در دانشگاه‌های کشورهای مختلف مانند کانادا و آمریکا و حتی دانشگاه‌های اروپا به تحصیل بپردازند. دانش‌آموزان می‌توانند دروسی که در آنها نمرات بین 4 تا 5 دریافت کرده اند را به عنوان دروس گذرانده‌شده به کالج یا دانشگاه ارائه دهند و در صورت موافقت، به عنوان دروس سال اول در نظر گرفته شوند. این نمرات همچنین در کالج‌ها و دانشگاه‌ها، برای اعطای اسکالرشیپ و بورسیه تحصیلی نیز مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرند. سیستم آموزشی AP توسط کالج بورد سازمان‌دهی شده است. بعضی از مزایای تحصیل در سیستم آموزشی AP در مدارس سوئیس عبارت است از:

  • نمرات AP، باعث سهولت در فرآیند پذیرش کالج یا دانشگاه می‌شوند. با ارائه نمرات AP، شانس دانش‌آموز برای دریافت پذیرش تا حد قابل توجهی بالاتر می‌رود.
  • دانش‌آموزان با گذراندن آزمون‌های AP، می‌توانند پیش از ورود به کالج یا دانشگاه، چند واحد از دروس کالج یا دانشگاه را بگذرانند. در این صورت، می‌توانند در هزینه‌های مربوط به تحصیل در کالج یا دانشگاه خود صرفه‌جویی کنند یا در یک رشته دوم، به تحصیل بپردازند.
  • دانش‌آموز می‌تواند با گذراندن واحدهای AP در دبیرستان، از واحدهای ابتدایی کالج یا دانشگاه صرف نظر کنند و مستقیما به دروس تخصصی‌تر رشته خود بپردازد.
  • دوره‌های AP، مهارت‌هایی را که دانش‌آموزان در طول تحصیل در کالج یا دانشگاه به آن نیاز پیدا می‌کنند، ارتقاء می‌دهند.

دوره‌های آموزشی GCSE و A-level در مدارس سوئیس

سیستم آموزشی سنتی مدارس کشور انگلستان، در چهار سال پایانی دوره تحصیلی دانش‌آموزان، از دو دوره اصلی تشکیل شده است که عبارتند از دوره تحصیلی General Certificate for Secondary Education (GCSE) و دوره تحصیلی Advanced Level (A-Level).

دوره تحصیلی GCSE، یک برنامه آموزشی بریتانیایی دو ساله است که در پایه 10 آغاز و در پایان سال 11، با برگزاری یک آزمون به پایان می‌رسد. در این دوره تحصیلی، دانش‌آموزان رده سنی 14 تا 16 ساله شرکت می‌کنند. دانش‌آموزان مدارس سوئیس صرفا با موفقیت در آزمون‌های GCSE می‌توانند تحصیل در دوره تحصیلی A-level یا برنامه تحصیلی دیپلم IB را آغاز کنند. مدارک صادرشده در این دو سیستم آموزشی، برای ورود به دانشگاه‌های سوئیس و سایر کشورهای جهان ضروری است.

موضوعات درسی دوره آموزشی GCSE در مدارس سوئیس، شامل زبان انگلیسی، یک زبان خارجی، ریاضی، علوم تجربی و گزینه‌ای از میان علوم انسانی (مانند هنر، موسیقی، تئاتر، سایر زبان‌های خارجی) است.

در این برنامه آموزشی، دانش‌آموزان علاوه بر آموزش در دروس اصلی و پایه، حق انتخاب در میان دروس اختیاری را نیز دارند. ولی نکته مهم، شیوه انتخاب موضوعات درسی است. دانش‌آموز باید موضوعات درسی را بر اساس اولویت‌های آموزشی خود برای ادامه تحصیل در مقطع بعدی دبیرستان (دوره تحصیلی A-level یا برنامه تحصیلی دیپلم IB) و پس از آن در دانشگاه و بازار کار انتخاب کند.

سیستم نمره‌دهی در GCSE به صورت عددی و از 1 تا 9 است. 9 بالاترین نمره در آزمون GCSE و 1 کمترین نمره است. در اکثر مدارس سوئیس که بر اساس این سیستم بریتانیایی فعالیت می‌کنند، دانش‌آموزان با کسب نمره 4 موفق به گذراندن این آزمون و دریافت مدرک GCSE می‌شوند.

دوره آموزشی A-level در سیستم آموزشی سنتی کشور انگلستان، مربوط به پایه‌های تحصیلی 12 و 13 شده و دانش‌آموزان رده سنی 16 تا 19 ساله در آن حضور دارند. در مدارس سوئیس، دانش‌آموزان پس از پایان دوره GCSE و موفقیت در آزمون‌های آن، می‌توانند تحصیل خود را در دوره دو ساله A-level در مقطع دبیرستان ادامه دهند. هدف دوره A-Level، آماده‌سازی دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه بوده و محتوای آموزشی آن، بر موضوعات تئوری و نظری دروس متمرکز است و آموزش عملی در این دوره آموزشی، در مرکز توجه قرار ندارد.

بیش از 40 موضوع درسی مختلف در دوره A-level در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. برخی از این موضوعات درسی، جدید بوده و برخی نیز ادامه دروس دوره GCSE هستند و دانش‌آموزان در این دو سال دانش عمیق‌تری پیرامون آنها کسب می‌کنند. همانطور که قبلا اشاره کردیم، دانش‌آموزان در دوره GCSE موضوعات درسی دلخواه خود برای ادامه در A-level و دانشگاه را انتخاب می‌کنند. بنابراین، در حین انتخاب موضوعات درسی باید با یک نگاه بلندمدت و با توجه به علایق و نقاط قوت فرزندتان اقدام به انتخاب بهترین موضوعات درسی کنید. دانش‌آموز برای اینکه بتواند در دوره A-level تحصیل کند، باید حداقل در 5 موضوع درسی GCSE نمراتی بین 4 تا 9 کسب کرده باشد. البته این موضوع، تا حد زیادی به مدرسه یا کالجی که دانش‌آموز دوره A-Level را در آن می‌گذارند، بستگی دارد. برای برخی از کالج‌ها و مدارس، ممکن است داشتن حداقل نمره 5 برای تحصیل در A-level، ضروری باشد.

سیستم آموزشی آلمان یا German Abitur در مدارس سوئیس

در نظام آموزشی مدارس کشور آلمان، واژه Abitur به معنی مدرک تحصیلی است که دانش‌آموزان پس از سپری‌کردن 12 یا 13 سال آموزش متوالی در یک مدرسه در آلمان یا در کشوری دیگر طی می‌کنند و با موفقیت در آزمون‌های نهایی، به دست می‌آورند. در مدارس سوئیس، این مدرک تحصیلی معادل مدارک تحصیلی سایر سیستم‌های آموزشی مانند IB، سیستم آموزشی A-Level و AP بوده و مورد پذیرش دانشگاه‌های آلمان و دانشگاه‌های کشورهای دیگر است. در این مدرک تحصیلی، نمرات و دستاوردهایی که دانش‌آموزان در دو سال پایانی تحصیل خود در سیستم آموزشی German Abitur به دست آورده اند و همچنین نتیجه آزمون‌های نهایی آنها منعکس می‌شود.

در مدارس سوئیس، دانش‌آموزانی که در این سیستم آموزشی آلمانی German Abitur تحصیل می‌کنند باید دروس خود را از بین سه دسته زیر انتخاب کنند:

1) زبان، ادبیات و هنر

2) علوم اجتماعی

3) ریاضی، علوم طبیعی و تکنولوژی

دانش‌آموزانی که دیپلم Abitur دارند، باید از میان سه دسته فوق، دروسی را گذرانده باشند. در میان دروس گذرانده‌شده، دو درس، جزو دروس اصلی هستند و از این دو درس، یکی باید حتما از میان دروس زبان، ریاضی و علوم طبیعی انتخاب شود و دروس دیگر جزو دروس اختیاری هستند.

سیستم آموزشی US High School Diploma در مدارس سوئیس

دانش‌آموزان در مدارس سوئیس، پس از پایان دوره دبیرستان بر اساس سیستم آموزشی ملی آمریکا و موفقیت در آزمون‌های آن، مدرکی با عنوان US High School Diploma دریافت می‌کنند. در آمریکا یک برنامه آموزشی ملی واحد وجود ندارد و هر ایالت یا منطقه آموزشی، استانداردهایی را در این خصوص تعیین کرده است. به عبارت دیگر، هر ایالت به‌طور جداگانه الزامات دریافت دیپلم دبیرستان را مشخص می‌کند. در مدارس سوئیس، دانش‌آموزان در هر نیم‌سال تحصیلی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در این ارزیابی، مواردی مانند نمرات پایان نیم‌سال، کیفیت تمرین‌ها و تکالیف انجام‌شده، مشارکت در کلاس درس، مشارکت در کار گروهی و کیفیت انجام پروژه‌های تحقیقاتی، مورد توجه قرار می‌گیرد.

ویژگی شاخص سیستم آموزشی US High School Diploma در دبیرستان‌های سوئیس، آزادی عمل دانش‌آموزان در انتخاب دروس خود از میان تعداد زیاد دروس است. دانش‌آموزان بر اساس چشم‌انداز تحصیلی و کاری که برای آینده خود در نظر دارند، از میان دروس موجود، ترکیب درسی مناسب را انتخاب می‌کنند. این سیستم آموزشی، مناسب افرادی است که برای یادگیری بهتر، به آزادی عمل بیشتری برای انتخاب موضوعات درسی خود احتیاج دارند. سیستم آموزشی US High School Diploma همچنین برای دانش‌آموزانی مناسب است که یکی از دانشگاه‌های کانادا یا آمریکا را برای ادامه تحصیل در مقطع آموزش عالی در نظر دارند.

زبان آموزش در مدارس سوئیس

زبان آموزش در مدارس سوئیس

زبان آموزش در مدارس سوئیس

مدارس دولتی سوئیس، بر اساس کانتونی که در آن قرار گرفته اند، زبان آموزش خود را انتخاب می‌کنند. مثلا در مدارسی که در کانتون‌های فرانسوی‌زبان کشور سوئیس قرار گرفته باشند، از زبان فرانسوی به‌عنوان زبان اول برای آموزش دانش‌آموزان استفاده می‌شود.

در مدارس شبانه‌روزی سوئیس، دانش‌آموزان عمدتا به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند و زبان انگلیسی به‌عنوان زبان اصلی آموزش در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر زبان انگلیسی، دانش‌آموزان در این مدارس فرصت یادگیری یکی از زبان‌های ملی کشور سوئیس، بر اساس کانتون مدرسه، را به دست می‌آورند. یعنی فرزندتان علاوه بر زبان انگلیسی، فرصت یادگیری و تسلط بر یکی از زبان‌های فرانسوی، آلمانی یا ایتالیایی را نیز دارد. در مدارس شبانه‌روزی سوئیس، دانش‌آموزان می‌توانند مکالمه روان به یکی از زبان‌ها را بیاموزند و سایر مهارت‌های زبانی خود را توسعه دهند. همچنین، امکان یادگیری زبان‌های دیگری مانند یونانی یا لاتین نیز در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

بخش قابل توجهی از مدارس بین‌المللی و شبانه‌روزی سوئیس، در کانتون‌های فرانسوی و آلمانی این کشور قرار دارند و تعداد کمی از مدارس شبانه‌روزی این کشور، در کانتون تیچینو که یک کانتون ایتالیایی‌زبان است، قرار گرفته اند.

دانش‌آموزان در مقطع دبیرستان، دو یا 3 زبان خارجی را می‌آموزند. یادگیری صحبت‌کردن به زبان‌های مختلف به توسعه توانمندی‌های دانش‌آموزان برای برقراری ارتباط در خارج از کشور کمک می‌کند و باعث فراهم‌شدن فرصت‌های بیشتری برای تحصیل، زندگی و کار در خارج از کشور می‌شود.

کتاب‌های درسی مدارس سوئیس

لیست کتاب‌های درسی مدارس سوئیس

لیست کتاب‌های درسی مدارس سوئیس

آموزش ابتدایی در مدارس دولتی سوئیس، یک موضوع کانتونی است و هر کانتون سوئیس بر اساس سازوکارهای خاص خود، اقدام به وضع قوانین و مقررات آموزشی در مدارس می‌کند. در کشور سوئیس، آموزش اجباری در مدارس دولتی رایگان است و دانش‌آموزان هزینه‌ای بابت کتاب‌ها و منابع آموزشی پرداخت نمی‌کنند.

در سوئیس قانون رسمی و مشخصی برای منع بازرسان، اساتید و کارشناسان برای انتشار کتاب‌های درسی و استفاده در مدرسه وجود ندارد؛ ولی هیچ کتابی بدون تاییدیه از مقامات مربوطه نمی‌تواند برای استفاده در مدارس معرفی گردد. کتاب‌های درسی در مدارس دولتی سوئیس به زبان رسمی کانتون منتشر می‌شود. در کانتون‌های دوزبانه مانند برن، برای بخش فرانسوی‌زبان برن کتاب‌ها به زبان فرانسوی و برای بخش‌های آلمانی‌زبان به زبان آلمانی چاپ و منتشر می‌شوند.

بر اساس قانون، استفاده از کتاب‌های درسی تاییدشده در مدارس دولتی سوئیس اجباری است و مدارس نمی‌توانند از کتب فاقد تاییدیه استفاده کنند. در کنار کتاب‌های درسی اجباری، مدارس می‌توانند از کتاب‌های کمک درسی استفاده کنند که غالبا توسط آموزگاران انتخاب می‌شوند.

کتاب‌های درسی مدارس سوئیس متناسب با نوع مدرسه، کانتونی که در آن قرار گرفته، اجباری یا اختیاری‌بودن درس و عواملی دیگر می‌تواند متنوع و متغیر باشد. یکی از مهم‌ترین عوامل، نوع سیستم آموزشی است. بجز سیستم آموزشی سنتی سوئیس یا Swiss Matura، برخی از بهترین و مهم‌ترین سیستم‌های آموزشی بین‌المللی مانند IB، سیستم‌های آموزشی انگلستان شامل برنامه‌های iGCSE و A-level و … در مدارس بین‌المللی سوئیس ارائه می‌شوند. عمدتا این نوع سیستم‌های آموزشی بین‌المللی، در مدارس خصوصی و بین‌المللی سوئیس ارائه می‌شوند. بنابراین، این مدارس در انتخاب کتاب‌های درسی خود از آزادی عمل بیشتری برخوردار هستند. این مدارس باید شرایط تحصیل در یک سیستم آموزشی معادل مدارس دولتی را برای دانش‌آموزان خود فراهم کنند. از سوی دیگر، باید استانداردهای آموزشی آن سیستم آموزشی بخصوص را نیز رعایت کنند.

مدارس IB در کشور سوئیس، از کتاب‌ها و مواد آموزشی و کمک‌آموزشی ناشران بین‌المللی و معتبری همچون آکسفورد، کمبریج، پیرسون و موارد مشابه برای آموزش دانش‌آموزان خود استفاده می‌کنند. برای مثال، کتاب‌های History for the IB Diploma برای درس تاریخ، Physics for the IB Diploma برای درس فیزیک، Chemistry for the IB Diploma برای درس شیمی از انتشارات دانشگاه کمبریج، می‌توانند در کلاس‌های درس مدارس بین‌المللی سوئیس که سیستم آموزشی IB را ارائه می‌کنند، تدریس شوند.

همچنین، بعضی از کتاب‌های درسی در دوره آموزشی iGCSE در مدارس سوئیس شامل موارد زیر می‌شود:

  • Cambridge IGCSE & O Level Essential Biology: Workbook Third Edition
  • Cambridge IGCSE & O Level Physics: Exam Success Practical Workbook
  • Complete Mathematics for Cambridge IGCSE Student Book (Core)
  • Complete Geography for Cambridge IGCSE & O Level
  • Cambridge IGCSE & O Level Essential Chemistry: Workbook Third Edition

اعتبار مدارک مدارس سوئیس

اعتبار مدارک مدارس سوئیس

اعتبار مدارک مدارس سوئیس

در کشور سوئیس هم مانند همه کشورهای جهان، داشتن دیپلم یا گواهینامه پایان تحصیلات دبیرستان یکی از پیش‌نیازهای اصلی برای ورود به دانشگاه محسوب می‌شود. بنابراین، دانش‌آموزان در سیستم آموزشی مدارس دولتی سوئیس، پس از فارغ‌التحصیلی دیپلم Matura را دریافت می‌کنند.

دانش‌آموزان در مدارس خصوصی سوئیس، بر اساس سیستم آموزشی که در آن تحصیل کرده اند، دیپلم‌های گوناگونی دریافت می‌کنند. مثلا، دانش‌آموزان پس از تحصیل در سیستم آموزشی IB که در مدارس سوئیس بسیار محبوب است، موفق به دریافت دیپلم IB می‌شوند. دیپلم بین‌المللی IB در سراسر جهان از شهرت و اعتبار بالایی برخوردار است. در سایر مدارس نیز، مانند مدارس انگلیسی که دوره آموزشی A-level را برای دو سال آخر تحصیل دانش‌آموز در دبیرستان ارائه می‌دهند، مدرک معتبر و ارزشمند A-level را برای فارغ‌التحصیلان موفق صادر می‌شود. بنابراین، صرف نظر از نوع مدرسه و سیستم آموزشی انتخابی شما برای تحصیل فرزندتان در کشور سوئیس، می‌توانید از اعتبار مدارک صادرشده توسط مدارس در سوئیس اطمینان داشته باشید.

همه مدارس سوئیس، چه مدارس دولتی و چه مدارس خصوصی و بین‌المللی، کیفیت و استانداردهای آموزشی بسیار بالایی دارند. مدارس سوئیس، به‌طور منظم و سالانه، توسط سازمان‌های دولتی و خصوصی داخلی و بین‌المللی مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌گیرند. مثلا، مدارس IB در کشور سوئیس، موظف به رعایت استانداردهای تعیین‌شده توسط IBO هستند و این سازمان به صورت منظم، کیفیت آموزش و خدمات ارائه‌شده در مدارس خود را مورد بررسی دقیق و سختگیرانه قرار می‌دهد. در انتهای این بخش، فهرست بعضی از سازمان‌های اعتبارسنجی و ارزشیابی مدارس سوئیس را ارائه می‌کنیم.

Accreditation Organization

– International Baccalaureate – IB

– IB Schools and Colleges Association – IBSCA

– State Secretariat for Education, Research and Innovation – SERI

– The New England Association of Schools and Colleges – NEASC

– The Council of International Schools – CIS

– Swiss Learning

– Swiss Private School Register

– US College Board

– Swiss Group of International Schools

– Cognia

– Quebecan Society of IB World Schools and francophone countries – SEBIQ

– Association of Private Schools in the Canton of Vaud – AVDEP

– Swiss Federation of Private Schools – SFPS

– Swiss Label

– Green Fork

– Premium Switzerland

– Boarding Schools’ Association – BSA

– Association Genevoise des Ecoles Privées – AGEP

– Federation of Swiss Private Schools – FSPS

– Swiss Group of Private Boarding Schools

– Groupement des Ecoles Suisses qui préparent au Baccalauréat Français – GESBF

– Pearson Edexcel

– Duke of Edinburgh’s International Award

– Swiss Group of International Schools – SGIS

– University of Cambridge International Examinations

– Kanton Zug – Direktion für Bildung und Kultur

– Swiss Private Education – PBS

– Swiss Boarding Schools

– Nord Anglia Education – NAE

– International Commission on Benedictine Education – ICBE

– Independent Schools Association – ISA

– British Association of Independent Schools with International Students – BAISIS

7 دلیل مهم برای تحصیل در کشور سوئیس

سوئیس سیستم آموزشی بسیار پیشرفته‌ای دارد. دانشگاه‌های سوئیس در بین برترین دانشگاه‌های اروپا و جهان قرار دارند. در نتیجه، هر ساله دانشجویان زیادی با هدف دریافت مدرک (بسیار معتبر) سوئیس از سراسر جهان وارد دانشگاه‌های این کشور می‌شوند. در اینجا، به برخی از دلایل مهم انتخاب سوئیس به‌عنوان یک مقصد تحصیلی ایده‌آل اشاره می‌کنیم.

1. طیف وسیعی از برنامه‌های آموزشی

این کشور با فهرست طولانی مؤسسه‌های آموزش عالی، امکان تحصیل در رشته‌های تحصیلی زیادی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. در این کشور 12 دانشگاه دولتی، 9 دانشگاه علوم کاربردی و چندین مؤسسه آموزش عالی مخصوص هنر و موسیقی وجود دارد.

دانشگاه‌های برتر سوئیس که در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند عبارتند از:

2. دریافت یک مدرک معتبر بین‌المللی

علاوه بر دانش و مهارت‌هایی که حین سفر تحصیلی خود بدست می‌آورید، پس از پایان تحصیلات و به‌عنوان پاداشی برای سخت‌کوشی، یک مدرک معتبر نیز به شما ارائه می‌شود. از آنجایی که سیستم آموزشی سوئیس بسیار معتبر است، داشتن مدرک از یکی از دانشگاه‌های این کشور، درهای زیادی به سوی یک آینده شغلی درخشان برای دانشجویان در سراسر جهان باز می‌کند.

3. آشنایی با فرهنگ‌ها و زبان‌های گوناگون کشور سوئیس

سوئیس را کشوری با تنوع زبانی و فرهنگی بالا می‌دانند. این کشور دارای 4 زبان رسمی آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رومانش است. سوئیس به‌عنوان یک کشور پیشرفته و صلح‌طلب، دومین مقصد مهاجران از سراسر جهان است. با زندگی و تحصیل در این مکان، موقعیت آشنایی با افراد از فرهنگ‌های گوناگون و مواجهه با زبان های مختلف برای شما فراهم می‌شود.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد سوئیس در سال 2020 به‌عنوان دومین کشور برتر برای تحصیل در اروپا شناخته شده است. فاکتورهای مورد نظر در این پژوهش عبارتند از: دستاوردهای شغلی، توسعه فردی و دسترسی به آموزش باکیفیت.

4. بازدید از زیبایی‌های این کشور

صرف نظر از آنکه به طبیعت علاقمند باشید و یا هنر، معماری یا صنایع شما را جذب کنند؛ در همه کانتون‌های سوئیس امکانات زیادی برای تفریح و سرگرمی در روزهای تعطیل برای شما فراهم است. طبیعت سوئیس، با کوهستان‌ها و دریاچه‌ها و رودخانه‌های مسحورکننده‌اش، گزینه‌ای ایده‌آل برای فرار از استرس‌های متداول زندگی دانشجویی به شمار می‌آید. در طول روزهای گرم تابستانی، می‌توانید در یکی از کوه‌های زیبای این کشور به کوهپیمایی بپردازید، در مسیرهای مشخص‌شده دوچرخه‌سواری کنید یا قایقرانی در رودخانه را تجربه نمایید. در زمستان می‌توانید در کوهستان‌های زیبای سوئیس از ورزش‌های اسکی یا اسنوبورد لذت ببرید.

بازدید از موزه، تئاتر و اپراهای سوئیس قطعا تجربه‌ای خوشایند را برای علاقمندان به هنر رقم می‌زند. همچنین، شکلات و پنیر سوئیس نیز از شهرت خوبی برخوردار هستند. بنابراین، شانس چشیدن طعم خوشایند آنها و سایر غذاهای سوئیسی در دوره اقامت در این کشور زیبا را از دست ندهید.

5. بازدید از زیبایی‌های کشورهای اطراف

اگر عاشق سفر هستید، باید کشورهای اروپایی زیادی را در لیست مکان‌های دیدنی پیش از مرگ خود قرار دهید. به‌علاوه، چیزهای زیادی درباره تاریخ، فرهنگ، معماری و طبیعت اروپا وجود دارند که باید آنها را تجربه کنید.

سوئیس در قلب قاره اروپا، در همسایگی تعدادی از زیباترین کشورهای اروپایی قرار گرفته که از آنها نیز باید بازدید کنید. با یک سفر قطاری ارزان‌قیمت، می‌توانید فقط در چند ساعت به ایتالیا، آلمان یا فرانسه سفر کنید. در طی این سفر، می‌توانید همزمان با لذت‌بردن از منظره‌های زیبا، به مقصدهای مورد نظرتان برسید.

6. استاندارد بالای زندگی

سوئیس به کشوری آرام، تمیز، با توسعه اقتصادی خوب و مترقی شناخته می‌شود. این کشور در طول سال‌های جنگ بی‌طرفی خود را حفظ نمود و با قوانین سختگیرانه و شهروندان محترمش، این روزها نیز مکانی آرام باقی مانده است. امنیت در کشور سوئیس بسیار بالاست، نرخ جرم و جنایت در این کشور بسیار پایین است و اکثر جرائم از خشونت کمی برخوردار هستند.

7. سیستم درمانی مناسب کشور سوئیس

سیستم درمانی سوئیس یکی از بهترین‌های جهان است. اغلب مردمی که در این کشور زندگی می‌کنند، وضعیت سلامت مناسبی دارند که عمدتا به دلیل سیستم سلامت پیشرفته آن است. سوئیس همچنین توسعه اقتصادی مناسبی داشته است. با نرخ بیکاری و فقر پایین و دستمزدهای بالا، سوئیس مکان مناسبی برای اشتغال پس از تحصیل در نظر گرفته می‌شود.

انتخاب دانشگاه مناسب در سوئیس تصمیمی دشوار است، ولی همانطور که دیدید دلایل زیادی برای انتخاب یکی از آنها وجود دارد.

5/5 - (4 امتیاز)
بدون برچسب

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

در صورتی که شماره موبایل خود را وارد کنید پس از پاسخ کارشناسان از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست

نیاز به مشاوره دارید؟ در واتساپ پاسخگوی شما هستیم
ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخ می دهیم پشتیبانی واتساپ
پذیرش تحصیلی در کشور های
خدمات موسسه Saman Study